Skuter koji je u pitanju je Piaggio Typhoon 125cc 2T 1999 godiste. Buduci da ne vidim da je iko predstavio ovaj skuter na forumu (osim one devojke sa jednim Typhoon 50cc) prvo ce biti par reci o samom modelu a kasnije ce biti reci o mom konkretnom primerku.
Dakle Piaggio je jos davne 1995 godine izbacio Typhoona koji je pravljen do 2009-te, a u 2010-oj ga je zamenio aktuelni Typhoon mk2 koji po meni vise nema tu dusu, niti mocni 2t agregat koga je zamenio 4-taktni u 125 verziji. Inace, Typhoon se prodavao i pod Gilera brandom tako da nije cudo sto se na gomili aftermarket parts sajtova ovaj skuter moze pronaci pod Gilerinim imenom. Sto se Typhoon-a mk1 tice, Piaggio-u je ciljna grupa bila mladja populacija koja je od jednostavnog skutera trazila nesto malo vise po pitanju okretnosti po gradu i performansi. Skuter je isao u 3 verzije: 50, 80 i 125cc i svi su bili 2-taktni, danas vec dokazani Air Cooled agregati. Vec od 50cc, kada se skinu blokade i stavi rezona, mogle su se osetiti solidne performanse koje su isle ispred dobrog dela konkurencije a o 80 i 125 verzijama da ne pricamo. Inace, koga zanima, Typhoon 125 ima identican agregat kao naprimer Skipper. Bukvalno nema razlike. Jedna od interesantnih stavki su bile 120/90 -10 gume ili poznate “balonke” koje su ucinile da Typhoon bude nezamenljiv po gradskim ulicama punim rupa i ivicnjaka. Iako se mnogima te gume ne dopadaju, meni su se pokazale kao perfektan kompromis izmedju voznosti sa jedne strane i rupetina sa druge. U svakom slucaju, Typhoon-u “na sraf” pasuju 13 inca felne od Piaggio NRG mk2, pa ko voli nizi profil nek izvoli. Voznost ili cikilistika ovog malog motorica je neverovatna. Moze da bude vrlo okretan po malim ulicicama ili kad se provlacite izmedju gomile automobila na semaforu zato sto ima dimenzije jednog malog skutera od 50cc i dopada mi se sto pri ostrim skretanjima imate utisak kao da vas guvernal sam prati sto nije cest slucaj na drugim skuterima, a kada izadjete na otvoreni put, Typhoon prilicno lepo drzi traku i dobro podnosi brzine od 100 km/h, pa i vise. Doduse, to je ipak mali, lagan skut pa se na vecim brzinama ne ponasa bas najbolje. Sto se brzinomera tice, na 125 verziji skoro uopste ne laze sto je cudo kada pricamo o skuterima. Na 100 km/h laze 2 do 3 km. Iako je malih dimenzija, vozacka pozicija je prilicno udobna (barem meni, a ja imam 105 kg) a ako se vozac malo pomeri unapred, ima sasvim solidno mesta i za krupnijeg suvozaca, opet napominjem, kada se uzme u obzir velicina skutera. Ispod sedista ima solidan gepek tako da bez problema staje jedna full face kaciga doduse ne preteranih dimenzija posto moja xxl kaciga kaci sa strane gde su kopce za vizir. Uz kacigu mogu stati i jos po neke sitnice. Ostalo je sve standardno za jedan skuter posto, kao sto sam vec rekao Piaggio-u je akcenat bio na jednostavnosti i funkcionalnosti, pa ne ocekujte od ovog skutera da ima neke fansy dzidzabidze. Jos jedna od stvari koje su predmet polemike je Typhoon-ov dizajn. Sve je manje-vise standardno osim prednje maske koja se ravno spusta od guvernala do prednjeg tocka a ujedno ima i funkciju prednjeg blatobrana. Na sred prednje maske se nalazi far u obliku pravougaonika. E sad, nekome ovo ruzno izgleda a nekome ne. Ja spadam u ovu drugu grupu jer volim opicen, avangardni dizajn koji ne lici ni na sta drugo na ulici, a Typhoon pruza bas to.
