Nekad neko od nas kupi krs koji treba srediti , neko zaradi ostecenje , nekom jednostavno dosadi boja , pa bi nesto drugo ...sta i kako raditi? Prvo da napomenem da nema oblasti gde se zadnjih godina toliko napredovalo po pitanju materijala sa kojima se radi , da prosto covek mora biti u tom poslu da bi uopste znao sta sve postoji ...Gitova, prajmera, baza , boja , lakova , mali milion...kako da se mi amateri snadjemo u svemu tome? Pa, tesko ...najlakse je pitati onog ko zna...pri tome mislim , najbolje kao ja - imati `svog ` lakirera, ali ako nemate njega dobri su i trgovci koji su u tom poslu ( prodaju autoboje dugo godina )...
Da prvo kazem da je od alata sasvim dovoljan onaj najmanji kompresor od 24 litre koji se prodaje za stotinak evra ( meni dugo godina radi bez kvara , on moze biti uljani ili suvi...ja imam onaj suvi koji kad se skine zastitna plastika pokaze da nema kartera ( pa ni ulja ) na osovini el. motora direktno spregnuta radilica , vidi se klip , cilindar i sve to radi besprekorno dugi niz godina bez podmazivanja...kako - ne znam ...
Pistolj- imam onaj pijacni , tada je kostao 10 DM jeftiniji nije postojao, dizna je 1,5 mm, a radice svaki jednako sa diznom od 1,3 do 1,8 mm...za spric git kao traze 1,8 do 2 mm diznu, ali ja odradjujem i sa ovim, nema nikakve razlike...pistolja ima i boljih i skupljih , ali , ja smatram da je svaki dobar ako se pravilno koristi i podesi...pri tom je jako vazna HIGIJENA, da se posle svake upotrebe dobro opere od materijala sa kojim se radilo, rastavi se sve i nitro razredjivacem opere se rezervoar i jako vazno- odvrne se dizna i opere kuciste dizne...ako se to ne uradi, tu se boja sasusi i kad dodje novi materijal, rastvori postojecu boju i izlaze ljuspice stare farbe koje kvare posao ...
Od ostalog alata treba imati spahtle za gitovanje, ja ih imam preko 20 godina ciste , i rade posao kao prvog dana , ima ih kod svih bolje snabdevenih Kineza za oko 100,00 din...dzabe, a rade posao, posle upotrebe ostrugati i opet su kao nove...
Priprema je kljuc svega ! Treba biti uporan , mnogi profesionalci nece da rade skutere zbog previse ulozenog rada , a lakse im je odraditi auto, ovde nema puno posla za slajfericu, uglavnom je rucni rad...sada postoje PRAJMERI za plastiku, pa ako je veca povrsina , treba ih koristiti, za manje stvari ja sam koristio samo git i nema nikakvih problema i on dobro drzi...smirglova ima raznih gradacija za grublje i finije skidanje gita, sto se vise priblizavamo finisu , treba koristiti finije , pri tome prelazi izmedju stare farbe i novog nanosa gita ne smeju da se vide! Lak na kraju nista ne prasta , ako nije apsolutno glatko on ce sve pokazati ! Ja kao neku zavrsnu gradaciju pre lakiranja koristim 400...i farba ima neku svoju debljinu...risevi od smirgla ispod nje ne smeju da se vide ...
Podesavanja pre farbanja: gustina boje - postoji ono za podesavanje viskoziteta , ja to nemam , iskustvo me je naucilo kako se to radi : u posebnu posudu ( cistu ) sipam kolicinu sa kojom cu raditi i u nju dodajem razredjivac i mesam drvenim stapicem sve dok se ne razredi tako da sa visine od desetak - petnaest santimetara ne curi kao misiji rep...ne smeju da se odvajaju kapi! NEPOGRESIVO...
