Jump to content


Kako promeniti torque driver



13 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 04 January 2011 - 18:15

Ne znam da li će ovo iko od vas raditi, uglavnom je ovo deo koji preskačemo jer nam ne govori mnogo i nekako se ne vidi da je istrošen ili da ne obavlja svoju funkciju valjano. Ja sam ga dosta puta gledao i uvek sam se zadovoljio nekim optimističnim odgovorm da je dobar i da svrsi služi...
Svi mi dosta menjamo rolnice, centralnu oprugu i federe kvačila, uglavnom da bi podesili da nam skut ide kako valja da prenos bude na tačnom obrtaju gde motor razvija najveću snagu i da nam start bude dobar.. Deo nas se muči sa kratkim prenosom, gde remen ne izlazi do kraja prenosa odnosno ne ulazi u remenike dovoljno duboko, a deo je još u fazi izrade rezonantnog auspuha da bi posle opet došao na ovu temu prenosa koja je neizbežna...

Torque Driver ili prenosnik momenta, bukvalno prevedeno je zadnja polutka remena koja se šeta na osovini i u sprezi je sa kontrast oprugom suprotstavljajući se rolnicama u varijatoru.. Ovako izgledaju polutke remenika bez kvačila i centralne opruge.

Posted Image

Ovo su torque driveri, levo originalni Kymco i desno novi Malossi koji je spreman za zamenu, na prvi pogled uočićemo da je originalni trošen i ispoliran od rada kaiša(remena) a da je Malossi mat, odlivak od neke čvrste legure.

Posted Image

Zapazićemo i da Malossi ima više onih kosih kanala po kojima klizi driver unutra napolje, dok obavlja svoju funkciju. Dakle u mom slučaju osovina ima tri štifta po kojem toque driver treba da klizi upuštajući kaiš niže ili višeu radu. Malossi ima šest lineranih kanala od kojih se tri upotrebljavaju po izboru vlasnika. Prva trojka ima jedan ugao kosine , druga trojka ima drugi ugao i vi praktično birate brzinu prenosa drivera, koja po nekom uglu prenosi silu kaiša na kontrast ili centralnu oprugu.

Posted Image

Ovde se sada neću dalje baviti driverima, već montažom, da bi skratili priču ljudima koji samo žele da promene istrošeni deo.. Dakle pre montaže neophodno je proveriti da li je površina drivera po kojem klizi kaiš idealna. Svaka neravnina može da dovede do oštećenja kaiša. Bez obzira što je ovo malossi ja sam naišao na deo gde je završen var, i na ovom delu je malo ispupčenje. Ova neravnina se lako skine na brusnom kamenu ili biax-om sa rotacionom šmirglom, može i turpijom koja je finije gradacije.

Posted Image

Posle toga je trebalo površinu dovesti do idealnijeg stadijuma, šmirglanjem u krug, nekim od finijih brusnih papira 280 +...

Posted Image

Pošto se unutar toque drivera nalaze kanali, proizvođač nalaže podmazivanje sa grafitnom masti, po kojem će funkcionisanje drivera ići bez oštećenja.. Svi znamo da mast ni u kom slučaju ne sme da dođe u dodir sa kaišem i sa kvačilom. Iz ovog razloga je i namontiran poklopac, na nekoj slici dole se vidi, kao i ovi plastični zaptivni prsteni sa obe strane.

Posted Image

Treba svakako isprobati da li nailazi driver na osovinu i da li prstenovi zaprivaju sa obe strane kako valja

Posted Image

Očigledno je da je jedan plastični prsten sa spoljne strane malo tesniji i zadaje problem, neće da naiđe na osovinu, razlika je neka deseta milimetra..

Posted Image

Sledi pokušaj nabijanja plastičnog prstena na osovinu, i odmah pre bilo kakvog kucanja odustajanje jer je ipak reč o plastici koja se može kucanje oštetiti.. Dakle ovako NE MOŽE..

Posted Image

Na kraju zamenim mesta prstenovima ovaj što je tesan stavim sa unutrašnje strane a unutrašnji spolja, i uspem onaj tesniji da navučem blagim pritiskom drivera na osovinu rukom.. Sledi vraćanje bolcni natrag u rupe. Nisam opisao kako se vade, dakle kroz otvor glavne osovine se samo tankim šrafcigerom poguraju napolje i prihvate kleštima, kod mene su sve tri bolcne izašle veoma lako...

Posted Image
Posted Image

Sledi mazanje po kanalima, grafitnom masti, malossi ovu mast isporučije sa driverom.

