Jump to content


Promenite semeringe u prednjim vilama



9 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,770 posts

Posted 04 January 2011 - 19:14

Svaki skuter ima amortizere u prednjim viljuškama kao i na poluzi gibanja zadnjeg točka..Amortizeri služe da ublaže udarce rupa i neravnine na putu i učine nam vožnju udobnijom...

U stara vremena su se na prve motocikle stavljale samo opruge na istezanje ili sabijanje pod imenom opružni amortizeri.. sa njima se u paketu osim ublaživača udaraca i rupa pojavio i povratni efekat odskakivanja, zbog čega je izmišljen mehanički amortizer, koji je radio na principu trenja dve površine povezane oprugama i šrafovima sa podešavanjem, sve do 1920 godine, kada je pronađen hidraulični amortizer.

Hidraulični amortizer radi na principu dve posude sa uljem u kojima je različiti pritisak, a klip sa malim kanalnim otvorima ne može naglim pokretima izvršiti pomeraj jer je potrebna sila da bi se ulje prepumpalo iz jedne posude u drugu. Hidraulični amortizeri se i danas koriste, najčešće u kombinaciji sa oprugama kao odlično rešenje i kombinacija, gde je funkcija ublaživanja dovedena u spregu time što opruga stvara kontra silu a ulje i klip samog hidrauličnog sistema mekoću i inertnost pa se efekat odskakivanja poništio..

Amortizer ili prednja viljuška u klasičnom smislu konstrukcija opruge i klipno regulisanog uljnog ublaživača i zove se opružno-hidraulični amortizer.




Kada primetimo da nam se na površini prednje viljuške hvata prljavština, vreme je da razmislimo o tome zbog čega se zapravo ta prljavština hvata i lepi, a da pritom nismo išli po blatu zbog čega bi nam viljuške inače bile prljave.. Ustanovićemo da li je površina štapa prednje viljuške masna-nauljena te se na nju lepi prašina i viljuška ostavlja trag do koga se sabija...

Ovo je prvi znak da nam semering ili zaptivni gumeni element na tom mestu propušta ulje. Kasniji stadijumi su kada se već vide naslage ulja na štapu prilikom sabijanja i tu je neophodno problem rešavati što pre. Pre ili kasnije u tim viljuškama ponestaće ulja i one više neće obavljati svoju funkciju amortizacije i upijanja vibracija, dakle u funkciji ostaje samo opruga.

Koje su posledice na koje moramo računati kada u viljuškama ponestane ulja..

1. ako je ulja ponestalo identično u oba štapa, primetićemo da su prednje viljuške mekše, da dublje propadaju i kasnije da poskakuju (efekat federa)..

2. ako je ulja ponestalo u jednoj prednjoj viljuški pojaviće se nestabilnost u vožnji i kočenju, ponajviše će se osetiti prilikom skretanja, volan postaje gibljiv i oseća gibanje opruge (efekat federa), i povratni efekat poskakivanja u jednu stranu.

3. ako ulja već odavno nema u viljuškama i hidraulični sistem dolazi u stanje blokade, naslutićemu škripu pri sabijanju i pomeraj koji je stepenast i dobija funkciju mehaničkog amortizera koji vrlo brzo propada zauvek.



Ovde ću opisati način na koji sam izmenjao semeringe na prednjim viljuškama Aprilia SR-50, to naravno ne znači da je na svim ostalim motorima i skuterima isto ali sličnosti verovatno postoje..

Pre svega je potrebno je skinuti prednji točak i izvaditi štapove viljuški iz T račve

Posted Image


Nakon toga je potrebno otpustiti vijke smeštene u dnu prednjih viljuški, u mom slučaju su imbus šrafovi sa bakarnim podloškama

Posted Image

Posted Image


Nakon toga spremimo posudu u koju može najmanje 3dl ulja da isteče, okrenimo štapove otvorom u posudu te laganim pritiskom možemo ispumpati svo ulje, prvo iz jedne kasnije iz druge viljuške... obratimo pažnju koliko je ulja isteklo, možemo i obeležiti markerom na posudi nivo do koga je ulja iz prve viljuške isteklo...

