Odlučio sam da uradim jedno pojašnjenje izrade portmape, pa kako ko želi neka radi.. Ovo je moj način i meni se pokazao ispravan..
Sečenje papira
Kao prvo potrebno je premeriti dubinu cilindra i prečnik, na osnovu tih mera znaćemo koliki nam papir treba. Ja koristim klasični 80g papir za fotokopir i pisaće mašine koga ima na pretek i on mi se pokazao najbolje... U mom primeru cilindar je dubok 85,7mm i prečnika je 47mm..
pa će tako biti
visina papira 85,7mm
širina papira 47x 3,14 = 147,6mm (iz obrasca za izračuna obima R x PI gde je Pitagorin broj 3,1415...)
to beležim na papir, i sečem običnim ravnim makazama... obeležavanje je neznatno manje 0,2-0,4mm , jer papir ima debljinu pa će se to u obimu malo kompenzovati, isto je kod visine, 0,2mm manje ne mari jer ćemo seći po liniji ili sa spoljne strane, pa to bude taman...
Ubacivanje papira u cilindar
pre svega cilindar isperite i dobro obrišite, mastan cilindar će nam samo zaprljati papir i poremetiti obeležavanja
bitno je odrediti mesto na cilindru gde ima najviše zida i to obeležiti... na tom mestu ćemo podesiti da bude sastav papira.. pripremite 8 malih trakica sa kojima ćemo papir učvrstiti, ja koristim izolir traku, jer se ona lako lepi i lako skida... nema cepanja papira na kraju operacije
prvo poravnajte papir sa gornjom ivicom i prvu trakicu zalepite na sastavu.. bitno je da papir ravnomerno prati zid cilindra i da ne stoji u krivo... prvu trakicu zalepite sa gornje strane na sastavu, a nakon toga još jednu nasuprot nje
zatim okrenite cilindar i sa donje strane se isto uverite da papir prati zidove cilindra i prvu trakicu zalepite na sastavu, sledeću nasuprot nje, i još dve pod 90 stepeni sa leve i desne strane.. ovako ćemo imati dobro učvršćen papir sa donje strane, preostaje da polepimo preostale dve trakice sa gornje i papir će ovako sigurno biti fiksiran..
obeležavanje portova
poslužićemo se grafitnom olovkom, najbolje nekom tupom klasičnom ili nekom za stolare pljosnatom, nikako patent ili hemijskom... olovkom treba lagano bojadisati ivice kanala, nikako pritiskati da se papir deformiše..
nakon svih obeleženih ivica portova, papir možemo izvaditi, i trakice poskidati
merenje portova
merenje je moguće na više načina, najispravnije je merenje direktno iz cilindra, otisak na papiru može biti nekada malo pomeren. Konkretno ja merim direktno šublerom same ivice.. Bitne su nam samo visine od gornjeg ruba cilindra, svaku visinu merim 2-3 puta i odmah beležim na papir..
sledi obeležavanje horizontalnih uglova.. namerno kažem obeležavanje jer je izraz merenje malo neadekvatan ako ne merimo... dakle horizontalni i vertikalni uglovi uprskavanja portova nam figuriraju kod izračuna time-area zavisnosti, i odnosne se na pritiske koje donose prelivni kanali odnosno izduvni ukoliko imamo aux izduvne kanale, kao što je to u mom slučaju.. vertikalno merenje i obeležavanje ću sada preskočiti jer je to još malo složeniji proces, pa nekom drugom prilikom...
postavimo cilindar da svojim dnom bude prema gore, i sa iglom od šublera naciljamo centar uprskavanja primarnih (to su ovi veći prvi do izduvnog) i sekundarnih (to su oni manji drugi u nizu iza izduva) kanala.. markerom obeležimo projekciju igle šublera na drugoj strani zida cilindra..
zatim te projekcije prenesemo na papir, primarni će biti slovo
p, sekundarni slovo
s, aux izduvni slovo
a, ili kako već vama odgovara samo da se kasnije prepozna..
sledi merenje C parametra, C parametar je onaj koji definiše na kojem odstojanju će klip biti od gornjeg ruba cilindra kada je on u gornjoj mrtvoj tački, merimo po ivici. ovaj parametar je veoma važan, jer se on praktično oduzima od svih mera koje smo izmerili, npr visine portova će u svim prilikama za toliko biti višlje.. visina cilindra se podešava zaptivačima ispod cilindra, i ona u zavisnosti od konfiguracije mašine može biti od 0-4mm... konkretno ove velike mere 3-4mm viđamo kod cilindara sa upuštenim glavama, pa je kompresioni odnos odgovarajući... najlakše merimo ukoliko je cilindar na motoru, jednostavno zavrtimo magnet ili variomat, i doteramo klip u gmt.. i sa iglom šublera premerimo koliki je taj zazor.. naravno obratite pažnju da na cilindru ne stoji nikakav zaptivač i da se meri od samod metala, dakle ivica klipa...
sledeća metoda koja nije baš toliko precizna je ukoliko nemamo blok, onda merimo na kom odstojanju se nalazi otisak do koje tačke je išla gornja karika, i izmerimo na kom odstojanju se gornja karika nalazi od ivice klipa, nakon toga samo oduzmemo, meru otiska cilindra od mere visine karike...
skeniranje mape
jedina prava proporcija horzontalnih i vertikalnih mera je ukoliko se mapa uskenira.. mnoštvo multifunkcijskih uređaja, štampač-kopir će odlično poslužiti, fotografisanje mape unosi u dosta slučajeva distorzije otisaka, ili jer čovek ne fotografiše tačno pod 90 stepeni, ili zato što mobilni imaju malo razvučeno sočivo.. dakle u skeneru je bitno da podesimo papir na nekom laganom rastojanju od ivice, ali paralelno sa ivicom.. problem kod nekih skenera je da gornji rub ne uhvate, dakle obratimo pažnju da samo bude paralelna sa ivicama... nakon toga skeniranje dovoljno uraditi u rezoluciji 150 dpi i u crno belom kvalitetu 8 bit grayscale.. obeležimo polje koje želimo da skeniramo.. može biti za nijansu veće od papira i to je to..