Na otvaranje ove teme me inspirisao onaj nemili dogadjaj od pre nekoliko dana , kad su izgubljena cetiri mlada zivota ...I dalje mi nikako nije jasno , iako ne znam sve detalje kako je do toga doslo , da nije ispostovan neki minimum opreznosti kod odvodjenja izduvnih gasova , pa je doslo do nezamislive tragedije ...ja sam tih dana jos dodatno bio pogodjen i lose sam se osecao zbog svega toga , posto imam sinove njihovih godina , mladi, ludi , nezreli , koji ceo zivot neozbiljno shvataju , misle da su neunistivi i da im se nista ne moze dogoditi...
Ja sam o ovome dosta davno ponesto naucio , jos kad sam kao sundjer upijao razna saznanja i z svih oblasti , pa sam to jos nadogradio nekim zivotnim iskustvom , pa cu probati da to izlozim ovde da bi svi zajedno nesto naucili i bili bezbedniji , jer mala je verovatnoca da se nastrada od ovoga, ali predjasnji dogadjaj pokazuje da se ipak desava...
Na ovoj nasoj TERRA NOSTRI ( zemlji ) zivot se zasniva na tri osnovna elementa bez koga nema zivota ...to su ugljenik, vodonik i kiseonik , sa medjusobnim kombinacijama stvaraju jedinjenja koja cine zivot ...kombinacijom ugljenikovih i vodonikovih atoma stvaraju se jedinjenja koja se zovu UGLJOVODONICI i u zavisnosti od atomskih veza zavise i njihove osobine...u ta jedinjenja spadaju i ugalj , nafta sa svim svojim derivatima...ali , kako niko u zivotu ne voli da bude sam, tako i kiseonik vrlo rado tezi da se jedini sa ugljovodonicima, on cini nekih 17-21 % sastava nase atmosfere, ali da bi do toga doslo , mora da postoji proces koji se zove piroliza , ili sagorevanje , hemicari ga zovu oksidacija...to se desava u lozistu , mi kao savremeni ljudi imamo SUS motor kao hemijski motor gde se odvija proces sagorevanja i pretvarasnja hemijske energije goriva u toplotnu uz neke nusprodukte...to su najvecim delom vodena para i ugljen dioksid ( CO2 ) i minimalno jos i neki drugi gasovi...u njih spadaju sumpor- dioksid, azotni oksidi i najgori od njih ugljen- monoksid - (CO) ...od svih motora najbezbedniji su na izduvu savremeni dizeli koji emituju jako malo stetnih gasova, nemaju sumpora u izduvu , a rade sa znatnim koeficijentom viska vazduha , pa je sagorevanje prilicno cisto, potom slede klasicni dizeli , ali oni u sebi imaju dosta sumpora u izduvu, ali na svu srecu on ce nas upozoriti na svoje prisustvo neprijatnim mirisom i stipanjem za oci , grlo , nos , pa cemo blagovremeno pobeci...od benzinaca najlosije se kotiraju upravo ove nase cvejke zbog poznatog nacina rada sto neminovno moraju da rasipaju deo goriva i to je upravo ono gde treba biti oprezan...posto sagorevaju i ulje u izduvnim gasovima ( nesagorelim ) ima znatan deo ugljen-monoksida...
UGLJEN-MONOKSID- gas bez boje, mirisa ( CO) , nasa cula ga ne mogu detektovati i zato je tako opasan, nastaje u procesu sagorevanja u maloj kolicini od 2-3 % , a narocito kad je sagorevanje NEPOTPUNO , priguseno, sa manjkom vazduha, pa ne stignu svi atomi kiseonika da se vezu za ugljenik...vise ga nastaje pri radu motora pod saugom i na ler - gasu kad je smesa bogata...zasto je otrovan ?
Malo medicine , mada to nije moj fah...postoji razlika od ugusenja usled nedostatka kiseonika kad ga nema zapreminski dovoljno u mesavini gasova koja se udise i trovanja ...ugljen- monoksid ima oko 300 puta veci afinitet prema hemoglobinu nego kiseonik , pa se za njega lepi kao magnet i transportuje do celija gde zaustavlja metabolicke procese...pri svemu tome krvni sudovi su autoput kojim se odvija prevoz , a hemoglobin ( jedinjenje u sastavu crvenih krvnih zrnaca ) prevozno sredstvo ...njemu je sve jedno sta ce prevoziti , vazno je ko se prvi ukrca, a CO voli da se gura i da bude prvi...posledica - otrovani zaspi i polako utone u smrt ! CO - podmukli ubica !
