Jump to content


Napajanje uz pomoć power banaka

napajanje powerbank powerbank scooter

30 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 06 February 2018 - 21:43

Duže vreme vodim se mišlju kako rešiti stabilno napajanje električne pumpe i neophopdnih iluminenata na skuter-u koji nosi seletru (inner rotor paljenje bez generatora za punjenje). U prvim danima smanjio sam potrošnju sa LED osvetljenjem, što je produžilo autonomiju jednog olovnog akumulatora, međutim kratko je to.. U najboljim danima jednog 5Ah olovnog akumulatora, moguća eksploatacija je bila oko 90 min, gde radni napon opadne na 10,9V kada je preporučljivo potrošnju prekinuti. Jasno je da je to u nekim trenutcima vožnje nemoguće, i tada nastavljamo potrošnju ispod minimalnog napona, gde se ćelije trajno oštete i olovne baterije gube na kapacitetu.

Moja ukupna potrošnja je trenutno 0,7A na Bosch pumpi i 2x3W na LED rasveti napred dakle još 6W odnosno 0,5A, zatim 6 segmenata na LED traci u zadnjoj poziciji te Koso RS dyno koji zajedno troše još oko 0,15A, dakle meni SR-ka troši konstantno 1,35A ili 16,2Wh. Ovde migavci i stop trake još nisu u funkciji, mada to nisu kontinualni potrošači pa ih i ne treba kroz funkciju vremena računati.

Jedina dobra vožnja, kada nisam strepio o potrošnji je bila na nekom susretu u NS-u gde sam u sedištu dodao još jedan olovni od 18Ah, sve ostalo je košmar. Dovijali smo se i sa 6Ah akumulatorima u paru, tako da je jedan bio spreman sa punjača dok se njegov blizanac koristi, međutim, posle godinu dana sve propadne.. Mogao bih da prebrojim koliko sesija može jedan olovni akumulator da izdrži . Pored borbe sa autonomijom, možda najviše problema imamo sa radnom temperaturom, gde nam pumpe ne rade punim kapacitetom kada su akumulatori već ispod 12V..

Ideja rešavanja napajanja sa Li-Ion ćelijama je potekla kada je Pita kupio taj Noco Genius inteligentni punjač, koji ima funkciju punjenja ovakvih akumulatora.. ne kažem da nismo već gledali koja je cena ćelija na ALi-ju, i kako to da uklopimo, međutim treba pre svega poznavati rad Li-Ion ćelija. Njihov upotrebni spektar svodi se na napon od 3,6-4,2V po ćeliji, takoreći ne sme da se napuni i isto tako isprazni ispod i iznad ovih granica, jer se tada trajno oštete, ili u još gorem slučaju zagreju i eksplodiraju. Raznih paketa ima u ponudi, za 12V, simpatičnih dimenzija a velikih kapaciteta, i priznajem veoma je primamljivo imati stabilan napon na pumpi sa dužom autonomijom, međutim nismo povukli tada potez.

U početak sezone, bavio sam se neprekidnim napajanjem uz pomoć powerbanki za neke svoje projekte te razvio konstantnu isporuku napona na 14,4V, sa tri banke kapaciteta 10000mAh, i eto nas na dragu u jesen 2017, sa inovativnim rešenjem..

Posted Image Posted Image


Radi se o power bankama marke Adata, model PV-150.. Meni su one u teoriji bile razvijene, takoreći odgovarale su mi jer je moguće dovesti ih u konstani rad sa minimalnom potrošnjom od 100mA po banki, kao i istovremeno punjenje i napajanje potrošača, što nama na skuterima nije bitno...

Posted Image

ovde je link nekih specifikacija za ove modele https://www.newegg.c...N82E16875899012

zašto power-banke ?

mnogo je konfora koji mi one donose...
- regulisano je punjenje, pune se sa 2A punjačem za mobilni, kojih ima za sitne pare i praktični su za poneti
- ne treba voditi računa o tome da li se dopunjuje ili će se prepuniti
- regulisano je pražnjenje, prazni se tačno do granice koja je dozvoljena za jednu ćeliju
- postoji prikaz sa 4 malene LED-ice na poklopcu o trenutno preostalom kapacitetu banke
- svaka elektronika ima temperaturnu zaštitu, senzor sa kojim prati ćelije
- svaka ima zaštitu od preopterećenja odnosno kratkog spoja, takoreći potrošnja je moguća do struje proticanja od 2,1A
- od početka do kraja, napon na portu svake banke je tačno 5V, ni manje ni više, ovo je jedna od ključnih osobina ako mislimo na pumpu
- na kraju, lako je izmenjiva, ukoliko bilo koja zakaže, ili je potrebna veća autonomija, jednostavno je poneti rezervne, napunjene, izmeniti ih za minut, bez alata...

u njima se pored te elektronike na malenoj štampi, koja podiže i stabiliše napon, nalaze i 4 ćelije u paralelnoj vezi... ovako igledaju ove sa kojima sam radio

Posted Image Posted Image

u jednu kutiju planirao sam ugraditi vezu i neophodne elemente za regulisanje izlaznog napona na nama odgovarajući, ostalo mi je praznih kutija jer sam raspakovao nekoliko zbog ćelija koje sam ugradio u stariji model laptopa...dalje ovde vidimo kako meni odgovara pozicija, ovde se vidi merač nivoa sa svake banke, dok ih je Pita sebi spakovao vertikalno pozicionirane..

