Jump to content


Potrosnja ulja 4T motora



6 replies to this topic

#1 ZlajoX

    Grunf u najavi

  • Members
  • PipPipPip
  • 376 posts
  • MestoSremska Mitrovica
  • VozimSuzuki DR600 DJEBEL

Posted 07 February 2011 - 19:12

Pozz drugari, pisao bih vam nesto o potrosnji ulja na 4T motorima i na sta moramo obratiti paznju iz mog licnog iskustva. Ova se tema vazi za sve SUS motore 4T bez obzira na gorivo koje oni koriste, bilo benzin bilo dizel, a na ovom forumu u vezi skutera i motora sa 4T agregatom. Kada nam motor pocne davati znake istrosenja - slabije vuce, mnogo dimi na iberlauf i puno trosi ulja mi krecemo sa njegovom reparacijom. Ako prilikom rastavljanja ustanovimo da na klipu i cilindru nema tragova ostecenja ovalnosti, i istrosenja pomislimo kako bi ga mogli samo osveziti tj. uraditi polugeneralnu, znaci malo srediti glavu, uslajfovati ventile, zameniti gumice i na klipu promenuti karike. Prilikom tih radova mnogi majstori grese ukoliko ne ustanove potrosenost zljebova na klipu gde sedaju karike u aksijalnom smislu. Ako u takav potrosen klip stavimo nove karike i krenemo sa eksplatacijom motora, motor dobro vuce, ne dimi na iber (odusak), dobro pali, ali trosi ulje.
Tada se svi hvataju za slamku spasa i misle kako ce im motor prekinuti trositi ulje dok karike malo sednu tj. nameste se na zidove cilindra. Ako u lezistima karika postoji takav luft i karika u klipu moze da seta aksijalno, potrosnja ulja ce se samo povecavati.
Na ovoj slici cu vam pokazati kako to merim sa mernim listicima (spijunima), za primer sam uzeo stari klip od lamborginijevog agregata LDA450, posto mi se on jedini nasao pri ruci i nije bacen.
Posted Image
Znaci ovako, izmedju klipa i cilindra uvek postoji uljni film tj. sloj ulja koji sluzi za podmazivanje tih dveju dodirnih povrsina. Pa recimo krenemo od prvog takta tj usisa. Kada se klip krece prema dole opet kazem zidovi cilindra su masni i ako imamo ovaj nedozvoljeni zazor u kanalima karika, karika se priljubi uz gornju ivicu svog zljeba, a na donjoj strani se otvara zazor koji se popunjava sa uljem, kao na ovoj slici.
Posted Image
Ovaj crveni marker oznacava uljni film.
Znaci, taj prostor se popunio sa uljem i kada klip iz dmt krene u gmt ili u drugi takt sabijanja, prilikom tog hoda prema gore karika se priljubljuje uz donji deo svog lezista i otvara zazor u gornjem delu, a kako se karika radijalno siri prema zidovima cilindra (sto i jeste njen zadatak), postoji i zazor u sredisnjem delu tog kanala koji je idealan da premosti to ulje iz dodnjeg dela u gornji deo kanala karike kao na ovoj slici.
Posted Image
Sada na red dolazi treci takt ekspanzija, a posto je to ulje dospelo tim putevima na celo klipa, ili komoru za sagorevanje ono izgara zajedno sa zapaljivom smesom i u cetvrtom taktu izduva, izlazi napolje kroz izduvni ventil u auspuh.
Te simptome mozemo primetiti tako sto auspuh bude masan i motor izbacuje plavi dim iz auspuha. Da bi karika pravilno radila svoju funkciju ona mora imati mali aksijalni zazor u zljebovima klipa kako nebi doslo do njenog zaribavanja u klipu. Nisam nigde nasao neki fabricki podatak o tom zazoru, a nisam se nikad ni setio da prilikom kupovine novih klipova za neke motore to izmerim, ali mislim da je fabricki zazor negde oko 5, 6 stotih mm do mozda najvise jedne desete mm. Na ovom starom klipu sam izmerio zazor od 0,40 mm sto je zaista katastrofa i taj klip je dobro prolupao sto se tice aksijanog zazora karika i otisao je u bananu. Da jos napomenem da se ovakvi veliki zazori pojavljuju kada se na jednom klipu 2 ili 3 puta ili vise menjaju karike.
Posted Image
Na ovakvom principu rada davnih sedamdesetih godina su se pravile hidraulicne pumpe za visoke pritiske, koje su se ugradjivale u avione tipa boing, a u traktorskoj industriji prvi put ih je upotrebila kompanija John Deere za pogon prednjih tockova traktora. Tadasnji svi traktori su za pogon prednjih tockova koristili klasican progon preko kardana iz gear box-a, a John Deere je prvi iskonstruisao pogon preko hidro motora. Za te motore je bila potrebna jedna takva pumpa posto oni traze veliku kolicinu ulja i visok pritisak. Te pumpe su se sastojale od nekoliko redno postavljenih klipova sa nizom karika na sebi i sa namerno napravljenim velikim zazorom (aksijalnim) o kojem tupim ovde gore, ali zbog svojih velikih gabarita i velike bucnosti pri radu pocetkom osamdesetih godina te pumpe su zamenjene novim zvezdastim klipnim pumpama. Nemojte da me grdite sto ovde pisem o ovim hidraulicnim pumpama, jer mi je u cilju da vam sto blize pojasnim ovaj priblem na koji morate obratiti paznju. Verujem da svi ljudi koji se bave ovim poslom znaju za ovaj priblem, ali eto ako neko slucajno nije upoznat, nece da skodi.