Sve gore navedeno potvrdjuje umesnost Italijanskih dizajnera a potvrdu kvaliteta i dizajna daje i podatak da je Typhoon jedan od najprodavanijih skutera ikada pogotovu u zemljama gde su skuteri cesto masovnije prevozno sredstvo od automobila. Ako skoro budete isli u Grcku na more, pogledajte malo ima li Typhoona. Iznenadicete se koliko…
E sad malo konkretnije o mom primerku…
Kupljen je pocetkom prosle sezone u Jagodini u potpuno stock varijanti bez ikakvih aftermarket delova. Spolja je izgledao fino s time sto su mu bile nabudzene neke chobanske alu patosnice koje su odma letele sa njega. Evo slika iz trenutka kupovine:
Po probi nije bio bas sjajan, solidno je ubrzavao i u nedostaku pravca nisam mogao da postignem vecu brzinu od 80 km/h. Recimo da je isao kao fino nasvirana 50-ica. Kada sam ga probao kuci shvatio sam da nema trika da ga nateram preko 90 km/h po satu, sto je naravno znacilo da zasucem rukave i proverim sta sve tu nije kako treba. E onda je nastao jedan ruzan period u toku mog druzenja sa Tajfunkom. U motoru je dosta toga otislo krivicom prethodnog vlasnika i majmuncina kojima je on davao taj skuter na servis. Kasnijom analizom stanja unutar dekle je utvrdjeno da su somovi rasklopili masinu pa verovatno nisu znali da je sastave kako treba pa su ga upalili i sve im se razletelo unutra. Mislim da im je ceo prenos bukvalno eksplodirao posto je na dosta mesta unutar dekle bilo izgrebanih i oguljenih delova. Rezultat: razglavljena radilica, raspao ventivar koji su posle nesto varili boze me sacuvaj, samleveni zupcanici osovine primara i jos sto sta. Promenjena je radilica i svi lezajevi, nabavljen ventivar, napravljena i zacementirana osovina primara posto istu nisam mogao nigde da nadjem, kao i sve ostale gluposti koje nisu bile po PS-u. Posto je Typhoon bio uvezen iz Nemacke a tamo imaju stroge regulative za 2t motore, imao je i slepo crevo na auspuhu koje je otfikareno. Evo iz slika kada se sve to radilo:
Posle toga je skut isao mnogo lepse. Ubrzavao je malo bolje i do 80 je stizao brzo a krajnja je posle dosta zaleta bila izmedju 97 i 102 km/h po satu sto znaci realnih 95 do 99. To je bilo vec solidno mada ne onoliko koliko bi trebalo. Merenjem kompresije je utvrdjeno da su verovarno karike popustile jer je kompresija bila oko 7.5. Tu sam izvukao zakljucak da treba nesto da se uradi po pitanju cilindra i klipa ali je vec bio skoro kraj sezone pa sam odlucio da preko zime skupim kintu i pocetkom sledece (odnosno prosle) sezone sredim stvari onako kako ja zelim. Tada sam i malko picnuo skut u smislu poliranja i ciscenja pa je na oko bio ok. Evo i slika:
Onda sam nabavio OEM auspuh od Runnera 180 bez katalizatora posto je ovaj moj sa katalizatorom i cinilo mi se da ga gusi. Posto je vizuelno bio ruznjikav sa dosta korozije, bacio sam se na sredjivanje in a kraju ga montirao na sqt. Evo slika kad sam ga budzio:
E onda je dosla zima, pa se stekala kinta, pa je naleteo popust u Malossiju, pa sam lepo nabavio Malossi Aluminium cylinder kit i to onaj kompletni sa sve glavom, Multivar 2000 sa belom centralnom za kvacilo, Malossi set sportskih oprugica za serijsko kvacilo i komplet glavnih dizni za karb. Bio sam srecan ko malo dete kad je to stiglo. Evo slika i klipa sa “unboxinga”:
Takodje sam prosle zime pazario i nove Conti Twist iz Motoboxa. Razmisljao sam o nekoliko proizvodjaca i modela guma ali je na kraju pao izbor na ove jer sam ih dobio po ubedljivo najboljoj ceni. Posto jos nije pocela sezona a i felne su bile u onoj ruznoj sivoj boji, nije bilo razloga da se ne bacim na posao i doteram tockove. Prvo su slova na Continental-kama isle u zutu boju:
Zatim sam poskidao tockove:
Matirao ih:
Ofarbao:
I montirao gume:
Na kraju je sela i reflektujuca zuta folija i krajnji rezultat je bio fenomenalan:
Evo i na skutu:
Onda je doslo prolece odnosno pocetak sezone pa sam od prvih lepsih dana u Martu par puta imao prilike da provozam makinu. U medjuvremenu sam poskidao sve nalepnice sa skutera posto mi se kao prvo ne svidjaju, a kao drugo u planu je bilo farbanje skutera pa bi ih svejedno skidao. Evo slika bez nalepnica:
I hvala bogu dosle su temperature od 20 stepeni pa je samim tim doslo i vreme za montazu kit-a, multivara i ostalog. Mogao sam to i ranije ali sam namerno cekao 20 stepeni zbog stelovanja karba. Da sam sve uradio na 5 stepeni i ustelovao posle bih morao da radim stel ispocetka. Jesam zbog toga dobro iskrizirao ali se isplatilo.
