Jump to content


Tomos - Cross 50 Senior

Cross 50 Senior

3 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,727 posts

Posted 07 May 2014 - 12:41

Evo još jednog interesantnog primerka fabrički tunirane mašine, koje priznajem i posle 36 godina umeju da impresioniraju svojim konstruktivnim rešenjima...

Posted Image


Tomos Cross 50 Senior je nastao, kako u knjizi piše 1978 god, kao naslednik Cross 50 Junior-a i rađen je isključivo za terenska takmičenja. Nas zapravo interesuju njegove karakteristike.

Posted Image

ono što je poznato da je cilindar promera 38mm sa hodom 43mm, što daje radnu zapreminu od 49ccm-a. Cilindar je aluminijumski sa hrom košuljicom spoljnog obilika i veličine rebara veoma sličan E-90..

Posted Image


zahvaljujemo se članu jack023 na portmapi, na osnovu koje je nastala sledeća analiza

Posted Image


Promer: 38mm
Pritisak: 126 PSI-ja
Teoretska snaga: 13,8KS na 14600 rpm-a
C parametar: 0mm

Posted Image


ono što iz ove analize možemo da zaključimo je da je snaga dobivena velikim površinama preliva kao i izduvnog kanala, koji je kao što vidimo na 75% od promera klipa, odnosno za 5% više od teorijskog maksimuma, horizontalne i vertikalne uglove kanala sam mogao samo da nagađam jer cilindar nisam imao u rukama, međutim vodiću se ranijom praksom uglova sa T15 i E90, za vertikalne, a za horizontalne možemo uočiti da su šiljeni prema izduvu kako bi se horizontalni umanjio i time dovela bolja sprega pritiska transfera koji zbog konstruktivnog rešenja ovde ne sustiže izduv i blowdown. Snaga od 13,8KS je realna i možemo umanjenjem od 25% dobiti 11KS na vretenu radilice koliko je i fabrika merila, s tom razlikom da je centralna rezonanca auspuha centrirana na 9800 rpm-a. Naravno da ovu snagu iz 49ccm-a ne bi mogli dobiti bez ogromnih površina, a da motor ostane elastičan, povećanjem pritiska bi motor bio slabije voziv, te je ovo rešenje nalik Airsal T6 cilindru za nas veoma interesantno. vidimo da se prelivi spuštaju za nekih 1mm ispod DMT klipa, da li zbog hlađenja ili iz razloga korekcije uprskavanja, ali definitivno te površine ne utiču na snagu, kao i da donja ivica izduva nije u ravni sa klipom u DMT, nalik spejsovanim cilindrima, još jedan razlog za razmišljanje o projektu izduva.. Usis je kao što vidimo odrađen maksimalno, čak i stepenik od 4mm koga ima na početku usisavanja možemo kao rešenje prihvatiti jer na tom mestu nema prostora za veći ugao, kanal bi svojom putanjom na tom mestu izašao na košuljicu i sastav sa blokom...

evidentno je da je portmapa ispravna i drago mi je da imamo i ovaj primerak odrađen... komentari su dobrodošli..

živeli

#2 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 07 May 2014 - 18:59

stvarno impresivno šta su još davnih 70tih godina izvukli iz 50cc cilindra...Stvarno ogromne površine kako prelivnih tako i izduvnog kanala.. Nije mi jasno kako su smeli ići na 75% širine izduva kad je po knjigama tada veliki rizik od pucanja karike, mora biti da su se ovde pokrili nekim trikom ali kojim ne znam...da li su možda karike deblje ili tako nešto?!

Dalje, ako deklarišu 9.800 rpm na specifikaciji pitam se koja snaga izlazi po programu kada se zatraži 9.800 obrtaja?? jesi li probao? to će biti garant tih 10.6 konja koliko će se spustiti snaga sa padom obrtaja...

odlično...ovo je retkost videti...

#3 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 08 May 2014 - 00:01

Bas je frustrirajuce sto dajemo novac za ovakav analizer, citamo razne teorije, skupljamo informacije godinama i onda dodje baja koji nakopa kanale napamet, stavi auspuh od 10e i sve nas osisa. Ovo nema nikakvo poklapanje, nije ispostovan ni blowdown... ali opet u praksi izgleda radi i ima snage, sto bi rekli: "moze da se popne uz masnu banderu", a kako i ne bi kad ima kanale k'o septicke jame.

Jos jedna interesantna cinjenica sto se tice seniora je da je imao Dellorto 26 VHB i 31mm granu auspuha sto se sad smatra prevelikim i za Midrace 70ccm cilindre. Ima jos mnogo tajni vezanih za 50cc specijalke u fabrici "Tomos" koje ni danas, nakon 40 godina ne zele da objave uprkos desetinama poslatih email-ova i molbi.
Evo jos par slika cilindra:
Posted ImagePosted Image
Posted ImagePosted Image
Posted Image'

I dimenzije fabrickog seniorovog auspuha:
Posted Image

Edited by tuningfanatic, 08 May 2014 - 00:04.


#4 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,727 posts

Posted 17 December 2014 - 12:36

Uradio sam kalkulacije na osnovu ove skice originalnog auspuha i dodao još 3cm u kanalu cilindra, vidimo da su u Tomos-u projektovali auspuh za 8000 u centru ili za 8400 u slučaju da je temp 350C.. Definitivno se išlo na elastičnost, iako je cilindar najbolji mnogo višlje, snaga iz 49ccm-a je ipak centrirana dole.. Dakle još jedan primer da prvo auspuh diktira radni režim motora a ne cilindar..

Posted Image

Posted Image

Posted Image





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users