Jump to content


Apn 6 Kako najbolje nastelovati paljenje



19 replies to this topic

#1 Stunter

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Posted 05 June 2012 - 18:37

Kako je najbolje nastelovati paljenje , ja nikad nisam imao problem sa stelovanjem paljenja uvek sam polcu okretao da bude na sredini a sto se tice klipa doteram ga do GMT i platine otvorim od 0.35/0.5 i to je to.Ja sam pokusavao, okretao plocu skroz u desno u levo motor tesko pali ,ili bobina udara u magnet pa nece da se okrene magnet ... interesujeme zasto motor tesko pali pomeranjem ploce paljenja , citao sam nesto o stelovanju platina na hrvatskom pominje se abris kazu da je to razmak izmedju krajeva bobine i magneta . i kako najbolje nastelovati da motor sto bolje ide ...
:)

#2 Nesa BG

    sensei

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,745 posts
  • MestoN.Bgd
  • VozimSprint exactly

Posted 05 June 2012 - 22:07

Pre 15-ak godina kad sam imao apn-a stelovao sam na 1,5mm pre gmt. U toj tacki pocne da otvara platine. Sa tim stelom nikad nisam imao problema sa paljenjem i motor je super vukao. Zazor platina u gmt 0,35 i to je to.A to sto ti bobina udara u magnet to je bas cudno jer kad je sve na svom mestu bobina ne bi smela da zakaci magnet bez obzira da li je ploca skroz levo ili skroz desno.

Edited by Nesa BG, 05 June 2012 - 22:10.


#3 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 05 June 2012 - 23:24

najvažnije je kada platine počinju da otvaraju, dakle pomeranjem magneta u smeru suprotnom kazaljke sata, u jednoj tački primetićemo da platine kreću da se otvaraju, a to je jer na srcu magneta onaj krug ima ovalnost i u jednoj tački počinje gura platine koje se otvaraju.. tada se isprazni prethodno napunjen kondenzator i bobina okine varnicu..

podešavanje za APN je prema uputstvu ako je bez blokade identično T14

http://forum.pyrothe...-tomos-t14-t15/

na 1,5mm pre GMT, što u prevodu za tomos klipnjače iznosti 19 stepeni pre GMT, ovde imamo i kalkulator

http://forum.pyrothe...-uglova-kanala/


a ovde vidimo za koje obrtaje je 19 stepeni optimalan ugao

Posted Image

#4 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 05 June 2012 - 23:36

sad imamo dve mogućnosti podešavanja na celoj anker ploči, i posebno zazor, šraf na samim platinama, koji po knjizi preporučuju na 0,35-0,45mm kada su najotvorenije...

međutim nije to bitno, pomeranjem cele ploče utičemo na period kada se puni kondenzator i na termin kada će se platine otvoriti, a šrafom na platinama, utičemo direktno na vreme kada se platine otvaraju, pa ukoliko pomerimo celu ploču na desno, imaćemo ranije punjenje kondenzatora i recimo nešto jaču varnicu, ja bih ovaj stadijum preporučio kod motora gde su veći obrtaji , jer je poznato da se varnica na višljim obrtajima gubi, što zbog velike učestalosti, što zbog malog kapaciteta kondenzatora, na sredini bih držao za normalnu APN aplikaciju, recimo do 8000 rpm-a, a za A3 bih čak i moglo da se pomeri na kasnije, tamo čak Tomos preporučuje predpaljenje na 2 ili 2,2mm pre GMT, što u prevodu iznosi 23 stepena, i jasno je traži se najbolji obrtni moment motoru na 4000-5000 obrtaja...

dakle podešavanje paljenja se radi šublerom, kroz otvor svećice, snimi se koja je GMT tačka i koja je traženo rastojanje pre GMT recimo 1,5mm, i najlakše je flomasterom obeležiti crtu na magnetu i na bloku, kasnije ide podešavanje golim okom, ili tankim špijun listićima 0,05mm gde se može osetiti kada platine počinju da otvaraju... (radi se danas i savremenije, mikrometrom i instrumentom ali ne komplikujem)

ja bih prvo zadao anker ploču prema traženom setupu, recimo klasičan APN, na sredinu, i podesio na šrafu samih platina da otvaranje bude na 1,5mm..

desi se ponekada da magnet pomalo zapinje u namotaj za svelo ili u jezgro same bobine,.. inače je vrlo bitno da i namotaj i bobina budu što bliže jazgu magneta.. najlakše je ubaciti špijun listić između jezgra i magneta, popustiti šraf, na samoj bobini, magnet ga privuče, stegnuti šraf i samo izvući listić, recimo 0,1mm ili 0,2mm koji deluje najbezbednije... isto uraditi i sa drugom stranom jezgra bobine, i sa oba jezgra namotaja svetla...

