#1
Posted 04 January 2011 - 19:58
Ovo je kaciga sa kojom sam se zabo glavom o zemlju, tačno na ovom mestu je bio prvi udarac:
Udes sam opisao ovde, da sad ne prekucavam:
http://www.bjbikers....d=158&Itemid=51
Elem, kao što je, nadam se, očigledno, nikakva oštećenja se ne vide.
E sad obrati pažnju na sledeće slike:
Jel' vidiš ove "šare" da ih tako nazovem? One se praktično ne vide golim okom. Evo, potrudio sam se da dobro zumiram; poenta je da primetiš da nisu obične ogrebotine neko da, kao zraci sunca na primer, sve potiču iz istog centra i "rascvetavaju" se:
Ponavljam, bez da znaš tačno gde se nalaze i da nemaš lupu pri ruci, ne bih ih primetio – kaciga nema nikakvih vidljivih znakova oštećenja.
E sad... Kaciga je udarila u zemlju, taj spoljni sloj (koji je fleksibilan!) se ulubio, i vratio ponovo u prvobitni položaj. Sav trag koji je ostao, i koji svedoči o tome, su ove skoro mikroskopske pukotine na farbi. (Inače, primetio si da pukotine formiraju ovakav oblik: * – iz centra pa na vani – to je zbog tog ulubljivanja pa vraćanja nazad u isti položaj).
Dalje... Spoljni deo kacige koji se vidi nije deo koji te čuva od udarca. Unutrašnji deo kacige je taj koji abzorbuje energiju udarca i spašava ti glavu. To izgleda ovako:
Taj deo se ne vraća u prvobitni položaj posle udarca, nego se zgnječi. Takođe, taj deo (i njegova oštećenja) ne možeš da vidiš jer su "unutar" kacige, ispod gornjeg vidljivog sloja.
Presek kacige izgleda ovako:
Rigid outer shell – čvrsta spoljašnja školjka
Impact absorbing shell – skoljka (sloj) koji abzorbuje udarac
Comfort/fit padding – postava
Posle udarca kaciga izgleda ovako:
Spoljni sloj može da bude neoštećen (kao kod ove moje kacige gore), i naravno postva je neoštećena. Ali taj unutrašnji (i najbitniji) sloj je zgnječen i sad na tom mestu unutra ima rupa, ili prazan prostor, ili kako hoćeš – uglavnom, tu gde je udarena više nemaš zaštitu kako treba.
I na kraju jedna zanimljivost... Posle pada sa ovom kacigom gore kupio sam novu kacigu, naravno, i lepo me služila dve godine, kada sam imao ponovo udes. Zamisli gde sam udario glavom:
Na isto mesto gde i prethodni put. Kako bi prošao sa starom, već udarenom i "zgnječenom"? (Sa ovom novom sam završio u bolnici).
Ovo nije samo moje iskustvo; o baš ovoj temi se naširoko piše i raspravlja tamo gde postoje moto škole i kursevi. Nemam vremena da kopam i tražim još slika drugih bajkera, ali koga zanima tematika naćiće dovoljno informacija na internetu.
Ali ne treba se zavaravati da će, po principu "bolje išta nego ništa", to "išta" biti iole blizu onoga što valja. Kaciga kupljena polovna je mačka u džaku – može da valja a može i da ne valja. Jedini način da saznaš tačno jel' valja il' ne valja je...... pa ima samo jedan način, ali ne želim nikome da sazna tako.
#2
Posted 06 January 2011 - 19:34
Prije kupnje treba isprobati čim više kaciga raznih modela i proizvođača. Neke kacige sumnjivog porijekla i bez oznaka homologacije a obično jeftinije nemojte ni probati ni uzimati u obzir za kupnju.
Osnovna namjena kacige je da zaštiti glavu vozača prilikom udarca a isto tako štiti od udaraca insekata, kiše, hladnoće, sunca, prašine, vjetra ..........................
Naj skuplje kacige su uglavnom na testovima pokazale i najbolje rezultate i ako možete slobodno ih kupite u protivnom kupite kacigu po cijeni koja vam odgovara jer svaka nova kaciga je bolja od polovne a zasigurno je bolja od nikakve.
Što se tiče propisa kaciga je obavezna na svim tipovima motocikala s tim da mora imati oznake homologacije.
Kacige se proizvode u raznim modelima pa tako imamo:
Full face – kaciga pokriva čitavu glavu vozača. Ovaj model ima visoki stupanj zaštite.
Otvorene kacige – pokrivaju glavu bez zaštite za bradu. Mogu i nemoraju imati vizir. Ovaj model kacige nudi vrlo malu zaštitu naručito za lice vozača.
Polukacige – pokrivaju glavu bez zaštite lica a i sa zadnje strane je skraćena tako da pruža minimalnu zaštitu.
Kacige se izrađuju od raznih vrsta plastike koja može biti ojačana kevlarom ili karbonskim vlaknima. Unotrašnjost je popunjena spužvom, tekstilom, ljevanim stiroporom ili specijalnim pjenama. Kaciga je tako projektirana da u slučaju udarca puca te se time rasipa energija a glava vozača trpi manji udarac. Zbog takve konstrukcije kacige su poslije udarca neupotrebljive iako izvana nije vidljivo veće oštećenje. Zbog toga bi trebalo mijenjati kacigu poslije bilo kakvog ozbiljnijeg udarca ili nakon 3-5 godine bez obzira na udarce jer sve komponente stare i gube svoje karakteristike.
Klasična kaciga ima dvije osnovne zaštitne konponente: čvrst vanjski zaštitni sloj (fiberglas,kevlar ili ABS plastika) koji štiti od prodora raznih objekata u unutrašnjost kacige i pojačava strukturnu snagu kacige kako bi se zaštitio unutrašnji sloj koji je od mekših materijala. Unutrašnji sloj zaštićuje glavu vozača tj. štiti mozak od trauma a zatim i lubanju od fraktura. Najčešća povreda prilikom udarca glavom je tzv. zatvorena povreda glave što znači da je lubanja neoštećena dok je oštećen mozak. Takova povreda nastaje zbog silovitog usporenja usljed udarca dok se mozak nastavlja kretati unutar lubanje i udara u nju što prouzročuje oštećenje i kidanje unutar mozga. Zbog toga unutrašnjost kacige mora biti mekana i debela kako bi se pri udaru lubanja što blaže zaustavila.
