Jump to content


Zaribavanje zbog nedostatka podmazivanja



5 replies to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 14 March 2012 - 11:02

Zaribavanje usled nedostatka podmazivanja

Ovih dana smo se u nekim postovima dotakli sajle uljne pumpe i podmazivanja i mada smo o ovome vec ponegde pisali, moglo bi jos malo…

Koliko je znacajno podmazivanje motora to svi vrlo dobro znamo, to determinise i njegov zivotni vek, a ostanak bez ulja neminovno vodi u havariju…kod savremenih motora ( govorimo pretezno o 2-T , posto su ovde kod nas zastupljeniji, a osvrnucemo se povremeno i na 4-T ), dovoljno je od 1- 3 % ulja da bi se dobro podmazivali…nece oni zaribati ni kad je manje ulja, onaj koji trazi 2% nece zaribati ni sa 1% , ali ce to sigurno uticati na njegov zivotni vek…znamo da pored, po hemijskoj strukturi najjednostavnijih ulja, onih mineralnih koja se koriste u manje zahtevnim konstrukcijama, danas postoje polusinteticka i sinteticka ulja , to su ona koja u sebi imaju makromolekule ugljovodonika koji ne postoje u prirodi, vec su stvoreni u laboratoriji, pa se mesaju sa mineralnim ili se koriste sami u uljima, ali svako od tih ulja ima svoju oblast primene…
Kod 2-T motora ulje mora potpuno da sagori da bi se produkti sagorevanja sto manje talozili u izduvnom kanalu i auspuhu…kod 4-T motora situacija je obrnuta, ono ne sme da sagoreva, pa je pojedina vrsta ulja tako i konstruisana, svako za svoju namenu…

Podmazivanje kod 2-T je reseno na dva nacina: ili premiksom , kad sami mesamo ulje u benzin u odgovarajucem procentu ili uljnom pumpom kad se ona stara o doziranju ulja…luksuzno resenje sa pumpom ima samo jednu manu- potencijalno mesto kvara koje ce u tom slucaju tesko ostetiti motor…kvar pumpe, pucanje sajle ( koje su na sajlu ), spadanje creva dovodi do zaribavanja…najgore je sto tu nemamo nikakav nadzor i sve se svodi na preventivnu kontrolu + sreca da je sve u redu…

Kako se odvija proces zaribavanja i kakva mogu biti ostecenja? Do ovoga dovodi kvar uljne pumpe iz bilo kog od gore navedenih razloga ili ako je premiks u pitanju ulivanje cistog benzina greskom…znamo da ulje sluzi da olaksa kinematiku delova, prakticno delovi se krecu na tankom filmu ulja , a kad ono nestane , dolazi do trenja, a sa njim i povecanja temperature…to je akumulacioni proces , sto je manje ulja , to je vise trenja i temperature, pa dolazi do njenog destruktivnog delovanja na pojedine delove motora menjajuci njihove fizicko- hemijske osobine, pa sve to dovodi do havarije…

Osnovni lezajevi gotovo nikad ne zaribavaju, oni su sposobni bas jako dugo da se vrte bez podmazivanja sto ne znaci da se nece ostetiti njihove klizne staze…radilica sa iglicastim lezajevima je isto tako prilicno otporna na nedostatak ulja samo zahvaljujuci izuzetnoj tvrdoci valjcica, dok je nesto drugacije kod 4-T motora ( kod automobila) koji imaju klizne lezajeve u obliku polusolja, oni plivaju na uljnom filmu i prvi su na udaru prilikom nedostatka ulja ( najcesce poplave, ode im antifrikciona legura kojom su prevuceni i istope se , ostete i rukavac radilice , pa sve mora posle na egaliziranje )… dakle, radilica sa iglicastim lezajem zna da prezivi nedostatask ulja, ali ne znaci da i ona ne moze da se osteti, to treba proveriti i proceniti, zazora u njoj ne sme biti ni gore , ni dole , ako je bolcna promenila boju- OPREZ!