#5 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 05 June 2012 - 23:38

biće da je negde na 3min, a bilo pre 20-ak godina



#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 05 June 2012 - 23:50

i kako gore vidimo, a kako i Tomos kaže, T15 je već na 1,3mm ili 18 stepeni jer se očekuje bolje iskoršćenje motora na višljim obrtajima, i manje grejanje, pa ukoliko želimo da motor sa običnim auspuhom bude dobro raspoloživ i agresivan na srednjim obrtajima držaćemo se ugla 19-22 stepena, pa i danas na skuterima pomeramo fabričkih 14 stepeni na 19, da bi dobili veći obrtni moment i bolji ulazak u rezonancu...

ne smemo zaboraviti da platine ne smeju biti nagorele ili oksidisane, površina mora biti čista ili u najgorem slučaju samo siva od rada, ali ne i stopljena ili kraterisana... ako je tako platine treba menjati, a obavezno u paru i kondenzator, svaki kondenzator ima vek trajanja i za očekivati je da posle 10-ak godina propadne i izgubi kapaciteit... isto tako moramo znati da na starim tipovima paljenja APN, T14 ili T15 sa unutrašnjom bobinom, možemo koristiti samo magnet koji je 6V jer su namotaji u samoj bobini podešeni za tu količinu magnetnog polja, magneti od 12V generišu jači napon, i mnogi ljudi ih stavljaju da bi mogli staviti 12V sijalice, tada se javlja varničenje, brzo propadnu platine i kondenzator, a bobina usled interferentnih struja verovali ili ne baca slabiju varnicu jer je prepobuđena, nego kada se koristi sa 6V magnetom...

živeli...

#7 Stunter

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Posted 06 June 2012 - 15:37

Znaci kod apn 1.5 mm pre gmt a kod 15-tice treba na 1.3 pa ja sam imao problem kod 15 -ce on lako upali ali kad dam gas naglo on se gasi sve dok se ne zagreje , a polako kad dajem gas prima. I jednom okrenem ja paljenje skoro skroz u desno motor je palio primao gas kao lud ali se lose pokazao u voznji kao da je imao blokadu sporije ubrzavao i kao da je bio prigusen ... ali je palio mnogo dobro probao sam ga jednom u tri ujutru i palio je primao gas ali zeznuo sam se vratio sam paljenje nazad i od tad nisam mogao nikako da ga namesti isto tako u desno to je bilo pre 2 godine tad nisam obracao paznju na otvaranje platina i secam se da nisam mogao skroz u desno da okrenem paljenje jer je magnet udarao u bobinu neznam zasto udara mozada je bitan magnet ???

#8 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 06 June 2012 - 22:35

Jel bi neko znao da mi kaze kolika je frekvencija kod paljenja 6V 17W na npr. 7000 rpm?

#9 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 06 June 2012 - 23:48

7000 o/min je 7000/60=116.66 o/sec odnosno 116,66 Hz

odnosno 116 i po varnica u sekundi

#10 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 06 June 2012 - 23:59

Aha da, jeste ja sam mislio da je to malo komplikovanije izracunati :)