Posted Image Posted Image

i punjenje kod Pite sa tri punjača istovremeno.. kada su banke skroz prazne, potrebno je oko 5-6h punjenja sa 2A punjačima, toliko ide za 10Ah u zavisnosti od stanja banke

Posted Image

što se težine tiče, ako već gledamo sa takmičarskog aspekta, banke vs olovni aku su na 0,8 prema 1,85Kg

Posted Image Posted Image

#2 VlatX

    Član

  • Moderators
  • 808 posts
  • MestoSkopje
  • VozimBaotian 28C

Posted 06 February 2018 - 22:00

Imam i ja u planu da uradim jednu celiju sa 18650 li-ion baterije koje mogu da se nabave iz propale baterije iz laptopa,ima dosta toga po interentu ali i ova opcija je odlicna.

Posted Image
Posted Image

#3 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 06 February 2018 - 22:07

Moram da pohvalim Maria pre svega jer je on nekako stalno navaljivao na baterije ovog tipa, a ja sam bio skeptik jer je trebalo upucati novce u nešto što nisam bio siguran kako će raditi...

Stvarno je borba za vazduh sa olovnim ili gel akumulatorima na našim setupima na kojima nemamo punjenje....Stalno si u nekom grču hoće li izdržati akumulator, pa daj bolje ponesi i rezervni....Ono što je stvarno katastrofa je to da akumulatori riknjavaju svake ili svake druge sezone ovim načinom korišćenja....Verovatno ih u nekim od vožnji i spustimo ispod 12V pa čak i 11.5V i tu se oštećuju brzo....

Moram priznati da sam od instaliranja ovih power banki prodisao i super je osećaj kad ne razmišljaš o bateriji tj akumulatoru....

Imamo doduše jedan problemčić koji je Mario rešio i trebalo bi da je sada stanje tip-top!!

#4 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 06 February 2018 - 22:45

Super je tema, svaka inovativnost se ceni!
Medjutim meni kao laiku za elektroniku nije i dalje jasno sta je powerbanka odnsno koji tip baterije je u pitanju? Posto su? Pita rece da ste imali poteskoce, koliko je za obicnog korisnika tesko da ugradi-poveze ovakav vid napajanja?

#5 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 06 February 2018 - 23:20

Evo sheme adaptera V1.0 koju smo vozili jesenas

Posted Image

Vidimo da je na svakoj banki u paraleli vezan otpornik od 47 Ohm-a snage 2w, koji ima zadatak da obezbedi konstantnu struju proticanja od 100mA. Ovde je učinjeno da elektronika koja je ugrađena u banki i prati da li ima potrošača ne isključuje banku po prestanku potrošnje. Druga situacija je, da planiram da ih vezujem redno, što naravno nije predviđeno, te DC-DC pretvarač koji je na izlazu ne ume da odredi struju prema potrošaču jer je u rednoj vezi sa još dve iste elektronike. Na moju žalost dve sam upropastio kod prvih testova, očigledno je da ovde ne protiče samo jednosmerna komponenta, te da su dve banke na red vezane, sa svojim elektronikama uništile čipove jedna drugoj. Iz tog razloga paralelno vezani otpornici na svakoj simuliraju potrošača, a isto tako stoje u paralelnoj vezi za sve tri banke i na taj način imamo i pojedinačno i ukupno strujno kolo zatvoreno u minimalno neophodnoj struji proticanja..

Dalje iza toga dolazi jedan blok kondenzator kapaciteta 470nF koji ima namenu da eventualne sitne naizmenične komponente ispravi, kao i malena dioda 1N4148 vezana u kontra smeru, za eventulane impulse naizmenične komponente, veže kratko u kontra smeru.. Ovde sam banke zaštitio jednu od druge.

dalje prema potrošačima umanjujem napon sa dve diode za jaču struju tipa BD110, u iznosu od 2x0,7V, dakle ukupno na izlazu imam 13,6V, isto tako one služe da prekinu eventualni napon koji bi se generisao u kontra smeru od motora pumpe ili nekih čoperskih pretvarača LED-a.Na kraju ide elektrolitski kondenzator većeg kapaciteta da umiri nagle impulse potrošača, vrednosti 1000 do 4700 uF..


evo slika komponenata te kako sam to uklopio

Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image


Poslužio sam se USB kablovima koje su došle uz banke, malo su mi smešne debljine provodnika za 2A struju proticanja, ali moram da verujem proizvođaču, bakar je u pitanju. Komponente sam polepio topljivim lepkom, te izašao sa nešto konkretnijim provodnicima.

Posted Image Posted Image


na kutiji sam izbušio rupe za ulaz i izlaz instalacije, te pozatvarao suvišne otvore, i testiranje može da počne

Posted Image


napon u slobodnom hodu mi je 14,2V, jer elektrolitski kondenzator na izlazu ume nešto da podigne, međutim prilikom simuliranog opterećenja napon izlaza je tačno 13,6V

Posted Image Posted Image


pošto sam radio dva komada, drugi sam spakovao sa 4700uF kapacitetom, koji mi na testu daje identične rezultate


Posted Image

Posted Image Posted Image

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 06 February 2018 - 23:43

@Vlatx da to su te ćelije tip 18650, veličine marker fluomastera, svaka Li-Ion ćelija može da se vezuje i paralelno i time povećava kapacitet. Viđao sam na Ali-ju tip 18650 od 1900-2800 mAh, u ovim bankama su 4 kom u paraleli od 2500mAh, međutim to je maksimalni kapacitet koje nude same ćelije, po tome banke drklarišu na 10000mAh, dok u dokumentaciji piše da je nominalni kapacitet 8600mAh, što je jasno jer se koristi u modu DC-DC pretvaranja, elektronika koja podiže napon sa 3,6-4,2V koliko ima ćelija, na 5V koliko je napon USB izlaza-porta.. dakle svesno sam prihvatio da imam i gubitaka u pretvaranju zarad konfora da mi je napon konstantan i da imam praćenje potrošnje i punjenja..

