Jump to content


Kalkulator stepena kompresije V2.0


  • This topic is locked This topic is locked
7 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 15 October 2015 - 15:13

Tokom vremena kalkulator stepena kompresije je preživeo nekolicinu usavršavanja. Moji motivi nastanka kalkulatora od samog početka bila su saznanja o stvarnom stepenu kompresije, kao i potrebe za lakšom kalibracijom i podešavanjem zaptivačima, međutim ubrzo se pojavio i taj neophodni C parametar ili "deck height" kako ga stranci nazivaju, pa je kalkulator postao neophodno pomagalo u kalibracijama različitih postavki i situacija...

neću se ponavljati i baviti materijom koja je već razrađena, ovde je link od stare teme koga zanima neka počne odavade
http://forum.pyrothe...kticno-merenje/

ovde je tablica maksimalnog preporučenog stepena kompresije za LC (vodeno hlađene) u zavisnosti od radne zapremine i oktanskog broja goriva na kome se vozi.. Za AC (vazdušno hlađene) se ide na nešto niži stepen 5-10%..
hvala Aci Tuningfanatiku na ovoj tablici

Posted Image


Kalkulator V2.0 izgleda ovako

Posted Image


Novine u kalkulatoru su:

-uvedena mogućnost kalkulisanja sa klipom koji ima stepenasto izdignuto čelo (npr Airsal sport)
-uvedena opcija kada je klip sa ravnim čelom (npr Athena racing) da kalkulator ne kalkuliše zakrivljenje, jednostavnim unosom 0 "nule" u polje

Novine u kalibratoru su:

-kalibracija se nalazi nakon kalkulacije
-squish koji je kalkulisan je moguće korigovati merenjem
-uveden procentualni odnos sa kojim korisnik može odrediti koliko koji zaptivač menja
-uveden rezultat novonastalog C parametra


Sve novine javile su se kao neophodne u različitoj upotrebi kalkulatora, u kalibracijama kada planiramo portovanje nekog cilindra odnosno kada radimo analize.. Više puta imamo da je potrebno ponovo i ponovo kalkulisati i testirati šta će se desiti kada nam je neki C parametar malo višlji ili malo niži, u starom kalkulatoru je taj posao bio uvek neka "simulacija debljina", a traženje ciljane kompresije je umelo da bude ponekad naporno.. Opisaću malo detaljnije ove novine koje su uvedene..



-uvedena mogućnost kalkulisanja sa klipom koji ima stepenasto izdignuto čelo (npr Airsal sport)

ove sezone prvi put se pojavila potreba za kalkulisanjem izdignutog čela klipa, naime Airsal je izbacio na tržiše 65ccm cilindre sa klipovima koji su optimizovani za upotrebu sa malim glavama, te je bilo neophodno dobiti stepen kompresije a da klip svojim promerom ne udari u otvor male glave, tako je nastao klip sa izdignutim čelom u nekoj manjoj meri, uglavnom promera ekvivalentnom otvoru glava za 50cc stock mašine...

evo i problem zbog kojega sam ovo i oveo
http://forum.pyrothe...6904#entry76904

stoga je na ovom primeru

širina klipa= 46mm
širina prstena p2=38,95mm
visina prstena s2=1,32mm
visina vrha čela klipa od suknjice=51,1mm
visina klipa od ivice do kraja suknjice=47,98mm
visina zakrivljenja izdignutog čela d2=(51,1-1,32-47,98)=1,8mm

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


ove vrednosti p2 i s2 unosimo u ružičasta polja kalkulatora, koji će posebno izračunati zapreminu stepenika izdignutog zakrivljenja (njega definišu p2 i s2) i njega sabrati sa već klasičnom zapreminom odsečka lopte u novom prečniku (koga definišu p2 i d2)... kako je i skicirano u slici implementiranoj na kalkulatoru, ove mere treba da su dosta precizne, dakle merimo ih više puta, jer male greške značajno menjaju kalkulaciju.. Ukoliko kalkulišemo klasični klip dovoljno je u ružičasta polja p2 i s2 ostaviti "0" nule i kalkulator će zanemariti zapreminu prstena, a odsečak će računati po klasičnoj metodi (p i d)..