#11 Stunter

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Posted 19 May 2013 - 23:39

Pozz ljudi , potrebno mi je objasnjenje da li se neko susro sa novim takozvanim "elektronskim paljenjem " za tomosa , imt frezama i sl. , to paljenje izgleda to i nije paljenje ali se u katalogu zove el. paljenje a to je obicna bobina , montira se na sledeci nacin :
Skine se sve sa anker ploce ostaje samo ploca i na njoj se montira ta bobina ima jednu zicu koja sluzi za gasenje motora i to je to. netreba kondezator, platine samo bobina .
evo i slike
1. http://imageshack.us...rafija0386.jpg/
2. http://imageshack.us...afija0384s.jpg/
3. http://imageshack.us...5/paljenje.jpg/
Ja sam ovubobinu montirao na Imt - 506 nije htela bas dobro da baca morao sam jako da '' kurblam '' da bi bacila varnicu , a kad je upalila na leru je radila ekstra mirno , na pakovanju je pisalo da je uvozi BIH ,a marka je Iskra/bosch , pre montiranja bio sam u jednom servisu koji popravljaju motore kaazu da je nesto novo i da nece raditi jel mora da se pogodi od 4 ili koliko vec polja ima na magnetu mora da se nadje polje koje pali motor kako to da uradim nisu hteli da mi kazu rekli su da donesem magnet jel zavisi i od vrste magneta nisu svi kao isti , posto je kod freze moguce da se okrece magnet tj. on ima neku sredunu koja dolazi na radilicu a magnet je izbusan na sredini i oda se taj deo srafi na ona 4 srafa gde dolazi kod apn ventilator tamo se pricvrscuje magnet za tu nazovimo glavcinu , najzanimljivije je to sto sam ja upalio frezu beez ikakvog pomeranja magneta ostao je kako je fabricki magnet je bio 6v valjda 25 w nemogu se setim . Sad me zanima da li su hteli da me slazu u servisu oko stelovanja ili je to cista sreca da sam ubo taj magnet kod koga nije moralo nista da se dira ? :mmhappy3:

#12 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 May 2013 - 00:06

to je najverovatnije bobina sa cdi-jem u istom pakovanju... u sebi može da ima i pick-up

dakle ima kondenzator ugrađen i tiristor kao kod skutera koji okida napunjen napon...

dalje jezgro koje vidi je jezgro namoraja za nabijanje kondenzatora i ono služi da se u njemu indukuje magnetno polje i generiše napon za varnicu, a ukoliko je i pick-up spakovan onda je isto jezgro upotrebljeno i za taj namotaj...

pa tako moramo obratiti pažnju kako stoji magnet u odnosu na položaj klipa, jer se on podešava da mu severni ili južni polaritet bude na prolasku pored jezgra kada je 1,5mm pre GMT klip u cilindru...

tako da te nisu slagali u servisu...

#13 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 20 May 2013 - 00:20

Koliko si platio za taj modul? Jel mozes da pogledas da li baca 2 varnice po obrtaju?

Na tomos forumu je jedan radnik iz fabrike VEC reklamirao module i nije naveo nikakvo pomeranje magneta.
Navodno je plug&play, skroz jednostavno. Anker ploca moze da se stavi u sredinu, levo ili desno u zavisnosti od rezima rada motora.

Ako se ne varam, i moje paljenje Iskra/AET ima pick-up namotaj u sastavu visokonaponskog, pa ipak nema nikakvog znacaja polozaj magneta.

Ja mislim da su te ipak slagali, tj. ima istine u tome, ali je bespotrebno.

#14 Stunter

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 41 posts

Posted 20 May 2013 - 09:01

Zaboravio sam da kazem cenu 3800 din nije uopste malo po meni bolje je da se uzme celo paljenje jel ako crkne verovatno morace druga bobina , mada rekli su mi da je dosta kvalitetna i da nesme da zakaci u magnet toku okrtanja jel moze da crkne ili da oslabi , a sto se tice dve varnice nzm rekao sam vec morao sam mnogo kurblam da bi nastala varnica a u toku rada motor radi perfektno svaki takt se cuje , sto recimo kod tomosa kad bih nastelovao tako paljenje da moram jako da kurblam da bih nastala varnica nikad nebih uspeo da ga upalim , a ovo me stvarno iznenadilo tako , sad nzm bobina je cini mi se 12 v a magnet je od 6 v nzm da ima to veze zasto je slaba varnica , mozda sam trebao bobinu jos da priblizim blizu magnetaa ? :)

#15 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 May 2013 - 10:07

ako je bobina 12V , onda moraš i magnet od 12V da staviš

#16 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 20 May 2013 - 12:38

Bobina i namotaji svetla sa 12V ploce rade sa magnetom od 6V, obrnuto bi bilo problema.