Posted Image

Nakon toga potrebno je staviti silikonske zaptivne prstenove u kanalić i pri dnu. Ove crvene silikonske prstenove malossi daje u kompletu.

Posted Image

Ako je sve u redu sledi postavljanje ovog štitnika na koji nailazi opruga.. On ima zadatak i da zadrži grafitnu mast od rasipanja, i dihtuje na ove crvene silikonske prstenove.. Ukoliko je sve ok, treba još isprobati kako funkcioniše driver rukom ga pogurati unutra napolje da se uverimo da je sve na svome mestu, da nema rasipanja masti i da je hod lagan...

Posted Image

Međutim ja nisam bio te sreće.. Meni se unutračnji plastični prsten zaglavio u zatvorenom položaju i jednostavno izleteo napolje prilikom sledećeg otvaranja. Morao sam ceo driver da rasklopim..

Posted Image

Na kraju sam se poslužio originalnim plastičnim prstenom od starog drivera, a sreća pa sam otvorio i štitnik, ugledao sam jednu crvenu zaptivku kako je veća za neki milimetar i ona ne odgovara, pa sam nju isto menjao sa jednom starom od originalnog drivera..

Višak je na čekiću, malossi je ipak dao jednu pretesnu plastiku i jednu preveliku silikonsku zaptivnu gumicu, ako zanemarimo da sam malo morao da ošmirglam var, reklo bi se da je ovaj malossi besprekoran.. Ipak na sve moramo paziti..

Posted Image

Sledi testiranje kontrast opruge, rukom , plava polini tvrđa ili bela malossi malo slabija..

Posted Image

Plava polini ipak ostaje, njoj verujem, dosada mi je bila ok..

Posted Image
Posted Image

Dolazi na red kvačilo pritiskom ruke držim stisnutu kontrast oprugu, dok drugom navrćem maticu, naravno ako mi nije foto u ruci..

Posted Image

Ja ovu maticu ovako stežem, otvorim mengele u meru matice, i nabodem kvačilo u mengele

Posted Image

Prekrijem nekom krpom čisto da ne posečem ruke, i navijem drivere, pritiskajući maticu u mengele, stezanje rukom prečnika 15-ak cm je sasvim dovoljno i jako , ne trebaju ključevi... opet sa dve ruke dok ne slikam...

Posted Image

Kvačilo sa remenicima je spremno za montažu...

Posted Image

Da ne zaboravim treba ipak podmazati malo igličasti ležaj sa nekom litijumskom masti, šrafcigerom tanko

Posted Image
Posted Image

Posao je završen, na red dolazi štelovanje rolnica, na kraju menjao se torque driver, priča je iz korena drugačija-... Ja sam ovoga puta ubacio i Malossi kevlar kaiš i Malossi multivar, tako da je štelovanje bilo neizbežno...

Posted Image

#2 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 04 January 2011 - 18:15

Ostaje da prodiskutujemo globalni problem. Ja sam ovaj torque driver kupio jer sam imao potrebe za boljim startom, sada kada je kompletiran multivar i kevlar kaiš mislio sam da ne propustim i ovaj deo na prenosu... Veoma razočaran zadnjim uspehom na drag-u, pošto je ipak mašina bila nacimana do detalja, gubili smo jer smo imali loš prenos..

Problem za koji pojma nisam imao do ovoga trenutka, jer nikad nisam ni razmišljao o ovm delu na motoru...

Posted Image

Kao što vidite kanal na kymco driveru je NELINEARAN !!

Posted Image

To praktično znači da je kymco ovim potezom uradio različitu krivu menjanja brzine od recimo prve do treće i četvrte i pete brzine.... Možda je serijski motor sa nekim auspuhom koji nije rezonantan, njima bio na boljim rezultatima testova recimo 0-30, a kasnije malo slabiji, da bi na brzini od 65 po satu varijator sa sve 8g rolnicama bio skroz zatvoren i motor kraj odnese obrtajima što još ima. U svakom slučaju ovaj driver sa ovakvom krivom ulaza je pravio katastofalni pomak na razmeni varijatora... To je kao da promeniš rolnice na 1 gram teže posle 40 kmh..

Ovakav driver je za rezonantni auspuh veoma loš. Dakle razlika u krivi momenta je malo jačih 1000 rpm-a u mom slučaju. Mi ovde nalazimo najbolji prenos sa rolnicama koje ne variraju više od 0,2 grama... i motor krene fino, kad posle 35 kmh, ubije torque driver.... i ubrzanje drastično opadne... Ili imali smo primer da ga namestimo da bude gore dobar pa da ubrzanje bude 40-80 dobro, onda pak u startu prevrti i motor vrišti a starta nema... Sad da ne dovodim u spregu i da je palenje bilo gornji limit, a da je auspuh bio doteran za 10300, driver je ipak uvek poremetio celu matematiku podešavanja za koju sam ja do juče mislio da kaiš klizi....