Eto , toliko o tome , valjda je dovoljno...Gde treba da pazimo ? Kad palimo SUS motore u zatvorenim garazama , podrumima , amfortima, sobama, gde je slabija ventilacija, tu dolazi do znatnog nakupljanja izduvnih gasova u kojima narocito dok je motor jos u hladnom stanju gde u nakoj vecoj meri nego sto je uobicajeno mparticipira i ugljen - monoksid, treba biti posebno oprezan...Ako vozimo kola moramo se truditi sa sistem za odvodjenje gasova bude ispravan , da nema prodora gasova u kabinu..
Mala je verovatnoca da se nastrada , ali predjasnji dogadjaj je pokazao da ona ipak postoji, pa treba preduzeti sve neophodne mere da ne dodje do nezeljenih posledica ...
Izvinite na duzini...
1
Ugljen - monoksid , trovanje
Started by ALIEN SM, Jan 14 2013 12:42 PM
3 replies to this topic
#1
Posted 14 January 2013 - 12:42
#2
Posted 14 January 2013 - 14:02
Lepo objašnjeno...podržavam text jer se i mi skuteraši susrećemo sa izduvnim gasovima svakodnevno!!!
Nije mi samo jasno kako su nesrećni maldići svi do jednog tako reći zaspali ošamućeni...Kako neko od njih nije primetio da nešto nije u redu, jer znamo da nisu svi organizmi jednako izdržljivi morao je neki od njih prvi gubiti razum a da to drugi primeti...
Tužno, jadni nisu bili ni svesni šta im se dogodilio...
Nije mi samo jasno kako su nesrećni maldići svi do jednog tako reći zaspali ošamućeni...Kako neko od njih nije primetio da nešto nije u redu, jer znamo da nisu svi organizmi jednako izdržljivi morao je neki od njih prvi gubiti razum a da to drugi primeti...
Tužno, jadni nisu bili ni svesni šta im se dogodilio...
#3
Posted 14 January 2013 - 16:00
Mene zanima koji su prvi znaci trovanja, posto to pitanje ima i u testu za polaganje B kategorije. Koliko brzo nastupa osamucenost i gubitak svesti?
#4
Posted 14 January 2013 - 19:06
Obamrlost , pospanost , san i smrt! Tiho, podmuklo , bezbolno...za tri , cetiri minuta sve je gotovo...i meni nikako nije jasno da su sva cetvorica nastradala, da niko nije primetio da nesto nije u redu sa nekim od njih, pa da ih je izneo napolje , napravio ventilaciju i sl. Neverovatno...da je to tako brzo delovalo na sve njih...
Evo jos jedna mala digresija o bezbednosti u avio saobracaju...pri avio - nesrecama koje se najcesce desavaju prilikom poletanja ili sletanja, dolazi do zapaljenja nekog dela kabine osim problema sa vatrom najveci problem zbog koga najcesce i nema prezivelih su otrovni gasovi koji nastaju paljenjem plasticnih materijala unutar kabine ...ipak , na avionu ne mozete tek tako da otvorite prozor da provetrite...zato je zadatak konstruktora da smisle materijale koji ce najmanje stvarati takve gasove prilikom zapaljenja , ali cini se da tu nema neke velike pomoci...ko zna sta se tu sve stvara kad se pomesa sa plamenom od kerozina + ko zna kakva plastika...znamo koliko smrdi obicna najlon kesa kad se zapali , a kamoli sediste od aviona...tu se stvaraju razni hemijski spojevi , a najopasnija su hlorovodonicna i cijanovodonicna jedinjenja, cijankalij , a narocito cijanovodonik ciji samo jedan udisaj izaziva momentalnu smrt... ( sto ja o ovome uopste pisem ?! ) ...ajd` da otvorimo novu temu o otrovima ...ma, prekidam...ludilo...
Evo jos jedna mala digresija o bezbednosti u avio saobracaju...pri avio - nesrecama koje se najcesce desavaju prilikom poletanja ili sletanja, dolazi do zapaljenja nekog dela kabine osim problema sa vatrom najveci problem zbog koga najcesce i nema prezivelih su otrovni gasovi koji nastaju paljenjem plasticnih materijala unutar kabine ...ipak , na avionu ne mozete tek tako da otvorite prozor da provetrite...zato je zadatak konstruktora da smisle materijale koji ce najmanje stvarati takve gasove prilikom zapaljenja , ali cini se da tu nema neke velike pomoci...ko zna sta se tu sve stvara kad se pomesa sa plamenom od kerozina + ko zna kakva plastika...znamo koliko smrdi obicna najlon kesa kad se zapali , a kamoli sediste od aviona...tu se stvaraju razni hemijski spojevi , a najopasnija su hlorovodonicna i cijanovodonicna jedinjenja, cijankalij , a narocito cijanovodonik ciji samo jedan udisaj izaziva momentalnu smrt... ( sto ja o ovome uopste pisem ?! ) ...ajd` da otvorimo novu temu o otrovima ...ma, prekidam...ludilo...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users