Posted Image


Nakon toga sledi skidanje osigurača semeringa...

Posted Image


Pošto u kanalu dosta čvrsto stoji potrebno je pripremiti neki alat, ovde sam se poslužio odvrtačem koji sam naoštrio i blago zakrivio u luku.. Osigurač ima nešto prostora da se pomeri prema semeringu, te je malo jačim pokretom prema dole moguće ubaciti alat u kanal... obavezno zaštitite ivicu amortizera nekom trakom....

Posted Image


jednim pokretom osigurač izlazi iz kanala i moguće ga je izvaditi

Posted Image

Posted Image

Posted Image


nakon toga potrebno je izvaditi semering iz viljuške.. ovde sam se poslužio alatom za vađenje ležaja, kod mene je unutrašnja mera fi=30mm..

Posted Image

Posted Image


i kontra teg u svrsi čekića

Posted Image

Posted Image

#2 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,770 posts

Posted 04 January 2011 - 19:15

Uporedićemo dimenzije i izgled starih i novih semeringa.. U mom slučaju je originalni Marzocchi sa duplim žlebom na mestu koji naleže na štap, izuzetno kvalitetni namenski semering, ali 15 godina je učinilo svoje i dasnom štapu se ocrtavala tanka naslaga ulja i lepila prašina... Novi Piantk semerinzi iz Athena pakovanja su klasični sa jednim žlebom..

Posted Image

Posted Image

Posted Image


sledi lagano vraćanje novog semerina na mesto, ja sam se poslužio sa štek nastavkom odgovarajuće dimenzije i naravno čekićem, pa polako

Posted Image


semering je potrebno dokucati do mere da u žleb može da se vrati čelilni osigurač, vrlo je bitno obratiti pažnju da semering ne stoji krivo.. u mom slučaju je sa donje strane graničnik pa semering ne ide niže, ali i da nije obratio sam pažnju da laganim kuckanjem poziciju dovedem do donje ivice ruba kanala

Posted Image


sledi opet zaštitna traka i ubacivanje osigurača

Posted Image


klasičnim odvrtačem i laganim pritiskom po obimu čelični osigurač ulazi na mesto

Posted Image

Posted Image


nakon toga dolazi stopa štapa i štitnik prašine

Posted Image

Posted Image

Posted Image


štap ubacujemo u viljušku

Posted Image


šrafom pritežemo štap u viljuški, i postavljamo prašobran u kanal iznad semeringa

Posted Image

Posted Image

#3 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,770 posts

Posted 04 January 2011 - 19:15

Preostaje da sipamo ulje, prema tehničkom uputstvu.. Za SR pišu da je potrebno ulje držati na min 103ml zapremini..

Posted Image

Posted Image


međutim šta ukoliko sipamo više ulja.. konkretno ja sam probao da naspem 120 ili 130ml, i dobio sam graničnik koji zaustavlja sabijanje viljuške na 40mm hoda.. u tom slučaju se pritisak u velikoj posudi viljuške ubrusi o unutrašnje zidove semeringa i postoji verovatnoća da će na tom mestu pre izbiti ulje... kasnije sam vratio ulje natrag i ustanovio da najbolje radi ukoliko naspem 100ml..

Posted Image


i testirao obe viljuške sa svojom težinom, evo koliki je hod...

Posted Image


međutim pojavio se ovde i jedan problem, jedna viljuška mi je brža a druga sporija, što u vožnji nikako neće biti dobro...

evo i zašto..