@Pita eto vidiš, Vlatx radi tu prvu verziju koju smo planirali i sasvim je ok da dobije sa više ćelija mnogo veći kapacitet nego što nudi olovni akumulator istih gabarita, naravno i njemu će biti neophodan Li-Ion punjač, neki nalik onom tvom inteligentnom.. spominjem ovaj punjač po drugi put.. evo link teme https://svet-skutera...0-smart-punjac/

@Razredni, powerbanke su uređaji za dopunu mobilnih telefona, pune se sa 5V mobilnim punjačima i na izlazu nude isto 5V napon sa USB konektora, u snazi i kapacitetu koji je deklarisan. Ima više vrsta od tipa 2400mA do čak 13000 ili 15000mA, sve su iste, nude 5V napon na izlazu, ove jače u vrednosti struje do 2A (što je već sasvim ok za ove modernije telefone i tablete) dok manje do 1A. Unutar njih je odgovarajući broj tih Li-Ion (litijum jonskih) ćelija koje su preko malene elektronike stabilisane i upravljane ka potrošaču u tačnom naponu od 5V.. Tako će tri na red vezane dati 15V.. Šema povezivanja nije tako komplikovana, ova prva verzija je upotrebiva, izvozili smo trke jesenas, međutim kao i svaki drugi sklop prave anomalije se javljaju tek u eksploataciji, oba adaptera su bila u funkciji i vratila se nazad na radni sto, pa idemo sa temom sutra dalje, da ne prepričavam unapred...

edit: slobodno pitajte za bilo koji detalj oko sheme i povezivanja

edit2: evo slike unutrašnjosti jedne banke, dakle 4 ćelije po 2500mAh i elektronika koja prati punjenje, pražnjenje, temperaturu, preopterećenje, i daje led indikaciju stanja
cena im je bila oko 20e po komadu 2250-2450 din u zavisnosti od izvora

Attached File  inside-wow-19277.jpg   60.53K   10 downloads

#7 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 07 February 2018 - 11:02

Ideja je odlična, ovo je daleko sofisticiranije rešenje za napajanje vodene pumpe HE setapa kao i ostalih potrošača na skuteru. Upoznat sam sa detaljima kroz tel. razgovore sa Mariom i spreman sam na svaki vid pomoći u unapređenju ovog projekta.
Šteta što ne postoji mogućnost punjenja na Seletri, to bi bio pun pogodak za ovaj sistem jer bi tada powerbanke imale redovno punjenje u toku vožnje po gradu i van, praktično neograničen broj kilometara a da se na dragu prosto isključi izvor (namotaj) punjenja jednim prekidačem i tako rastereti radilica nepotrebnih gubitaka snage radi što boljih performansi. Znači komfor bi bio maksimalan i efektan. Treba razmisliti postoji li način da se nekako doda neki namotaj blizu rotora koji bi zadovoljio potrebe punjenja a da se ne dira sama ploča seletre.

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 07 February 2018 - 22:26

Dalje imao sam nešto posla sa kopanjem po kadici, trebalo je počistiti centratore za olovni akumulator koji su bili u ivicama odliveni, kao i brušenjem jednog USB konektora, tačnije prvog koji ide u banku sa prednje strane, jer je na tom mestu poklopac veoma nisko


Posted Image Posted Image

Posted Image Posted Image

Međutim kasnije sam skapirao da bez problema mogu da se pozicioniraju i prema natrag ukošeni, indikatori su vidljivi i ovako.. Bez obzira dobro bi bilo da imam još neke gume ili tvrde sunđere za bolje fiksiranje i eventualnu eliminaciju vibracija

Posted Image

Problemi sa V1.0 verzijom


Imali smo par puta problema kod uključenja, takoreći jedna banka se ugasi u samom startu. Pita je ovaj problem primetio već kod aktiviranja migavaca koji su mu veliki potrošači, kao i kod startovanja pumpe i svetla na kontaktu, ja takođe kod startovanja pumpe i svetla. Radi se o tome da je početna struja kod uključenja u jednom vrlo kratkom impulsu veća od 2,1A i jedna zaštitna elektronika iz power banke reaguje isključenjem.. Ne postoji tačno pravilo koja, uglavnom koja je najbrža jer su tri u rednoj vezi, nakon toga sledi rad na umanjenom naponu iz dve banke koji je oko 8,6V, što naravno nije dovoljno. Problem smo umirili tako što smo isključili jedan LED far od dva i time umanjili potrošnju za 3W, međutim nije još ok, tipa na svako treće uključenje izbije zaštita.. Nakon toga ide isključenje, pa startovanje banke koja je ispala i posle par sekundi ponovni pokušaj, ovako smo vozili jesenas..

Dosta vremena je proteklo, bavio sam se LED farovima, takoreći oni su sa ugrađenim čoperom (maleni elektronski pretvarač u samom led faru koji podešava napon za led segment kome je inače 3V radni napon) i rade na naponu od 9-30V. Pomislio sam da me neki od kondenzatora u čoperskim napajanjima zeza, na način da se ne isprazni do kraja, i pri nekom startovanju biva kontra napunjen, te povuče kratak ali oštar i veliki impuls struje, na koji power banka brzo reaguje te izbije zaštitu. Do ovog zaključka smo zajednički sa Pitom došli jer kod isključenja oba LED fara, pumpa kreće bez bilo kakvih problema..

