Posted 03 March 2012 - 11:50
Osovinica klipa , osiguraci osovinice…
O ovome smo vec dosta pisali, prosle godine je negde bilo u formi pitanja, pa smo se nadovezali , al` jos malo…
OSOVINICA klipa ( bolcna ), vitalan, vazan deo klipnog mehanizma, sluzi kao veza klipa I klipnjace, za pretvaranje pravolinijskog kretanja putem klipnjace u kruzno…izmedju ta dva elementa ( klipa i klipnjace ) postoji medjuveza , lezaj , da bi se sve to okretalo u njemu…na starijim konstrukcijama ( i savremenim nezahtevnim ) taj lezaj je bio od grafitne ili sinter bronze , dok je na savremenim iglicasti lezaj, sa visestrukim prednostima u odnosu na staro resenje... on dozvoljava veci broj obrtaja, zbog visoke tvrdoce manje je osetljiv na teske uslove podmazivanja i temperature pri kojima radi, ne trazi nikakvu razradu kao klizni lezajevi itd…
Osovinica mora imati malu masu, zato je najcesce suplja, veliku cvrstocu na uvijanje, povrsinska tvrdoca je izuzetna , cementirana je, to zato sto su sile koje na nju deluju bliske udarnim, pa i zazori kojima je spregnuta sa klipom i lezajem u klipnjaci su najmanji koji postoje u motoru- svega 0,005 do 0,01 mm…( od 5 hiljaditih do jednog stotog dela mm) , sa jako malim dozvoljenim istrosenjem , inace dolazi do havarije , prolupavanja klipnog mehanizma…ako je osovinica kojim slucajem promenila boju u ljubicasto – plavu, to je siguran dokaz da se okretala jako brzo bez adekvatnog podmazivanja u uslovima visoke temperature, uprkos tome , ona retko zaribava najcesce iz razloga sto pre strada neki drugi deo ( klip, karika ) , potrebno je da bas jako dugo radi bez podmazivanja da bi zaribala…podmazivanje ( kod 2-T motora )je obezbedjeno prilikom usisa , maglom od goriva, kretanjem kroz karter…
Postoje nekoliko konstrukcijskih izvodjenja sparivanja osovinice klipa i klipnjace, kod ovih nasih je primenjena takozvana plivajuca osovinica koja se slobodno krece u usicama klipa i u klipnjaci preko iglicastog lezaja…ona slobodno seta i aksijalno ( levo –desno), a da ne bi previse izasla i ostetila cilindar ogranicena je u tom setanju OSIGURACIMA koji su smesteni u lezistima u klipu…
Samo da napomenemo da postoji konstrukcijsko izvodjenje gde je osovinica sa zadorom ( na presi ) nabijena u klipnjacu, ( kruti T spoj ) , pa tu ne postoji ni caura , ni iglicasti lezaj , vec se sve okrece u usicama klipa…dva klizna lezaja umesto jednog centralnog, dobro resenje, ali teze za servisiranje ako nemate presu za montazu…
OSIGURACI osovinice , zadatak im je da sprece prekomerno setanje unutar male pesnice, da ova ne bi ostetila cilindar…izradjuju se od ( trebalo bi ) kvalitetnog opruznog, ilitiga feder celika koji je prethodno nekom silom napeta prema spolja i kad ga ubacimo u kanal u klipu odredjenom silom stoji u njemu, pri tom svojom malom radijalnom debljinom od oko pola milimetra ogranicava aksijalno kretanje osovinice…izradjuje se u tri varijante , kao dvostruki G ( sa dve kukice ) , koji je ujedno i najlaksi za montazu, samo sa spic klestima, kao G , sa jednom kukicom i kao C bez kukice, otprilike i tim redosledom ide tezina montaze…bilo kako bilo, lakse ili teze se nameste i izvade, ali, bitno je da se uverimo da dobro stoje u kanalu tako sto cemo ih malo okrenuti, jer svako ispadanje iz kanala znaci tesko ostecenje cilindra i unistenje klipa…ponekad, ali samo ponekad se moze desiti , ako je ispadanje osiguraca na ler gasu i ako ga motor izbaci u izduvni kanal u prvih par taktova i jos ako je cilindar alu- nikasil ( zbog izuzetne tvrdoce) , takav cilindar prezivi , pa moze da se i dalje koristi uz minimalna ostecenja…dakle krajnji oprez kod montaze, a nije lose tom prilikom ubaciti i krpu na ulaz u karter jer sudbina zna da udesi da nekad odskoci bas u njega, a onda ….
Dakle, ako ga izgubite prilikom montaze, ne pokusavajte da ga napravite od neke zice ,necete nista uraditi, cak sta vise hocete - napravicete stetu od nekoliko desetina evra, nerviranje nema cenu, nadjite, kupite drugi , kako god bilo, tu nema improvizacije…
Ja licno sam neke od ovih situacija imao, pa pisem iz iskustva ( kao danak neiskustvu , neznanju , mladosti i sl…od pre dosta godina…kao trinaestogodisnjak, pravio sam izgubljeni osigurac od zice- rezultat – izdrzao dva sata voznje, unistio klip i cilindar…
Jedna montaza osiguraca od pre dvadesetak godina – prilikom montaze iskocio iz klesta , udario u ivicu kartera i (na svu srecu) , pao sa spoljasnje strane , a za malo u karter…otada UVEK krpa na ulaz u karter…
UZDRAVLJE…