#1
Posted 04 January 2011 - 18:15
Svi mi dosta menjamo rolnice, centralnu oprugu i federe kvačila, uglavnom da bi podesili da nam skut ide kako valja da prenos bude na tačnom obrtaju gde motor razvija najveću snagu i da nam start bude dobar.. Deo nas se muči sa kratkim prenosom, gde remen ne izlazi do kraja prenosa odnosno ne ulazi u remenike dovoljno duboko, a deo je još u fazi izrade rezonantnog auspuha da bi posle opet došao na ovu temu prenosa koja je neizbežna...
Torque Driver ili prenosnik momenta, bukvalno prevedeno je zadnja polutka remena koja se šeta na osovini i u sprezi je sa kontrast oprugom suprotstavljajući se rolnicama u varijatoru.. Ovako izgledaju polutke remenika bez kvačila i centralne opruge.
Ovo su torque driveri, levo originalni Kymco i desno novi Malossi koji je spreman za zamenu, na prvi pogled uočićemo da je originalni trošen i ispoliran od rada kaiša(remena) a da je Malossi mat, odlivak od neke čvrste legure.
Zapazićemo i da Malossi ima više onih kosih kanala po kojima klizi driver unutra napolje, dok obavlja svoju funkciju. Dakle u mom slučaju osovina ima tri štifta po kojem toque driver treba da klizi upuštajući kaiš niže ili višeu radu. Malossi ima šest lineranih kanala od kojih se tri upotrebljavaju po izboru vlasnika. Prva trojka ima jedan ugao kosine , druga trojka ima drugi ugao i vi praktično birate brzinu prenosa drivera, koja po nekom uglu prenosi silu kaiša na kontrast ili centralnu oprugu.
Ovde se sada neću dalje baviti driverima, već montažom, da bi skratili priču ljudima koji samo žele da promene istrošeni deo.. Dakle pre montaže neophodno je proveriti da li je površina drivera po kojem klizi kaiš idealna. Svaka neravnina može da dovede do oštećenja kaiša. Bez obzira što je ovo malossi ja sam naišao na deo gde je završen var, i na ovom delu je malo ispupčenje. Ova neravnina se lako skine na brusnom kamenu ili biax-om sa rotacionom šmirglom, može i turpijom koja je finije gradacije.
Posle toga je trebalo površinu dovesti do idealnijeg stadijuma, šmirglanjem u krug, nekim od finijih brusnih papira 280 +...
Pošto se unutar toque drivera nalaze kanali, proizvođač nalaže podmazivanje sa grafitnom masti, po kojem će funkcionisanje drivera ići bez oštećenja.. Svi znamo da mast ni u kom slučaju ne sme da dođe u dodir sa kaišem i sa kvačilom. Iz ovog razloga je i namontiran poklopac, na nekoj slici dole se vidi, kao i ovi plastični zaptivni prsteni sa obe strane.
Treba svakako isprobati da li nailazi driver na osovinu i da li prstenovi zaprivaju sa obe strane kako valja
Očigledno je da je jedan plastični prsten sa spoljne strane malo tesniji i zadaje problem, neće da naiđe na osovinu, razlika je neka deseta milimetra..
Sledi pokušaj nabijanja plastičnog prstena na osovinu, i odmah pre bilo kakvog kucanja odustajanje jer je ipak reč o plastici koja se može kucanje oštetiti.. Dakle ovako NE MOŽE..
Na kraju zamenim mesta prstenovima ovaj što je tesan stavim sa unutrašnje strane a unutrašnji spolja, i uspem onaj tesniji da navučem blagim pritiskom drivera na osovinu rukom.. Sledi vraćanje bolcni natrag u rupe. Nisam opisao kako se vade, dakle kroz otvor glavne osovine se samo tankim šrafcigerom poguraju napolje i prihvate kleštima, kod mene su sve tri bolcne izašle veoma lako...
Sledi mazanje po kanalima, grafitnom masti, malossi ovu mast isporučije sa driverom.
Nakon toga potrebno je staviti silikonske zaptivne prstenove u kanalić i pri dnu. Ove crvene silikonske prstenove malossi daje u kompletu.
Ako je sve u redu sledi postavljanje ovog štitnika na koji nailazi opruga.. On ima zadatak i da zadrži grafitnu mast od rasipanja, i dihtuje na ove crvene silikonske prstenove.. Ukoliko je sve ok, treba još isprobati kako funkcioniše driver rukom ga pogurati unutra napolje da se uverimo da je sve na svome mestu, da nema rasipanja masti i da je hod lagan...
Međutim ja nisam bio te sreće.. Meni se unutračnji plastični prsten zaglavio u zatvorenom položaju i jednostavno izleteo napolje prilikom sledećeg otvaranja. Morao sam ceo driver da rasklopim..