Mnogo hvala Gogi-ju na pomoći koji me je uputio da pokušam da LED napajam preko otpornika, ideja je ok jer bi se startni napon umanjio a time i struja, tačnije prilikom prvog udarca čopera otpornik bi trebao da peuzme opterećenje i na sebi odradi pad napona. Međutim bez uspeha, pisao sam da one rade od 9V, tada povuku još veću struju, jer čoper napajanje gura neophodan napon za LED od 3W, pa imam samo kontra efektnu situaciju, jer je struja proticanja za redno vezane elemente ista, a padom napona nisam dobio manju struju već samo veću.. ovde sam kupio nekolicinu keramičkih otpornika od 8,2 Ohm-a 5W za probu, bez uspeha...

Problem je rešiv jedino povećanjem elektrolitskog kondenzatora na izlazu iz adaptera.. do sada smo imali 1000 i 4700uF, pokušao sam da poduplam, rešio sam da stavim dva kondenzatora 4700uF u paraleli što će mi doneti skoro 10000uF..

Evo koje su razlike u gabartitima kondenzatora onih starih, i ovih novih.. tehnologija izrade je napredovala, oba su 4700uF 16V

Posted Image


međutim bez uspeha.. , imao sam kod kuće jedan eksterni kondenzator od 10000uF od nekog napajanja za pojačavače, i spojio ga spolja na klemne u paraleli za probu.. i najzad rezultat je usledio, sa jednim LED farom, pumpom i 20000uF (2x4700uF ugrađeni plus 10000uF eksterni) imam svako startovanje odlično sa jednim LED farom, dok sa dva još ima ispadanja, ne toliko često ali ima..

ok , shvatio sam ide 30000uF na izlazu, to je 6 kom ovih malih 4700uF 16V u paraleli, tačnije 28200uF u zbiru i mora biti dobro.


evo i modifikovane sheme reč je o adapteru V1.2

Posted Image


Od sitnica koje su mi smetale je velika disipacija (grejanje) otpornika od 47 Ohm-a koje nisam imao u većoj snazi od 2W (zeleni za kontinualni rad banaka), dugo sam čekao da na stanju dobiju keramičke istog otpora ali snage 5W međutim nemam sreće, da bih na kraju kupio 47 Ohm-a keramičke od 10W. Ovde je jasno da na 5V jedino 47Ohm-a daje struju proticanja od 100mA, dakle veći otpor ne može jer se banke isključuju (prag osetljivosti je 100mA gde ostaju aktivne), dok manji troši više struje, a to je bačena energija nepotrebno i još veća disipacija.. Ovako imam 0,5Wh grejanje, ali verujte mi, ovi zeleni otpornici peku na dodir posle 10-ak min..

Isto tako nalovili smo sa Pitom smo da se velike BD110 diode greju, posle 10-15min eksploatacije adapter u tom predelu baš bude topao, moja greška je, ovo su diode za struju proticanja 1A i 1000V, gde ih mi vozimo na ivici izdržljivosti, njih sam zamenio sa diodama P600M koje su za struju od 6A, istog gabarita..

evo kako sam uklopio, svih 6 kondenzatora i ove velike keramičke otpornike.. okrenuo sam minuse i pluseve elektrolita jedno ka drugim i tako dobio 4 uparena, nakon toga ova dodatna dva ulepio sa gornja i donje strane i sproveo minus i plus do zajedničkih tačaka


Posted Image Posted Image


zadržao sam strukturu obilaska plus napona oko unutrašnje ivice kutije, i mesto za 6A diode, jedno prevezivanje spoja otpornika mi je izašlo sa gornje strane (žuta žica) na šta nisam baš ponosan, sve sam izolovao u temobužire i ponovo se poslužio topljivom plastikom

Posted Image


i najzad rezultat, adapter radi bez problema, može da se startuje bezbroj puta, banke se drže u punom radnom naponu bez izbacivanja zaštite.. podebljao sam sada "amortizer" kondenzatore pošteno, i ovoga puta sam ih vezao pre izlaznih dioda, takoreći odmah iza malog blok kondenzatora i kontra zaštitne diodice 4148. Razlog tome je što sam ostavio prostora da ukoliko se i desi bilo kakav jači impuls, velike diode P600M koje imaju svoj unutrašnji otpor mogu da obezbede mali pad napona pre kondenzatora, koji su mi sa druge strane sada bliže bankama i time ih bolje štitim od prvog startnog udarca..

#9 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 08 February 2018 - 09:09

slobodno pitajte za bilo koji detalj, neću pisati dalje dok ne raspravimo ako nešto ostaje nejasno...

nije mi cilj da ovo bude desertacija, već da približim rešenje članovima

#10 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 08 February 2018 - 12:16

Bogami ozbilja količina mikrofarada je na izlasku powerbanki, pravo je čudo što ne reaguju na startnu struju punjenja tolikog kapaciteta kondenzatora, mene je to zabrinulo ali očigledno je dovoljno kratak taj prvi impuls punjenja pa elektronika ne odreaguje.
Razmišljam možda se moglo to sve uraditi nekim jačim tranzistorom sa malo elektronike koja bi diktirala maksimalnu struju potrošnje na granici 2A. Dakle kolo za ograničenje maximalne struje, zauzimalo bi mnogo manje mesta i bilo bi pouzdanije, pumpa i ostali potrošači bi mekše startovali što u principu nije nikakav problem jer bi sve došlo u normalu unutar jednog sekunda.
Dakle verzija 2.0 bi se mogla baciti na papir... :)

#11 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 08 February 2018 - 13:04

Svaka cast Mario ...nisam elektronicar , ali pratim temu , majstorski si odradio ... :)

#12 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 08 February 2018 - 17:29

hvala Mišo... a vidi Gogi, ti si inače glavni krivac za V2.0....

