Jump to content


Tomos - Automatic A3


4 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,723 posts

Posted 27 December 2017 - 18:10

Posted Image


Na red stiže cilindar i koncept mopeda automatik A3. Moji susreti sa ovim cilindrom datiraju od nedavno, na cilindru zapažamo veoma umiren i maleni koncept kanala..

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image Posted Image


Posted Image Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


zapazićemo da su sastavi prelivnih kanala značajno manji od APN i T14 koncepta, njihova površina je po konstruktivnom planu dovoljna za ovaj radni režim

Posted Image Posted Image


usisni kanal je planiran za napajanje karburatorom difuzora 12mm, te je on u odlivku 13,2mm

Posted Image Posted Image


dok je izduvni kanal na promeru izlaza od 22mm

Posted Image Posted Image


glava ima upušteni squish band od 0,8mm

Posted Image Posted Image Posted Image


te zapreminu od 7ccm-a, moj primerak ima prsten, potrudio sam se da nadomestim dubinu dužom svećicom

Posted Image Posted Image Posted Image


originalni klip nemam, poslužiću se klipom T14 koji ima dužinu suknjice 47mm i zakrivljenje čela 3mm, ukoliko grešim u vezi klipa slobodno me ispravite

Posted Image Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image Posted Image

#2 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,723 posts

Posted 27 December 2017 - 18:32

Sledi portmapa u manjoj i većoj rezoluciji sa sve kvotama

Posted Image

Posted Image


iz koje proizilaze sledeće analize, ovde sam radio paralelu na dva cilindra, koji imaju manje razlike u odlivku kanala, jedan je dosta neprecizan i taj je u promeru 38,5mm gore sa slika, dok mi je drugi bio u rukama pre neku godinu u 38mm promeru, mnogo kulturnije odliven.. u nastavku sam radio analizu stepena kompresije bez zaptivača, kao i sa zaptivačem debljine 1mm.. i to za sledeće C parametre (visina gornjeg ruba klipa od gornjeg ruba cilindra u GMT)

1#C = 0mm
1#Pritisak = 56 PS
1#Snaga teorijska = 2,5 KS
1#Snaga na radilici = 2 KS
1#Snaga na točku = 1,66 KS
1#Najbolja iskorištenost
1#Obrtaji = 5700 rpm

2#C = 0mm
2#Pritisak = 63 PS
2#Snaga teorijska = 2,5 KS
2#Snaga na radilici = 2 KS
2#Snaga na točku = 1,66 KS
2#Najbolja iskorištenost
2#Obrtaji = 5200 rpm

Stepen kompresije bez zaptivača = 10,2:1
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 8,4:1

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


1#C = 0,40mm
1#Pritisak = 52 PS
1#Snaga teorijska = 2,5 KS
1#Snaga na radilici = 2 KS
1#Snaga na točku = 1,66 KS
1#Najbolja iskorištenost
1#Obrtaji = 6200 rpm

2#C = 0,40mm
2#Pritisak = 59 PS
2#Snaga teorijska = 2,5 KS
2#Snaga na radilici = 2 KS
2#Snaga na točku = 1,66 KS
2#Najbolja iskorištenost
2#Obrtaji = 5700 rpm

Stepen kompresije bez zaptivača = 9,5:1
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 8:1

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


1#C = 0,70mm
1#Pritisak = 52 PS
1#Snaga teorijska = 2,5 KS
1#Snaga na radilici = 2 KS
1#Snaga na točku = 1,66 KS
1#Najbolja iskorištenost
1#Obrtaji = 6500 rpm

2#C = 0,70mm
2#Pritisak = 56 PS
2#Snaga teorijska = 2,6 KS
2#Snaga na radilici = 2 KS
2#Snaga na točku = 1,66 KS
2#Najbolja iskorištenost
2#Obrtaji = 6100 rpm

Stepen kompresije bez zaptivača = 9:1
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 7,6:1

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


1#C = 1mm
1#Pritisak = 47 PS
1#Snaga teorijska = 2,5 KS
1#Snaga na radilici = 2 KS
1#Snaga na točku = 1,66 KS
1#Najbolja iskorištenost
1#Obrtaji = 7000 rpm