Zbog svega navedenog potrebno je isprobati više kaciga i naći model koji najbolje odgovara obliku vaše glave kako bi kaciga čim bolje ispunila svoju svrhu. Tek poslije toga možemo gledati na atraktivan dizajn, ime proizvođača i sve druge elemente mode. Proizvođač će tvrditi da su kacige univerzalne i da jednako pružaju zaštitu svakom obliku glave ali nakon par probanja i sami ćete ustanoviti da van neki model bolje pristaje od drugog.
Kod izbora kacige treba obratiti pažnju i na ventilaciju kacige. Kod zatvorenih tipova kaciga ventilacija je itekako važna za udobnost kacige. Ventilaciju ne možete provjeriti prilikom kupovine već isključivo u vožnji te bi bilo dobro napraviti test vožnju ako prodavač dozvoli. Važno je provjeriti dali se ventilacioni otvori jednostavno otvaraju i zatvaraju i dali se to može napraviti s rukavicama.
Svakako provjerite kakvo je polje vidljivosti a bolje je da je vizir veći jer to znači i bolju vidljivost.
Unutrašnjost kacige, kako je prije navedeno, je vrlo važna u zaštiti od udara ali je važno i od kojeg materijala je izrađena – dalči je periva unutrašnjost, dali se skida, dali je antialergijska....
Grafika kacige je potpuno individualni izbor ali je važna u smislu vidljivosti u saobraćaju pa je preporuka da to budu svijetlije i žive boje.
Vizir na kacigi je također važan element i treba provjeriti kakav je mehanizam koji ga drži tj. dali ga je lako zamjeniti. U vezi magljenja vizira bolje je uzeti kacigu koja ima dodatnu zaštitu za nos tako da se izdahnuti zrak usmjerava prema dolje što smanjuje mogućnost magljenja.
I na kraju:
Kad probate kacigu provjerite kako vam leži na glavi tj. da nema slobodnog prostora između glave i kacige. Kacigu obavezno pričvrstite i drmajte glavom ljevo desno. Kaciga ne smije biti labava tj. mora dobro naljegati pri čemu određeni pritisak na jagodice nije smetnja ali ne smije biti nelagodan. Manje nelagodnosti će nestati jer će se i podstava brzo prilagoditi obliku glave. Najbolje bi bilo probu izvesti s podkapom.
Sjedite na motocikl i isprobajte vidno polje u položaju u kojem ste dok vozite. Vrh kacige ne smije smanjivati vidno polje a i bočna vidljivost mora biti dobra.
Ako koristite naoćale obavezno kacigu isprobajte s njima.
Držite kacigu na glavi barem 5 minuta i poslije skidanja vidite dali osjećate neke nelagode.
Provjerite dali kaciga ima homologaciju i neki od standarda (DOT, ECE, JST )
#3
Posted 07 January 2011 - 00:44
Statistički prosek oštećenja fullface kacige u saobraćajnim nesrećama, obratite pažnju na to da neke kacige nemaju školjku poput fullface kacige i da se na tim mestima umesto kacige nalazi vaša glava.
#4
Posted 07 January 2011 - 00:45
To se može učini na sledećoj adresi: http://sharp.direct.gov.uk/
#5
Posted 07 January 2011 - 06:18
Kupili ste motor ili to planirate? Prvo što treba da uradite je da kupite kacigu, i to ne bilo kakvu. Većina vozača kupuje kineske "noše" za 1500 dinara kako bi sebi sa vrata skinuli policiju. Nažalost, sa motorcikla se pada pre ili kasnije. Tom prilikom bolje bi vam bilo da imate što je moguće bolju zaštitu. Odgovor na veliko pitanje, kako izabrati pravu kacigu, se nalazi u nastavku teksta.
Kome je namenjen ovaj tekst? Možemo sa sigurnošću da tvrdimo da tekst nije namenjen za one koji misle da je kaciga štitnik za lakat, onima koji voze motorcikl kao da su u tenku - njima ne može da pomogne ni odelo od titanijuma, onima koji misle da je najbolja zaštita na motorciklu majica na bratele ili tzv. "siledžijka". Dakle, ako "obazrivo" prolazite motorciklom kroz crveno svetlo ili ste u nekoj od gore pomenutih kategorija, nemojte gubiti vreme. Bolje kupite Maxim ili Mens Health - biće vam zanimljivije.
Kako bi smo sprečili nesporazume, odmah da kažemo da u ovom tekstu nećete naći niti jedan konkretan modela kaciga. Cilj ovog teksta je da pokaže koje su razlike između različitih tipova kaciga i kako izabrati onu koja vama najviše odgovara. Ukoliko vam neko kaže da postoji „najbolja kaciga“ i kaže konkretan model, sa velikom dozom sigurnosti možete da zaključite da vašeg sagovornika ubuduće ne treba shvatati ozbiljno.
Ukoliko bi smo trebali da sažmemo kompletan tekst u jednu rečenicu, ona bi glasila ovako: "Pre kupovine, isprobajte što je moguće više modela kaciga, različitih cenovnih razreda i različitih proizvođača."
Kaciga je veoma važan deo zaštitne opreme svakog vozača motora ili skutera. Osnovna namena kacige je da zaštiti glavu vozača prilikom udarca, dok su sekundarne namene sledeće:
Sprečava udarce insekata
Sprečava insekte da ujedu vozača
Omogućava lakšu vožnju po kiši
Omogućava lakše održavanje telesne temperature vozača tokom hladnih perioda
Sprečava pojavljvanje opekotina prilikom sunčanih i toplih perioda
Štiti oči i lice vozača od prašine i jakog vetra prilikom vožnje.
Po stranim časopisima se može, s vremena na vreme, pronaći iscrpan test nekoliko (ili više) kaciga u kojima se testiraju razni parametri i ono što ćete često videti kao zaključak je da konkretan model pruža najveću zaštitu od od udarca (model iz 2005. Schuberth S1 prosečno izdržava sile od 161G!, a kaciga košta 700$ u Americi – ukoliko bi ste je i našli, kod nas bi skoro sigurno koštala preko 1000EUR). Kao što se vidi iz navedenog primera, najsnažnije kacige su obično iz najvišeg cenovnog razreda. Da li je neophodno kupiti baš najskuplju kacigu?
