Jump to content


Bobina iliti indukcioni kalem



7 replies to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 26 June 2012 - 10:34

BOBINA ilitiga INDUKCIONI KALEM…

Posto sam ja ovih dana imao radova oko BOBINE palo mi na pamet da bi se mozda malo moglo pisati o njoj, ako neko nesto ne zna ( za one mladje ) …

Da bi pisali o bobini i objasnili njeno mesto u sistemu paljenja kod benzinskog motora , moramo u najkracim crtama objasniti ceo sistem…

Kod benzinskih motora smesa se pali stranom energijom , iskrom koja je ` dovedena` od nekud…e, sad , kako je stvoriti u samom motoru i u pravom trenutku je dovesti na svecicu? Za to se stara citav niz delova koi na kraju svi zajedno obezbedjuju dovoljno kvalitetnu iskru na svecici koja ce zapaliti smesu u kompresionom prostoru…

UKRATKO : Na osovinu radilice smo stavili magnet , a koji je ujedno i zamajac , bez koga motor ne moze normalno da radi , koji svojim kruznim kretanjem ( i polovima ) indukuje struju u namotajima primarnog kola ( ona se trosi i za druge namene , osvetljenje i sl ) , ona mala ` kutijica ` sa dve zice je PICK UP , to je mali davac signala za okidanje , koji daje komandu kad treba da se baci varnica , taj signal se obradjuje u CDI-ju ( kapacitor discharge ignition ) ili paljenje putem praznjenja kondenzatora po srpski , koji se sastoji od snaznog tiristora i jos nekih elektronskih elemenata , on u stvari zamenjuje onaj sistem sa platinskim dugmetom , to je u stvari prekidac primarnog kola ( jer se videlo da sistem sa platinama zadovoljava do izvesnog broja obrtaja , do oko 8000, preko toga se isuvise brzo odvijaju ciklusi , mehanika ne moze vise da postigne , pa taj posao sad radi elektronika ) …jos jedna prednost elektronike je sto nema pokretnih, znaci habajucih delova , a i tokom godina svoga razvoja postala je visoko pouzdani elemenat sistema paljenja ( sto ne znaci da se ne moze pokvariti ) …

BOBINA ili INDUKCIONI KALEM je u sustini visokonaponski trafo, a stoji se od feritnog jezgra, primarnog kola ( malog broja zavoja debele zice) i sekundarnog kola ( velikog broja namotaja tanje zice …princip rada : naizmenicni napon od 12 V koji je stvorio magnet u primarnom kolu u trenutku prekida na primarnom kolu INDUKUJE U SEKUNDARNOM KOLU struju visokog napona od vise hiljada volti ( KV ) …to se ponavlja nebrojenim ciklusima u sekundi… proizvedenu struju u sekundarnom kolu odvodimo putem VISOKONAPONSKOG kabla ( ne bilo kakvog , to je onaj sa podebljanom izolacijom ) do svecice na centralnu elektrodu, a bocna elektroda preko navoja za svecicu i glave motora predstavlja MASU… tu dolazi do preskakanja varnice i praznjenja , dalje se ciklus ponavlja…kako se varnica najlakse rasprostire u vakumu , ovde gde imamo pritisak na kraju ciklusa kompresije od cak nekih 15 bara , moramo imati ovako visok napon da bi iskra preskocila izmadju elektroda… za davanje kvalitetne iskre za paljenje smese benzina i vazduha je potrebno oko 15 000 volti ( 15 KV )…

Taj napon sasvim zadovoljava za normalan rad motora, a eto, sad su smisljene i one ( NARAKU i slicne )koje imaju cak duplo veci radni napon ( 31 000 V ) …to znaci snazniju varnicu , koja ce dozvoliti veci zazor na svecici i sigurno upaljenje smese u svim rezimima rada motora …idealno bi bilo kad bi elektrode bile razmaknute duz cele komore za sagorevanje zbog brzeg rasprostiranja fronta plamena , ali takva svecica jos nije izmisljena , dobro je i ovako…
Sad o nekim KVAROVIMA: oni se mogu ocitovati kao pregorevanje zice posto se bobina jako zagreva prilikom rada ( najcesce sekundara , posto je jako tanka ) …ako zica pregori na pola namotaja do paljenja najcesce ne dolazi , ( na 7- 8 , pa I 10 KV tesko da ce koji upaliti ) , dok ako je pregorevanje na zadnjoj trecini sekundara zna i da upali, ali lose radi , lenj, tezak na gasu , puca na auspuhu , otezano pali i sl.

