Jump to content


Variomatski prenos i stelovanje....



4 replies to this topic

#1 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 04 January 2011 - 21:53

Tekst je preuzet sa sajta moto kluba skrobovije u prvom postu je link, a slike su sa Scooter Attack-a

Podešavanje variomatskog prenosa

Puno istih postavljenih pitanja i još više krivih odgovora potaknulo me je da napišem opširan tekst o prijenosu skutera i pomognem svima da to malo bolje shvate. Nadam se da ćete imati snage pročitati tekst do kraja jer ću opisati prijenos detaljno od sastavnih delova, njihove zamjene i konačno najbitnijeg dijela podešavanja. Nekima će možda biti dosadno jer već veliki deo toga znaju ali ima nekih koji ga nisu još rastavljali i to im je sve nepoznato, pa imajte malo razumevanja prema njima.

Krenimo prvo od same mašine i teoretskog djela funkcisanja prenosa.
Evo primer dijagrama snage na radilici.

Posted Image

Puna linija označava snagu standardnog motora sa standardnim auspuhom. Jasno se vidi da je najbolja snaga 4-4,5KS raspoloživa u širokom rasponu okretaja i neke promene u prenosu ne bi mogle gotovo ništa (na bolje) promeniti. Stavljanje lakših rolica rezultovalo bi ubrzanjima na povišenim obrtajima zbog čega bi se smanjio životni vek motora a ubrzanje gotovo da se ne bi promenilo. Pravilno podešeni motor treba kretati na okretajima oko tačke 1 (na punoj liniji) i ubrzavati oko tačke 2 kada ima najbolju snagu.

Stvar se menja kada se na motor ugradi kit i rezonantni auspuh, ili samo rezonantni auspuh jer se režim motora menja vrlo slično, to označava isprekidana linija. Nakon zamene auspuha motor ima više snage ali sada u uskom rasponu obrtaja i ako se prenos krivo podesi moglo bi se dogoditi da motor slabije ubrzava i ima manje snage od serijskog. Sada kvačilo mora odvajati kod tačke 1 (na isprekidanoj liniji) i motor mora ubrzavati oko tačke 2. Jasno se vidi da bi prerano odvajanje kvačila rezultiralo slabijim startom jer motor ima manje snage na niskim okretajima. Ako bi rolnice bile preteške motor bi ubrzavao na okretajima ispod tačke 2. zbog čega bi se gubila snaga a možda i krajnja ukoliko motor ne bi imao dovoljno snage da se razvrti do kraja. To se jasno osjeti slabim ubrzanjem i onda na 70-80 km/h (orijentaciona vrednost) motor samo krene i počne puno bolje ubrzavati. Ovo se dešava upravo zbog toga jer je tek pri 70-80Km/h dobio obrtaje s najboljom snagom (obrtaje potrebne gde auspuh daje punu snagu). Ako su rolice prelake motor ubrzava na okretajima iza tačke 2. i motor nikada neće imati najbolju snagu zbog čega se i dešava slabije ubrzanje i krajnja. To se oseti kao da se motor vrti u prazno, ima visoke obrtaje a ne ubrzava dobro. Iz ovoga se vidi da ubrzanje/krajnja ne mogu biti bolji s lakšim/težim rolicama. Idealna težina rolnica daju najbolje ubrzanje i krajnju, ne treba tražiti kompromis.

Sada pogledajmo zavisnost obrtaja od brzine motora i šta se u kojem trenutku događa u prenosu.

Posted Image

Puna linija označava idealno podešen prenos, tačkasta prelagane rolice, a crta-tačka preteške rolnice. Na ovom primeru kvačilo odvaja pri 4000 o/min, a motor ima najbolju snagu pri 7000 o/min.

Pre tačke "a" je ler gas.

Posted Image

Dodamo gas i motor postigne 4000 o/min, kvačilo počinje hvatati i motor kreće iz mesta. Na grafu a – b.