Jeste ukoliko to možete sebi da priuštite. Međutim, poenta je da je moguće imati i pristupačnu kacigu (konkretan model iz istog testa je Z1R ZRP-1 kaciga (84$) je mogla da podnese 90% sile koju podnosi gorepomenuta S1 kaciga sa 10x većom cenom. Na domaćem tržištu (i evropskom) možete pogledati popularne modele: AGV Ti-tech sa cenom od oko 550€, SHOEI XR-1000 (oko 500€) i od jeftinijih HJC FG-14 i KBC VR2, koje ne možete naći na domaćem tržištu, ali su dostupne u Nemačkoj, Italiji, Austriji po ceni oko 250€.
I da podvučemo, NOVA kaciga iz nižeg cenovnog razreda je UVEK bolja od polovne kacige, makar nju nosio Kenny Roberts ili Travis Pastrana.
Zakoni i standardi
Naš zakon o saobraćaju zahteva nošenje kaciga na svim tipovima motorcikala, a isti tretman imaju i vozači u kategoriji ispod 50ccm. Veliki broj zemalja ima posebne standarde koje proizvođači kaciga moraju da zadovolje da bi njihovi proizvodi mogli da se koriste u saobraćaju.
Standardi podrazumevaju udarac kacigom brzinom 4 do 7m/s (15 – 25km/čas) što je naizgled veoma mala otpornost ako se uzme u obzir da prosečan vozač motorcikla ima brzinu kretanja od oko 70 – 100 km/čas. Ono što se ne vidi na prvi pogled, je činjenica da konačna brzina udarca kacige je značajno manja od same brzine kretanja motora. Pored brzine kretanja, drugi veoma važan faktor je tip i izgled prepreke o koju kaciga (a i glava motorcikliste) udara. Ukoliko je prepreka paralelno postavljena u odnosu na kretanje motorcikliste – na primer asfaltni put, samo mali deo sile udara će biti prenet na kacigu. Nasuprot tome, drvo, koje je vertikalno postavljeno u odnosu na putanju motorcikliste će prouzrokovati maksimalno prenošenje zaustavne sile na kacigu. Prilikom udarca u automobil, vrata se mogu ulubiti od 7,5 do 10 cm prilikom udarca kacige u njih što znači da su vrata absorbovala veću količinu sile nego kaciga i telo motorcikliste.
Ove konkretne situacije samo pokazuju da u zavisnosti od tipa udarca, brzina može značajno varirati, a da efekti budu isti. Direktan udarac kacige o čelični nakovanj pri 18km/č je ekvivalentan direktnom udarcu kacige o vrata ili staklo automobila pri 100kmč.
Ne treba zaboraviti da ljudsko telo i pored maksimalne zaštite može izdržati samo određenu količinu zaustavne sile, tako da i pored kaciga kada sednete na motor, setite se da niste napravljeni od metala (iako to tako možda i izgleda). Blaži padovi i udarci su baš ti slučajevi kada zaštitna oprema pokazuje svoj potencijal i kada efekti njenih zaštitnih sposobnosti i to su ujedno i uslovi na koje proizvođači imaju u vidu.
TIPOVI KACIGA
1. Full face – kaciga u pravom smislu reči, pokriva kompletnu glavu vozača
Full face kaciga
Ovaj tip kaciga pokriva kompletnu glavu vozača. Providni ili zatamnjeni pokretni poklopac pokriva pojas od očiju do ispod nosa vozača. Veći broj ovih kaciga poseduje i ventilacione proreze koji omogućavaju bolji dovod vazduha do disajnih organa. Ono što odlikuje ovaj tip kaciga je visok stepen zaštite kao pozitivna osobina i visoka temperatura, osećaj izolovanosti i prigušenje zvučnih signala kao negativne osobine. Full face kacige namenjene Off-Road vozačima često nemaju stakleni poklopac ili vizir kako bi se omogućilo stavljanje zaštitnih naočara.
Modularne kacige su, praktično, podvarijanta full face kaciga. One poseduju pokretni deo (deo za bradu vozača) kacige koji se može podići poput vizira na klasičnim full face kacigama. Ovakve kacige imaju tu pogodnost da vozač motorcikla može jesti ili piti bez skidanja kacige.
Modularna full face kaciga
2. Otvorene kacige ( ili “džetovka”)
Ovaj tip kaciga pokriva zadnji deo glave, ali nema zaštitu brade. Vizir nije pokretan, ali se može skinuti. Proizvođači nude širok spektar različitih vizira koji se po želji mogu lako pričvrstiti na ovaj tip kaciga. Ovaj tip kaciga nudi veoma malo zaštite lica vozača, a vizir omogućava samo malu zaštitu i najčešće se koristi zatamnjeno staklo kako bi se oči zaštitile od svetala drugih vozila ili sunca. Vetar, prašina i insekti će kod ovakvog tipa kaciga predstavljati veliki problem vozačima motorcikala, pa vozači koji koriste ovakve kacige često nose i naočare kao dodatnu zaštitu.
Otvorena kaciga
3. Polukaciga (iliti “noša”)
Izgleda isto kao otvorena kaciga sa prednje strane, dok je sa zadnje strane skraćena. Ovakva kaciga pruža minimalnu zaštitu dozvoljenu zakonom i poput otvorene kacige, potrebno je koristiti naočare kako bi se zaštita sa prednje strane dovela do zadovoljavajućeg nivoa. Ovaj tip kaciga je sklon pomeranju i spadanju sa glave prilikom udesa.
Ovakve modele, ukoliko je moguće izbegavati zbog minimalne zaštite koju pružaju (praktično nepostojeća zaštita lica, znači da pogodak malog kamenčića pri brzini od 60-70 kmč u lice, moze da bude veoma bolan, a i voda iz barica kojom vas zaprskaju automobili nije nimalo ukusna).
Ovaj tip kaciga je tehnološki i sigurnosno prevaziđen, ali je i dalje veoma popularan kod harley vozaca, i tipičnih, pravo iz stereotipa, motoraša na tzv. čoper-ima zbog minimalnog remećenja "stila".
Polukaciga
Svi ovi tipovi kaciga se pričvršćuju pomoću trake ispod brade kako bi kacige bile efikasne.