Izmerim napon na izlazu adaptera u radu pod punim opterećenjem kad ono 13,2V, dakle struja proticanja je ukupno 1,1-1,2A, .. ok imam oko 0,5V pad napona (trebalo bi biti 15- 2x0,7=13,6 kao na slikama gore sa malim opterećenjem) jer su provodnici takvi kakvi su, uz power banke je došla garnitura USB kablova, plus još imam tih parazitnih otpornika za samoodržanje i stabilizaciju rada tri banke u rednoj vezi.

međutim Koso mi meri gore već 12,8V, što je za 0,5V opet manje od napona na izlazu adaptera

Posted Image

dok na samoj pumpi imam 12,2V, a to je za još 0,6V manje, odnosno za celih 1,1V manje jer toliko unosi instalacija koja ide preko kontakt brave i natrag do pumpe... ok poslužio sam se nekim 0,75 ili 0,5 mm^2 provodnicima za zvučnike kod sprovođenja, i delom fabričke instalacije, ali zar baš toliko.. na pamet mi opet pada da niti ja imam gore pravilno merenje, a niti nam pumpa radi punim kapacitetom, jer je ovo napon tek možda trunku veći od nominalno nazivnog. Poznato je da ove pumpe bez problema idu i na 14,2V što je napon punjenja akumulatora u automobilu, a nama je bitan što veći obrtaj, te pošto su ovo jednosmerni motori, tačno bi bilo dobro to nekako završiti sa kraćim provodnicima..

i tu dolazi opet Gogi, krivac za sledeću epohu mozganja... "a zašto ti nebi to kopčao sa nekim rele-om, zašto da ti kontakt brava varniči, može i da popuste kontakti, nije to bezazlena struja itd..."

Adapter za power banke V2.0

Posted Image

Rešio sam da ubacim jedan 12V rele-j, sa kontaktima snage 8A, koji se jedva i uklapa u dimenziju kutije, finder će biti ok brand za ove manipulacije. Plan je da njemu dovedem kontakt +12V sa brave, npr sa onog provodnika koji je do sada napajao pumpu, a sa njega da direktno izvedem napon preko radnog kontakta i to sa debljim i kratkim provodnicima. Ovde sam se poslužio isto licnastim bakrom od 1,5mm^2 koji će biti maksimalne dužine 20-ak cm, jer su pumpe u ovim situacijama blizu u podnici.

Posted Image


da mudrolija bude veća, skinuću napon posle prve velike redne diode, koji bi u teoriji trebao biti 15-0,7=14,3V, ali u stvarnosti vidimo da je on na samoj pumpi 13,85V, dakle gubim 0,5V u kolu adatptera i kraj.. na drugoj slici sam merio bosch pumpu koja troši tačno 0,7A na ovom naponu.

Posted ImagePosted Image


Međutim na moju žalost, zaštita ponovo počinje da izbija i to veoma često, od tri pokušaja dva puta izbija.. Sad je već sasvim jasno da je elektro motor od pumpe glavni krivac jer praktično on povuče veliku struju kada je potrebna elektromotorna sila za pokretanje radnog kola od nule. Ono što sam ja umislio za čoperska napajanja LED farova je samo prividno delovalo, jer su se LED-ice sabrale na ukupnu potrošnju te je pumpa izbijala zaštitu.. Ima tu još jedan faktor o kome nisam mislio, a to je provodnik do brave i natrag do pumpe koji unosi oko 2 Ohm-a otpora u rednoj vezi i on se praktično ponaša kao stabilizacija za pokretanje elektromotora, naravno u kombinaciji sa dve diode na red i 30k uF kondenzatora. Sada mi je situacija znatno gora, imam samo jednu diodu, jer sam podigao napon na pumpi, i kratke debele provodnije od rele-a koji bukvalno nemaju nikakav otpor..

dakle ne valja...

#13 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 08 February 2018 - 17:59

Eee nećeš ga majci, imam i ja Pierburg pump na polici, koja čeka svetlije dane, te rešim da sa njom nastavim da radim jer Pita svakako nju koristi, u daljem razvoju projekta adaptera bi morao da se unificiram jer mi je potrošnja i start pumpe veoma bitan faktor..

Pierburg Pump

ona se radi za više aplikacija, moja je za Vespu i to GTS 125 IE, na slici je i kod, ako nekog zanima da proveri kod zastupnika cenu

Posted Image Posted Image

priključci su nasuprot jedno drugome, gabaritno je dosta manja od bosch-a

Posted Image Posted Image

tri kontakta su u pitanju, +(plus), -(minus), s(regulacija), što znači da je reč o sinhronom motoru bez četkica.. radno kolo, odnosno rotor je od konstantnog magneta, predpostavljam neodimium-a, i on se ceo vrti u vodi, dok je stator hermetički zapakovan i u njemu su elektromagneti koji se napajaju u obrtnom smeru za radno kolo, te njih kontroliše opet elektronika, koja seče jednosmerni napon i pretvara ga u impulse.. Logično je da ovaj motor ima regulaciju obrtaja, ali je shemu naloviti malo veći zadatak.

