Jump to content


O lezajevima,klasifikacija,oznake...



1 reply to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 18 October 2012 - 20:57

Ajde da probamo malo o lezajevima…ja cu ono sto ja znam , malo teorijski koliko znam, malo zdravorazumski , dosta prakticno , posto sa lezajevima radim kroz ceo ovaj moj zanat i prodao ih i propustio ( ugradio ) na hiljade , raznih i manjih i vecih na razna mesta , pa to iskustvo je znacajno u tom smislu da skoro nepogresivo znam sta moze ,a sta ne moze da `prodje` i gde moze , a gde ne moze…uz sve ovo napominjem da po obrazovanju nisam masinac i oni bi trebali da znaju o ovome vise i bolje nego ja , pa ako ima neko neka ispravi i dopuni…

U praksi se susrecemo sa raznim vrstama lezajeva , svima je ista svrha – da drze neku osovinu na odredjenom mestu i slicno…Po konstrukciji ih ima raznih – aksijalnih , radijalnih , konusnih , dvoredih , kuglicnih , iglicastih, kliznih, a svaki od njih ima svoju namenu – namenjen je za odredjeno mesto gde ce najbolje ispuniti svoju funkciju – ulezistenje neke osovine …
Svi lezajevi , ( osim kliznih) bez obzira na vrstu sastoje se od unutrasnje i spoljasnje kosuljice , izmedju kojih su ili kuglice ( kuglicni ) ili valjcici ( iglicasti ) …kosuljica lezaja je kaljena , a kuglice ili valjcici su jos i cementirani , termicki obradjeni da bi bili jako tvrdi…
Samo par recenica o velicini i sposobnosti `nosenja` lezajeva…manji lezajevi , npr . 607, 609, 627 I mnogi drugi da ih ne imenujem, koji se montiraju npr. na elektricni rucni alat , kao sto su busilice , brusilice , a narocito frezeri , i bjaksovi sposobni su da se jako brzo vrte bas iz tog razloga sto su mali i `nose ` male i relativno lagane osovine ( rotore) , tu su brzine I do 35 000 RPM…a sto je lezaj veci i masivniji, predvidjen je za relativno manju brzinu , tu nam i zakoni fizike nesto ogranicavaju sa svojim silama ( centrifugalna sila, G sila i slicno ) , naravno da turbine na Djerdapu ne mozemo zavrteti brzinom od 35 000 RPM jer bi se sve raspalo zbog velike mase i centrifugalne sile …tu dolazimo do jos jedne istine o lezajevima …sto je lezaj veci i masivniji , sposobniji je da nosi vecu masu – vecu osovinu…U svetu motoristike- mali motori se mogu lakse zavrteti nego veliki- ne mozete velikog i masivnog dizela od 6 ili 10 000 ccm zavrteti kao malog benzinca !

Da ne idemo dalje u sirinu, za nas su najznacajniji radijalni lezajevi ( kuglicni ) i iglicasti ( valjkasti ) , posto se oni nalaze u ovim nasim turpijama…Iglicasti u radilici u velikoj pesnici, i u maloj – gore na bolcni, a ima ga i u zadnjoj remenici , dakle tu gde se zahteva mala radijalna visina izmedju osovine i kucista…veoma su tvrdi, sposobni su da se jako brzo vrte, najcesce su u metalnom kavezu koji drzi valjcice na istom odstojanju …
Ulezistenje polutki radilice sa blokom je ostvareno kuglicnim lezajevima 6204 , to je standardna oznaka u masinstvu , jako cest lezaj na mnogim osovinama, a kod nas se ovde postavlja pitanje kvaliteta , odnosno kakav on treba da bude i od kog proizvodjaca ga kupiti…prvo moramo videti u kakvim uslovima on radi…i u serijskoj izvedbi mora dobro da izdrzi bar 10 000 RPM , pa i vise …u jakim set- upovima i po 15 000…uz svu tu brzinu okretanja normalno je da iako se podmazuje prilicno `mrsavim` uljem iz goriva od onih 2% , da pri toj brzini stvara i toplotu zbog kretanja kuglica unutar kosuljica , a stvari se dodatno komplikuju i time sto SUS motor predstavlja toplotnu masinu unutar koje se stvara toplota , koja se putem klipnjace , blokova od aluminijuma koji je odlican provodnik toplote prenosi i na polutke radilice , a time i na osnovne lezajeve …znaci – dodatna toplota…za te slucajeve konstruktori lezajeva su predvideli lezajeve koji rade u tezim uslovima od ostalih , neke tolerancije izmedju unutrasnje i spoljasnje kosuljice i kuglica , koje su nesto vece od uobicajenih , pa su ih nazvali C-3 , C4 , Itd…ispocetka, dok lezaj ne dodje na temperature za koju je projektovan d ace raditi , tu su zazori nesto veci , a kad dodje na njemu normalne temperaturne uslove , zazori su kao kod `normalnih` lezajeva …ipak , u pitanju su mikronske tolerancije , to se pod rukom ne moze osetiti…