4. Off road kacige
Kaciga za off road vožnju
Konstrukcija
Moderne kacige se prave od plastike, a često se ta plastika ojačava kevlarom ili karbonskim vlakinima. Unutrašnjost kacige se obično popunjava sunđerom i tekstilom kako bi povećali udobnost i zaštitu vozača. Kacige za vozače motorcikala se tako projektuju da u slučaju udarca pucaju i time rasipaju energiju kako bi glava vozača pretrpela što manje oštećenja. Usled takvog načina konstrukcije, kacige su posle prvog udarca praktično neupotrebljive. Udarac ne mora, neophodno, biti uzrokovan padom već se kaciga može i ispustiti ili udariti neohotice o neki čvrst predmet. Udarac možda neće ostaviti vidljivo oštećenje, ali će integritet kacige biti narušen i ona više neće biti u mogućnosti da pruži adekvatnu zaštitu vozaču. Da bi ste bili potpuno sigurni, kacige bi trebalo menjati nakon bilo kakvog ozbiljnijeg udarca ili posle 3-5 godina, iako nije bilo nekog značajnog udarca. Razlog je jednostavan, sve komponente (materijali i lepak) kacige stare i gube svoje karakteristike.
Funkcionalnost
Klasične kacige imaju dve osnovne zaštitne komponente: tanak i čvrst spoljni zaštitni sloj koji se obično pravi od fiberglasa, kevlara ili plastike (ABS - acrylonitrile butadiene styrene). Spoljni omotač treba da spreči prodor špicastih objekata unutar kacige i da obezbedi strukturnu snagu kacigi kako se unutrašnji sloj ne bi raspao pri kontaktu sa abrazivnom površinom (najčešće asfaltom). Unutrašnji sloj sačinjen od posebne pene ili livenog stiropora ima zadatak da uspori kretanje kacige pri udarcu i time smanji zaustavnu silu koja deluje na kacigu (i samim tim glavu vozača).
Da bi se bolje shvatio princip na kome funkcioniše kaciga, potrebno je shvatiti mehanizam nanošenja povrede glave. Uvreženo mišljenje da kaciga štiti lobanju od pucanja je potpuno pogrešna. Frakture lobanje su u najvećem broju slučajeva neškodljive po život, sem ukoliko je fraktura takva da lobanja posle frakture pritiska i oštećuje mozak. Ono što je najopasnije su povrede mozga (autor zna i neke vozače koji tvrde da im taj organ nije ni potreban, ali ne treba mešati mozak koji se ne koristi sa povređenim mozgom). Povrede mozga najčešće rezultuju smrću, trajnim oštećenjima, promenama ličnosti, a samo neurološko tkivo ne poseduje moć zarastanja poput onog koje poseduju ljudske kosti. Dakle, osnovni cilj kacige je da spreči traume, odnosno, povrede mozga, dok se povrede lica i lobanje tretiraju kao sekundardni i manje značajan cilj kacige.
Najčešći tip povrede glave prilikom udesa sa motorciklima je tzv. Zatvorena povreda glave. Takav tip povrede znači da je lobanja netaknuta i da nema vidljivih spoljašnjih povreda, dok je unutrašnjost, tj. mozak, oštećena. Ovakve povrede su rezultat silovitih usporenja usled čega mozak nastavlja kretanje unutar lobanje i praktično udara u lobanju što prouzorkuje oštećenja i kidanje krvnih sudova unutar mozga.
Dakle, postava kacige mora da bude mekana i debela kako bi pružila mogućnost lobanji unutar kacige da se što blaže zaustavi. Nažalost, praktični razlozi limitiraju debljinu postave i ona veoma vrzo gubi smisao ukoliko je deblja od 2,5 ili 5cm, Iz maksimalno moguće debljine postave može se prilično tačno izračunati koliko postava mora biti mekana. Ukoliko je previše mekana, lobanja će udariti u tvrdi deo kacige sa minimalno usporenja što će skoro sigurno rezultovati oštećenjem lobanje i moždanog tkiva. Idealna postava mora biti onoliko tvrda da linearno i nežno zaustavi kretanje lobanje. A koliko je ta idealna tvrdoća? Kao i obično, odgovor na ovakva pitanja je – zavisi. Tvrdoće zavisi od jačine (i brzine) udarca i taj podatak nije poznat projektantima kaciga, pa onda projektanti na osnovu statističkih podataka o udesima motorciklista, kao i na osnovu tipa kacige određuju taj parametar. Naravno, i tu postoje dodatni faktori koji se moraju uzeti u obzir. Ukoliko na kacigu deluju slabije sile od onih za koje je predviđena, lobanja neće imati dovoljno energije (kinetičke) da sabije svu postavu pa će lobanja biti oštrije ukočena od strane tvrde postave. Sa druge strame, ukoliko je sila veća od predviđene, lobanja će imati daleko više energije i postava neće uspeti na vreme da uspori lobanju koja će nakon toga naglo da se zaustavi udarcem u unutrašnji deo tvrdog sloja kacige. Dakle, kacige imaju veoma uzak opseg u kome deluju sa 100% efikasnosti, ali je to i dalje daleko veći stepen zaštite nego vožnja motora bez kacige.
Kao što smo već naveli, većina konstruktora predviđa udarac kacigom pri brzinama 5-7 m/s (odnosno 18 – 25 kmč).
Oblik glave i udobnost kacige
Iako ljudske glave mogu imati neograničeni spektar oblika i veličina, za sada nije moguće naručiti potpuno prilagožen oblik kacige za konkretnog vozača - bar ne za sada. Dakle, osuđeni ste na ono što lokalni prodavci imaju u ponudi. A to u Srbiji znači veoma oskudan izbor. Prema mišljenju nekoliko različith časopisa, gruba podela oblika lobanje sadrži pet grupa. Naravno, potrebno je da znate kojoj grupi vi (i vaša glava, naravno) pripadate, kako bi mogli da odaberete određenu grupu kaciga, koje će vam najviše odgovarati.
Još jedan problem je to što će, svaki proizvođač drugačije tumačiti i konstruisati kacige po neku grupu. Olakšica je to što veliki broj kaciga možete dodatno prilagoditi dodatnim slojevima postave, koja se fabrički isporučuju radi što boljeg prilagođavanja unutrašnjosti kacige obliku vaše glave. Nažalost, kao i obično, prodaju novih modela najviše pospešuju atraktivni dizajni, imena poznatih vozača koji nose taj tip kacige, pa nije čudo što su proizvođačima kriterijumi poput udobnosti, oblika i nivoa zvučne zaštite na dnu liste - iz datog primera vidi se da su ti kriterijumi i mnogim vozačima na istom mestu.