Mnogi su me savetovali da celu pricu uradim sam, ali nisam hteo da rizikujem da nesto pohebem i zalepim nov klip pa sam u pomoc pozvao legendu Nikolu sa Karaburme. Decko je ranije vozio trke, a danas ima servis u kome on i momci rade sve od Vespe do R1. Evo i slicice rasklopljenog agregata na radnom stolu:
Bas je u toku slikanja bila montaza Multivara a kit i bela centralna i crvene oprugice kvacila su vec bili montirani. Kad smo vec kod Multivara 2000, moram da napomenem da moze da nastane zbrka kod montaze na Typhoona. Poklopac rolnica koji se postavlja ka radilici je nazubljen ali kad ga postavite na mesto primeticete da naleze tacno na deo radilice koji nije nazubljen. Totalni zbun. Ako stavite manju podlosku, primeticete da ceo varijator ide preduboko i kaci blok, a ako stavite deblju podlosku onda varijator ide previse ka dekli pa nemoze ni bendix da se uzubi na mesto. Na kraju je problem resen sam od sebe kada smo malo pazljivije procitali uputstvo za montazu koje kaze da poklopac i treba da ide na nenazubljeni deo radilice. Jedini razlog zasto je poklopac nazubljen je zbog kompatibilnosti sa drugim modelima skutera na koje moze da se montira.
Da ste videli kez na mom licu kada sam cuo kako 172cc Malossi “GROKCE” u Typhoon-u.
U tom trenutku su nabavljeni i neki sitni delovi za styling:distance zadnjeg amorta, novi retrovizori posto su se stari raspali i beli poklopci migavaca.
Onda sam se neko vreme ustezao zbog razrade, i kada je prosla razrada uzivao sam kao nikada do tada. Typhoon sa ovim setupom ide kao beshtija. Pocetak prosle sezone sam stvarno bio na 7-mom nebu. Stalno sam se vozikao, a ljudima su na semaforima padale vilice na patos, jer Typhoon izgleda kao 50-ica i onda niko ne ocekuje da ih iskidam na startu. Nazalost, to nije dugo potrajalo jer je krmacha ubila radilicu. Buduci da mi se nije davalo 450 evra za novu Malossi radilicu, trazio sam alternativu. Nasao sam je u vidu Top Racing radilice sa punim polutkama koju proizvodi kompanija Jasil, ista fabrika koja pravi Doppler radilice. Oni su iz Portugala tako da je Evropski proizvodjac u pitanju (nisu zutaci). Evo linka: http://jasil.com/ing/produtos.php?marca=10&grupo=4&descricao=maxiscooter&familia=25&adaptavel=9517&tipo_filtro=6
Inace izmedju Doppler i Top Racing radilice nema nikakve razlike osim u mat finisu zavrsne obrade.
Radilica je stavljena, naravno sa novim SKF lezajevima i krmacha ponovo polete. Evo i snimka, samo imajte u vidu da nisam smeo prve 2-3 sekunde za zavrnem skroz gas da ne bih pao i takodje imajte u vidu da imam 105 kila:
Edited by francuz69, 26 December 2013 - 15:06.