

#1
Posted 30 May 2012 - 21:32
Svi znamo za sta sluzi auspuh kod SUS motora- da odvede produkte sagorevanja van motora…Pri tom je njegova funkcija kod 4-T i 2_T motora bitno drugacija…Sa par reci samo o njegovoj funkciji kod 4-T motora , posto je njegova uloga kod 2-T motora daleko zanimljivija…
Kod 4- T motora zbog tacnosti razvoda smese putem ventila uloga auspuha je da odvede produkte sagorevanja van motora i da ih utisa na prihvatljivu granicu od oko 80 Decibela..To se postize konstrukcijom samog auspuha , ( duzinom cevi i lonca ili lonaca ako ih ima vise i pregradama unutar njih , kojima im se smanjuje brzina i snaga gasova koji se sudaraju , a time i buka…kraj price , to je sve kod 4-T…znaci nesmetano odvodjenje gasova i smanjenje buke…
Kod 2-t motora je ta prica skroz drugacija…Napominjem da ce ovo sto cu pisati biti namenjeno onima koji nece da se upustaju u teoriju ekspanzione posude, vec ce biti maksimalno pojednostavljeno zbog lakseg razumevanja, a ko hoce nesto vise , ima o tome na drugom mestu…
Naime, kroz razvoj 2- T motora primeceno je da na njegovu snagu i karakteristike utice konstrukcija samog auspuha…kod nezahtevnih konstrukcija uloga mu je ista kao kod 4- T , da odvede produkte sagorevanja u atmosferu…kod zahtevnih , rezonantni auspuh je SRCE i DUSA svakog 2 –T motora…kad znamo kako radi taj motor , znamo i da su gubici smese prilikom ispiranja kroz karter i prelive , pa kroz izduvni kanal neminovni, jer sve je zgurano u dva takta…za to je iskoristeno znanje iz fizike o termodinamici fluida i zvucnom talasanju, pa se doslo do kostrukcije rezone koja radi veliki posao…pojednostavljeno , radi se o sledecem: pri izlazu iz izduvnog kanala gasovi jos sadrze znacajnu kolicinu energije, a sa njima je izasao i deo sveze smese…kako to iskoristiti? Pritiskom i potpritiskom koristeci brzinu zvuka ! Pri izlasku iz izduvnog kanala u cilindricni deo auspuha na nekom mestu smo mu napravili LEVAK …radi lakseg razumevanja ajd` da koristimo vodu , koja je isto tako fluid kao i gas…kad sipamo vodu kroz levak sa kontra strane, kros suzenje ,( kontra okrenut ), primeticemo da kroz prosireni deo na izlasku curi na sve strane, lako i jedva ceka da izadje ( tu je potpritisak – vakum)…tako je i sa gasovima iz cilindra , kad izadju iz cilindricnog dela i udju u konus potpritisak ih dodatno izvlaci napolje…potom nailaze na ravan deo, gde dodje do izvesnog smirivanja njihovog kretanja , a potom ih ceka PROTIVKONUS – to je prakticno zid, prepreka , koja ih svojim konusnim delom sabija i usmerava u cev izduva i prigusivac… deo gasova se odbija o prepreku i brzinom zvuka se vraca kroz ravan deo i difuzor ( konus ) i potiskuju smesu nazad u cilindricni deo i izduvni kanal pre zatvaranja od strane donje ivice klipa UGURAJU POLUIZGORELU I SVEZU SMESU NAZAD U CILINDAR …I sve to pod pritiskom od 08-09 bara ! Sve se desava brzinom zvuka ,nebrojenim ciklusima u sekundi, jedan ciklus traje koju nanosekundu i tako stalno…Rezona radi posao samo ako se sve desava u pravom trenutku!
Naravno , svaki od ovih elemenata je podlozan proracunima, duzina cilindricnog dela , konusa , ravnog dela i protivkonusa , nije za svaki broj obrtaja isto…Sto je duzina cilindricnog dela kraca , auspusi su ostriji , predvidjeni za veci broj obrtaja, ima u teoriji koliki su pozeljni uglovi konusa , duzina ravnog dela i protivkonusa koji je najcesce pod duplo vecim uglom od konusa …Uvek se uzima auspuh prema ocekivanom broju obrtaja , a ne obratno…Mana ovih rezonantnih izduva je to sto se uveliko gubi na elasticnosti motora, posto im se suzava rezonanca na relativno uzak spektar upotrebljivih obrtaja, ispod toga je slabije potezanje i losije iskoristenje, ali to je cena…nesto su upotrebljiviji oni sa vise elemenata u konstrukciji difuzora ( konusa ) , pokazali su se elasticniji , za siri spektar obrtaja…
Par reci samo o konstrukciji prigusivaca gasova…on nije potreban , ali ga svi imamo , doprinosi lepoti , nesto se napise na njemu, pa se to vidi, a i doprinosi smanjenju buke…on je apsorpcionog tipa, napunjen je mineralnom vunom , strugorinom , zicom za sudove , ili bilo kojim drugim materijalom otpornim na temperaturu , pa kroz one rupice prolaze gasovi i sudaraju se sa tim materijalom i time gube snagu i brzinu , a time se smanjuje i buka…