Mnogo je ugrozeniji `gornji ` deo motora, klipno – cilindarski sklop, ( jer je to u stvari jedna velika klizna povrsina) ,pre svega zbog temperature koja vlada gore, pa jos kad se razvije dodatna usled trenja…povecanje temperature usled trenja prvo ce uzrokovati prosirenje precnika samoga klipa, posto je njegov koeficijent sirenja veci od sirenja cilindra, dakle normalni zazori bivaju ugrozeni…znamo da je klip po svojoj konstrukciji najsiri ( za koji micron ) u donjem delu , suknjici , a najuzi gore pri celu klipa , to da bi se mogao pravolinijski kretati i zbog temperature koja je gore pri glavi veca , pa mu treba omoguciti i vece prosirenje…zbog nestanka uljnog filma i povecanja temperature dolazi do povecanja precnika klipa, cesto dodje do loma grebena ( ono izmedju dva karike ) , pa kad karika nema dobro drzanje , cesto pukne i ona, pa sve to udari u glavu, napravi one rupice , ili druga ostecenja, deo toga zapne za neki od kanala, naglo ukoci klip, sjebe cilindar, a sve to se manifestuje kao potpis zadnjeg tocka…nekad se desi da samo zariba u suknjici klipa, to je slicno kao lepljenje, pocne samo da usporava i stane, ne moze se okrenuti motor…pri svakom zaribavanju oseti se povisena temperatura kad se stane kraj agregata…

E , sad popravka…cesto je problem skinuti cilindar, zbog zaglavljivanja karike ili komadica klipa, u svakom slucaju to mora dole, pa kad se sve teze ili lakse rastavi treba pravilno proceniti sta se desilo i sta se mora zameniti , a sta moze da ostane…smrt klipa je uvek 100% , a za ostalo treba videti…ako je cilindar prosao bez vecih ostecenja ( retko ), onda se menja samo klip, ako je znatno ostecen, mora na obradu- honovanje ili specijala…u svakom slucaju je trosak od nekoliko desetina evra, a , ako je i radilica , onda i vise od stotinak…sve zavisi kako ko prodje…

Daleko bilo , ne desilo se nikom…

UZDRAVLJE…

#2 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 14 March 2012 - 11:52

Ja bih dodao samo jednu stvar. Mislim da uljna pumpa ima (još) jednu prednost, u osnovi na premix. Kada idemo niz brdo, zaletimo skuter i pustimo gas da sam motor održava brzinu. Tada posto smo pustili gas, u cilindar dolazi manje goriva, a samim tim i manje ulja, iako se motor vrti na velikom (relativno, kako koji) broju obrtaja. Prema tome cilindar ima slabije podmazivanje.
A pumpa steluje dotok ulja i obrtajima i sajlom gasa (neke imaju samo obrtaje, bez sajle, ne mogu da se steluju ), tako da daje dovoljno ulja bez obzira što smo pustili gas.

#3 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 14 March 2012 - 12:46

Tu si u pravu Bozo, mada ja mislim da one pumpe koje su na sajlu , kad je popusten gas ( na nizbrdici ) isto slabo doziraju ulje, pa je neophodno ( kao kod premiksa ) povremeno dodati gas da bi sveza mesavina podmazala delove...bolje su one pumpe koje rade na principu obrtaja , bez sajle, manje problema sa njima...u celom tom lancu najslabija karika je sajla...

Kao dopuna onom gore recenom , vreme koje moze da se vozi bez podmazivanja je relativno- zavisi od broja obrtaja, spoljne temperature, unutrasnjih zazora delova, iznosi od 10-15 minuta , a za pola sata ce sigurno svaki zaribati...sto se pre prekine voznja ( ako osetis povisenu temperaturu i ako pocne slabije da vuce i usporava ) , veca je verovatnoca da se jeftinije prodje...i sa manje ostecenja...

#4 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 12 June 2012 - 22:21

Koji procenat ulja pumpa dozira i jel se to moze podesavati? Ili da preformulisem pitanje; koliko ulja se potrosi na potrosenih 10 litara benzina?

#5 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 12 June 2012 - 22:38

200 mililitara.

#6 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 19 September 2012 - 21:08

Evo kako je jedan moj prosao neki dan ...zali mi se da kad upali squt, vozi neko kratko vreme par kilometara i pocne da usporava , kaze kao da ga je nesto steglo...onda se ugasi...kaze lici na lepljenje klipa...Nista nije dirano , pre toga je isao dobro , motor je na serijali, fabricki...posto se nikako nismo mogli dogovoriti oko vremena da to vidimo sta je , ja sam na to skroz bio i zaboravio...neki dan se pojavio kod mene u servisu , dosao na kafu i rakijicu squtom, ja se setio i pitam ga sta je bilo , jesi resio ono? Kaze , jeste , pa kako , sta je bilo? Kaze, nista , nista nije ni otvarao , samo doda ulje u gorivo, pravi premix u procentu 2-3 % i to je to ...kaze ide, vise ne zaribava...

Najverovatnije mu je crkla uljna pumpa, nije dozirala ulje , pa pocne da zaribava...to je ona bez sajle , sto radi samo na obrtaje...eto koliko je imao srece! Da je prosao bez otvaranja motora, resio stvari premixom! I to se moze desiti...





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users