-uvedena opcija kada je klip sa ravnim čelom (npr Athena racing) da kalkulator ne kalkuliše zakrivljenje, jednostavnim unosom 0 "nule" u polje

klipovi koji dolaze iz Athena ili Stage6 branda za racing cilindre imaju ravno čelo, i njihova kalkulacija prema kriterijumima starog kalkulatora nije bila moguća, jer je nemoguće izračunati odsečak lopte koja nema zakrivljenje, tako je bilo potrebno lagati kalkulator da je ovaj klip ustvari u nekom zakrivljenju od 0,1 ili 0,01mm kako bi dobili neki vrlo blagi odsečak ogromne lopte...

sada je to ispravljeno i unosom nule, kalkulator automatski tu zapreminu eliminiše

Posted Image



-da se nalazi nakon kalkulacije

kalibrator stepena kompresije je važan deo kalkulatora i u prvim fazama je on nastao kao deo koji kalibrira stepen kompresije na osnovu fabričkog podatka i merenog squish-a.. Kasnije je naišla potreba za kalibracijom zbog izmene C parametra i njegovo mesto po svoj logici treba da se nalazi u produžetku kalkulatora



-squish koji je kalkulisan je moguće korigovati merenjem

kalkulativni squish koji proizilazi iz mernih podataka (C parametar)+(debljina zaptivača u glavi)+(upust squish band sfere u samoj glavi) ne mora biti identičan merenom squish-u.. Glavni adut za taj problem je da squish band područje u glavi u dosta slučajeva nije identičnog ugla kosine kao i zakrivljenje čela klipa pa imamo određena odstupanja...

Posted Image Posted Image


zbog ove situacije uveden je upis merenog squish-a u kalibratoru, plavo polje, i kada jednom izmerimo stvarni squish sa tinol žicom, dalju kalibraciju radimo sa stvarnim parametrom, i nadalje svaka kalibracija prema kontrolnom merenju squish-a ide kao realna vrednost, te u zelenom polju "potrebno je dovesti mereni squish na vrednost XX" figurira parametar koji je u stvarnosti identičan nadalje izmerenom..



-uveden procentualni odnos sa kojim korisnik može odrediti koliko koji zaptivač menja

pošto smo uneli debljinu zaptivača sa kojom smo radili prvo merenje, nastavljamo sa kalkulacijom traženog stepena kompresije i kalkulator će nam dati mogućnost da odlučimo kako doći do njega.. Situacija je vrlo delikatna jer u mnogim slučajevima moramo menjati stepen kompresije, da pri tome menjamo C parametar... Pisao sam već da nam C parametar nosi značajnu ulogu u postavci cilindra, jer podizanjem ili spuštanjem cilindra menjamo uglove kanala i tako imamo sasvim drugu sliku cilindra i po uglovima, i po pritiscima, i po spremnosti da donese snagu na određenim obrtajima...

Tako sada imamo odnos zaptivača Cilindar -> Glava ..

ukoliko je broj 100% to znači da će kalkulator željeni stepen kompresije modifikovati isključivo zamenom zaptivača ispod cilindra i nama doneti neophodnu informaciju u desnom zelenom polju koliki je potrebno zaptivač staviti, umesto ovog koji se sada nalazi kada smo radili merenje, a zaptivač glave će zanemariti

ukoliko je broj 0% to znači da će zaptivač ispod cilindra ostati nepromenjen i da će se kalibracija na novi željeni stepen kompresije vršiti isključivo podmetanjem drugog zaptivača ispod glave, a da će novonastali C parametar ostati u takvim situacijama nepromenjen

ukoliko unesemo broj 50% onda će raspodela biti pola-pola.. i ostalo je već sve jasno 25% ili 75% odnosno unesite tačno odnos koji vam odgovrara da bi ubacili zaptivač koji posedujete, ili da bi zadržali novonastali C parametar na vrednost koju morate da ispoštujete...



-uveden rezultat novonastalog C parametra

novonastali C parametar je unet baš zbog toga da možemo da pratimo situaciju kod manipulacije sa zaptivačima, i kada znamo da nam jedan C parametar ne sme preći neku vrednost A, prelazimo na procentualni odnos kalibriranja stepena kompresije prema zaptivaču glave....

U nekim narednim verzijama bih mogao da uradim da to bude i automatizovano pa da kalkulator sam odluči koji će zaptivači ići na osnovu neophodnog stepena kompresije i gornje granice C parametra, isto tako bih mogao da uvedem i kalkulisanje realnog stepena kompresije na osnovu ugla otvorenosti izduvnog kanala, koje je Honda sprovela zadnjih godina na svojim 2T takmičarskim motorima. Jasno je da materija može dalje da se razvija, sve primedbe i komentare rado prihvatam i težim ka usavršavanju....