Posted Image

Pri 10Km/h kvačilo uhvati do kraja i dalje je sve na variomatu. Variomat se počinje širiti i motor ubrzava a da pri tome zadržava konstantno 7000 o/min gde je i najbolja snaga. Na grafu b – c.

Posted Image

Kada se variomat otvorio do kraja i remen dođe u maksimalno izbačeni položaj motor se počinje vrtiti preko okretaja s najboljom snagom (iza tačke 2 na prvom grafu) i u zavisnosti od količine snage koja mu je ostala postiže maksimalnu brzinu samo pomoću povećavanja obrtaja. Na grafu c – d.

Posted Image

#2 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 04 January 2011 - 21:54

1. skinite poklopac prijenosa

Posted Image
2. tada ćete ugledati nešto ovakvo. Ovo je prijenos minarelli mašine ali ostali se razlikuju samo u nekim detaljima koji ovdje nisu bitini
Posted Image


a – variomata i ventilator
b – remen
c – zvono kvačila, ispod je kvačilo i iza sistem zadnjih polutki

3. odšerafite variomat zračnim pištoljem ili ključem za variomate.

Posted Image

4. skinite ventilator i lijepo posložite sve platnice i maticu redom kojim ste skidali jer se sve mora vratiti istim redoslijedom. Svaka platnica je tu s razlogom i izostavljanje neke bi moglo imati loše posljedice.

Posted Image

5. izvadite variomat i držite ga kao na slici tako da prstima povlačite zadnji dio variomata inače budu vam se rolice rasipale po kučištu prijenosa. Nema veze ako se i to dogodi.

Posted Image


6. sada pogledajte variomat sa zadnje strane i skinite onaj poklopac rolica i ugledati ćete nešto ovakvo.

Posted Image

g – poklopac rolica (to ja tak zovem ne znam stručan naziv), određuje kut širenja rolica
f – plastični dijelovi koji dolaze između tog poklopca i variomata i po njima variomat klizi prilikom širenja (pogledajte na gornjim slikama zaokružene dijelove) i zbog toga je bitno da se i oni redoviti (kao i rolice) mijenjaju jer se jednako troše. Ako su te plastike dobre poklopac ne smije imati lokera kada je u variomatu. Ako su potrošene poklopac se može micati unutar variomata zbog čega variomat možda ne bude uvijek u centru prilikom širenja zbog čega može tresti radilicu šta se često očituje kao zveckanje rolica.
e – rolice, u serijskim variomatima su često namazane tovatnom mašću. Nakon zamjene s kvalitetnim rolicama obavezno očistite variomat od te masti jer se sve kvalitetne rolice same podmazuju i nema potrebe za dodatnim podmazivanjem. Ta mast često i može sprječavati pravilno širenje rolica zbog čega se gubi ubrzanje. Ona je kod serijale tu da bi rolice čim duže trajale. d – variomat.
Ukoliko miješate rolice različite težine (3+3 ne veće razlike od 1 gr) pazite da ih pravilno rasporedite po variomatu da ne bi tresle radilicu ali za duže korištenje je bolje staviti svih 6 rolica iste težine.

7. odšerafite maticu na zvonu kvačila zračnim pištoljem ili ključem za kvačila (može poslužiti i remen za otpuštanje filtera ulja na autima)

Posted Image

8. onda ugledate nešto ovakvo

Posted Image

c – zvono kvačila
h – kvačilo zajedno sa sistemom zadnjih polutki



9. primete za kvačilo i jednostavno izvučete sa osovine

Posted Image

10. otpustite tu veliku tanku maticu na kvačilu da bi mogli odvojiti kvačilo od polutki. Moja preporuka je da za to budete dvojice jer centralni feder jako pritišče kvačilo pa bi ono nakon otpuštanja moglo naglo izletiti. Najlakše je da stavite ne pod na one polutke i onda jedan pritišče kvačilo prema zemlji a drugi bez problema otpusti tu maticu.