Ne postoji poseban sistem obeležavanja kaciga za posebne tipove glava iz veoma prostog razloga. Iako proizvođači žele da izađu u susret vozačima, pravno oni žele da se u potpunosti ograde od situacija gde bi javno propisivali određen tip kacige za određen tip glave i time sprečili eventualne sudske sporove. Zvanično, proizvođači tvrde da su kacige univerzalog oblika i da pružaju zaštitu svakom obliku glave podjednako. U kategoriji jeftinijih kaciga, nije retkost da proizvođači i isporučuju samo univerzalni oblik, kako bi omogućili što je moguće nižu prodajnu cenu (a i maksimizovali svoj profit proizvodnjom u većim serijama). Opet, sve to zavisi od modela i proizvođača - čime se vraćamo na prvi i jedini postulat ovog teksta: "Probajte što je više moguće kaciga pre kupovine".
Arai je jedini proizvođač kaciga u ovom trenutku, koji pokušava da učvrsti svoju poziciju na tržištu kaciga uz pomoć kaciga prilagođenih različitim oblicima glave. Svakako da je pitanje vremena kada će i ostali proizvođači prihvatiti ovaj trend. Kod Arai kaciga je nacrtan oblik glave kome ova kaciga odgovara na etiketama unutar kaciga.
Evo i glavnih pet grupa oblika glave:
Okrugle - Potpuno ili skoro okrugle glave
Ovalne - Ovalne, ili dugačke ovalne, što je najčešći oblik glava u SAD
Pljosnate - Glave koje su najšire u predelu jagodica
Jajaste - Široke pri vrhu i uske na dnu glave
Kontra jajaste - Uske pri vrhu i široke na dnu glave
Oblici glava
Primera radi, novinari sajta webBikeWorld tvrde da najbolji izbor za vozače sa okruglim glavama predstavlja kaciga OGK FF-4 Aeroblade Helmet, dok npr, Shoei X-11 bi trebalo da najbolje odgovara vozačima sa ovalnim glavama.
Ventilacija
Ranije, motorciklisti nisu imali problem sa ventilacijom i tokom vazduha - sve kacige su bile otvorene. Bell kompanija tvrdi da je upravo ona proizvela prvu "full face" kacigu 1966. godine, a prve "full face" kacige su počele da se pojavljuju u značajnim količinama u prodavnicama i glavama motorciklista tokom 1970-tih. Prve kacige su bile veoma teške i nalikovale su na opremu koju koriste ronioci, a ne na današnje kacige. Ventilacija? Naravno, skinite kacigu i bićete provetreni...
Ventilacioni otvori na aktuelnoj generaciji kaciga su različitih veličina i oblika, a tok vazduha kroz unutrašnjost kacige je postao jedan od bitnih faktora udobnosti kacige. Standardi za oblike ventilacionih otvora nisu uspostavljeni kao što ni jedan sistem ventilacije nije dokazano bolji od ostalih. Najčešća realizacija ventailacionih otvora su otvori na predelu kacige kod brade, dok su "izduvni" ventilacioni otvori na zadnjem delu kacige. Ventilacione sposobnosti kacige su još jedan faktor koji se isključivo može proveriti tokom vožnje, a ne u radnji. Broj otvora ili njihov dizajn ne mogu dati nikakav nagoveštaj koliko je efikasan sistem za ventilaciju pa je i ovog puta preporuka da insistirate na mogućnosti probnog perioda ili bar test vožnje sa kacigom. Važni detalji su koliko je jednostavno otvoriti ili zatvoriti ventilacione mehanizme, da li je to moguće uraditi sa rukavicama i da li poklopci ventialacionih otvora funkcionišu pravilno tj. da li blokiraju dovod svežeg vazduha.
Vidljivost
Postoji urbana legenta koju uglavnom potenciraju grupe koje se bore protiv zakona o obaveznom nošenju kaciga, kako one umanjuju polje perifernog vida vozača. Istina je da svaka kaciga koja ometa polje vida vrlo brzo bude izbačena iz prodaje. Vidljivost kacige je veoma jednostavno proveriti prilikom probanja kacige. Neki modeli kaciga imaju veći vizor, što je posebno pogodno za vozače sportskih motorcikala, čiji je prirodan položaj sa spuštenom kacigom pa je veći vizor način da i u skoro ležećem položaju i dalje imaju dobru vidljivost. Dakle, ukoliko planirate neki super sport (ili iz milošte "R") obratite pažnju na veličinu vizora kacige.
Unutrašnja postava kacige
Dizajn postave može koristiti različite dizajne, materijale i oblike. Kako je postava u direktnom kontaktu sa glavom motorcikliste, veoma je značajno da vam ona u potpunosti odgovara. Sve postave su tokom inicijalnog kontakta veoma udobne, ali ukoliko to nije slučaj - to je siguran znak da će sa tom kacigom biti još više problema u buduće. Veoma je značajno da ne postoje "tačke pritiska", a pogotovu na jagodicama, slepoočnicama i obrazima.
Preporučljivo je koristiti i potkape koje se izrađuju od svile ili pamuka (izbegavati bilo šta izrađeno od sintetike). Potkapa će obezbediti da postava ostane čista (ne upija znoj), a istovremeno povećava udobnost pogotovu tokom dužih putovanja ili tokom zimskih perioda.
Boja
Boja ili grafičko rešenje kacige su potpuno indvidualni izbor, međutim treba zapamtiti da je za motorcikliste jako važno da budu upadljivi u saobraćaju. Kaciga ja najviša tačka, pa je uputno da ona bude ofarbana nekom svetlom i upadljivom bojom. Svetle i upadljive boje će obezbediti da motorciklista bude daleko ranije uočen. Nažalost, moderne boje za većinu vozača su crne, sive ili zelene što je u potpunoj suprotnosti sa realnom potrebom za uočljivošću. Preporuka je da zaobiđete tamne boje, a da ukoliko baš želite da slažete boje, da to ne radite kada ste na motorciklu. U kafiću i ovako morate skinuti kacigu, pa niko neće primetiti da vam kaciga nije u bojama koje preporučuje Verica Rakočević za predstojeću sezonu.
