U kontekstu da li treba polirati ili ne blokove iznutra vode se žestoke polemike. Najviše ljudi polira blokove motora i dekle iz čisto estetskih razloga, veliki je to posao i pošto svako ima svoj ukus, ja respektujem svačiji trud i ukus po pitanju stajlinga.. Odavde i potiče popularni sleng "Polished parts look so fast"
Međutim temu sam postavio da bi raspravili poliranje blokova u prostoru oko radilice, prostoru primarne kompresije. Od davnina se na takmičarskim motorima polira blok i prostor oko radilice, međutim veoma mnogo poriva postoji i tumačenja koji su protiv. Recimo Porshe je 1968g dokazao na 4T mašina da je bolje samo fino pošmirglati usisne grane, a kontraproduktivno polirati, jer mat površina povoljno utiče na mešanje čestica vazduha i goriva prilikom prolaska. Bolje homogenizovana smeša će se pravilnije zapaliti i efekat eksplozije biti učinkovit.
Međutim šta je sa brzinom protoka fluida ?
Svima nam je poznato da je protok fluida brži kroz manji presek, a sporiji kroz veći ukoliko pričamo o istoj pumpi, istom pritisku-vakumu. Takođe je protok kroz glatku površinu brži, turbulencije su manje, dok je kroz hrapavu sporiji.
Ako postavimo napajanje agregata kroz time-area postavke tuninga, saznajemo da je bolje imati veću površinu i manje vreme (time-vreme, area-oblast površina). Ili jednostavnije veći karburator će doneti više snage agregatu jer ima veću diznu i obezbeđuje veći promer-veću površinu, a to je area odnosno veća količina smeše vazduh-gorivo. Da bi ova količina bila uspešno usisana i na vreme prepumpana kroz kanale u prostor za eksploziju potrebna je dobra pumpa, mnogo bolja od fabričke. Zbog toga smanjujemo zapreminu prostora oko radilice ubacivanjem velikih i punih polutki, popularno imenovano primarna kompresija, jer se tada umanjenjem zapremine povećava vakum koji nam pravi isti agregat npr 70ccm- pumpa, pa je srazmerno tome usisavanje brže. Zbog toga i poliramo blokove jer težimo bržem prepumpavanju smeše, kroz velike površine koje će pružiti manji otpor.
Ovde rizikujemo da nam se gorivo i vazduh neće pomešati ?
Usisavanje preko radilice koja se vrti na 10000 o/min, a to je 167 puta u sekundi, je po mom mišljenju dobro izmešano. Porsche je mislio na 4T usisne grane koje vode smešu preko usisnih ventila na eksploziju. Postoji neki kompromis između brzine i površine, jer prevelikim površinama možemo da narušimo brzinu, ali je u nekoj konačnoj kalkulaciji količina uprskanog fluida identična odnosno veća. Rećićemo da je suludo otvarati kanale i raditi na portovanju cilindra agregata koji nije u stanju da ga napaja.
Nedostatak napajanja se kod standard mašina ne oseti toliko, mali difuzori karburatora i niski radni režimi npr 6000-7000 o/min ne iziskuju ekstremna napajanja. Isto tako mešanje goriva i vazduha i kod standard mašina obezbeđuje radilica i prolazak smeše kroz transfer kanale i usisna grla, lamelice.. itd.
Sa mog aspekta poliranje ne može biti štetno, ali može biti korisno. Mnogo sam mašina radio i gde sam mislio da će biti potrebno uradio sam poliranje. Ni u jednoj situaciji sa stock radilicom se nisam zamajavao poliranjem jer smatram da je preko potrebno imati prvo povećanu primarnu kompresiju, pa tek posle dobiti još nešto na poliranim površinama. Mogu i da razumem da je ljudima ovaj posao dosadan i težak te da u nedostatku argumenata nalaze sebi za opravdanje da je "bolje mešanje". Međutim 14000 o/min sa 700mm^2 površine usisavanja (30mm karburator) nema smisla ostavljati hrapavo ili blago pošmirglano, kao što i nema smisla ovakav agregat startovati bez povećane primarne kompresije.
Sva mišljenja su dobro došla, znam da malo ko ima argumente, ali različite teorije mogu dovesti do istog rezultata..
