Stage6 Sportpro, nama dobro poznat u nekoliko izvedbi, aluminijumski cilindar sa silicijum nikasil košuljicom i klipom sa jednom karikom debljine 1mm.. Radi se u više izvedbi AC za vazdušno hlađene i LC za vodeno hlađene motore, kao i sa klipom koji je za bolcnu 10 i 12mm..
Athena (firma u Italiji) proizvodi ove termogrupe za Stage6 i tako ih brendira, te se njihovi proizvodi pod nazivom Athena Sport pokalapaju sa Stage6 Sportpro tipski.. Viđao sam izvedbe od 50cc u nekim tipovima međutim moje analize se zasnivaju na 70-kama odnosno sa klipom promera 47,6mm..
Na sledećim slikama vidimo tip minarelli AC, veliki izduvni kanal koji dominira površinom a ne toliko i visinom..


Evo portmape, ovo su mere originalnog cilindra, C parametar je 0,5mm dakle klip je u GMT na 0,5mm od ruba cilindra... Za tu zgodu proizvođač daje nekoliko ALU zaptivača različite debljine pa korisnik njihovim kombinovanjem može ovaj parametar podesiti...

Evo i analize, ogromna površina omogućena je maksimalnom širinom 67-70% prečnika klipa.. Cilindar rezultuje najvećim obrtnim momentom na 8000 obrtaja, i tada su izjednačeni pritisci vakuma, povratnog pritiska rezonance i uprskavanja prelivnih kanala.. Na nižim obrtajima imamo veći pritisak i neusklađenost prelivnih kanala i rezonance, dok na višljim obrtajima imamo opadanje pritiska i snage... Ne znači da ovaj cilindar neće raditi na 9000 ili 9500 obrtaja, ukoliko se spregne sa takvim auspuhom, samo ovaj koncept kanala nije projektovan da na tim obrtajima isporučuje najveću snagu...

Na sledećim slikama vidimo isti cilindar za Piaggio agregate u AC izvedbi...





Portmapa za ovaj cilindar je u prilogu, C=0,5mm isto kao i kod minareli bloka, razlike su 0,1mm u hodu klipa..

Na ovim analizama vidimo da je situacija nešto niža, na 7800 obrtaja je cilindar najspremniji, po toj teoriji bi trebao isporučiti 17,3KS-a na pritisku od 206 PSI-ja..

ove je Scooter Attack test Sportpro cilindra Minarelli tip AC, sa karburatorom 17,5mm i različitim auspusima... Na žalost ne znam koja boja je koji auspuh, predpostavićemo da je žuta neki Silent Pro klasičan, a crna, zelena i plava, neka kategorija Yasuni R ili Tecnigas RS2 ili Pro replica, dok će crvena biti C16 ili Nardo... Ono što je bitno da zaključimo da je snaga koja je postovana stvarna snaga merena dino testom na zadnjem točku i da se ona razlikuje od teoretske koju portmap analizer kalkuliše, a koja bi inače u idealnom slučaju bila relevantna.. Kalkulativna snaga ne računa gubitke u prenosu, gubitke u trenju, i računa idealno napajanje gorivom, tempreaturu i kompresiju motora na ciljnom obrtaju.. U praksi to uglavnom nije tako pa slobodno možemo oduzeti 30% od kalkulativne snage, u nekim literaturama se vodi 25%, kako bi imali stvarnu upotrebnu snagu..
Šta je bitno da ovde primetimo, na grafikonu sam obeležio crno i crveno polje, sa transparentnom trakom.. to su naveći obrtni momenti u dva slučaja. Na grafikonu donje linije.. vredosnoti u Nm "Njutnmetrima" desna vertikalna skala.. Dakle crna i crvena transparentna traka, slabiji i jači rezonantni auspuh.. Kao što se da očitati obrtni moment cilindra sa nekim base auspuhom će biti najbolji u spektru od 7500-8000 obrtaja dok će sa race auspuhom on biti najbolji na 8300-8800 obrtaja.. Jasno je da ovo nije race cilindar, bez obrzira što mu je vršna snaga nešto višlja, nas zanima gde je obrtni moment cilindra najiskoristiviji i koristićemo ga za takve aplikacije...

ovaj list sam postovao već negde i propagira ga Stage6 sa svojim pro i race cilindrima, isti takav list dolazi sa Athena cilindrima, sa malo drugačijim parametrima, mada se rečenice baš ne razlikuju.. Ako se udubimo malo u štivo pohvataćemo neke bitnije detalje..

-koristiti kvalitetne ležajeve na radilici sa C4 tolerancijom
-glavu stegnuti na 0,8 - 0,9 Kg moment ključem
-podesiti squish, koji se meri tinol žicom kroz otvor svećice tako što se blagim okteranjem magneta spljošti žica klipm do tela glave...za sport pro na 0,7mm
-koristiti toplotne vrednosti svećice B8 u NGK tipu ili ekvivalentne u drugom proizvođaču
-montirati usisne lamelice koje proizvođač daje u kompletu, karbonitne debljine 0,25-0,27mmm
-napajati termogrupiu sa karburatorom 17-24mm prečnika difuzora
-može se koristiti i originalni auspuh a preporučuje se rezonantni
-podesiti prenos primarni i sekundarni na duži.. optimum opterećenosti mašine
-razraditi termogrupu 250-300km odnosno ne voziti punim gasom