11. kada ste odpustili dogodi se ovo

Posted Image

12. sad sastavni djelovi toga

Posted Image

p – sistem zadnjih polutki gdje dođe remen
m – centralni feder
i – kvačilo
k – federi u kvačilu

13. ako ste imali dovoljno novaca i kupili pomičnu polutku da bi je zamijenili prvo skinite ovaj prsten

Posted Image

14. kliještima primite osigurač koji ih drži spojene i izvucite ga van.

Posted Image

15. rastavite polutke
Posted Image

r – pomična polutka (ta se može zamijeniti)
s – fiksna polutka evo sad kad znate rastaviti i nadam se natrag sastaviti cijeli prijenos možemo napokon priječi na štelanje.

Ako možete svakako zamijenite originalni variomat jer je kupnja boljeg variomata pametna investicija u bilo kojoj fazi tuninga. Još je bolje uzeti variomat i pomičnu polutki ili kompletan sistem malossi over-range ali za početak će i samo variomat biti sasvim dovoljno jer su ove dvije kombinacije poprilično velika investicija.

Tvrdoća centralnog federa se određuje prema snazi motora i vrsti variomata koji se koristi. Jači motori trebaju tvrđi feder dok slabiji trebaju mekši. Ako stavite pretvrdi feder motor ne bude ubrzavao dobro već se bude samo vrtio u prazno (imao bude potrebne okretaje ali ne bude dobro ubrzavao) jer je sila na remen kod polutki prevelika i variomat se ne bude mogao raširiti.

Uvije se kreče od mekšeg centralnog federa prema tvrđem, a s rolicama od težih prema lakšima. Najjeftinije je kupiti polini set rolica za uštimavanje prijenosa a nakon uštimavanja se kupe normalne rolice potrebne težine jer ove iz seta nisu dugotrajne.
Ako ste već kupili drugi variomat vjerojatno ste dobili s njim i centralni feder pa prvo ugradite njega, a onda isprobavajte rolice.
Prvo stavite najteže rolice koje imate i isprobate motor. Vjerojatno će ubrzanje biti slabo i onda bude od jednom (malo prije krajnje) motor samo "krenuo" tj počeo super ubrzavati. Kada bi imali brojač okretaj da vidite na kojim okretajim motor "krene" uštimavanje bi bilo puno lakše jer bi odmah znali na kojim okretajima motor mora ubrzavati. No kako ga skoro nitko nema mora se uštimavati na osjećaj, .tj. stavljaju se sve lakše rolice dok god ubrznje postaje bolje. Kada se stave prelagane rolice motor se bude vrtio visoko a ne bude dobro ubrzavao.
Sada kada ste pogodili težinu rolica treba vidjeti cijelo ubrzanje od starta do krajnje da li ima nekih rupa i da li možda klizi remen (najčešće kod starta ili čim scoot krene se čuje "cviljenje" iz prijenosa). Ako se osjeti neka velika razlika u okretajima na određenoj brzini (malo krene pa okretaji naglo padnu i sl.) ili remen klizi potreban je jači centralni feder. Rupe se gotovo uvijek javljaju ako se zamjeni samo variomat a ostavi originalna pomična polutka i jedini način da se skroz otklone je zamjena pomične polutke, ali i dobrim štelanjem da se dosta dobro srediti stvar. Razlog tome je način širenja rolica u variomatu i način širenja pomične polutke. Originalni variomat i pomična polutka imaju nelinearno širenje šta zapravo znači da ne pritišću remen u svakom trenutku jednakom silom a to se primjeri na serijskom motoru kako okretaji rastu zajedno s brzinom dok se kod nekog drugog variomata i dobro poštelanog prijenosa motor vrti jednako od starta pa dok se variomat ne raširi do kraja i nema promjene okretaja. E sad kad vi promijenite samo variomat dogodi se to da je na njemu linearno širenje a na polutkama nelinearno zbog čega dolazi do variranja okretaja u nekom djelu vožnje (tj. rupa u ubrzanju).
Da bi shvatili o čemu pričam evo slike pomične polutke s linearnim širenjem.