Idemo u jedan primer sa slike... radi se o Cilindru Athena sport 70cc, gde dolazim do vrlo interesantnih saznanja...

Promer klipa =47,6mm
Hod klipa =39,2mm

zakrivljenje čela klipa d=2,5mm

Posted Image Posted Image


Zapremina glave =7,8ccm


Posted Image Posted Image




C parametar sa zaprivačem debljine 0,4mm jednak je -0,2mm, merio sam DMT, ponovnim i ponovnim merenjima sam dobio -0,15mm


Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


Posted Image



kalulator nam govori da je ovde stepen kompresije 14,1:1

Posted Image


nakon toga u dokumentaciji za ovaj cilindar nalazim da je fabrički stepen kompresije za ovaj cilindar planiran na 13,5:1, međutim ja sam odlučio da ću ovde ipak ići na 13:1, (napomenuću kasnije i zašto**) stoga u kalibratoru unosim traženu meru 13, debljinu zaptivača 0,4mm i stvarno mereni squish tinol žicom 0,57mm, i procentualni odnos 100% jer je ovo cilindar sa O-ring gumicom i ovde ne želim da menjam kompresioni odnos sa zaptivačem glave već isključivo sa zaptivačem cilindra...

dobijam da je potrebno izmenjati zaptivač ispod cilindra na debljinu 0,68mm da bi novi mereni squish bio 0,85mm, a ujedno i vidim da će mi novonastali C parametar biti 0,13mm koji ja ustvari tražim u analizeru mape...

**ovde se javlja onaj faktor kada imam potrovan cilindar koji će raditi na C=0,15mm kako je planirano, a stepen kompresije imam umanjen na 13:1 umesto na 13,5:1... U daljim kalkulacijama portovanja cilindra je vrlo bitno da u stvakom trenutku imam stepen kompresije koji ću dobiti, jer se u svakoj od tih operacija C parametar mnogo puta kombinuje....


u atachmentu je kombinovani Excell sa svim aktuelnim kalkulatorima, stare koji smatram da nisu dobri sam izbrisao

želim vam srećnu kalkulaciju...

Attached File  mm_kalkulatori_v2.0.zip   299.79K   67 downloads

#2 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 15 October 2015 - 20:55

Bravo Maestro i veliko hvala.
Ni sam ne znam koliko puta sam koristio ovaj kalkulator, veoma mocna i precizna alatka. Iz pocetka mi se ucinio malo komplikovan i nejasan, ali je evolucija ucinila svoje, sada je svakako pristupacan svima i uproscen, a i sam opis pojednostavljuje upotrebu. Mislim da mnoge kolege nisu svesne koliko ovako nesto znaci prilikom rada i sklapanja agregata. Nadam se da ce svi uvideti koliko je lakse kada se oslone na proverenu informacju.
Nisam jos uvek probao ovu novu verziju, svakako cu dopisati utiske..
Svaka cast!

#3 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 15 October 2015 - 21:56

Svaka cast!
Izmeri potrebno, unesi vrednosti u kalkulator i igraj se kako ti srce pozeli...
Zasto racunati peske sa digitronom kad je u ovom excel fajlu sve servirano na tacni, bravo!!

#4 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 15 October 2015 - 22:07

Hvala Mario :)

#5 Lauda

    Izgubio karburator

  • Administrators
  • 5,751 posts
  • MestoBrčko / Novi Sad
  • VozimKeeway Focus
  • Cilindar:Malossi Sport 70
  • Auspuh:TG Trek
  • Karburator:Dell 19

Posted 15 October 2015 - 22:16

Odlicna i obavezna stvar kod tjuninga agregata. Hvala Mario na novoj, poboljsanoj, verziji.

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 15 October 2015 - 23:34

Nema na cemu, bitno je da svaki kalkulator evoluira do nekog savrsenstva, a za to su potrebni primeri i problemi na koje kroz razlicitu upotrebu nailazimo...

#7 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 16 October 2015 - 11:37

Za to je potrebo biti i dobro potkovan matematikom, a ti si očigledno ređao petice u školi. Svaka ti čast za trud i znanje.

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 25 April 2016 - 19:07

evo i linka sa zbirkom poslednjih verzija kalkulatora v.2.1
http://www.pyrotherm...latori_v2.1.zip





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users