#2 perlx*

    CCEB

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,294 posts

Posted 07 February 2011 - 21:48

Svaka cast Zlajo !
Lep info i za hidro pumpe, sada sam naucio nesto novo o 4t motorima :)

#3 nntom

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 48 posts
  • MestoBeograd
  • Vozimljuta Aprilia Sportcity 200

Posted 08 February 2011 - 17:53

Odlicno stivo potkrepljeno super fotkom i crtezima :lol:

#4 ZlajoX

    Grunf u najavi

  • Members
  • PipPipPip
  • 376 posts
  • MestoSremska Mitrovica
  • VozimSuzuki DR600 DJEBEL

Posted 08 February 2011 - 19:05

Ovde bih morao jos da se nadovezem na jednu vaznu stvar prilikom promene klipnih prstenova (karika). Klipovi kod ovakvih motora u vecini slucajeva imaju na sebi po 3 prstena (zavisno od modela motora). U prvi zljeb klipa (gledano odozgo) se ubacuje kompresioni prsten od livenog gvozdja sa hromiranom spoljnom povrsinom i paralelnim ivicama. U drugi zljeb se stavlja kompresioni prsten od livenog gvozdja koji nema paralelne ivice , a opet u zavisnosti od proizvodjaca moze biti iskosenog oblika ili sa falcom u donjem delu tkzv. brisajuci prsten i u treci zljeb se stavlja klipni prsten od livenog gvozdja sa ostre dve ivice na krajevima tkzv. uljni prsten.
Prilikom montaze ovih prstenova jako je potrebno voditi racuna na njihovu pravilnu ugradjenost. Najcesce prsteni imaju na sebi ukucan zig proizvodjaca i oznaku TOP koja se obavezno okrece prema glavi motora tj. na gore. Ovo sigurno svi znate, ali ja bih vam ovde skrenuo paznju na probleme oko uljnog prstena.
U motorima malo starije generacije, najcesti oblik uljnog prstena i po meni najbolji i najdugotrajniji je kao ovaj na slici koji se sastoji od dva dela- unutrasnjeg radijalnog opruznog prstena v vanjskog prstena od livenog gvozdja.
Posted Image
Kako tehnologije napreduju, tako se ovakva vrsta klipnih prstenova sve vise izbacuje i pojavljuju se novi lamelasti uljni prstenovi kao ovaj na slici
Posted Image
E sad pricajuci vam iz mog iskustva ja sa ovakvim uljnim prstenovima uopste nisam zadovoljan jer su se pokazali sa jako kratkim vekom trajanja. Ovakvu vrstu uljnih prstenova sam vidjao na motorima malo starije generacije koji se uglavnom upotrebljavaju u radne svrhe i za teza opterecenja prilikom rada. Takvi motori su na sebi imali kao glavni uljni prsten onaj dvokomponentni sa prve slike, a ovaj lameslasti uljni prsten je stavljen kao pomocni prsten da bi se sto bolje obrisao uljni film sa zidova cilindra kako ono nebi dospelo u komoru za sagorevanje i takvi motori su imali jako dug radni vek. Na ovoj slici se vidi izvedba tih klipova sa takvim prstenovima.