Podesavanja pistolja : tu mozemo podesiti nekoliko parametara : radni pritisak ( ja radim sa 3-4 bara ) , lepezu , to je sirina mlaza , ja je podesim da bude sto uza , jer pistolj radi finije...i kolicina boje, to je onaj saraf pozadi , a treba je podesiti tako da pri tom radnom pritisku, razredjenju , lepezi postignemo neku normalnu brzinu da mozemo postici rukom ... udaljenost od radnog predmeta - od 20- 30 cm...ako i najmanje duze zadrzimo ruku nad radnim predmetom , doci ce do slivanja, a ako previse brzo pretrcimo, bice posno i doci ce do matiranja...tu je potrebna vezba...nakupine boje u zoni vazdusne dizne ukazuju na losu podesenost gustine i kolicine boje...to mora uvek biti cisto prilikom rada i treba kontrolisati...
Uvek se prvo urade oni delovi koji se ne vide , tu se vidi i podesenost pistolja, a onda kantovi , ivice...potom cela sekcija koja se radi , s tim da je najbolje poceti OD SEBE , pri tom se tera magla prema napred ...najbolje je brisuce svetlo, gde imamo mogucnost kontrole prema svetlu da li smo sve slojeve po sirini lepeze pravilno slozili , pri tome treba sirinu za malo sa prethodnom preklopiti...susenje izmedju nanosa mora da postoji , ono zavisi od temperature, a najmanje je leti oko 15 minuta, ako je hladnije i duze, to se zove ` mokro na mokro`, ali ne sme na sirovo , onda ce krenuti ako je predebelo ...bolje je i tri sloja , nego dva predebela...autoboje su tako podesene da daju vremena da se za nekoliko minuta mogu odraditi i da za relativno kratko vreme budu suve na prasinu , razumljivo je zasto...krajnji rezultat mora biti takav da se na kraju mozemo ogledati ...efekat narandzine kore ukazuje na pregustu farbu , lose razredjenje i predebeo sloj...matiranje - postan nanos , prebrzo vucenje ruke...
Prostorija u kojoj se radi mora biti ociscena od prasine , dobro provetrena, ako se veci posao radi moze se i poprskati pod vodom protiv dizanja prasine, ali ne previse ...moze se raditi i napolju...radni predmeti moraju biti dobro postavljeni, narocito mali, da ih pritisak vazduha ne bi pomerio prilikom rada...
Par reci o materijalima...za farbanje nemojte koristiti uljane i nitroemajle, nemojte da vas zavara cena , treba koristiti iskljucivo autolakove, posto DUGA vise ne postoji, od alkidnih boja trenutno ima slovenacki MOBIHEL , od akrila je odlicno sve , on je nesto posebno...on se sastoji od PASTE,to je baza, kad se sa njom preprska bude polumat , treba najmanje dva do tri sloja, preko toga ide BEZBOJNI LAK ...u najmanje dva sloja , posle toga bole oko koliko je dobro ! ( ako se sve dobro uradi )...Treba uvek koristiti originalne razredjivace, ne koristiti benzin ( kao neki ) , a tek ne nitrorazredjivac, jer to nije razredjivac za to ...on je samo za pranje pribora...kod razredjenja bezbojnog laka u njega se umesa otvrdjivac ( herter ) u razmeri 1: 4 , a sa razredjivacem se samo podesi viskozitet za farbanje...on je reaktivan , znaci sto se umesa , mora se potrositi, ostatak se baca...prilicno je zgodno sto se sad mogu kupiti i male kolicine boje, vec od 100 gr, pa ko hoce u vise boja...moze se raditi i u metaliku i sa pearl bojama , ja sa pearl , nemam iskustva, nisam radio , nisam imao potrebe za njima , ali jedva cekam, bice valjda nekad prilike...
Ima sigurno jos mnogo toga sto ja ne znam, ipak je to periferija moga posla, ali cinjenica je da je sad alat za to dostupan i jeftin, boje su takodje pristupacne, materijali postoje bukvalno za sve, samo ih treba pravilno koristiti...u ovome samo vezba stvara majstora , a siguran sam da svako od nas ko ima iole smisla za ovo i sa malo alata moze sve sam da odradi, a verujte da nema veceg zadovoljstva kad covek ovo sam odradi ! To nema cenu !
Izvinite na duzini , ako neko ima sta da doda ?