Kada sam ispustio ulje, primetio sam da u jednoj nema dovoljne količine, verovatno je ulje ranije ispustila, i to će biti baš ta koja je na semeringu ostavljala trag.. kada sam ulje vraćao morao sam u drugu da dodam ulja, koje verovatno nije bilo iste gustine..

evo koja se ulja koriste za prednje viljuške

Posted Image


dakle SAE 20W, međutim ukoliko koristimo ređe ulje prednje viljuške će nam biti mekše, pa je moguće spremiti količinu SAE 15W ili SAE 10W ulja koje se može dobiti mešanjem prikazanim na primerima razmere koliko procentualno mešati SAE 5W sa SAE 20W uljem, klasično jednostavno i praktično, kupite 1L SAE 20W i 1L SAE 5W ulja i imate dovoljnu količinu da isprobate sve kombinacije sa količinama po 100ml+100ml za obe viljuške...
Ja sam verovatno sipao SAE 5W ulje koje je nešto ređe od fabričkog.. tako sam dobio viljušku sa originalnim uljem presporu a sa pomešanim prebrzu... Pošto to nikako ne odgovara, ispustio sam svo ulje iz obe viljuške, sve izmešao i ponovo nasuo po 100+100ml. Kasnije sam ponovo proverio punom snagom i hod i brzina i viljuški su identični..

Preostaje da testiram u vožnji način na koji se ponašaju, ukoliko ne budem bio zadovoljan menjaću karakteristike na sebi najviše odgovarajuće.. poznato je da je za udobnu gradsku vožnju bolje imati mekše i udobnije amortizere, dok je za veće brzine i trke potrebno imati nešto tvrđe i agresivnije amortizere, opet to zavisi od raspodele težine samog motora i težine vozača...

Na vama je da odlučite koje ulje želite da vozite..

#4 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 21 March 2013 - 00:01

Super tema...sve je receno...taman sam hteo da pitam kako da zamenim semeringe na viljusci i onda sam naisao na ovu temu :)

#5 NipeNRG

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 12 posts

Posted 09 October 2013 - 00:27

Jel ovo isto vazi i za USD Vile? Ceka me ovaj poslic :D
Svaka cast na postu, odlicno opisano!

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,770 posts

Posted 09 October 2013 - 01:36

USD su malo drugačije, to Mikac može da ti objasni, on je radio kod sebe na NRG-u

#7 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,770 posts

Posted 02 September 2015 - 15:05

View PostSikii, on 01 September 2015 - 18:44, said:

Evo malo novosti oko roxane,juce bio kod Damira(Fantoma) da konacno zamenimo ulje u prednjim viljuskama,i semeringe.
Amortizeri su bili losi bas,skoro svaku rupu sam osecao,i bio je red da se to sve zameni.Cak sam jednom mogao da padnem prilikom upada u rupu...
Moram malo da pohvalim roxanu,kako je izdrzala put od Beograda do Soko banje i obrnuto.Nisam imao nikakvih problema :)
Evo i nekoliko slika sa jucerasnjih radova :D
Eve ga Damir u punom poslu :)
Posted Image
Malo poziranja haha
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Moram da kazem da smo jedva skinuli jedan stap iz cizme,toliko je bilo zapeklo.moralo je i da se smirgla,ali smo i to resili na kraju.
Semerinzi su bili losi takodje i oni su zamenjeni sa novim ariete semerinzima.
Ako neko bude menjao ulje na roxu,ide po 80g ulja u jednu viljusku
Dimenzije semering su:29.8x40x7
Prvi utsici su da je sad mnogo,mnogo bolje,upija svaku rupu,takoreci sada pliva :D


#8 steeef

    2t bb & 4t i.e.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 2,198 posts
  • Mestokc

Posted 29 January 2016 - 00:25

nisam videl temu prije pa tek sad odgovaram :P

preporučljivo je da se otvori i ovaj gornji dio vilice (krom telesko) i izvadi operuga iz njega zajedno sa puškicama,rastavi sve kompletno i ispere pa obriše dobro krpom..na tim dijelovima ostaje staro,zamazano i loše ulje koje se onda pomješa sa novim tj friškim ulivenim u tubove koje je odma u startu oskvrnuto i više nije ekstra djevičansko :D

#9 Yooalexandar

    Član

  • VIP
  • PipPipPip
  • 1,393 posts
  • MestoZemun
  • VozimVespa Et4

Posted 22 March 2017 - 20:28

Evo dopuna, u pitanju je skuter Kymco Super 9.