1
Poliranje blokova - prostora radilice
Started by Mario, Feb 11 2016 10:01 AM
6 replies to this topic
#1
Posted 11 February 2016 - 10:01
#2
Posted 11 February 2016 - 11:38
Na sve to ja bih dodao i poliranje kanala u cilindru, kako izduvnog tako i svih transfera i boost-a. Ako se smesa već zaletela iz poliranog bloka, šteta bi bilo da prikoči pred samim ciljem, ulasku u kompresioni prostor.
#3
Posted 11 February 2016 - 15:40
Sve ovo sto je Mario napisao i te kako ima smisla i po meni je skroz logicno. Nikako ne moze da skodi ispolirana povrsina. A sto se tice mesanja goriva i vazduha, oni se mesaju odmah na ulasku u karburator i tako izmesani idu u kompresioni prostor, polirana povrsina moze samo brze da ih sprovede do cilindra dok na hrapavoj moze da se zadrzi deo smese.
#4
Posted 11 February 2016 - 18:13
Po meni poliranje ne znaci mnogo, verovatno se mnogo vise dobija ako se poradi na preradi blokova, zapuse se rupe za podmazivanje lezajeva, uglaca odlivak, prokopa se negde da bi se skratio put smesi da sto pre stigne do cilindra..
Po mom misljenju sve jedno dok motor radi tanak sloj mesavine se hvata za zidove blokova i te povrsine postaju glatke kao staklo, bitnije je resiti se mesta gde bi se javile turbulencije..
Po mom misljenju sve jedno dok motor radi tanak sloj mesavine se hvata za zidove blokova i te povrsine postaju glatke kao staklo, bitnije je resiti se mesta gde bi se javile turbulencije..
#5
Posted 11 February 2016 - 19:04
Nema sta, sve skolski opisano i rasclanjeno da se razume. Dodao bih, uz konstatacije kolega gogyija i fantoma, da treba obratiti paznju na sve prelaze i neravnine, ne smemo ostaviti ostre ivice ili ne slaganja na prelazima, na primer prirubnice i blok ili slicno. Veoma je bitno da smesa koja se krece kroz prostor nema o cega da zapne i da stvara nepotrebna vrtlozenja. U svakom slucaju poliranje prostora kroz koje prolazi smesa vazduha i goriva uvek moze doneti boljitak, nema nezeljenih posledica.
Sto se tice same primarne kompresije, odnosno zapremine usisanog volumena smese pri radu u nekom agregatu, treba rasclaniti 2 odvojene stavke. Prvobitna zapremina prostora izmedju zatvorenih usisnih lamelica i ivice klipa koji je zatvorio prelivne kanale, i druga zapremina, izmedju zatvorenih usisnih lamelica i najuzeg dela karburatora (difuzora) u kojem se brzinom protoka vazduha mesaju gorivo i vazduh.
Ove dve zapremine su usko povezane a princip rada lamelica nam omogucava da prvobitna (zapremina bloka) primarna kompresija sluzi kao soba iz koje ce smesa vakuumom biti usisana kada se lamelice otvore. To nam daje efekat predkomore koja u nasem slucaju (blok skutera), pospesuje punjenje cilidra. Jasno je da ta rezerva u predkomori prepumpava dalje preko prelivnih, a u isto vreme svojim volumenom stvara podpritisak (vakuum) kojim preko lamelarnog venila uvlaci novu smesu iz sekundarne komore, zamisljenog volumena prirubnice i karburatora. Poenta i veza ove dve zapremine mora biti dovedena u spregu. Ako znamo da nam smanjenje volumena predkomre daje brzinu prepumpavanja smese za setup na visljim obrtajima, jednacina kaze da moramo adekvatno skratiti put protoka smese u sekundarnoj komori, odnosno, ako smo povecali precnik difuzora karburatora, smanjili smo brzinu protoka, pa moramo skracivati put, odnsno volumen, a to postizemo manjim rastojanjem izmedju difuzora i lamelica, kracom prirubnicom ili izduzivanjem difuzora pre sekundarne komore, da bi povecali brzinu protoka vazduha. Naravno, i ovde mnogo znaci ako su difuzor, telo karburatora, prirubnica, pa i same lamelice ispolirane, glatke, bez materijala kojima strce ivice, pa samim tim imamo brzi protok bez kovitlanja i usaglasenost sa umanjenim volumenom prve predkomore, odnosno primarne kompresije.
Malo sam zakomplikovao, ali mislim da je jasno koliko treba posvetiti paznje ovakvim detaljima.
Mario, svaka cast, odlicna tema!