Sta smo dobili rezonom ? Uzi spektar upotrebljivih obrtaja ( ali onih pravih , gde motor stvarno leti ) , gde u ovim nasim turpijama uz pravilno stelovanje prenosa drzimo motor konstantno tu negde , pa imamo odlicno ubrzanje i dobru maksimalu…po meni, skoro da je za automatski prenos neodvojivo postojanje rezone, za motor sa brzinama i nije toliko znacajno, ali za varijatorski prenos, svakako znacajno…na standardnom , obicnom auspuhu , imamo elasticnost, vecu potrosnju zbog slabijeg iskoriscenja, samim tim i nesto manji broj obrtaja , penzionersku voznju…sa rezonom bolje iskoriscenje motora, bolje ubrzanje i krajnju , ali ce nam traziti stalno gasiranje da bi to islo kako valja, pa cemo opet vise potrositi nego sa obicnim auspuhom …znaci, tu smo – gde smo…u proseku…na nama je odluka – penzionerska voznja ili jurcanje, kako ko voli …ja sam za ovo drugo- a , vi ???
#2
Posted 30 May 2012 - 23:50
jedino što možemo da razmotrimo da serijski auspusi nemaju svi difuzore, to je prvi konus koji se širi, pa nema potrebnog vakuma, i nemaju protiv konus pod uglom pa širina spektra povratka gasova nije definisana eksponencijalno, vec se delimicno vraca nekom izbušenom plocom..
u oba slucaja neophodno je da auspuh bude delimicno zatvoren...
#3
Posted 30 May 2012 - 23:50
kada smo pokupovali APN-e, moji drugari su svi krenuli da se bave nekim friziranjima, i prvo je bilo vadenje prigušivaca, onog sa dve cevcice odmah do piksne, kako bi motor bio bucniji, a i da bi gasovi bolje izlazili jer nema prepreka... recicemo bokte kakav zvuk, a to da li ide bolje, pah oni koji su vadili prigušivace su umislili da ide, ostali su verovali ovima što prepricavaju, a neki su znali da ne ide i samo su se smeškali ispod brka....
sledeca operacija je bila kada nam je neki od starijih majstora i/ili bajkera vec odao tajnu da se sece ona cevuljaga od izduvne grane u auspuhu jer i ona prigušuje izlazak gasova... mada je to malo predstavljalo problem, jer je sa secenjem te cevuljage otpadala i osovina sa kojom je ceo auspuh bio nategnut i pricvršcen, nebitno mi smo hrabro testerom sekli.. i pricvrstili malenim lim šrafovima piksnu za lonac (poslednji poklopac), kao i na sastavu grane i lonca.. sve u svemu bezveze rešenje, ali je ovde vec bilo znacajno povecanje snage, i motor je osetno brže išao... dakle to je blokada na izduvnoj grani koju tomos stavlja kod motora kojima je ogranicenje 50Kmh... malo se tu mastilo oko nogu i kod piksne, ali je vredelo truda...
ovde su svi veliki tuneri utihnuli, i niko nije vracao nazad prigušivac koji je u prvim danima izvaden, misleci da je to neophodno da bi motor išao brže, recimo 10-ak Kmh ili koliko vec... ovde cu samo kratko reci da T14 ima ovakav auspuh sa svim potrebnim prigušivacima... bez te dugacke grane, luletine kako je nazivamo, sa navarenom osovinom koja opet steže ceo lonac na granu po istom sistemu kao i fabricki kod APN-a...
e sad ovo sam vam sve napisao da bi naveo sledece..
u samom loncu nalazi se negde ne 2/3 rastojanja prvi prigušivac ili pregradna ploca sa rupicama, kulturnije receno, koja je zanitovana unutra u loncu i koju ne može tako lako bilo koji vlasnik da izvadi... to je pregradna ploca za podpritisak koja je vracala gasove i smešu u cilindar na nekom srednjem obrtaju i radila poluotvoren sistem, nazvacemo je ekspanzioni sud, ... ali bez protivkonusa.. Tomos auspusi imaju difuzor, tj prvi konus za vakum.... Mnogi savremeni auspusi se rade na tim principima, Sito Plus, Gianelli Next itd... to su auspusi sa pregradom i difuzorom...
moji drugari, tuneri koji se nisu zadovoljili brzinom, a nisu imali para za 5 brzinu ili makar za malo veci lancanik, a ima ih i koji su imali... su bušili velikom burgijom tu plocu ili izbijali joj sredinu veliki sekacem, kako bi gasovi mogli još bolje da izadu, i da ... da se malo bolje dere motor... e tu je nauka prdnula u fenjer, i motor je poceo bolje da vuce na nižim obrtajima a da nije bilo toliko krajnje, jer se nije razvrtavao dovoljno, sad menje više bolje su prolazili tuneri koji su manje bušili, a lošije koji su bili vredniji i izbijali celu sredinu... ima ih i koju su bušili rupu na piksni koja je 8mm na fi 10 ili 12mm da bi i tu bolje izlazili gasovi... mislim dranje na sve strane a brzina sve lošija, i lošija.. kasnije se svakako stavljala i 5 brzina i veci lancanik jer je nešto moralo da se popravlja ... problem je to, uvek je neko bio brži i neko sporiji...