Ovo je moje iskustvo, evo podelih ga sa vama, ne znači da minareli ili peugeot ima ovakvu nelinearnu krivu, ja samo želim da ovaj detalj svako kod sebe proveri, pa da bude načisto sa onim što vozi.. Kod kymca je ovo neoprostiva greška, a da sam znao torque driver bih promenio sa prvim cilindrom još u početak prošle sezone... bez obzira na njegovu cenu...

Edit: da rezultat zaboravih, mašina sa 6g ide na 9800 rpm-a od početka do kraja, ne padne odnosno ne preskoči ni 100 rpm-a.

cena malossi torque driver-a je oko 100e...

#3 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 04 January 2011 - 18:16

View Postcvele19, on 9.Mar.2009 19:32, said:

Odlican prikaz,sad sledi stel :P Na koji kanal si stavio osigurace,valjda ima od 36 i 38'.
Veruj mi ne znam, pošto nigde nisam pročitao, ona njihova knjižica je veoma kratko napisana, o uglovima ni traga ni glasa... Preostaje mi da probam varijantu A i varijantu B, pa koja da bolje rezultate, samo da malo vreme posluži...

#4 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 04 January 2011 - 18:16

View Postcvele19, on 9.Mar.2009 20:19, said:

KOlko sam ja ukapirao- manji ugao[36] potrebna veca snaga i obrnuto-,,Za neki base kit bi bilo idealno 40-42'
-ovo je Alfa sa MS foruma napisao posle probe na MHR replici- :P
i nije svejedno hoćeš sa serijskom getribom da radiš ili ćeš da digneš malo primar ili sekundar, garant je druga priča, mada ja ovo ipak dovodim prvo u spregu sa centralnom oprugom... sad kad je linearan može sve na papir da se stavi.....

#5 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 04 January 2011 - 18:17

cvele sledi tvoj grafikon

Evo ga ....:P

Posted Image

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 19 November 2011 - 00:09

update: vidim da su ovi delovi falili, pa koga interesuje, kymco ima dodatni problem sa poklopcem torque drivera

Moram da dodam, pojavio se novi problem, i jednostavno iznervira za čas. Danas sam otvarao sve, menjao primar, i kod skidanja dekne zapazih grafitne masti po ivici gume debelo... Dakle negde je zaptivanje popustilo...

Posted Image

Sreća provozao sam svega dva kruga vreme je bilo katastrofa, pa se kaiš i kvačilo nisu umastili, sve što je masti vidi se na slici.. Otvorim kvačilo naiđem na problem. Donja zaprivna gumica se oštetila. Dakle kod ovog Malossija, nema drugog kanala u koji treba zaprivna gumica da se smesti. Ona jednostavno dođe do kraja ovih proreza i to je to. Međutim u radu kanali za bolcne gužvaju gumicu i tu izlazi grafitna mast od temprature i centrifugalne sile naravno...

Posted Image

Ostaje da sutra pokušam sa nekom oring gumicom prečnika 3-4mm i otvora 46mm, takva bi trebala taman da naiđe na ovaj prem, jer na samoj ravni šanse nema bilo kakvu gumicu staviti jednostavno kanali za bolcne imaju prorez do kraja...

Posted Image

Na slici se još da primetiti da je prva trojka kanala obeležena tačkom na početku svakog kanala. Meni se čini da je tačkom obeležen kanal sa večim uglom tj 38 stepeni za manji prenos momenta, a ovi drugi 36... Teško je primetiti veoma su slični uglovi..

#7 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 19 November 2011 - 00:10

Evo update, stigle su mi O-ring gumice prečnika 44 i 46mm debljine 3mm, koje nameravam upotrebiti da zatvorim donji deo poklopca - nosača centralne i drivera, gde sam ustvari izgubio mast....

Posted Image

U međuvremen u zapazim kako je ovaj poklopac od kymca, za 3-4mm višlji od drivera, na malossi-ju jednostavno onaj prem pomera poklopac za njegovu visinu na gore. Proverio sam poklopac i savršeno odgovara kymco driver-u koji nema taj prem.

Posted Image

Padne mi napamet da proverim koliko on utiče sa tom ekstra visinom na radi drivera i zadnjeg remenika uopšte, stavim kvačilo i isceniram rad drivera prvo u zatvorenom slučaju..