Posted Image Posted Image


u ranijim danima sam je video kao dopunsku sliku na SA shopu za Malossi pumpu koja je ista ova Pierburg, ali bez oznaka komponenata te nisam skinuo, sada toga više nema... evo i cena za pumpu i prateću elektroniku koju na SIP-u prodaju za regulaciju broja obrtaja

Posted Image Posted Image


U merenjima uviđam da ova pumpa troši 570mA, mada to nije pravilno jer nemam vodu kao opterećenje radnom kolu, ali se definitivno vrti brže na 13,85V nego na manjem radnom naponu.. ova pumpa je deklarisana za rad na naponu od 10-15V, gde isporučuje 1200l/h, kada se to podeli sa 60 dobije se 20l/min, deluje sasvim primamljivo, iako ja nemam za bosch tačnu informaciju, kruže priče da postoje dve vrste od 7 i od 13l/min.. Moj problem pokretanja je svakako i ovde prisutan, stoga krećem u pokušaj startovanja preko otpornika od 8,2 Ohm-a, koje sam kupio za LED... plan je napajanje špulne rele-a sa grane pada napona otpornika, i još dodatnih kalibracija... Adapter evoluira u neku narednu verziju

Posted Image

#14 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 08 February 2018 - 21:33

ovo vec postaje zanimljivo i svidja mi se sto si resio da izguras do kraja.

Piaggio pakuje ove asinhrone pumpe u novije agregate "i-get" pa je verovatno od novog Liberty-a ili Medley-a, ja nisam video gts sa elektricnom a po ovom lot broju ili ovom donjem ne pronalazim nista kod uvoznika... nije ni bitno, hteo sam da kazem cisto zbog cene, Malossi i Polini ali i Piaggio prodaju ove pumpe od 110 do 170eura po raznim shopovima..

#15 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 08 February 2018 - 22:34

Nezz Rade je nešto nakopao u HR kod pia predstavnika za oko 110, nije ni bitno jer smo polovne kupili, odnosno nove ali ne od dobavljača pia delova...

#16 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 09 February 2018 - 00:21

Šteta što nismo bliže da mogu da trknem da ti pomognem, ovako naslepo kroz priču je teže izvodljivo ali svakako ideš u pravom smeru, biće to ok uz još neke dorade. Moguće je da će redne diode biti višak na kraju ili maksimalno jedna da ostane da bi dobio pun napon od 14V na pumpi. Puno toga je u igri, pad napona na instalaciji nismo računali recimo, a pokazalo se itekako kao značajan faktor. Možda nebi bilo loše smanjiti presek bakarnih žica ka pumpi, i to je neki "amortizer" startne struje.
Nekad eksperiment pokaže bolje rezultate od matematike, hehe
Što se verzije tiče, prevideo sam ovu pa će ona full elektronska biti V3.0... ako uopšte bude potrebna, jer i ova će, kad se usavrši biti sasvim ok.

#17 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 09 February 2018 - 19:27

ajmo dalje, radim sa Finder rele-om tip 40.52, koji ima dva para kontakata od 8A, i to dva kompleta radni-mirni, što znači da sa jedne strane ima spoj kada nije aktivan, dok kada dobije napon sa druge strane prespoji klemnu, a sa prve odvoji.. dakle takva dva kompleta kontakata ima

evo njegovih slika i sheme povezivanja

Posted Image Posted Image
Posted Image Posted Image


ideja je da se pumpa pusti u rad u prvom naletu preko otpornika koji će umiriti udarnu struju, jer će pri prvom udarcu elektromotorne sile, veća struja na tom otporu od 8,2 Ohm-a generisati veći pad napona, kasnije kako pumpa kreće da se okreće, napon na otporniku će biti manji, jer se struja u kolu već stabilizovala na nominalnu... isto tako ne smemo zaboraviti da je pumpa u rednom kolu sa otpornikom na umanjenom naponu, te ona neće vući ni tu nominalnu struju jer njen radni napon neće biti npr 14,2V već samo 8,5V koliko će nam otpornik od 8,2 Ohm-a obezbediti...

kako znamo koliki otpornik treba da postavimo ?

uz pomoć Ohm-ovog zakona lako možemo da izračunamo koji otpor je ovde potreban, ali ne bi bilo loše da znamo koji pad napona želimo da obezbedimo, recimo da sam ja već imao te otpornike od 8,2 Ohm-a, a poznato mi je da pumpa na punom radnom naponu troši 0,7A , stoga sledeća forumula daje

U= R*I odnosno 8,2*0,7= 5,74V

gde je

U-napon na otporniku, I-struja proticanja u celom kolu, R-vrednost otpornika

što naravno neće biti tačno jer sa ovim padom napona pumpa neće vući 0,7A već nešto manje, ali to će sada u vezi biti na sledeći način.. recimo da pumpa pri pokretanju kod prvog udarca elektromotorne sile udari na 2A i tada izbaci zaštita, šta će nam ovaj otpornik odraditi

U=R*I odnosno 8,2*2=16,4V

odradiće pad napona od 16,4V, dakle pumpa neće dobiti ništa od celih 14,2V koliko imamo na izvoru, a onda je jasno da neće poteći velika struje, jer se motor ne vrti... već taman i da je pumpa u kratkom spoju, struja u kolu može biti maksimalno onolika koliko je definisana otpornikom... u narednom periodu ako to gledamo kroz funkciju vremena imaćemo

