Jump to content


Ugljen - monoksid , trovanje


3 replies to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 14 January 2013 - 12:42

Na otvaranje ove teme me inspirisao onaj nemili dogadjaj od pre nekoliko dana , kad su izgubljena cetiri mlada zivota ...I dalje mi nikako nije jasno , iako ne znam sve detalje kako je do toga doslo , da nije ispostovan neki minimum opreznosti kod odvodjenja izduvnih gasova , pa je doslo do nezamislive tragedije ...ja sam tih dana jos dodatno bio pogodjen i lose sam se osecao zbog svega toga , posto imam sinove njihovih godina , mladi, ludi , nezreli , koji ceo zivot neozbiljno shvataju , misle da su neunistivi i da im se nista ne moze dogoditi...

Ja sam o ovome dosta davno ponesto naucio , jos kad sam kao sundjer upijao razna saznanja i z svih oblasti , pa sam to jos nadogradio nekim zivotnim iskustvom , pa cu probati da to izlozim ovde da bi svi zajedno nesto naucili i bili bezbedniji , jer mala je verovatnoca da se nastrada od ovoga, ali predjasnji dogadjaj pokazuje da se ipak desava...

Na ovoj nasoj TERRA NOSTRI ( zemlji ) zivot se zasniva na tri osnovna elementa bez koga nema zivota ...to su ugljenik, vodonik i kiseonik , sa medjusobnim kombinacijama stvaraju jedinjenja koja cine zivot ...kombinacijom ugljenikovih i vodonikovih atoma stvaraju se jedinjenja koja se zovu UGLJOVODONICI i u zavisnosti od atomskih veza zavise i njihove osobine...u ta jedinjenja spadaju i ugalj , nafta sa svim svojim derivatima...ali , kako niko u zivotu ne voli da bude sam, tako i kiseonik vrlo rado tezi da se jedini sa ugljovodonicima, on cini nekih 17-21 % sastava nase atmosfere, ali da bi do toga doslo , mora da postoji proces koji se zove piroliza , ili sagorevanje , hemicari ga zovu oksidacija...to se desava u lozistu , mi kao savremeni ljudi imamo SUS motor kao hemijski motor gde se odvija proces sagorevanja i pretvarasnja hemijske energije goriva u toplotnu uz neke nusprodukte...to su najvecim delom vodena para i ugljen dioksid ( CO2 ) i minimalno jos i neki drugi gasovi...u njih spadaju sumpor- dioksid, azotni oksidi i najgori od njih ugljen- monoksid - (CO) ...od svih motora najbezbedniji su na izduvu savremeni dizeli koji emituju jako malo stetnih gasova, nemaju sumpora u izduvu , a rade sa znatnim koeficijentom viska vazduha , pa je sagorevanje prilicno cisto, potom slede klasicni dizeli , ali oni u sebi imaju dosta sumpora u izduvu, ali na svu srecu on ce nas upozoriti na svoje prisustvo neprijatnim mirisom i stipanjem za oci , grlo , nos , pa cemo blagovremeno pobeci...od benzinaca najlosije se kotiraju upravo ove nase cvejke zbog poznatog nacina rada sto neminovno moraju da rasipaju deo goriva i to je upravo ono gde treba biti oprezan...posto sagorevaju i ulje u izduvnim gasovima ( nesagorelim ) ima znatan deo ugljen-monoksida...

UGLJEN-MONOKSID- gas bez boje, mirisa ( CO) , nasa cula ga ne mogu detektovati i zato je tako opasan, nastaje u procesu sagorevanja u maloj kolicini od 2-3 % , a narocito kad je sagorevanje NEPOTPUNO , priguseno, sa manjkom vazduha, pa ne stignu svi atomi kiseonika da se vezu za ugljenik...vise ga nastaje pri radu motora pod saugom i na ler - gasu kad je smesa bogata...zasto je otrovan ?