Posted Image

I na kraju u otvorenom slučaju. Nisam se mnogo iznenadio, u položaju kada je driver skroz otovren i kaiš ulazi u najveću tačku prenosa, poklopac jednostavno gurne kvačilo za debljinu navoja...

Posted Image

Znajući da je ovde matica pritegnuta, preostaje da shvatimo da će driver udariti u kvačilo i ovo će biti jedna vrsta limita u prenosu, slično onoj čauri na varijatoru, koju koriste za blokiranje zatvorenosti varijatora, ovde imamo blokiranje otvorenosti drivera, što je u principu isto.

Ovde je višak koji treba skratiti od poklopca

Posted Image

Ja sam se poslužio plastičnom rudom, na koju je poklopac tesno naišao

Posted Image

I skratio polkopac testerom. Materijal je veoma tvrd, i sečenje je išlo polako..

Posted Image

Na kraju sam obradio ivice na strugu, mada je ovo moglo odraditi i finijom turpijom i brusnim papirima, međutim kada sam video koliko ja materijal tvrd, poželeo sam skratiti sebi muku..

Posted Image

Sledi provera poklopca bez nategnute opruge

Posted Image

I u otvorenom položaju remenice i drivera, vidimo da kvačilo stoji na svome mestu

Posted Image

Sledi provera do koje tačke idu bolcne u kanalu, uvidio sam da fali oko 0,5mm, tu već ne mogu ništa učiniti, toliko je malossi driver višlji od kymco drivera, ovo je deo koji ne želim optimizovati..

Posted Image

Na red su došle gumice.. Odlučio sam da dole stavim pored O-ringa i onu tanku silikonsku većeg prečnika što je malossi dao u kompletu, koju sam kasnije pronašao da je pokidao,tako da nisam trebao komplikovati. Stavio sam grafitne masti , ovoga puta sa malo logike, dakle ne preterano po ivicama svih zidova kanala, i na unutrašnjem delu drivera gde se mast zadržava..

Posted Image

Sledi još jedna provera pod pritiskom sa sve O-ring gumicom i zaptivkama..

Posted Image

Nakon test vožnje i podešavanja rolnica, evo i markera na varijatoru. Vidimo da kaiš odnosno remen ostaje još 3mm od kraja. Obzirom da mi je cilindar istrošen od prošle sezone, a ubačen primarni prenos, razumljivo je da motor ima ovoliko snage da izgura remen i da u prenosu još ima rezerve.. Ovo je marker u vožnji pod opterećenjem, ostao.. Nisam probao na nogarama u slobodnom hodu, tu će pokazati koliko zapravo može izaći..

Posted Image

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 19 November 2011 - 00:11

Test sam odradio, nema više markera, ide remen do kraja..

evo jedan tube, sad koliko se vidi...



#9 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 19 November 2011 - 16:06

Mario jesi probao sa oba ugla na torq?

#10 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 20 November 2011 - 00:48

jesam, razlika je kao da imaš tvrđu ili mekšu centralnu oprugu

#11 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 20 November 2011 - 22:39

Samo to, nema neke razlike u prenosu momenta.. Onda ti to nista ne znaci, ko je lud da rastura sve da bi promeni ugao kad moze da stavi tvrdju oprugu.. Onda je besmisleno...

#12 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 21 November 2011 - 00:06

View PostBoza, on 20 November 2011 - 22:39, said:

Samo to, nema neke razlike u prenosu momenta.. Onda ti to nista ne znaci, ko je lud da rastura sve da bi promeni ugao kad moze da stavi tvrdju oprugu.. Onda je besmisleno...

božo, ugao na Torqu se promeni za 2 min tako da i nije neki posao...Nisam nikad štelovao prenos sa uglovima ali mislim da nije baš potpuno isti efekat kao odnos mekša-tvrđa centralna opruga...

#13 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 21 November 2011 - 08:05

Ako se brzo menja onda ok, video sam gore da se Mario jebao sa tim pa sam mislio, da ako se skine ponovo, treba vremena da se namesti...

#14 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 21 November 2011 - 11:32

znaš kako ide, samo prvi put je teško i složeno, sledeći put je sve već ko po automatizmu...

znamo da opruga ne pruža otpor u svim delovima podjednako, nekada se desi da nam kroz ubrzanje lagano rastu obrtaji a nekada da lagano opadaju, pa u tom kontekstu ovde ima još jedno mesto gde linearno može da se izmenja opterećenost za 2 stepena, ne koristi se često, ali je ponekada neizbežno...





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users