Svi ovi simptomi ukazuju na potencijalni kvar bobine , a resavaju se iskljucivo njenom zamenom , tu nikakve popravke nema …

I jos nesto , za one najmladje , koji nemaju to iskustvo ( kao ja iz mladosti ) :
NIKADA NE GURAJTE PRST U LULU ZA SVECICU DA PROVERITE DA LI IMA STRUJE I DA KURBLATE !!! Dobicete strujni udar od najmanje 15 000 volti ( necete bas poginuti, ali nije ni malo prijatno ) …

#2 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 26 June 2012 - 14:47

Hahaha najefikasnija metoda provere bobine :) Platinska paljenja mogu bez problema da rade i na preko 12000 rpm, a to sto svi misle da opruga ne moze dovoljno brzo da se vrati to je zabluda. ;) Sta kazes za one svecice sa 3 elektrode, jel ima neke prednosti ili je bespotrebno?

#3 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 26 June 2012 - 16:31

Da, tada sam imao 14-15 godina , pa ajd` da upozorim druge ...a, za platine , mozda i jeste kako kazes , al` slozices se da je njihovo vreme proslo, ma nema veze , elektronika je sad jeftina i pouzdana...

Za ove sa tri pipka , ja ih imam na Yugu, rade dobro, ja mislim da je tu linija vodilja ono sto sam rekao o rasprostiranju fronta plamena, ovako , baci varnicu na tri mesta, a kad je sa jednim pipkom , toj varnici treba da predje duzi put do najudaljenijeg dela komore...ma, sve to radi, ovako , ili onako...

#4 Miki82

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 321 posts
  • MestoZajecar
  • VozimSachs sx1

Posted 24 January 2021 - 22:56

Da li je neko probao da namota provodnik 1.5-2.5mm oko kable za svecicu, od bobine do lule i ovaj kraj sto je do bobine veze na masu? Navodno je jaca varnica, bar tako se vidi na snimku gde neki likovi to rade i varnica je mnogo jaca.E sad da li smeta nesto cdi-ju na skuteru ili samoj bobini to ne znam. Mozda neko probao, ima iskustva?

#5 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 25 January 2021 - 13:05

Ako sam dobro razumeo, prave kalem koji je vezan za masu oko kabla od bobine ka svecici?
Struja koja prolazi kroz kabl indukciono ce namagnetisati zicu namotano okolo (kalem), a posto je ovaj vezan za masu, moze ga samo zagrejati, kao grejač i moze imati magnetne osobine, polovi su u smeru proticanja struje (varnice).

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 25 January 2021 - 13:34

Fora je da se uzemlji širm oko kabla, tada je potencijal rasipanja korisnog napona nula, jer ili prolazi kroz sredinu ili probija na prvoj pukotini pa ne radi..

Sa druge strane ako ne probija onda je apsolutni nulti potencijal u neposrednoj blizini duž celog kabla, te je utrošak na statički elektricitet isto nula..

Ja sam na eserki uvukao kabel u pletenicu od nekog antenskog i nju uzemljio, to je isto to, nema potrebe motati i zaj***ti se

#7 Miki82

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 321 posts
  • MestoZajecar
  • VozimSachs sx1

Posted 25 January 2021 - 14:59

Znaci korisna stvar. I nema smetnje u radu na druge uredjaje. Moram to da probam,eto moze i antenski ko nece da mota oko kable bobine

#8 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 25 January 2021 - 15:18

E pa super, nisam razmisljao u tom pravcu, hvala





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users