Posted 28 October 2018 - 11:53
Ja nemam novija iskustva, a mislim da smo vec pisali o ovome u nekoj temi, zaboravio sam...
Genarlno postoji zabluda medju korisnicima a proizvodjaci to koriste kao marketinski trik, a rec je zapravo o poimanju oktanskog i cetanskog broja (naziva) odredjenog goriva.
-Oktanski broj je sposobnost goriva da izvrsi samozapaljanje usled odredjene temperature ili pritiska. Veci oktanski broj znaci da je gorivo otpotnije na samozapaljanje.
-Cetanski broj je mogucnost goriva da pruzi vecu kaloriconst u sagorevanju odnosno, pritisak, expanziju i toplotu prilikom sagorevanja, i to je ono sto nama treba za vecu snagu agregata. Etanol, metil, metanol i posebene vrste alkohola (top fuel) imaju daleko vecu kaloricnost prilikom sagorevanja od bilo kog benzina... snagu mozemo podici mesanjem odredjenih tipova goriva, ali to je neka druga tema.
Sto se tice oktanskog broja, svakako je bolje koristiti gorivo sa vecim oktanskim brojem jer se time cuva motor i svi korisnici mogu osetiti taj benefit kroz duzu exploataciju, medjutim sto se tice povecanja snage, samo pri odredjenim aktivnostima menadzmenta odredjenog tipa agrgata ili u nasem 2t slucaju, samo kroz visi stepen tuninga.
Svi se secate perioda 90ih godina, nestasice goriva, upotreba svega i svacega.... cesta pojava je bila u upotrebi automobila cuveno "kliktanje", neki vozaci a i majstori Boga mi, su to nazivali "cuju se ventili" zbog loseg goriva, a zapravo se radilo o prevremenoj detonaciji benzina i samozapaljenju usled niske tacke paljenja, niskog oktanskog broja benzina, koji je bio daleko ispod deklarisanih 95 oktana. To kliktanje su u stvari dve explozije u jednom ciklusu, prevremno zapaljenje prilikom sabijanja i ona prava explozija kada okine varnica. Pad snage je bio evidentan, neki stariji automobili nisu mogli da izvuku uzbrdicu, desavalao se i da progori celo klipa itd itd.. Majstori su dovitljivo pomerali ugao paljenja ka 0, obican vozac je kupovao raznorazne boostere, svi smo se nekako snalazili, ali su automobili lose isli. Kola sa elektronskim menadzmentom, bilo kojeg modela ili generacije imaju sistem za otkrivanje prevremenog paljenja - knock sensor. Poenta senzora je da registruje kliktanje i kako bi informaciju poslao ka ECU a ovaj po fabrickom defaultu retardirao ugao paljenja i na taj nacin ublazio snagu, spustio temperaturu sgorevanja i izbegao samozapaljanje u motoru..
Pre desetak godina neki, a danas svi moderni automobili a pogotovu turbo benzinci, imaju unapredjeni menadzment rada agregata. Osnovni parametar za postizanje nejvace snage uz naravno lambda sondu je i dalje knock sensor, ali je razlika u tome sto ti moderni ECU imaju mogucnost samotuniranja ili samopodizanja snage agregata u odredjenim situacijama ili na zahtev vozaca, bilo pritiskanjem papucice do poda ili odabirom odredjene mape na dugme. Po tim radnim rezimima, mogucnost upotrebe veceg ugla predpaljenja ili povecanog boosta turbine u odredjenom trenutku i dalje zavisi iskljucivo i samo od samozapaljenja smese odnsno od oktanskog broja goriva. Jednostavno, ako bi vozili takav auto sa 98oktanskim gorivom, dobili bi rezultate koje je i fabrika propisala, ako bi koristili 95oktana verovatno bi iskusili nuspojave prilikom maximalnog opterecenja ali ako bi koristili recimo 100 ili 102 oktana, pitanje je samo da li je nas ECU u automobilu najmodernije generacije koji ima opciju da povecava snagu agrgata pomeranjem ugla paljenja i podizanjem nadpritiska turbine do mere dok se ne javi samozapaljenje i nezeljene detonacije ili je ECU u napred programiran za odredjenu oktansku vrednost benzina i promene nece u snazi nece biti ni sa koriscenjem visokootpornog goriva.
Sto se tice upotrebe visokooktanskog benzina na karburatorskim 4t i 2t agregatima, benefit se moze videti samo daljim razvojem agregata, tuningom i boljom iskoriscenisti. Pomeranjem ugla predpaljenja kao i podiznanjem kompresiong odnosa podicicemo snagu agregata ali samo u onolikoj meri koliko nam to oktanski broj, odnsno kvalitet goriva dozvoli.
Sam benzin koliko god povecan njegov oktanski broj a ukoliko nije izmenjen njegov cetanski broj dodavnjem explozivnijih i kaloricnijih goriva, nema mogucnost da poveca snagu agrgata.