Jump to content


Tomos - Cross 50 Junior


2 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,727 posts

Posted 22 December 2017 - 19:36

Posted Image

Zahvaljujući članu Rider98, dobio sam na analizu originalni cilindar od Tomos Cross 50 Junior takmičarskog motora

Posted Image Posted Image Posted Image


uočićemo šra rebra za hlađenje od klasičnog T15 cilindra, kao i potpuno drugačije odlivene transfere, izduv i usis... kompletno drugačiji koncept

Posted Image Posted Image
Posted Image Posted Image


izduvni kanal na prvi pogled nije preterane površine, niti je ovalnog, već šestougaonog hexagon oblika

Posted Image Posted Image
Posted Image Posted Image


svi priključni portovi dovedeni su do maksimuma, tako je izduv na 28mm, dok je usis na 23mm,

Posted Image Posted Image Posted Image


priključak transfera mi takođe deluje nešto proširen, odnosno cilindar je na unutrašnjem zidu tanje odliven te je na taj način povećana površina sastava porta

Posted Image


Originalnu glavu nisam imao, te sam se poslužio glavom od BT50

Posted Image Posted Image

upust squish band-a je dubine 0,55mm dok je zapremina glave 5ccm

Posted Image Posted Image Posted Image


ukoliko je u upotrebi bio originalni ELKO klip sa jednim L i jednim običnim prstenom , onda je to ovo

Posted Image

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image

visina ukupna (ovog na slikama koji je radio) je 49,9mm dakle novi je kao i novi meteor-i 50mm
visina ivice čela klipa koju definiše L prsten je 46,9mm u stegnutom stadijumu prstena 47mm, bez prstena je dosed 46,3mm

dakle zakrivljenje čela klipa je tačno 3mm

Posted Image Posted Image

#2 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,727 posts

Posted 22 December 2017 - 19:42

evo i portmape razmerene 1:1 i nešto uveličane zbog kvota

Posted Image

Posted Image


ovaj primerak je već bušen na 39mm promer te su moguće sitne razlike, uradio sam nekoliko postavki na osnovu C parametra različitih visina gornjeg ruba karike od gornje ivice cilindra u GMT

C = 0mm
Pritisak = 108,5 PSI
Snaga teorijska = 8,8 KS
Snaga na radilici = 7,33 KS
Snaga na točku = 6.1 KS
Najbolja iskorištenost
Obrtaji = 10200 rpm
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 11,7:1
Stepen kompresije sa 1,3mm zaptivačem = 10,9:1


Posted Image Posted Image Posted Image


C = 0,2mm
Pritisak = 104,5 PSI
Snaga teorijska = 8,7 KS
Snaga na radilici = 7,25 KS
Snaga na točku = 6.04 KS
Najbolja iskorištenost
Obrtaji = 10600 rpm


C = 0,4mm
Pritisak = 100 PSI
Snaga teorijska = 8,7 KS
Snaga na radilici = 7,25 KS
Snaga na točku = 6.04 KS
Najbolja iskorištenost
Obrtaji = 11000 rpm
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 10,7:1
Stepen kompresije sa 1,3mm zaptivačem = 10,9:1

Posted Image Posted Image
Posted Image Posted Image


C = 0,5mm
Pritisak = 97 PSI
Snaga teorijska = 8,7 KS
Snaga na radilici = 7,25 KS
Snaga na točku = 6.04 KS
Najbolja iskorištenost
Obrtaji = 11300 rpm


C = 0,7mm
Pritisak = 96,5 PSI
Snaga teorijska = 8,8 KS
Snaga na radilici = 7,33 KS
Snaga na točku = 6.1 KS
Najbolja iskorištenost
Obrtaji = 11500 rpm
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 10,1:1
Stepen kompresije sa 1,3mm zaptivačem = 9,5:1

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


evo i tehničkih specifikacija

Posted Image

Posted Image


Iz kojih čitamo da je agregat najspemniji na 7500 o/min gde isporučuje 7,5KS (predpostavljam na vretenu radilice) pri stepenu kompresije od 10:1.. onda će nam verosdostojna C postavka biti 0mm sa debljim zaptivačem ispod glave od 1,3mm ili je originalna glava nešto veće zapremine.. Ovo je još jedan primer višlje centriranog cilindra, odnosno sprege svih pritisaka od ciljane na kojima se upotrebljava. Naravno da rezonantna dužina auspuha diktira najbolji powerband neovisno o sprezi kanala i njihovom tajmingu. Ono što sa grafikona možemo da uočimo je debela rezerva isporuke smeše transfera te njihovog pritiska, time je konstruktor doveo agregat u veoma elastično i široko raspoloživo stanje, dok je zauzvrat uštinuo snagu sa površine izduva, koji je u ovom slučaju na 58% širine promera, i 176 stepeni ugla u situaciji C=0.. Stepen kompresije od 10:1 nam govori da su ostavili rezerve u temperaturi, jer je motor ipak terenski i ne postiže velike brzine koje bi bile adekvatno dovoljne za prirodno hlađenje i ove površine rebara...

interesantan koncept, vredan pažnje..

#3 Rider98

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 53 posts
  • MestoČoka
  • VozimYamaha mt03

Posted 26 December 2017 - 08:46

Hvala Mariu ovako detaljnoj analizi, potrudicu se da ovaj projekat isteram do kraja, plan je da se sklopi neki racer.
Kad pocnu radovi bice tema i ozbiljniji opis masine.





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users