Posted Image
Sada dolazimo do onog najvaznijeg, a to je da vam zelim reci kako se montira ovakav prsten u zljeb klipa (ako neko slucajno ne zna).
Takvi prstenovi obicno budu iz 3 ili 4 dela. Neki imaju unutrasnji radijalni prsten, a neki nemaju. Znaci ovako: najpre se ugradjuje na klip ona lamela kod koje se kada se drzi horizontalno medju prstima i radijalno stisne, krajevi lamela se poviju na dole, kao na slici A i ta se lamela namesta na dodnji deo zljeba. Druga lamela se ugradjuje na gornji deo zljeba tako da kada se drzi pritisnuta medju prstima ruke krajevi treba da se poviju na gore - slika B.
Posted Image
Jako je vazno da se spojevi tih lamela postave na 180 stepeni u odnosu na obim klipa. Tada se izmedju njih ubaci treca lamela i time je postupak zavrsen. Ako ovakav klipni prsten ne ugradite pravilno, motor ce odmah od prvog paljenja poceti da trosi ulje.

#5 Black Adder

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPip
  • 1,859 posts
  • MestoBelgrade
  • VozimKymco People S50 2T, Peugeot Elyseo 2T 70cc. Malaguti Madison S250

Posted 08 February 2011 - 19:59

Klasični SUS motori 4t imaju 3 karike, najviša je kompresiona, srednja je za čišćenje i poslednja (prema suknjici klipa) je mazajuća. Ako je mazajuća iz jednog dela, onda se krajevi karika postavljaju u zvezdu, pod uglom od 120 stepeni, a ako ih ima iz više delova kao što je drugi primer treba ih rasporediti da spojevi karika ne bude jedan iznad drugog, da tuda ne bi propuštali komnpresiju. Postupak nameštanja je individualan, kod višedelnih mazajućih karika, prvo postavim srednju pa na kraju dodam gornju i donju lamelastu. Inače treba voditi računa o usmerenosti karika, različiti proizvođači različito objašnjavaju, nekad je gornja strana označena sa slovima TOP, nekad je samo sjajna strana ta koja je gornja, ili treba videti po oborenim ivicama. Obično uz karike proizvođači dostave i uputstvo.

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 10 February 2011 - 13:48

e sad jer ovo Zlaja pisao ili ćale ? evo korisnog štiva, ovde je sve jasno, mada se ja nisam ovoliko bavio 4T temom...

#7 ZlajoX

    Grunf u najavi

  • Members
  • PipPipPip
  • 376 posts
  • MestoSremska Mitrovica
  • VozimSuzuki DR600 DJEBEL

Posted 10 February 2011 - 19:36

Ja sam vec vise od tri godine s caletom u radionici [sad malo redje zbog obaveza u skoli] i jako volim to da radim i da uvek naucim nesto novo a za ovo si Mario u pravu pisali smo fifti/fifti.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users