Sto se tice same primarne kompresije, odnosno zapremine usisanog volumena smese pri radu u nekom agregatu, treba rasclaniti 2 odvojene stavke. Prvobitna zapremina prostora izmedju zatvorenih usisnih lamelica i ivice klipa koji je zatvorio prelivne kanale, i druga zapremina, izmedju zatvorenih usisnih lamelica i najuzeg dela karburatora (difuzora) u kojem se brzinom protoka vazduha mesaju gorivo i vazduh.
Ove dve zapremine su usko povezane a princip rada lamelica nam omogucava da prvobitna (zapremina bloka) primarna kompresija sluzi kao soba iz koje ce smesa vakuumom biti usisana kada se lamelice otvore. To nam daje efekat predkomore koja u nasem slucaju (blok skutera), pospesuje punjenje cilidra. Jasno je da ta rezerva u predkomori prepumpava dalje preko prelivnih, a u isto vreme svojim volumenom stvara podpritisak (vakuum) kojim preko lamelarnog venila uvlaci novu smesu iz sekundarne komore, zamisljenog volumena prirubnice i karburatora. Poenta i veza ove dve zapremine mora biti dovedena u spregu. Ako znamo da nam smanjenje volumena predkomre daje brzinu prepumpavanja smese za setup na visljim obrtajima, jednacina kaze da moramo adekvatno skratiti put protoka smese u sekundarnoj komori, odnosno, ako smo povecali precnik difuzora karburatora, smanjili smo brzinu protoka, pa moramo skracivati put, odnsno volumen, a to postizemo manjim rastojanjem izmedju difuzora i lamelica, kracom prirubnicom ili izduzivanjem difuzora pre sekundarne komore, da bi povecali brzinu protoka vazduha. Naravno, i ovde mnogo znaci ako su difuzor, telo karburatora, prirubnica, pa i same lamelice ispolirane, glatke, bez materijala kojima strce ivice, pa samim tim imamo brzi protok bez kovitlanja i usaglasenost sa umanjenim volumenom prve predkomore, odnosno primarne kompresije.
Malo sam zakomplikovao, ali mislim da je jasno koliko treba posvetiti paznje ovakvim detaljima.
Mario, svaka cast, odlicna tema!
#6
Posted 12 February 2016 - 17:35
Ima isto jedna sitnica, a to je polirani venturi od karba.
#7
Posted 13 February 2016 - 17:49
Jos davno sam negde procitao da je za USISNI KANAL pozeljno da bude gladak . ali ne i poliran, jer to bolje utice na samo mesanje smese...cinjenica je da smesa treba da ima sto manje otpora svom prolasku do komore za sagorevanje, a svaka prepreka, ostri uglovi je usporavaju i vrtloze je...to treba izbeci ...
Kod `navijenih ` trkackih masina sve mora biti kako treba- kratak usis odmah poske venturija , sto manje otpora kretanju smese , a vidimo da je kod racing radilice i klipnjaca ispolirana ...celo klipa i glava se poliraju zbog manje mogucnosti da se na njih hvataju produkti sagorevanja ...izduvni kanal isto - cak je i za cuvenu polinijevu Corsu receno da je dobila na snazi oko 3 HP sa tim fabrickim ispoliranim izduvom,sto bi bilo zaista neverovatno , a kad bi to bas tako bilo , to bi svima nama bio najlaksi nacin sa dobitak snage s obzirom na pristupacnost ovog kanala ...
Polirati ili samo glatko za usis ? Jbem li ga ...bilo bi zanimljivo naci negde gde su uporedili i jedno i drugo , pa da li ima razlike ...
Kod `navijenih ` trkackih masina sve mora biti kako treba- kratak usis odmah poske venturija , sto manje otpora kretanju smese , a vidimo da je kod racing radilice i klipnjaca ispolirana ...celo klipa i glava se poliraju zbog manje mogucnosti da se na njih hvataju produkti sagorevanja ...izduvni kanal isto - cak je i za cuvenu polinijevu Corsu receno da je dobila na snazi oko 3 HP sa tim fabrickim ispoliranim izduvom,sto bi bilo zaista neverovatno , a kad bi to bas tako bilo , to bi svima nama bio najlaksi nacin sa dobitak snage s obzirom na pristupacnost ovog kanala ...
Polirati ili samo glatko za usis ? Jbem li ga ...bilo bi zanimljivo naci negde gde su uporedili i jedno i drugo , pa da li ima razlike ...
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users