Na kraju sam se poslužio originalnim plastičnim prstenom od starog drivera, a sreća pa sam otvorio i štitnik, ugledao sam jednu crvenu zaptivku kako je veća za neki milimetar i ona ne odgovara, pa sam nju isto menjao sa jednom starom od originalnog drivera..
Višak je na čekiću, malossi je ipak dao jednu pretesnu plastiku i jednu preveliku silikonsku zaptivnu gumicu, ako zanemarimo da sam malo morao da ošmirglam var, reklo bi se da je ovaj malossi besprekoran.. Ipak na sve moramo paziti..
Sledi testiranje kontrast opruge, rukom , plava polini tvrđa ili bela malossi malo slabija..
Plava polini ipak ostaje, njoj verujem, dosada mi je bila ok..
Dolazi na red kvačilo pritiskom ruke držim stisnutu kontrast oprugu, dok drugom navrćem maticu, naravno ako mi nije foto u ruci..
Ja ovu maticu ovako stežem, otvorim mengele u meru matice, i nabodem kvačilo u mengele
Prekrijem nekom krpom čisto da ne posečem ruke, i navijem drivere, pritiskajući maticu u mengele, stezanje rukom prečnika 15-ak cm je sasvim dovoljno i jako , ne trebaju ključevi... opet sa dve ruke dok ne slikam...
Kvačilo sa remenicima je spremno za montažu...
Da ne zaboravim treba ipak podmazati malo igličasti ležaj sa nekom litijumskom masti, šrafcigerom tanko
Posao je završen, na red dolazi štelovanje rolnica, na kraju menjao se torque driver, priča je iz korena drugačija-... Ja sam ovoga puta ubacio i Malossi kevlar kaiš i Malossi multivar, tako da je štelovanje bilo neizbežno...
#2
Posted 04 January 2011 - 18:15
Problem za koji pojma nisam imao do ovoga trenutka, jer nikad nisam ni razmišljao o ovm delu na motoru...
Kao što vidite kanal na kymco driveru je NELINEARAN !!
To praktično znači da je kymco ovim potezom uradio različitu krivu menjanja brzine od recimo prve do treće i četvrte i pete brzine.... Možda je serijski motor sa nekim auspuhom koji nije rezonantan, njima bio na boljim rezultatima testova recimo 0-30, a kasnije malo slabiji, da bi na brzini od 65 po satu varijator sa sve 8g rolnicama bio skroz zatvoren i motor kraj odnese obrtajima što još ima. U svakom slučaju ovaj driver sa ovakvom krivom ulaza je pravio katastofalni pomak na razmeni varijatora... To je kao da promeniš rolnice na 1 gram teže posle 40 kmh..
Ovakav driver je za rezonantni auspuh veoma loš. Dakle razlika u krivi momenta je malo jačih 1000 rpm-a u mom slučaju. Mi ovde nalazimo najbolji prenos sa rolnicama koje ne variraju više od 0,2 grama... i motor krene fino, kad posle 35 kmh, ubije torque driver.... i ubrzanje drastično opadne... Ili imali smo primer da ga namestimo da bude gore dobar pa da ubrzanje bude 40-80 dobro, onda pak u startu prevrti i motor vrišti a starta nema... Sad da ne dovodim u spregu i da je palenje bilo gornji limit, a da je auspuh bio doteran za 10300, driver je ipak uvek poremetio celu matematiku podešavanja za koju sam ja do juče mislio da kaiš klizi....
Ovo je moje iskustvo, evo podelih ga sa vama, ne znači da minareli ili peugeot ima ovakvu nelinearnu krivu, ja samo želim da ovaj detalj svako kod sebe proveri, pa da bude načisto sa onim što vozi.. Kod kymca je ovo neoprostiva greška, a da sam znao torque driver bih promenio sa prvim cilindrom još u početak prošle sezone... bez obzira na njegovu cenu...
Edit: da rezultat zaboravih, mašina sa 6g ide na 9800 rpm-a od početka do kraja, ne padne odnosno ne preskoči ni 100 rpm-a.
cena malossi torque driver-a je oko 100e...
#3
Posted 04 January 2011 - 18:16
cvele19, on 9.Mar.2009 19:32, said:
#4
Posted 04 January 2011 - 18:16
cvele19, on 9.Mar.2009 20:19, said:
-ovo je Alfa sa MS foruma napisao posle probe na MHR replici-
#5
Posted 04 January 2011 - 18:17
Evo ga ....
#6
Posted 19 November 2011 - 00:09
Moram da dodam, pojavio se novi problem, i jednostavno iznervira za čas. Danas sam otvarao sve, menjao primar, i kod skidanja dekne zapazih grafitne masti po ivici gume debelo... Dakle negde je zaptivanje popustilo...