sad neki dan sam pazario Laser auspuh, ali klasican koji je kopija obicnog, jer se za te pare ne isplati zezati i cistiti fabricki star 20 godina... i ne da mi davo mira, otvorim da vidim kliko su prekopirali tomos lonac... i imam šta da vidim...
prva pregradna ploca je bez sredine, ali na tacnom mestu, dakle to su ispoštovali, ali je neki pametnjakovic rekao pravite ovako, sredine ne treba da ima.. a drugi prigušivac je prisutan ali bez cevcica vec samo sa dve rupe, kontam da su posle popravljali karakteristiku i da se malo više drao nego što treba... eto kad ljudi proizvode auspuhe po navodenju nekog tunera, umesto da prekopiraju Tomos T14...
pitacete a šta sam ja vozio tada...i ja sam prvo vadio prigušivac, i shvatio da ne ide brže, ali prvo pravilno što sam uradio je bila ta luletina, na meru gde pocinje difuzor da se širi, i vratio sam drugi prigušivac natrag, koji sam sa drugarima prvih dana izvadio... i po secenju te luletine uletio je i Elko klip u cilindar.. bez nekog friziranja samo sa 14 zupcanikom, napred i svim prigušivacima, bio sam daleko brži od svih ostalih, pa cak i od ovih sa 5 brzinom što su se drali po ulici...
...e da ne zaboravim bio je i jedan pametniji koji je isekao auspuh pre te prve pregrade, i na tacnom mestu stavio piksnu, ehh to je opet neki tunerski fazon od nekog 3 majstora.. to nije tako loše bilo jer je piksna bila na tacnom mestu za povratak gasova, i svojom rupicom imitirala ekspanzionu posudu, jedino što se drao po ulici, i što baš nije imao širinu i što mu je falilo snage na nižim obrtajima...
#4
Posted 30 May 2012 - 23:56


ovako ide ovim redosledom

ovaj je samo pokušao da probije prvu pregradnu plocu pa se umorio kada je shvatio koliko je debeo celik, u svakom slucaju nije mnogo poremetio prostor ekspanzione posude...


