Svi znamo sta je kocenje i koliko je znacajno za zaustavljanje vozila, ali `ajde da to malo rasvetlimo, malo teorije, malo prakse, pa dokle stignemo …ako ko ima posle sta da doda , dopuni i slicno…pri tome necemo pozvati Ajnstajna u pomoc sa njegovim poimanjem fizike, njega cemo zvati kroz nekoliko vekova kad se budemo vracali sa ekskurzije iz DUBOKOG SVEMIRA, pa skretanje prema zemlji, a propadne nam papucica kocnice, mi za rucnu , pukne sajla i promasimo skretanje za zemlju za nekoliko SVETLOSNIH GODINA…onda sezakucamo u Orion, Andromedu, Pegaz ili ko zna gde…ovde cemo primeniti samo minimum ovozemaljskih zakona fizike koji su potrebni da bi se zaustavili na ovoj nasoj majcici Zemlji…
KOCENJE- proces usporenja nekog objekta do tacke prestanka njegovog kretanja… vremensko trajanje tog procesa je determinisano mnogim faktorima, najvazniji su BRZINA, MASA OBJEKTA i SPOSOBNOST KOCIONOG SISTEMA DA OBORI BRZINU OBJEKTA u nekoj jedinici vremena…Kocenje , odnosno usporenje moze biti i TRENUTNO , ali ono u ovozemaljskim okvirima nije bas pozeljno, jer se time menjaju fizicke osobine naglo usporenog objekta, to je prilikom udara u zid, cvrstu neelasticnu prepreku…Brzina i masa su dve velicine koje su direktno suprotstavljene sili usporenja ( to je isto sto i ubrzanje sa negativnim predznakom)…
Usporenje (kocenje) mora biti prihvatljivo sa stanovista usporavanog objekta (vozila ) i onih u njemu ili na njemu, da bi mogli da ga izdrze bez fizickih ostecenja i ono se izrazava u metrima u sekundi, time se oznacava zaustavna sposobnost (moc) kocionog sistema…
Vracamo se na vozila…Sta se desava prilikom kocenja? Posto svako telo tezi da nastavi ono sto radi ( to mu je najlakse), prilikom kocenja sila kocenja je direktno suprotstavljena sili kretanja i sta se desava??? Vozilo se OBRUSAVA NAPRED, to svi znamo , istovremeno zbog zakona fizike , ZADNJI KRAJ SE PROPINJE GORE…to su normalne pojave …skoro 80% kocenja radi prednji tocak i na sebe preuzima usporenje velikog dela mase…to je razlog zasto se na prednji tocak stavlja mocna kocnica koja ce datu konstrukciju efikasno zaustaviti…
Sta se u ovom slucaju desava sa zadnjim rasterecenim tockom?Posto se propeo u vis, rasterecen je, slab je kontakt sa podlogom i vrlo rado ce BLOKIRATI…kao takav nece biti efikasan…tu postoje dve vrste otpora : OTPOR TRENJA i OTPOR KOTRLJANJA…
Otpor trenja postoji u slucaju BLOKADE TOCKA , kad je previse kocen u odnosu na mogucnost prianjanja na podlogu i tada je u kontaktu sa njom sa jako malom povrsinom, kocenje zavisi samo od hrapavosti podloge po kojoj klizi takav tocak i kvaliteta gume koja daje otpor kretanju po takvoj podlozi…
Suprotno ovome, OTPOR KOTRLJANJA postoji kad je tocak AKTIVNO KOCEN, a njegov put usporenja je po celom njegovom obimu i on takodje zavisi od hrapavosti podloge , ali i kvaliteta gume po celom obimu koji usporava kretanje…
Da bi se izbeglo ( nepozeljno ) blokiranje zadnjih tockova, kod automobile se uvodi u sistem PETI KOCIONI CILINDAR koji ima ulogu da mehanickim putem preko sistema poluga kada dodje do propinjanja zadnjeg kraja vozila, SMANJI DOTOK ULJA u cilindre zadnjih kocnica i time ih manje koci da ne bi doslo BLOKADE ZADNJIH TOCKOVA…ne znam da li slicni sistemi postoje i kod dvotockasa…verovatno…