Sreća provozao sam svega dva kruga vreme je bilo katastrofa, pa se kaiš i kvačilo nisu umastili, sve što je masti vidi se na slici.. Otvorim kvačilo naiđem na problem. Donja zaprivna gumica se oštetila. Dakle kod ovog Malossija, nema drugog kanala u koji treba zaprivna gumica da se smesti. Ona jednostavno dođe do kraja ovih proreza i to je to. Međutim u radu kanali za bolcne gužvaju gumicu i tu izlazi grafitna mast od temprature i centrifugalne sile naravno...
Ostaje da sutra pokušam sa nekom oring gumicom prečnika 3-4mm i otvora 46mm, takva bi trebala taman da naiđe na ovaj prem, jer na samoj ravni šanse nema bilo kakvu gumicu staviti jednostavno kanali za bolcne imaju prorez do kraja...
Na slici se još da primetiti da je prva trojka kanala obeležena tačkom na početku svakog kanala. Meni se čini da je tačkom obeležen kanal sa večim uglom tj 38 stepeni za manji prenos momenta, a ovi drugi 36... Teško je primetiti veoma su slični uglovi..
#7
Posted 19 November 2011 - 00:10
U međuvremen u zapazim kako je ovaj poklopac od kymca, za 3-4mm višlji od drivera, na malossi-ju jednostavno onaj prem pomera poklopac za njegovu visinu na gore. Proverio sam poklopac i savršeno odgovara kymco driver-u koji nema taj prem.
Padne mi napamet da proverim koliko on utiče sa tom ekstra visinom na radi drivera i zadnjeg remenika uopšte, stavim kvačilo i isceniram rad drivera prvo u zatvorenom slučaju..
I na kraju u otvorenom slučaju. Nisam se mnogo iznenadio, u položaju kada je driver skroz otovren i kaiš ulazi u najveću tačku prenosa, poklopac jednostavno gurne kvačilo za debljinu navoja...
Znajući da je ovde matica pritegnuta, preostaje da shvatimo da će driver udariti u kvačilo i ovo će biti jedna vrsta limita u prenosu, slično onoj čauri na varijatoru, koju koriste za blokiranje zatvorenosti varijatora, ovde imamo blokiranje otvorenosti drivera, što je u principu isto.
Ovde je višak koji treba skratiti od poklopca
Ja sam se poslužio plastičnom rudom, na koju je poklopac tesno naišao
I skratio polkopac testerom. Materijal je veoma tvrd, i sečenje je išlo polako..
Na kraju sam obradio ivice na strugu, mada je ovo moglo odraditi i finijom turpijom i brusnim papirima, međutim kada sam video koliko ja materijal tvrd, poželeo sam skratiti sebi muku..
Sledi provera poklopca bez nategnute opruge
I u otvorenom položaju remenice i drivera, vidimo da kvačilo stoji na svome mestu
Sledi provera do koje tačke idu bolcne u kanalu, uvidio sam da fali oko 0,5mm, tu već ne mogu ništa učiniti, toliko je malossi driver višlji od kymco drivera, ovo je deo koji ne želim optimizovati..
Na red su došle gumice.. Odlučio sam da dole stavim pored O-ringa i onu tanku silikonsku većeg prečnika što je malossi dao u kompletu, koju sam kasnije pronašao da je pokidao,tako da nisam trebao komplikovati. Stavio sam grafitne masti , ovoga puta sa malo logike, dakle ne preterano po ivicama svih zidova kanala, i na unutrašnjem delu drivera gde se mast zadržava..
Sledi još jedna provera pod pritiskom sa sve O-ring gumicom i zaptivkama..
Nakon test vožnje i podešavanja rolnica, evo i markera na varijatoru. Vidimo da kaiš odnosno remen ostaje još 3mm od kraja. Obzirom da mi je cilindar istrošen od prošle sezone, a ubačen primarni prenos, razumljivo je da motor ima ovoliko snage da izgura remen i da u prenosu još ima rezerve.. Ovo je marker u vožnji pod opterećenjem, ostao.. Nisam probao na nogarama u slobodnom hodu, tu će pokazati koliko zapravo može izaći..
#8
Posted 19 November 2011 - 00:11
evo jedan tube, sad koliko se vidi...
#9
Posted 19 November 2011 - 16:06
#10
Posted 20 November 2011 - 00:48
#11
Posted 20 November 2011 - 22:39
#12
Posted 21 November 2011 - 00:06
Boza, on 20 November 2011 - 22:39, said:
božo, ugao na Torqu se promeni za 2 min tako da i nije neki posao...Nisam nikad štelovao prenos sa uglovima ali mislim da nije baš potpuno isti efekat kao odnos mekša-tvrđa centralna opruga...
#13
Posted 21 November 2011 - 08:05
#14
Posted 21 November 2011 - 11:32
znamo da opruga ne pruža otpor u svim delovima podjednako, nekada se desi da nam kroz ubrzanje lagano rastu obrtaji a nekada da lagano opadaju, pa u tom kontekstu ovde ima još jedno mesto gde linearno može da se izmenja opterećenost za 2 stepena, ne koristi se često, ali je ponekada neizbežno...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users