Rastavljanje Kymca je zapoceto skidanjem prednjih maski, maski oko volana, kao i prednjeg blatobrana i fara, da bismo dosli do sledeceg zahvata- skidanja vila:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Krecemo u dalje rastavljanje i ispustanje ulja iz vila:

kada skinemo gore veliki imbus 12, obratite paznju na oprugu da vam ne izleti.

Posted Image

Posted Image

Unutar tela, nalazi se pomocna osovina na koju se sa gornje strane oslanja opruga a koja sa donje strane ima malu helper oprugu naslonjenu na puškicu. Kompletan sklop je sastavljen tako sto se odozgo osovina drzi imbusom 14, a odozdo, kroz čizme imbusom 6, pa je potrebno na jednoj strani drzati kontru dok se druga odvija.

Posted Image

Semerinzi su učvršćeni žičanim segerom i njihovo uklanjanje je lako pomoću špic klješta, dok je za semeringe doboljno podbosti širi šrafciger u utor ispod njih i na pologu ih isterati nagore

Posted Image

Ovde vidimo u kakvom je semering stanju, pravo vreme za zamenu posto jos nisu krenuli da pustaju:

Posted Image

ovako izgleda sve rastavljeno, odmašćeno i oprano, spremno za postavljanje semeringa i prašobrana:

Posted Image




Nakon ciscenja, vreme je za stavljanje novih semeringa:

Posted Image

Nemojte zaboraviti da vratite osigurac:

Posted Image

takodje blago polirane i odmascene vile

Posted Image

dalje sklapanje vila ide ovim redosledom:

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Osovinica sa helper oprugicom kroz štap, pogurati duzim šrafcigerom da izadje skroz sa donje strane, sa donje strane (na slikama desno) postaviti puškicu i preko svega navuci čizmu. Kroz štap ponovo u kontru stežemo imbusom 14, a sa donje strane kroz čizmu imbus 6. Treba samo voditi računa da hepler oprugica ide iznutra odozgo a ne odozdo. Kada smo pritegli na fabrički propisanih 20nm odozgo kroz štap spuštamo glavnu oprugu...
Steva nam se požalio na neprijatno talasanje u vožnji i premekane opruge. Kako smo utvrdili da se opruge nisu umorile i da su obe identične dužine, Steva se odlučio na nešto gušće ulje zarad dobijanja tvrdjeg efekta. Iz obe viljuske smo istočili nešto sitno preko 100ml, pa smo usluli 110ml gradacije 15w po stapu:

Posted Image

Posted Image

Ulje koje se uspe zadrzava se u gornjem delu štapa, iznad glave osovinice koja na sebi ima prorezanu plastičnu čauru - kalibrator protoka tečnosti pri sabijanju i izduživanju. Potrebno je par puta sabiti i izvući štap kako bi ulje popunilo komoru ispod osovinice i kompletna čizma bila spremna za upotrebu.

Posted Image

nakon toga vracanje prasnjaka (nije bilo potrebno da se menjaju, u sasvim solidnom stanju su)

Posted Image

zatim opruga:

Posted Image

zatim sabijanje opruge i zatezanje imbusa: (u isto vreme treba sabiti i krenuti da zavrcete)

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Treba napomenuti da je poželjno prekontrolisati gumice na gornjem imbus šrafu koji dihtuje kompletnan štap. Ove su bile u fabričkom stanju posle malo ljubavi i lickanja.

i na kraju to izgleda ovako:

Posted Image

#10 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 22 March 2017 - 23:09

Svaka čast, vrlo detaljno opisano uz neprocenjive fotografije svega uradjenog!!


Sent from my iPhone using Tapatalk





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users