Zaštita od buke
Buka unutar kacige je tema koja zaslužuje mnogo više pažnje nego što bi se to na prvi pogled moglo pretpostaviti. Postoje čitave studije koje govore o količini buke kojoj bi vozač motorcikla trebao da bude izložen. Prosečne moderne kacige, kao što smo već rekli, poseduju ventilacione otvore koji omogućavaju protok svežeg vazduha. Efikasniji modeli propuštaju i do 15 litara vazduha za minut pri brzini od 120kmč. Ovakav podatak je veoma dobar, međutim u kombinaciji sa nedgovarajućim prednjim staklom motorcikla, ventilacioni otvori mogu biti izvor velike buke. Pri, gore spomenutih, 120kmč buka može dostići i 109 db(A) (veoma glasno) pa je preporučljivo u takvim situacijama nositi čepove za uši, koji će vam omogućiti daleko prijatniju vožnju, a posebno na dužim putovanjima.
Vizori
Vizori ili viziri se trebaju menjati svake dve godine ili kada ih izgrebete. Ogrebotine vizora ne moraju neophodno biti rezultat nebrige prema kacigi, već se one pojavljuju usled strujanja prašine prilikom vožnje. Dakle, još jedan faktor koji trebate uzeti u obzir: da li je za željeni tip kacige moguće nabaviti rezervne delove i koliko je lako zameniti vizor. Vizore treba redovno premazivati sredstvom koje sprečava magljenje. Voziti po pljusku je dovoljno nezgodno i poslednje što vam je potrebno je da vizor počne da magli.
Neke kacige dolaze sa posebnim difuzorima za nos, koji usmeravaju izdahnuti vazduh ka dnu kacige, umesto na vizor nego na dole pa tim pomažu manjem magljenju, Jako korisno za kišni period.
Ukoliko je sredstvo protiv magljenja u spreju, nemojte direktno sprejom nanositi tečnost na vizor već to radite na čistu krpu kojom ćete tečnost naneti na vizor. Razlog je jednostavan, gas koji omoućava funkcionisanje spreja (obično butan) može biti agresivan po neke od zaštitnih slojeva na vizoru.
Briga o kacigi
Nemojte farbati, lepiti nalepnice ili crtati po kacigi, ukoliko taj model kacige nije predviđen za tako nešto. Hemijska jedinjenja u farbi ili lepku mogu oštetiti strukturni integritet zaštitnog sloja kacige. Ukoliko to želite da radite, obratite pažnje na materijal i lepak od kojih je napravljena kaciga i da li tip boje koju planirate da koristite nije štetan po kacigu.
Čuvajte je kao "oči u glavi". Odlažite je u odgovarajuću vreću za kacige. Nemojte je udarati, grebati ili ispuštati zato što je kaciga tako projektovana da se u slučaju udarca dezintegriše kako maksimalno umanjila delovanje sila na glavu i vrat. Ukoloko vam kaciga ispadne, obavezno je treba odneti da detaljan pregled ili je zameniti.
Držite je van domašaja agresivnih hemikalija. Pod ovime se podrazumevaju brojni hemijski proizvodi namenjeni čišćenju kuće (a koje ćete verovatno naći u nekom od elemenata ispod sudopere). Čistite kacigu običnim sapunom i toplom vodom.
Ne ostavljajte je izloženu sunčevoj svetlosti. Ukoliko se postava kacige ovlaži, ostavite je da se prirodno osuši.
Menjajte kacige svkih 2-5 godina u zavisnosti koliko često vozite i u kakvim uslovima vozite.
Unutrašnja postava kacige će sa vremenom od znoja postati prljava i neće imati prijatan miris. Neke kacige imaju mogućnost da se jedan tanak sloj postave izvuče kako bi se lakše oprao, a ova mogućnost je veoma značajna u zemljama gde su visoke temperature. Ukoliko ne želite da sprečite prljanje kacige, koristite podkape koje nisu skupe i mogu se lako nabaviti (ako ne znate gde bi ste je nabavili, posetite neku od karting staza i tražite da kupite jednu). Ukoliko se postava i isprlja, slobodno toplom vodom i sapunom operite postavu i ostavite je da se osuši prirodno (dakle bez upotrebe fena).
Zaključak
Detaljno prostudirajte sve dostupne kacige. Uporedite specifikacije, baš kao što ste to i radili pri kupovinimi motora. Ne kupujte kacigu samo na osnovu toga kako izgleda, ko je nosi ili kako se reklamira. Obavezno je isprobajte, a ukoliko je moguće testirajte je na motorciklu. Nosite zaštitne čepiće za uši i ne sedajte na motor bez kacige!
Važna napomena:
Kaciga čuva samo glavu i samo nju spašava od ozbiljnijih povreda. Razmislite o nabavci leđnog oklopa (popularna kornjača) ili ako već imate jaknu koja ima zaštitu za kičmu kao meru predostrožnosti možete kupiti i štitnik za donji deo ledja.
KAKO SE KUPUJE I PROBA KACIGA
1. Odredite koja veličina kacige vam odgovara. Proizvođači svim prodavcima obezbeđuju odgovarajuće šablone pomoću kojih se lako mogu odrediti dimenzije glave.
Primer tabele pomoću koje se određuje odgovarajuća veličina kacige (Outlaw proizvođač).
Veličina Obim
Small 57 cm - 58 cm
Medium 59 cm - 60 cm
Large 61 cm - 62 cm
XL-Large 63 cm - 64 cm
XXL-Large 65 cm 8
2. Okrenite kacigu na dole i uhvatite je za kaiševe, a zatim je stavite na glavu.
3. Proverite da li kaciga lepo naleže na glavu (nema prostora za prst između čela i kacige, na primer).
4. Podesite kaiševe za pričvršćivanje kacige i pričvrstite kacigu. Kaiševi ne smeju pritiskati vrat. Kaiševi i kopćanje se najbolje isprobavaju u rukavicama, koje planirate da koristite za vožnju. Golom rukom mnogo lakse zakopcati i držati kaiševe kacige.