Malo medicine , mada to nije moj fah...postoji razlika od ugusenja usled nedostatka kiseonika kad ga nema zapreminski dovoljno u mesavini gasova koja se udise i trovanja ...ugljen- monoksid ima oko 300 puta veci afinitet prema hemoglobinu nego kiseonik , pa se za njega lepi kao magnet i transportuje do celija gde zaustavlja metabolicke procese...pri svemu tome krvni sudovi su autoput kojim se odvija prevoz , a hemoglobin ( jedinjenje u sastavu crvenih krvnih zrnaca ) prevozno sredstvo ...njemu je sve jedno sta ce prevoziti , vazno je ko se prvi ukrca, a CO voli da se gura i da bude prvi...posledica - otrovani zaspi i polako utone u smrt ! CO - podmukli ubica !

Eto , toliko o tome , valjda je dovoljno...Gde treba da pazimo ? Kad palimo SUS motore u zatvorenim garazama , podrumima , amfortima, sobama, gde je slabija ventilacija, tu dolazi do znatnog nakupljanja izduvnih gasova u kojima narocito dok je motor jos u hladnom stanju gde u nakoj vecoj meri nego sto je uobicajeno mparticipira i ugljen - monoksid, treba biti posebno oprezan...Ako vozimo kola moramo se truditi sa sistem za odvodjenje gasova bude ispravan , da nema prodora gasova u kabinu..

Mala je verovatnoca da se nastrada , ali predjasnji dogadjaj je pokazao da ona ipak postoji, pa treba preduzeti sve neophodne mere da ne dodje do nezeljenih posledica ...

Izvinite na duzini...

#2 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 14 January 2013 - 14:02

Lepo objašnjeno...podržavam text jer se i mi skuteraši susrećemo sa izduvnim gasovima svakodnevno!!!

Nije mi samo jasno kako su nesrećni maldići svi do jednog tako reći zaspali ošamućeni...Kako neko od njih nije primetio da nešto nije u redu, jer znamo da nisu svi organizmi jednako izdržljivi morao je neki od njih prvi gubiti razum a da to drugi primeti...

Tužno, jadni nisu bili ni svesni šta im se dogodilio...

#3 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 14 January 2013 - 16:00

Mene zanima koji su prvi znaci trovanja, posto to pitanje ima i u testu za polaganje B kategorije. Koliko brzo nastupa osamucenost i gubitak svesti?

#4 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 14 January 2013 - 19:06

Obamrlost , pospanost , san i smrt! Tiho, podmuklo , bezbolno...za tri , cetiri minuta sve je gotovo...i meni nikako nije jasno da su sva cetvorica nastradala, da niko nije primetio da nesto nije u redu sa nekim od njih, pa da ih je izneo napolje , napravio ventilaciju i sl. Neverovatno...da je to tako brzo delovalo na sve njih...

Evo jos jedna mala digresija o bezbednosti u avio saobracaju...pri avio - nesrecama koje se najcesce desavaju prilikom poletanja ili sletanja, dolazi do zapaljenja nekog dela kabine osim problema sa vatrom najveci problem zbog koga najcesce i nema prezivelih su otrovni gasovi koji nastaju paljenjem plasticnih materijala unutar kabine ...ipak , na avionu ne mozete tek tako da otvorite prozor da provetrite...zato je zadatak konstruktora da smisle materijale koji ce najmanje stvarati takve gasove prilikom zapaljenja , ali cini se da tu nema neke velike pomoci...ko zna sta se tu sve stvara kad se pomesa sa plamenom od kerozina + ko zna kakva plastika...znamo koliko smrdi obicna najlon kesa kad se zapali , a kamoli sediste od aviona...tu se stvaraju razni hemijski spojevi , a najopasnija su hlorovodonicna i cijanovodonicna jedinjenja, cijankalij , a narocito cijanovodonik ciji samo jedan udisaj izaziva momentalnu smrt... ( sto ja o ovome uopste pisem ?! ) ...ajd` da otvorimo novu temu o otrovima ...ma, prekidam...ludilo...





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users