Zbog toga sto prednje kocnice na sebe preuzimaju najvecu odgovornost za zaustavljanje vozila, to je razlog sto se napred montiraju DISK kocnice, sa svim prednostima koje imaju u odnosu na DOBOS…iz razloga povecanja efikasnosti na velikim masinama je najcesce dvostruka…
Na manjim masinama zbog gore recenog, manjih zahteva kocenja zadnjeg tocka ostavljena je dobos kocnica…ona ima samo par nebitnih prednosti u odnosu na disk i one se ogledaju u manjem prljanju posto je zasticena u unutrasnjosti , manjem broju elemenata i jeftinijoj proizvodnji…sa razvojem velikoserijske proizvodnje i jedno i drugo je izgubilo svaki znacaj, pa disk kocnica sve vise preuzima primat i na malim vozilima, dokaz za to su i ovi nasi skuteri…zadnjih par godina tek jos poneki proizvodjac stavlja nazad dobos…
DISK KOCNICA ima sve prednosti , savremena , pouzdana, efikasna, manje mane su kraca trajnost nego dobos , veca izlozenost prljanju i vlazi…sastoji se od veceg broja delova koji mogu da se pokvare, skuplja je popravka…
Sastoji se od poluge (rucne ili nozne) koja direktno deluje na hidraulicnu pumpu (glavni kocioni cilindar) koji putem hidraulicnog creva prenosi pritisak na izvrsni organ ( kocioni cilindar sa klipom ) u kocionim celjustima, klip deluje na ferodne plocice potiskujuci ih na disk – to je AKSIJALNA KOCNICA , kocenje se vrsi PO OBODU DISKA, i od njegove velicine i povrsine ce zavisiti i sila kocenja…
DOBOS KOCNICA, koci po radijusu ( to je radijalna kocnica) manji broj elemenata, jednostavnija , dugotrajnija, preko poluge i sajle (kod auta je hidraulika) prenosi silu na ekscentar koji siri pakne koje struzu ferodama po unutrasnjosti dobosa i tako koce tocak …eto, jos se ponegde ugradjuju na manje zahtevna vozila , gde su manje brzine i slicno…jos malo , pa ce dobosi u istoriju…
Secam se kad sam pre mnogo godina prvi put vozio Tomosa BT-a… nisam mogao da verujem da to tako koci (prednji disk)…to je za mene bilo otkrovenje…tokom godina se vozilo sve i svasta , jos vise toga je probano, a mogu da kazem da sam se odusevio i kako koci ZADNJI DISK na skuterima koji ga imaju…TO STVARNO KOCI!!! ( za razliku od dobosa koji kao nesto malo radi)…
Ipak, kakav- takav pribor za kocenje da postoji, nase je da ga odrzavamo ispravnim, jer, bolje je i ispravan dobos , pa neka radi posao kako god zna i ume…
Moj je savet da svako ko ima mogucnost izbora kupi vozilo (skut, motocikl ) sa zadnjim diskom , neuporedivo ce se sigurnije voziti nego da ima dobos…
Jos samo par reci o onome sto pise na mnogima : ABS i ISS (anti –blocking system , intelligent suspension system) , to samo pise, to ne postoji, bar ne na kinezima…
Ti sistemi podrazumevaju postojanje elektronike koja ce sprecavati blokadu tocka, a time i proklizavanje, a toga ovde nema…voleo bi da mi neko objasni sta su to napisali i kako to radi kod njih ( a licno sam se uverio da ne radi, par puta sam padao zbog proklizavanja i blokade prednjeg tocka)…
UZDRAVLJE…