5. Drmajte glavom levo-desno, kaciga ne bi smela da bude labava i da ne naleže. Proverite da li se pomera prilikom testa "svlačenja" (na slici ispod). Malo pritiska na jagotice mora da postoji ako je kaciga nova, a pritisak ne sme da bude nelagodan, tj. da se nakon 10-15 minuta na pojavi glavobolja i ako se posle nekog vremena (30-40 minuta) ne pojavi otok. Na manje nelagodnosti se ne treba obazirati jer ce sama postava da se prilagodi obliku glave. Dobra indikacija za naleganje kacige su i obrve. Kad se full face stavi na glavu i dobro osigura, uhvati se deo ispod brade i pomera gore - dole. Ako obrve prate pomeranje gornje ivice vizira, rastojanje izmedju njih i ivice da bude konstantno, onda kaciga dobro naleže. Ako planirate korišćenje podkape, pri isprobavanju je koristite. Ona nije neophodan deo opreme, čak je i mnogi profiji ne koriste (a iskustvo domaćih vozača govori da se postava ne prlja značajno više ukoliko ne nosite postavu).
6. Sedite na motorcikl u položaj u kome ste kada ga vozite. Vrh kacige ne sme da smanjuje vaše vidno polje.
7. Bočna vidljivost takođe ne sme biti umenjena.
8. Ukoliko nosite naočare, probajte i njih dok vam je kaciga na glavi.
9. Full-face kacige zahtevaju da imate bar prst razmaka izemeđu kacige i brade.
10. Pritisnite kacigu rukom odozgo i proverite da li vam je i dalje udobno.
11. Proverite da li kaciga poseduje sve opcije i standarde koje želite. Poželjno je da poseduje DOT ili Snell (američke) standarde, ili engleske ACU gold i BSI blue (6658) standarde.
12. Držite je na glavi bar 5 minuta. Nakon skidanja pokušajte da osetite da li osećate nelagodnost na nekom delu glave. Ukoliko je moguće pogledajte se u ogledalo i pogledajte da li je kaciga ostavila crvene tragove na licu.
Poznate marke proizvođača kaciga
Klikom na naziv proizvođača, dobićete mogućnost da pogledate njihove sajtove: AGV, Arai, Bell, Dainese, Davida, Gmax, HJC, Nolan, Outlaw, Schuberth, Shark, Shoei, Suomy, THH, Vemar, Z1R.
Kakve kacige nose Moto GP vozači?
Moto komisije (Dorna, FIM, IRTA, MSMA) su za 2006. godinu donele odluku, a koja važi već nekoliko godina unazad, da vozači moraju imati pune (full face) kacige i da podležu bar jednom od sledećih standarda:
- Europe ECE 22-04 & ECE 22-05 "P"
- Japan JIS T 8133 : 2000
- USA Snell M 2005
#6
Posted 31 January 2011 - 01:04
Mislim da sam malo pomogao
#7
Posted 31 January 2011 - 01:16
Takodje ne odgovaraju sve kacige svim tipovima glava, jednostavno su takve kontrukcije skoljke.
Zato uvek kacigu treba isprobati, makar nosisi u prodavnici 20-ak min radi probe.
Ako se u tom periodu javi bol ili nelagoda vezena za neki deo kacige treba razmisliti o nekom drugom modelu.
Naravno treba uvek vrsiti i provere odgovaranja tipa u fullface kacigi treba da ima oko 2 prsta razmaka izmedju brade i plastike, kacigu ne smete biti u mogucnosti da svucete sa glave povlacenjem ka napred.
#9
Posted 31 January 2011 - 01:29
#10
Posted 31 January 2011 - 01:30
al to su odprilike te mere (gore-dole 1-1.5cm)
#11
Posted 31 January 2011 - 01:42
Velicine su u centimetrima.
AGV
X-Small - 54
Small - 56
Medium - 58
Large - 60
X-Large - 62
XX-Large - 63
Airoh
X-Small - 53-54
Small - 55-56
Medium - 57-58
Large - 59-60
X-Large - 61
HJC
XX-Small - 52
X-Small - 53
Small - 54
Medium - 56
Large - 58
X-Large - 60
XX-Large - 62
XXX-Large - 65
Shoei
XX-Small - 51-52
X-Small - 53-54
Small - 55-56
Medeium - 57-58
Large - 59-60
X-Large - 61-62
XX-Large - 63-64
XXX-Large - 65-66
Nolan
X-Small - 54
Small - 56
Medium - 58
Large - 60
X-Large - 62
XX-Large - 64
XXX-Large - 66
Caberg
X-Small - 54
Small - 56
Medium - 58
Large - 60
X-Large - 62
XX-Large - 64
Scorpion
XS - 53-54cm
S - 55-56cm
M - 57-58cm
L - 59-60cm
XL - 61-62cm
XXL - 63-64cm
XXXL - 65-66cm
Shark
X-Small - 53-54
Small - 55-56
Medium - 57-58
Large - 59-60
X-Large - 61-62
Suomy
X-Small - 53-54
Small - 55-56
Medium - 57-58
Large - 59-60
X-Large - 61-62
XX-Large - 63-64
XXX-Large - 65-66
Arai
X-Small - 52-53
Small - 54-55
Medium - 56-57
Large - 58-59
X-Large - 60-61
XX-Large - 62-63
#12
Posted 17 September 2018 - 10:59
Kako je doslo do ovoga ? Moja zenica je pre godinu i po imala udes u kome je jedva ostala ziva , sam Bog je postedeo posledica , oporavila se 100% , fala Bogu, da je tako ispalo ...pri tome je imala jet kacigu koja je prilicno plitka pozadi , a nista bolja nije ni napred , meni se nije nikad svidjala jer pruza zaista minimalnu zastitu , a kako je prosla ? Podletela je pod auto koji joj je izlazio sa parkunga na dva metra od nje ...nije ni kocila , nije stigla i kaze samo mrak ...nista se ne seca do osvescivanja u bolnici , sreca je da je to bilo na svega 200 metara od bolnice ...
Posledice : nije imala prelome ekstremiteta osim oderotina , ali na nesrecu , pala je na glavu ...kako ni najbolja kaciga nije svemocna , njena losa ( po mom misljenju ) jet - nije pruzila zastitu koju je mogla da pruzi ful face ...jedan zub je ostao na licu mesta , gornja vilica je prelomljena , sinusna - jagodicna kost smrskana ...to je moralo biti operisano , a dva dana su cekali da vide sta ce biti od nje ...na svu srecu , kazem dobro se zavrsilo ...to joj je drugi tezak udes za nekoliko godina , imala je i pre cetiri godine , ali sa nesto manjim posledicama , ali ni to nije bilo bezazleno , bila je kao da je neko propustio na masinu za mlevenje mesa , nije bilo dela odece koji nije bio ostecen , pocepan , oguljen posle 17 metara drljanja po asfaltu ...i to se dobro zavrsilo ...