2#C = 1mm
2#Pritisak = 56 PS
2#Snaga teorijska = 2,6 KS
2#Snaga na radilici = 2 KS
2#Snaga na točku = 1,66 KS
2#Najbolja iskorištenost
2#Obrtaji = 6100 rpm

Stepen kompresije bez zaptivača = 8,6:1
Stepen kompresije sa 1mm zaptivačem = 7,3:1

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


iz tehničkih karakteristika čitamo da je najbolji obrtni moment ovom mopedu na 5500 o/min gde isporučuje 1,5kW odnosno 2KS na vretenu radilice, pri mehaničkom stepenu kompresije od 8,5:1, dakle analiza C=0 će nam biti verodostojna u kompletu sa zaptivačem od 1mm debljine u prvom slučaju cilindra, ili analiza C=0,4mm bez zaptivača u drugom slučaju odlivka cilindra..

Posted Image

veoma miran i elastičan koncept, gde su planirani pritisci na svega 60PSI.. isporuka snage je za ovaj moped dovoljna da uz malu potrošnju razvije tih 45-50Kmh sa stock postavkama periferije.. primetićemo da je i planirano podešavanje paljenja nešto ranije 2mm pre GMT, što je u prevodu 22,4 stepena pre GMT..

#3 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 03 January 2018 - 11:11

Ahhh, matic ...

Onaj sa gornje slike je pravi lepotan , od mnogobrojnih verzija ovaj je jedan od najlepsih ...ako ne racunamo agregate koje Tomos nije samostalno pravio , a to su austrijski Puchovi na serijama T- 11, 12, i 13 i jedna mala serija na kaisarima - holandski agregati , Tomos je samostalno razvio APN koncept i Automatic A-3 koncept ...naravno da se sustinski razlikuju ...

A- 3 koncept je prvo razvijen kao jednobrzinac , a kasnije sa dva centrifugalna kvacila kao dvobrzinac ...u obe varijante je zadrzao u istom bloku bas ovaj cilindar na kome je Mario uradio dobru analizu ...i sve je rekao , koju namenu ima ...skroman , bez velikih pretenzija za necim vecim , do banke , do poste , prodavnice pijace ...skroman na potrosnji oko 2 litre...

S pocetka devedesetih razvijen je novi moderan agregat A-5 koncepcijski isti - dvobrzinac , ali ozbiljnije gradjen- jaca i bolja radilica , malo jace kvacilo , drugaciji unutrasnji prenos , a najvaznije jace orebreni cilindar koji je poboljsao hladjenje koje je na malom cilindru bila bolna tacka najbitnija razlika izmedju malog i velikog cilindra je sto veliki ima lamelarni usis sa svim njegovim prednostima...posle dvehiljaditih je razvijen na istom bloku A 55 koji je dobio uljanu pumpu , ali i vracen na klipni umesto da je ostao na lamelarnom ...ne znam zasto su to uradili , to je jedan korak napred i jedan unazad ???

Veliki cilindar zbog povecanih kanala i dobrog hladjenja dozvoljava tuning koji se moze dobro odraditi na gusanom , a jos bolje je alu- nikasil u Airsal sport verziji gde se sa pravilno odabranim periferijalima matic pretvara u pravog gradskog trkaca...tako , ja sam na mom Airsalmaticu uspeo da izvucem oko 6 Hp...za tu ciklistiku cak i previse ...ali , pravo zadovoljstvo je voziti ga ...

Treba napomenuti da i drugi proizvodjaci rade tuning cilindre DMP, i cuveni Gilardoni , gde je neka budala smislila cilindar koji isporucuje cak 15 Hp i koji kad kupis dobijes mrtvacki sanduk za samo jedan dinar u paketu ...

Ne bi bilo lose da nam Mario uradi analizu velikog cilindra ...

#4 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,723 posts

Posted 03 January 2018 - 12:50

uradiću i A5 svakako, dok ovaj tvoj Airsal ne mogu bez mape i fotografija...

#5 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 08 January 2018 - 13:51

Mislim da imam za Airsala , potrazicu u arhivi , pa o tom , po tom ...





2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users