Posted Image

prijetite na originalnoj polutci kako ovaj urez zakrivljen dok je kod "tunirane" on linearan (ravan). Kroz taj urez dolazi onaj osigurač koji se vadi klještima na gornjoj slici o rastavljanju prijenosa. Ako probate rukama pritisnuti pomičnu polutku prema kvačilu vidjeti ćete da se ona lagano zakreče i tako udaljava od fiksne polutke, tj. ona klizi preko onog osigurača. U slučaju originalne (kada je urez zakrivljen) feder ne može u svakom trenutku jednako pritiskati remen zbog drugačijeg nagiba ureza, već on jače pritišče u prvom dijelu (crveni dio) gdje se osigurač nalazi prilikom starta i prvog dijela ubrzanja, a slabije u drugom dijelu (žutio dio) gdje se osigurač nalazi pri daljnjem ubrzanju. I sad zbog toga što variomat ima linearno širenje (uvijek jednako pritišče remen) sila da remen nije izjednačena pa se on prebrzo raširi i gurne remen prema van zbog čega se izgube okretaji i ubrzanje oslabi. Jedini način da se to spriječi je stavljanje tvrđeg federa koji će sada u prvom (crvenom) dijelu malo prejako pritiskati remen (činiti će se kao da se motor malo u prazno vrti – ima okretaje a ne može ubrzavati kako treba) ali će zato i kasnije pružati dovoljan pritisak da okretaji ne padnu i da ubrzanje ostane na optimalnim okretajima.

#3 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 04 January 2011 - 21:54

Na primjeru minarelli-a s malossi variomatom i bijelim federom rupa se javlja između 20-40 km/h. Motor se vrti visoko i dobro ubrzava i onda na 40km/h okretaji naglo padnu i ubrzanje oslabi i onda ponovo krene na 70 km/h kad se variomat raširi do kraja i okretaji počinju rasti. Ako se stave lakše rolice okretaji su između 20-40 km/h previsoki i motor ne može dobro ubrzavati. Nakon stavljanja žutog federa opet su okretaji između 20-40 km/h malo previsoki ali zato nakon 40 km/h padnu samo malo i motor nastavlja odlično ubrzavati.

Ako ste sve ovo uspješno uštimali, na redu je kvačilo. Treba vam također set federa i krenete od mekših prema tvrđima i jednostavno isprobavate do kojih okretaja kvačilo može normalno hvatati i kada je najbolji start s mjesta. Nemojte pretjerivati s tvrdoćom federa ako imate originalno kvačilo jer bi se moglo dogoditi da u vožnji proklizi i time gubite snagu i ubrzanja a da niti ne primijetite. I problem je start kada je motor hladan, ako kvačilo jako kasno odvaja ne budete mogli krenuti s mjesta jer bude motor samo trokirao.

Stavljanje nekog "race" kvačila se isplati tek nakon stavljanja kita jer na serijskoj mašini ono ne bi ništa značilo. Race kvačila su konstrukcijski lakša i puno čvršće rađena od serijskih, imaju veću površinu pakni od kvalitetnijeg materijala kojima hvataju zvono i mogu hvatati pri puno većim okretajima od originalnog a to je bitno tek kod jače tuniranih motora.