E, sad , posto se blok motora koji je aluminijumski i odlicno prima , ali se isto tako odlicno i oslobadja toplote u ` donjem ` delu motora nema toliko toplote , tu su smesteni lezajevi skoro da sam sasvim siguran da i obicni lezajevi sasvim dobro ispunjavaju svoju funciju ulezistenja radilice…mnogi od nas ugradjuju C- 3 ili cak C – 4 zbog sigurnosti …ti lezajevi su dosta skuplji u odnosu na standardne, pa jos kad su od brendiranih proizvodjaca koji jako cene svoj proizvod…da li je to sve bas potrebno ?

Za kraj samo par reci o zazorima montaze – ima smisla ono pothladjivanje u zamrzivacu ili grejanje , ko sta vise voli, cisto zbog toga sto treba izbegavati bilo kakva lupanja po radilici…ako lezaj lako naidje na bilo kakvu osovinu ili spoljnom kosuljicom u kuciste , moze se ocekivati proklizavanje istog , dalje ostecenje osovine ili kucista , ukrstanje osovine i kompletna havarija koja ce se zavrsiti razlokavanjem kucista , trosenjem osovine , pucanjem iste , ili pucanjem i rasipanjem lezaja …

Najveci neprijatelj svakog lezaja je VLAGA i PRASINA… oni se (vlaga ) izazvati koroziju kliznih staza i kuglica , kao i abraziju ( prasina zbog tvrdih delica u sebi ) sto neminovno dovodi do kvara lezaja…zna i sam po sebi da se pokvari- pukne usled unutrasnjeg naprezanja , napravi havariju , da ne stradavaju ne bi postojali kao rezervni deo …

Eto , toliko , ako ko ima sta da doda?

#2 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 26 March 2014 - 23:45

Oznake koje pomazu kod izbora lezaja...naso Bojan681....
Dodatne oznake ispred(PREFIKS) :

K - kavez sa kotrljajnim telima
L - izmenjiv prsten rasklopljenog ležaja
R - prstenasti ležaj bez jednog prstena ili kolutni ležaj bez jednog koluta
E - kolut rukavca kugličnog ležaja
W - kolut kućišta kugličnog ležaja
WS - kolut rukavca cilindrično-valjčanog ležaja
GS - kolut kućišta cilindrično-valjčanog ležaja

Dodatne oznake iza(SUFIKS) :

SPOLJNI OBLIK :

K - konusni provrt 1:12
K30 - konusni provrt 1:30
N - žleb za uskočnik
NR - uskočnik
P - dvodelni spoljni prsten
D - dvodelni unutarnji prsten
R - rub na spoljnom prstenu
W20 - žleb za podmazivanje na spoljnom prstenu
W33 - žleb i otvori za podmazivanje


KAVEZ :

J - presovan čelični kavez
Y - presovan mesingani kavez
F - masivan čelični kavez
L - masivan kavez od lakog metala
M - masivan kavez od mesinga
S - kavez od sinterovanog materijala
T - plastični kavez od fenoplasta
TN - plastični kavez od poliamida
.A - kavez voden po spoljnom prstenu
.B - kavez voden po unutarnjem prstenu
V - kotrljajni ležaj bez kaveza


ŠTITOVI I ZAPTIVNI ŠTITOVI :

Z - metalni štit sa jedne strane
2Z - metalni štit sa obe strane
RS - zaptivni štit sa jedne strane
2RS - zaptivni štit sa obe strane
PZ - plastični štit sa jedne strane
2PZ - plastični štit sa obe strane


KLASA TAČNOSTI :

P6 - klasa tačnosti 6
P5 - klasa tačnosti 5
P4 - klasa tačnosti 4
P2 - klasa tačnosti 2
P6E - klasa tačnosti za ležaja elektromotore


UNUTARNJI ZAZOR :

C1 - zazor manji od C2
C2 - zazor manji od normalnog
C3 - zazor veći od normalnog
C4 - zazor veći od C3
C5 - zazor veći od C4


NIVO VIBRACIJA :

Q6 - smanjeni nivo vibracija
Q5 - naročito smanjen nivo vibracija


RAD NA POVIŠENIM TEMPERATURAMA :

S0 - do 150° C
S1 - do 200° C
S2 - do 250° C
S3 - do 300° C
S4 - do 350° C
S5 - do 400° C


SREDSTVA ZA PODMAZIVANJE :

LT - masti za radne temperature niže od -50° C
HT - masti za radne temperature više od +150° C
LHT - univerzalne masti od -40° C

Edited by Boza, 27 March 2014 - 12:42.
Поправио фонт






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users