8,2*1,9= 15,58
8,2*1,8= 14.76
8,2*1,7= 13.94
.
.
.
8,2*0,8=6.56
8,2*0,7=5.74
8,2*0,6=4.92

odnosno padove napona u nekom vremenskom intervalu za date stuje gde pumpa počinje da se vrti u intervalu od 14,2 do 4,92.. ili ako to gledamo na drugi način, pumpa nikada neće povući te struje, tipa od 2 ili 1,9A jer neće biti toliko napona da ona ima mogućnost za takav udarac.. dakle sa otpornikom smo osim toga što smo pumpu doveli u neki niži radni režim jer je on uvek tu da obezbedi pad napona, uradili jedan balans udarca pri pokretanju, koji će se kroz neki kraći vremenski period stabilizovati, tačnije pumpa će se polako zaletiti jer će se napon seliti sa otpornika na motor u zavisnosti od toga kako će se njoj povećati unutrašnja otpornost u radu...

## ovde samo kratak osvrt, verzija sheme 1.2 zato funkcioniše besprekorno jer imam oko 2 Ohm u provodniku do brave i natrag do pumpe koji se ponaša kao startni otpornik, ali i konstantno umanjuje učinak pumpe

dalje nakon nekog vremena ne bi bilo loše kratko spojiti i taj otpornik da pumpa krene punim potencijalom.. za tu zgodu će mi dobar biti radni kontakt rele-a, kome je na špulnu potrebno dovesti napon, i problem je rešen, otpornik se kratko spaja, te pumpa nastavlja sa tih 8,5V da ide na 14,2V...

ovako bi to na shemi izgledalo

Posted Image


sad u daljem razmišljanju sledi kako uraditi vremensku zadršku rele-u koji će to kratko spojiti.. prva ideja ide da se minus pol špulne napaja iza otpornika, koji će pri pokretanju pumpe biti sa velikim padom napona, te praktično minus neće odmah stići na rele, već tek posle nekoliko trenutaka kada se radno kolo zavrti, te kako sam već gore pojasnio potencijal na tački minusa pumpe bude bliži stvarnom minus polu.. recimo da sam sada odradio dve stepenice, jedna je lagano pokretanje pumpe sa otpornikom i time ubio preveliku struju koju motor povuče, a druga je da sam kada se ona zavrti kratko spojio otpornik i pumpa počinje da se vrti na punom planiranom naponu od 14,2V

na shemi to izgleda ovako

Posted Image


međutim, potrebno je ipak još malo kalibrisati to vreme, prekratko mi je... pa moguće je sada igrati se sa dodatnim otpornikom na plus napajanju špulne i meriti vreme, a moguće je i spojiti jedan elektrolitski kondenzator paralelno sa špulnom rele-a, koji će povući malo veću struju u periodu punjenja, te na isti način kao i gore ući u balans rednim otpornikom na plus vezi, i na minus vezi naravno gde nam motor radi balans.. praktično sa ovim otpornikom i kapacitetom kondenzatora možemo fino da podesimo vreme punjenja i trenutak kada će rele da povuče i kratko spoji glavni otpornik motora pumpe..

ovako to na shemi izgleda

Posted Image


e sad dolazi još par sitnica, dakle na rele dovodimo napon sa kontakt bravice, ok on je u osnovi manji, kako sam pisao gore kada prođe kroz sve provodnike i dve diode oko 12,2V.. Ovaj napon dovodimo na pumpu preko drugog para kontakata, tačnije preko mirnog koji je u startu spojen, da bi na radni kontakt istog para doveli višlji napon od 14,2V koga imamo iza prve diode.. Ovde imam još nešto mekši start pumpe jer mi je napon manji u startu i naravno mogućnost da zaustavim ceo sklop kada isključim bravu.

na shemi to izgleda ovako... sada već postaje malo konfuzno

Posted Image

ucrtao sam dva elektrolitska kondenzatora na špulni u rednoj vezi namerno jer sam slučajno imao dva od 3300uF nazivnog napona 6,3V, te da bi oni radili na 12,6V treba da su u rednoj vezi ali.mi je kapacitet 3300/2= 1650uF... dakle može i jedan od 1500-2000uF na 16V..

sa kontakt brave dajem napon za pokretanje špulne preko 52 Ohm-skog otpornika, koji puni kondenzatore.

pumpa počinje da se vrti sa napona 12,2V koji prolazi kroz mirni kontakt, a preko otpornika od 8,2 Ohm

kada špulna rele-a povuče, prvi par kontakata relea donosi pravi plus napon za pumpu od 14,2V, dok drugi kratko spaja keramički otpornik za dovod mase, i pumpa kreće da se vrti punim potencijalom...

kada skinemo napon kontakt ključem, špulna relea će se održati još neko kratko vreme, dok se paralelni elektrolitski kondenzatori ne isprazne, i isključiti.. u tom trenutku plus na pumpu ponovo prelazi na dovod napona sa brave, koga naravno nema, jer je upravo isključen, a drugi par kontakata ponovo uključuje keramički 8,2 koji sada nema nikakvu funkciju.. i pumpa se isključuje. sistem se gasi..

sad ako logično razmislimo ovo je i jedino rešenje gde ja mogu da uključujem pumpu sa zadrškom i da je isključujem sa kontakt bravom gore, sve ostale kombinacije ne piju vodu.