ovde vidimo gde se tacno nalazi

ovako izgleda kada je skloplje n sa prigušivacem


#5
Posted 31 May 2012 - 10:56
Onda se pojavio slovenac Gorazd Marovic sa proizvodnjom i prodajom rezonantnih auspuha, ja sam ga kupio za moju cevastu cetrenaju ( odlican auspuh , tih, kulturno odradjen) , a uz kupljeni auspuh , davao je i brosuru u kojoj je objasnjen rad ekspanzione posude kod 2-T motora sa proracunima...tu brosuru i dan-danas imam, ona ima emotivnu vrednost i preko nje sam se prvi put upoznao sa rezonom...secam se da sam kao decko tih dana i noci stalno proracunavao auspuh za moju masinu( onaj optimalan) , ali do realizacije nikad nije doslo...jbg, lakse kupiti...
A, u pravu si, svi oni odrade neki minimum lonca za svakodnevnu upotrebu i na najjednostavnijim konstrukcijama, secas se onog ( bukvalno ) lonca na starim T- 11, ispod onih pedala? I taj je radio posao...
#6
Posted 14 June 2012 - 14:25
Quote


#7
Posted 14 June 2012 - 20:24
#9
Posted 11 April 2015 - 17:31
#10
Posted 12 September 2015 - 18:53
Moj otac je svojevremeno radio u fabrici secera , pa je odatle donosio materrijale koji nisu postojali u slobodnoj prodaji , kao sto su teflon , klingerit i slicno ...bilo je tu sasvim lepih komada koji su bili otpadak kad su radili zaptivace za industrijska postrojenja , a meni su dobrodosli tokom godina , seckalo se i davalo ...i tako jednog dana , a to je danas , treba da napravim zaptivac auspuha , kad ono - nema vise ...potrosilo se , doslo je do toga da nema ....
Saznam gde ima da se nabavi ovde kod mene i odem da kupim ...


To je parce klingerita 0.5 mm , 1800.00 din je kvadratni metar , secnuo mi je za 400.00 din , ima dosta ...ako treba milimetarski . podupla se i to je to ...kad se pogleda i najmanji zaptivac , onaj ispod auspuha za Matica je 50.00 din , ispod cilindra 100.00 din , isplati se seckati i praviti ...nije to mozda ni pitanje cene , nego vise zbog toga sto najcesce radim subotom popodne , ili nedeljom , pa nemam gde kupiti ...
Skinem Yasera , jeste , izgoreo je zaptivac , sve je masno , natopim krpu sa Nitrorazrerdjivacem , sve lepo izbrisem i odmastim na cilindru i noge , obrisem prirubnicu na auspuhu , uzmem otisak , olovkom iscrtam , isecem , lepo optimizujem na auspuhu , ostrim skalperom sve lepo isecem i ZALEPIM kontaktnim lepilom da se ne pomera prilikom montaze ...

Idealno se poklapa , jos pre montaze namazem onim crvenim , temperaturno otpornim silikonom , stegnem u brezonima i tamo na nosacu za sasiju , i to je valjda to ? dok opet ne izgori ...
Na slican nacin pravim i ostale zaptivace , skoro nikad ne kupujem , jednostavno navikao sam ...
Da budem iskren , nikad mi nije bilo jasno kako se montira onaj O ring zaptivac auspuha koiji dolazi u nekim garniturama, taj se pomeri prilikom montaze , ne mos` ga kontrolisati ...bolji su ovakvi pravljeni , ili kupovni koji idu oko sarafa ...
Edited by ALIEN SM, 12 September 2015 - 18:58.
#11
Posted 12 September 2015 - 19:39
#12
Posted 12 September 2015 - 19:55
Inace i ja sam uz kit dobio onaj metalni O ring, ali ni na cilindru niti na kit-u nema lezista za taj prsten, tako da je ostao u rezervi... Montirati ga dok je masina na skuteru i bez lezista a da se ne pomjeri je neizvodivo.. Sasvim dobro posao radi i klingerit..
#13
Posted 12 September 2015 - 20:28
E, koliko sam ih samo napravio raznih ...one ispod cilindra napravim za nekoliko minuta , a sto je jos vaznije , budu optimizovani , bolji su nego kupovni ...
#14
Posted 12 September 2015 - 20:53
#15
Posted 12 September 2015 - 21:00
#16
Posted 12 September 2015 - 22:42
#17
Posted 13 September 2015 - 21:33
#18
Posted 13 September 2015 - 21:45
#19
Posted 23 September 2015 - 22:31
#20
Posted 24 September 2015 - 08:41
ALIEN SM, on 23 September 2015 - 22:31, said:
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users