Još jedna jako bitna stvar je hlađenje prijenosa koje svi zaboravljaju (to se ne odnosi na vlasnike piaggio i sl. mašina koje to imaju serijski). Variomat i remen se prilikom rada jako zagrijavaju zbog čega može doći do gubitka performansi. Najčešće je krivac remen koji se pregrije i počne kliziti ili se malo rastegne zbog čega omjeri u prijenosu nisu više isti. Stavljanje kevlar remena može popraviti stvar do jedne granice ali nakon dužih vožnja niti to ne pomaže. Ovo se naročito odnosi na tunirane motore koji se cijelo vrijeme visoko vrte. I samo kvačilo slabije hvata kada je jako ugrijano. Ako se idu raditi preinake na poklopcu prijenosa bitno je osigurati strujanje zraka kroz kučište, tj. potrebno je izbušiti rupe oko variomata i oko kvačila tako da ventilator kod variomata uzima hladan zrak izvana i ispuhuje ga van iza kod kvačila. Samo pogledajte princip rada na motorima koji imaju serijski hlađenje prijenosa uzmite bušilicu s borerom 6mm i pustite mašti na volju. Ako dobro napravite super izgleda i vjerujte mi osjeti se razlika. Ja imam kevlar remen i race kvačilo. Sa zatvorenim poklopcem prijenosa motor je ubrzavao odlično dok je bio hladan i start s mjesta pod punim gasom je značio dizanje prednjeg kraja, ali nakon dužih vožnji (cca 20min po ljetnoj vrućini) motor je počeo sve slabije ubrzavati, start s mjesta se pokvario i nije bilo više dizanja prednjeg kraja. Sada nakon "prerade bušilicom" više nemam takvih problema.
Posted Image
Posted Image

Posted Image
Posted Image Posted Image
Malossi multivar: u setu dolazi jedan set rolica 16x13 i feder . Jako dobar variomat, odlična kvaliteta izrade. Imao sam ga i kod minarelli mašina se osjeti mala rupa između 20-40 km/h ali se to da srediti. U vožnji se odlično ponaša i u bilo kojem trenutku dobro kontrolira okretaje motora šta sa originalnim nije slučaj i motor se znao "zaletiti" kad dodam gas i onda okretaji naglo padnu. S malossi variomatom je prilikom dodavanja gasa motor uvijek dobio iste okretaje i dobro ubrzavao.

Malossi multivar 2000: ima rolice 19x15,5 .Proizvodi se samo za piaggio mašine i trebao bi biti najbolji variomat za njih. Ne možete pogriješiti ako ga kupite.

Malossi overrange: kompletan prijenos koji uključuje variomat, ventilator, kompletan sistem zadnjih polutki i produženi kevlar remen. Promjer variomata i polutki je povećan zbog čega je osigurana bolja kontrola okretaja. Definitivno nešto najbolje šta se može kupiti ali takva je i cijena.

Polini Speed Control: u setu dolaze dva seta rolica 16x13. Zastarjeli model sa lošim performansama. Još ga nitko nije pohvalio da dobro radi i s originalnom pomičnom polutkom ga je nemoguće uštimati. Nakon zamjene polutke radi bolje ali opet ima rupa u ubrzanju. Nemojte ga kupiti

Polini Speed Control 2003 : U setu dolaze dva seta rolica 16x13 i tvrđi federi za kvačilo (oni mali). Potpuno nova verzija i trebao bi biti jako dobar. Nije ih još puno prodano ali prva iskustva ljudi koji su ga kupili su jako dobra. Odlično radi u kombinaciji sa polini polutkom (Speed drive) ali ne znam kakav je sa originalnom. No valjda su se naučili pameti na onako lošem starom modelu.

Hebo Next generation: U setu s njim se dobiju tri seta rolica 17x12 i feder tako da imate gotovo sve za uštimavanje. Jedini variomat na tržištu prilagođen nelinearnom širenju originalne pomične polutke. Jako dobra ubrzanja i bolja krajnja. Nema rupa u ubrzanju i zamjena pomične polutke nije potrebna. To je i jedan od glavnih razloga zašto sam ga kupio. Za 10 eura više dobije se s njim i Hebo Special Belt (kevlar) koji je duži od originalnog zbog čega se može potpuno iskoristiti veći promjer variomata.

Top Performances Nardo (variomat): neki ga hvale, a neki govore da nije puno bolji od originalnog. Ne znam kome vjerovati jer ga nisam probao pa ne bi htio niti lupati bez veze. U setu se dobije ventilator, jedan set rolica i remen.