Za taj modul nije odredjeno sa kojim magnetom mora da se upari, moze i 6V i 12V, univerzalan je. Jako je pouzdan, radjen je i za africko trziste, podnosi visoke temperature eksploatacije, prasinu...

#17 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 May 2013 - 12:47

takoreći sve sa svim radi, i nije bitno koji je nazivni napon i koji je magnet.. bitno da je za afričko tržište i da podnosi prašinu...

#18 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 20 May 2013 - 12:55

Evo post tog radnika iz VEC;
Na nagovor drugara sa foruma otvaram temu u kojoj cu pokustai pribliziti i promivisati VEC module namenjane za Tomos.
VEC firma se bavi proizvodnjom istih preko 30 god. i to dovoljno govori o nasem iskustvu. Mislim da je bolje da se bacimo da konkretne stvari pa stoga predstavljam modul jedinstven u Svetu namenjen za sve masine sa Iskra - Bosch sistemima paljenja 6 i 12v. Modul koji zamenjuje platine, kondenzator, bobinu i kaci se na mesto bobine. Modul Tv-2e firma 21. Maj uzimala ga je za prvu ugradnju za sve masine koje su namenjene za izvoz. Najveci broj tih masina su pumpe za vodu koje su odlazile u Afriku. Zbog surovih uslova i velikog porcenta prasine i vlaznosti, platine nisu mogle da ispune njihove zahteve. S toga, i dan danas, moduli odlaze u Afriku i ugradjuju se na masine sa Iskra Bosch sistemom paljenja.
Kao sto znate, hleadan start je najveci problem malih motora sa unutrasnjim sagorevanjem pa tako i Tomosa. Sam problem pocinje od paljenja koje u nekim uslovima eksploatacije zna da omane. Na to imaju uticaji razni faktori od samog kvaliteta komponenata do atmosferskih uticaja, temperatura. Pouzdanost paljenja se ogleda bas u tim trenucima. Kvalitet varnice, odnosno, velicina i jacina mora da bude jednaka i kod provg i kod svako sledeceg paljenja. Bilo da je -15 ili +50 stepeni, kisa ili sneg, prasina i ostalo. Kometarisali smo u jednoj od tema, sta je bolje staviti za paljenje, ovo ili ono... Kako ne misliti neko vreme o paljenju i ostalo... Ovaj proizvod resava probleme sa paljenjem zauvek. Pogotovo kod masina koje se vrten na niskim tj. normalnim brojevima obrtaja. Ne bih da duzi previse. Ako ima neko nekih pitanja, slobodno izvolite. Tu sam da pomognem ne samo za El. nego i za probleme sa paljenjem. Naravno, koliko znam.

#19 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 May 2013 - 13:05

ti.. kao školarac srednje elektrotehničke škole.., moraš da znaš u ovim godinama već kako se proračunava jedan transformator...

ako je broj zavoja predviđen za 6V onda ima varnicu tipa 10000V na svećici i kraj.. ukoliko istom tom broju uzavoja damo 12V onda ćemo imati 20000V na elektrodi svećice, međutim debljina žice nije više adekvatna struji na primarnom delu koja se javlja sa 6V.. potrebno je motati sa deboljom žicom, a i jezgro postaje premalo u kvadraturi...

ako želimo da nam bobina, odnostno tranformator bude za 12V onda će biti drugi broj zavoja žice da ta ista bobina okine 10000V na primarnom naponu od 12V... za istu kvadraturu jezgra ... pa ako toj bobini puknemo 6V onda će sekundarni napon biti 5000V i ta varnica neće biti istog kvaliteta kao i ona za koju je projektovana... ali neće biti dodatnih smetnji...

sad u našem slučaju imamo magnet koji ima 12V odnosno 5000 gausa, ili 6V koji ima 2500 gausa na istoj površini, i on će u tom jezgru indukovati veći ili manji primarni napon ovo ovamo je već jasno..

dakle kalibracija bobine ili transormatora sa magnetom je neophodna, ako želimo taj kvalitet za koji ga oni nazivaju, plasiraju, itd...

#20 Gile

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 20 posts

Posted 20 May 2013 - 19:10

Ja sam mog stelovao na 1.5 mm pre gmt





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users