Jump to content


Zamajac



  • This topic is locked This topic is locked
No replies to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 16 May 2017 - 15:26

Zamajac…sta to bese ? Slabo smo pisali o tome , pa , ajd` da probamo I tako nemamo nesto pametnije , mnogo tema smo apsolvirali …

Neophodan deo svakog motora koji ima obrtnu osovinu , ilitiga radilicu , da bas ne pocinjem od Ajnstajnovog E= m c 2 gde je energija neunistiva , samo menja oblik, nama kao prakticarima je vazno da je stvorena kineticka energija u radnom ciklusu motora ( kako u SUS , tako I u onom sa spoljasnjim sagorevanjem , parnom masinom ) je neophodan zamajac da bi se kineticka energija odrzala u neradnim ciklusima radne masine …teoretski gledano , kad ne bi bilo zamajca masina bez njega bi stala , ugasila bi se, ne bi mogla da radi I odrzi obrtni moment …dakle, osnovna namena mu je da radnoj masini odrzi obrtni moment u neradnim ciklusima …

Koliki treba da bude, kog obima I tezine ? Sve to je podlozno proracunima …Konstrukcijski je kod SUS motora reseno da je sa jedne strane radilice primarni pogon ( kvacilo , primarni zupcanici , varijator , ili sta vec , a sa druge strane zamajac koji obezbedjuje balans , miran I kultivisan rad motora I sto je najvaznije zalihu kineticke energije za nastavak rada motora u neradnim ciklusima…u principu , zamajac treba da bude sto laksi , ali dovoljan da motoru obezbedi ono gore receno …laksi obezbedjuje lakse razvrtavanje motora, ali ako je previse lagan na niskim obrtajima motor nece imati dovoljno snage , dok ne ode u vislje obrtaje , sve je stvar kompromisa I namene motora …sportski I jako navijeni motori traze laksi zamajac , ako su ciljani obrtaji visoki , pa motor u visokim obrtajima ima snage da odrzi obrtni moment I lako pregura neradne cikluse …sa teskim zamajcem , na niskim obrtajima bude trom I lenj…

Kod dizela zamajac ima gore opisanu ulogu , a kod benzinca ima jos jednu …kako je za njegovo paljenje potrebna spoljasnja energija dobro su se setili…u zamajac su smestili magnet koji daje ( kod magnetnog paljenja ) pobudu za magnecenje kalema koji proizvode struju za paljenje …

Evo jednog malog primera : posle godinu I vise ulovio sam najbolje paljenje za Tomosa , to je ono AET 12/80 …nebitno sto je paljenje , ono interesantno je da je magnet kao zamajac kod klasicnog paljenja tezak 832 gr., kod elektronca 690 gr. Razlika 142 gr…. Nije malo – taman …sto znaci da ce se motor lakse razvrtavati , a dijapazon upotrebe je do desetak hiljada koliko Airsal moze da se zavrti …

Pri svemu tome moraju se postovati I neki zakoni fizike, centrifugalna , centripetalna sila, gravitacija, ako je po obimu prevelik , velika je obodna brzina sto nije dobro , pretezak opterecuje lezajeve radilice I slicno …a, sta ako je na najnavijenijim masinama primenjen jako visok broj obrtaja ? Kao npr. na HE skuterima , preko 12 K ? Tu zamajac moze biti laksi , dobro je razvrtavanje motora koji rade na visokom rezimu I lako preguraju neradne cikluse …I tu se naslo resenje u vidu INNER ROTORA… relativno laki zamajac od sirovog gvozdja, ali sa unutrasnje strane indukcionih kalemova , princip stvaranja struje je slican , ali zbog malog obima zamajca izbegnuto je veliko dejstvo centrifugalne sile koja bi delovala kao ogranicavajuci factor pri visokom obrtajima …

Ceo ovaj tekst je rezultat nekih mojih razmisljanja o ovom bitnom delu kojem ne posvecujemo neku posebnu paznju , a nisam konsultovao nikakvu literaturu o ovome, pa ako neko nesto ima da doda ili ispravi , neka izvoli …

PS. Molim admine I modove da ovo premeste u odeljak o radilicama gde mu je mesto , ja sam pokusao , ali me ne pusta da u njemu otvorim novu temu , ne znam o cemu se radi…???





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users