Tekst je preuzet sa sajta moto kluba skrobovije u prvom postu je link, a slike su sa Scooter Attack-a

#4 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 04 January 2011 - 21:55

Posto mi se cini da je sve ovo gore ok ali malo nedoreceno mora malo da piskaram... :P
Necu nista o Piaggio blokovima jer su sasvim ok i kod njih je prenos odlicno resen-veci promer variomata i zadnjih polutki doprinosi skoro idealnom ubrzavanju mada se posle tuninga[kit,auspuh] i kod njih javlja potreba za boljim
variomatom[multivar 2000]...

Problem je veci na minarelliju i kinezima jer je variomat u ser. varijanti los i njegov rad je prilagodjen nelinearnoj pomicnoj polutci i prigusenom ser. auspuhu pa ima i problem da remen izbaci do vrha variomata..
Posted Image
Posted Image

Cak i posle kupovine boljeg variomata oseca se pad obrtaja kroz ubrzanje a to moze da se popravi [ne skroz] stelovanjem prenosa sajbnam izmedju ventilvara i bolcne i izbora ogovarajuce centralne opruge,rolnica i remena.

Probe sa razlicitim debljinama sajbni se postize da remen u pocetnom polozaju "lezi" na bolcni i visoko u zadnjim polutkama i samim tim ima najbolji polozaj za dobar "start".

Posted Image

Ovakav polozaj remena je OSNOVA za stelovenje prenosa,sve ostalo je gubljenje vremena i bacanje para na pogresne rolnice i opruge kvacila jer rad variomata i kvacila u mnogome zavisi BAS od ovog polozaja.
Posted Image
Posted Image
i jedan dobar video oko stela remena...

ovaj Topov remen stoji idealno...

Posted Image

vec na ovoj slici je vidljiva razlika da je remen dublje u polutkama i samim tim ima "visi' polozaj u variomatu sto je lose...[polazis iz "druge" umesto iz "prve" ]...evo kako stoji kod mene na kinezu...remen je 800/17
Posted Image

Da ne bude zabune mislim na podlosku[sajbnu] obelezeno crvenom strelicom...
Posted Image



Sirina remena utice i na max. brzinu i na prenosne odnose i kako se trosi tako moze da se smanjuje debljina sajbne.
To dal ce remen da ide do vrha variomata moze jednostavno da se premeri ako skinete vario i izmerite razmak izmedju spojenih polutki.Ako je razmak jednak ili malo manji od sirine remena onda je ok.Ukoliko je sirina remena manja nema teorije da izadje do vrha .

Posted Image


Posted Image
Ipak sa sirinom ne treba preterivati[a ni sa duzinom] jer moze da se desi da suvise sirok remen ne moze da sidje do kraja u zadnje polutke i to je gubitak max. brzine. Mnogo veca sirina remena negativno utice i na sam rad variomata.

Sto se tice centralnih opruga i tu ne treba preterivati sa suvise tvrdim jer ako motor nema dovoljno snage remen nece da sidje skroz u zadnje polutke i max. brzina ce sigurno da bude dosta manja.Uvek je bolja kombinacija
meksa centralna i lakse rolnice,mada i to zavisi dosta od setupa....Na base 70cc malossi zuta je optimalna[s6 medium....]
I za kraj-kupovinom pomicne polutke[malossi,polini,athena,Mf...] sa linearnim sirenjem skoro svi problemi u prenosu se minimalizuju,uz malo stelovanja ""skoro" idealan prenos.

Edit-sve ovo vazi i za PRC blokove....

#5 cvele

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPipPip
  • 4,962 posts
  • Mestonis
  • Vozimkeewe hurrican

Posted 24 August 2012 - 12:00

I jedan video za pocetnike...jes da je PRC mina blok al sve je to vrlo slicno...




A ovo je moj snimak dobro uskladjenog rada variomata i kvacila...variomat nikako ne sme da "pocne da radi" tj da "podize" remen pre nego sto kvacilo pocne da hvata ...uslov je da remen bude OBAVEZNO na bolcni variomata ...








2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users