E, sad ovaj zadnji slucaj od pre godinu i po ...konacno je razbila strah od voznje , na moje insistiranje zamenila je papirnu dozvolu za plasticnu i vozi bez straha od policije ...zeno , sta bi bilo da je bilo samo malo drugacije ? Da si npr. imala ful face ilitiga , integralku na glavi umesto onog sranjeta koje te nije sacuvalo ? Ful face bi ti sigurno sacuvala zube , vilicu i sinusnu kost , ne kazem da je i ona svemocna , ali zasigurno pruza najveci moguci stepen zastite , daleko veci od jet kacige ..Ubedio sam je , ponovice se u dobru ful face ...evo sta kaze racunica - da nisi imala povrede koje si imala , mozda bi prava kaciga odradila svoj posao pre bi se oporavila , mozda cak ne bi ni bila povredjena , to niko ne zna sta bi bilo kad bi bilo , kolika je izgubljena zarada , koliko je dato para na lekove , koliko bola zbog lose kacige ???Pa, jel` ne vredi dobra kaciga svega ovoga , zivis drugi zivot Bozjom voljom , zar treba da ocekujes opet ?
Poucen svim ovim i ja cu da se ponovim , sve ovo nije skupo , ponuda je velika ...i dalje je moja maksima - KAKVU KACIGU NOSIS , TOLIKO CENIS SVOJU GLAVU ...
#13
Posted 18 September 2018 - 23:44
Ako možeš da se skpriš za neku brendiranu full face kacigu to bi bilo najbolje, a ako ne opet kažem bilo kakva full face je bolja od jet....
#14
Posted 22 September 2018 - 09:31
Evo, kao sto sam planirao , ponovio sam se ! Pre dan- dva kupio sam ovo ...
screenshot utility
Nollanka , model N-34 , crna , u savrsenom stanju ...spolja tek da ima tragove koriscenja , unutra cista, oprana , nema nikakvih mirisa, sundjeri u savrsenom stanju , kao nova ...kaisevi bez tragova habanja , vizir nema nikakve ogrebotine ...to sam naleteo kao na lutriji , cena morska - trazio 1500, ja je dobio za 1350 sve sa postarinom ! Da li je moguce da sam tako naleteo ? To je ono sto ja kazem , treba biti strpljiv, ne zuriti, naletece nesto dobro , neko ne zna sta prodaje , hoce da se oslobodi necega posto po to , ostalo mu od nekoga ,a vazno je naleteti gde je neko koristio kao drugu kacigu , za suvozaca , pa je u principu manje i retko koriscena , a samim tim i jako ocuvana ...ovo je jedan od tih slucajeva ...
Meni je malo ogranicenje pregrada za bradu kod ful face zbog cvikera koje moram nositi , pa po stavljanju kacige moram posebno cvike ...to znaci da cu za posao i dalje koristiti jet , na strujnome zbog prakticnosti , a i manje brzine i ne rizikujem kradju Nolanke , a kad budem vozio crnoga na neke dalje destinacije - Nollanka ...
Dalje , posto sam poceo da shvatam vaznost opreme , juce bio neki izi mani , pa kako doslo , tako otislo , ponovio sam se i u ovo ...
upload picture for forum
Pro biker, kod mene Kod Kineza 950 din . posluzice svrsi , dobre na rukama , zadovoljan sam ...
Sad sam prilicno dobro opremljen, kvalitetna kaciga , rukavice , gore cu koristiti one dve fluo jakne koje sam kupio prosle godine , bicu uocljiv u saobracaju , one su vodoodbojne , a paropropusne ...za pantalone , nesto cu vec videti , to mi nije neki problem ...
E, sad imam dve kacige koje su bas dotrajale za bacanje ...jos mi ostalo da zbrinem zenicu , da njoj nadjem nesto dobro ...
#15
Posted 22 September 2018 - 10:31
Rukavice i ako su kina sluze svrsi,prilikom mog pada zastitile su mi dlanove,imaju plasticna ojacanja na dlanovima.
Neka te lepo sluzi i nemoj nikada da ispitas koliko je jaka.
Sent from my SM-G925I using Tapatalk
#16
Posted 22 September 2018 - 14:00
#17
Posted 22 September 2018 - 15:17
#18
Posted 29 October 2018 - 17:31
NZI , Zasto ? Nollanka je malo tesna , to je rizik kad nisi u mogucnosti da probas ...mogla bi se nositi , ali...bolje je prodati je nego je nositi takvu ,,,dobio sam je zaista vise nego jeftino , lako ce se prodati...
NZI ... 20 evra , 2700 sa postarinom , ovaj put sam se malo bolje dogovorio oko velicine i to je to ...
Spolja jedva vidljivi znaci koriscenja , tek poneko minorno ostecenje koje se jedva primeti kad se bas zagledas , to bi ja napravio za mesec dana...unutrasnjost solidna m bez bitnijih znakova habanja , cista , al ipak sam je prebrisao deterdzentnim sundjerom ...kopca radi odlicno, shvatio sam kako radi , lako se otkopcava i zakopcava ...na glavi stoji odlicno , nema landaranja , taman steze koliko treba , vidno polje odlicno ...vizir je potpuno nov , verovatno zamenjen ,,izradjen u fotogrej tehnici , blago zatamnjen , to je ono - ti sve vidis , a tebe niko , jako je prijatno za voznju , narocito po suncanom danu ...lako se podize , otvoren se ne spusta pri vecim brzinama m nisam jos probao kako sve izgleda u nocnoj voznji ...
Najvise me odusevilo to sto nema nikakvog produvavanja u kacigu , izgleda da je to dobro reseno , za razliku od stare jet gde je duvalo na sve strane ...danas sam ceo dan vozio sa NZI , treba stvoriti naviku , meni jeste dodatni napor i procedura - skini cvike , stavi kacigu , zakopcaj , uguraj cvike , spusti vizir ...posle obratno kod skidanja ...al` tako mora , stvar navike ...ako hoces sigurnost koju pruza integralka , to je to ...
Sto je do mene , ja sam uradio , sve ostalo je sudbina ....
#19
Posted 24 November 2018 - 10:39
#20
Posted 24 November 2018 - 10:54
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users