# opet osvrt, nisam onda ni morao ugrađivati keramički otpornik od 8,2 Ohm-a ako pumpu pokrećem sa naponom koji dolazi sa brave, praktično tu već imam 2 Ohm otpor u provodniku.. Ali da li će to u drugim situacijama članova biti ovako ? I zašto je taj 8,2 Ohm dobar, pisaću kasnije


nakon ovoga je nastala verzija adpaptera V3.0

Posted Image


ovako to radi na stolu





ovde sam na videu pustio kratko kako to radi sa dve power banke, reč je o minimalnom obrtanju pumpe koje bi bilo pogodno za zagrevanje mašine... dakle to je 10V manje dve diode 1,4, manje pad napona sa otpornikom 8,2 Ohm-a, i rele naravno neće povući špulnu jer se nikada neće ostvariti dovoljan napon za spajanje kontakata, zbog malog napona izvora... ovde sam merio oko 3,8V pumpi...


jest malo gužva ispala priznajem, ali ovoliko se još uklopilo

Posted Image Posted Image
Posted Image


ovako to radi na motoru, trenutno je bosch pumpa u funkciji, vreme preklapanja mi je oko 1s




i verzija adaptera V3.1

Posted Image


koju Pita nije hteo da i njemu odradim jer smatra da je pogodno da se pumpa uvek vrti istim intenzitetom...

rešio sam da uvedem i takozvanu prvu brzinu obrtanja... svakako imam 8,2Ohm-a otpornik već implementiran, kao i provodnik koji je u paru za dovod plus napona sa kontakt brave, jer mi masa tu nije potrebna, uzimam je dikrektno sa linije u samom adapteru, te sam rešio da ukoliko pustim na drugom provodniku plus, preko još jedne diode, direktno plasiram taj plus na napajanje za pumpu.. otpornik na masi će svakako biti u fuknciji, a napon napajanja je oko 12,2V manje 0,7V još jedna dioda, i manje pad napona na 8,2Ohm otporniku na masi... merio sam oko 8,5V, pa ukoliko bilo kada budem želeo da pustim pumpu sa manjim protokom imam i tu opciju. Dioda će naravno prekinuti dovod višljeg napona natrag u instalaciju kada se rele uključi i u isti provodnik pusti 14,2V


evo kako to na kraju izgleda

Posted Image


i ovde sam ovaj projekat priveo kraju

#18 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 10 February 2018 - 21:44

Svaka čast na odrađenom poslu, neću puno komentarisati jer se i ne razumem nešto posebno....Kapiram sve šta si uradio ali samo kapiram, ali da sam ja to trebao da uradim - teško...nisam struke...
Ostaje da se vidi kako se ponaša u exploataciji...Ja imam nešto više potrošača na skuteru jer imam i žmigavce i štop svetlo, a takođe kao i Mario 2 fara led, Pierburg pumpu i Stage6 obrtomer i Koso merač temeprature...pa sad videćemo kako će se kod mene ponašati...

Inače ja sam već godinama istraumiran od visoke temeprature tako da me sporija brzina te brže grejanje motora ne interesuje, samo neka ladi koliko god može, nemam ništa protiv sve i da moram svaki put da zagrevam motor 15min pre vožnje!!

#19 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 10 February 2018 - 23:14

Fino si to kompaktno upakovao, a pošto znam kako je to uraditi da bude sve na svom mestu i pregledno, tako znam i koliko znanja, truda i živaca treba potrošiti na ovakav uređaj. Dobro je i to što sebi daješ prostora za dodatne opcije, kad već može šteta bi bilo da se ne sprovede iz ideje u delo. Normalno je da sve to izgleda komplikovano i komfuzno za nepoznavaoce elektronike.
Svaka čast i samo napred.

#20 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 11 February 2018 - 09:51

@pita cela ponovna rekonstrukcija iza v1.2 je potekla bas zbog veceg napona na pumpi, konstatovali smo da se obrtaji pumpe značajno razlikuju kada je akumulator slab i kada je napunjen ko puška.. ideja da se dovede na motor pumpe 14,2 je sprovedena, ok 13,8V je mereno, toliko pada napona u sistemu ima, ali ok.. Nadam se da cemo imati dobar protok. Kod tebe ostaje da se izmenja automat migavaca sa bimetalnog na elektronski, i da se poskidaju oni otpornici koji simuliraju klasične sijalice bimetalu, a troše 5W odnosno oko 0,4A.. Samo LED sijalice koje imas ne bi trebale predstavljati problem..

@gogi tako je sve kako pišeš.. nije ovo ni elektronika već samo par komponenata, zato sam ga i nazvao adapter.. mogli smo sad zasukati rukave pa odraditi sve od nule sa DC-DC konverterima i Li-Ion kontrolerima punjenja, ali mi je ovaj potez delovao najjednostavnije, zbog gotovih jeftinih i pristupačnih power banaka.. Takoreći ovo može svako da kupi i uz malo volje da izradi.. Vidi što se tiče pada napona, jasno je da smo zaglupili elektroniku u bankama koja prati opterećenje i koriguje izlazni napon, ali to mi je i bio cilj, jer one u rednoj vezi ne bi radile, pisao sam gore da je bez tih prvih otpornika bila havarija, a mislim i te prve kontra diode. Radili smo davno napajanja sa tranziatorskom stabilizacijom i povratnom spregom, sve u analognoj tehnologiji pa smo imali tačno 12V na potrošaču i sa 0,5 kao i sa 10A potrošnje.. eto ovde su neki kompromisi zarad jednostavnosti.. sad kako sam ovo napisao vidim gde bih mogao još uštedeti na komponentama i pojednostaviti, ali onda ne bi bilo univerzalno za svakoga..

hvala





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users