1
11 replies to this topic
#1
Posted 05 March 2014 - 13:09
Ulogu termostata svi znamo, identično kao i kod automobila, termostat drži zatoveren sistem protoka vode u cilindru do neke tačke zagrevanja, uglavnom je ona od 50-70 C i tada mehanički počinje da se otvara i pušta vodu u veliki sistem za cirkulaciju te hlađenje počinje regularno preko hladnjaka...
Funkcija termostata je veoma bitna, jer je na ovaj način postizanje radne temperature motora ubrzano, i praktično motor može da se vozi odmah po paljenju ili već posle 30-60 sekundi... Hladan motor je nepoželjno voziti iz mehaničkih razloga, da ne dužimo o tome ovde, najgore je raspaliti pun gas hladnoj mašini...
Mehanički termostat radi na principu širenja i skupljanja materijala, tzv kapisle, koja se suprotstavlja opruzi i na taj način u zavisnosti od trenutne temperature drži termostatski ventil više ili manje otvoren.. Uglavnom ispravnost termostata možemo ustanoviti na jednostavan način tako što ćemo po paljenju mašine proveravati temperaturu hladnjaka, recimo rukom.. Hladnjak ne sme biti ni najmanje topao u prvih 2-3 min rada, i to je znak da sistem cirkulacije vode stoji zatvoren dok mašina ne nagura tih 50-ak stepeni gde voda kreće da se meša kroz hladnjak..
Pričamo o prvom paljenju mašine, to je jasno, i tada znamo da je termostat ispravan, međutim kako možem o proveriti da li termostat dovoljno otvara, recimo da je neispravan tako što se ne otvara dovoljno i da motor konstantno nema dovoljno hlađenje, ili da ne otvara uopšte pa da motor posle par minuta prokuva... Većina motora nema termometar, već samo signalnu lampicu koja alarmira da je voda premašila 100 ili 120C u cilindru.. Termodavač je uvrnut u glavi i on meri vodu neposredno pored termostata taman i kada je on zatvoren, signalna lampica bi trebala da se upali kada je temperatura vode oko cilindra kritična...
Ja sam imao situaciju gde je termostat bio sumnjiv da ne otvara dovoljno, i da mi se motor pregreva pri većem otklonu gasa... Naravno da je to veoma kompleksan problem , jer odmah aludira i na presiromašnu smešu, ili na krivu glavu, pa se čovek naradi par dana kontrolišući odmah te stavke a da u termostat ne posumnja... Najlakše bi bilo u tim situacijama termostat izvaditi i motor pravilno zagrejati jer voda odmah cirkuliše kroz veliki sistem, te na taj način zaključiti da li je on problematičan ili je problem visoke temperature zbog drugih faktora...
Termostat najlakše možemo prekontrolisati u posudi sa vodom koju grejemo, kod mene je džezva za kafu, na rešou, i termometar koji meri taj spektar...
pogledajte
vidimo da je termostat i na 95C samo delimično otvoren, i da je neispravan, njegovo delovanje bi trebalo da bude, kada je ok, da je opruga skroz sabijena i ventil skroz otvoren već na 80C...
Funkcija termostata je veoma bitna, jer je na ovaj način postizanje radne temperature motora ubrzano, i praktično motor može da se vozi odmah po paljenju ili već posle 30-60 sekundi... Hladan motor je nepoželjno voziti iz mehaničkih razloga, da ne dužimo o tome ovde, najgore je raspaliti pun gas hladnoj mašini...
Mehanički termostat radi na principu širenja i skupljanja materijala, tzv kapisle, koja se suprotstavlja opruzi i na taj način u zavisnosti od trenutne temperature drži termostatski ventil više ili manje otvoren.. Uglavnom ispravnost termostata možemo ustanoviti na jednostavan način tako što ćemo po paljenju mašine proveravati temperaturu hladnjaka, recimo rukom.. Hladnjak ne sme biti ni najmanje topao u prvih 2-3 min rada, i to je znak da sistem cirkulacije vode stoji zatvoren dok mašina ne nagura tih 50-ak stepeni gde voda kreće da se meša kroz hladnjak..
Pričamo o prvom paljenju mašine, to je jasno, i tada znamo da je termostat ispravan, međutim kako možem o proveriti da li termostat dovoljno otvara, recimo da je neispravan tako što se ne otvara dovoljno i da motor konstantno nema dovoljno hlađenje, ili da ne otvara uopšte pa da motor posle par minuta prokuva... Većina motora nema termometar, već samo signalnu lampicu koja alarmira da je voda premašila 100 ili 120C u cilindru.. Termodavač je uvrnut u glavi i on meri vodu neposredno pored termostata taman i kada je on zatvoren, signalna lampica bi trebala da se upali kada je temperatura vode oko cilindra kritična...
Ja sam imao situaciju gde je termostat bio sumnjiv da ne otvara dovoljno, i da mi se motor pregreva pri većem otklonu gasa... Naravno da je to veoma kompleksan problem , jer odmah aludira i na presiromašnu smešu, ili na krivu glavu, pa se čovek naradi par dana kontrolišući odmah te stavke a da u termostat ne posumnja... Najlakše bi bilo u tim situacijama termostat izvaditi i motor pravilno zagrejati jer voda odmah cirkuliše kroz veliki sistem, te na taj način zaključiti da li je on problematičan ili je problem visoke temperature zbog drugih faktora...
Termostat najlakše možemo prekontrolisati u posudi sa vodom koju grejemo, kod mene je džezva za kafu, na rešou, i termometar koji meri taj spektar...
pogledajte
vidimo da je termostat i na 95C samo delimično otvoren, i da je neispravan, njegovo delovanje bi trebalo da bude, kada je ok, da je opruga skroz sabijena i ventil skroz otvoren već na 80C...
#2
Posted 11 January 2015 - 14:46
Evo jos jedan primer neispravnog termostata. Konkretno ovaj se nikad ne zatvara kao da mu je opruga opustena odnosno da se zaprljao u kapisli.. Na temp testu otvara OK na 70C medjutim kod serijskih termogrupa, koji sporo dobijaju radnu temperaturu, sa malenim karburatorom tesko je podesiti smešu da motor i pali i ide i ne guta gorivo ukoliko ima neispravan termostat. Jednostavno stalan protok vode prema velikom sistemu drži motor dugo hladan, a vlasnik uglavnom hoće odmah ili najviše minut posle paljenja da odvrne gas...
Evo uporedne slike novog i starog nespravnog termostata..
uploadfromtaptalk1420977135405.jpg 98.88K 31 downloads
I provera ispravnosti novog...
uploadfromtaptalk1420977181950.jpg 81.13K 29 downloads uploadfromtaptalk1420977189623.jpg 66.44K 24 downloads uploadfromtaptalk1420977196251.jpg 66.19K 23 downloads uploadfromtaptalk1420977203147.jpg 69.79K 22 downloads
Evo uporedne slike novog i starog nespravnog termostata..
uploadfromtaptalk1420977135405.jpg 98.88K 31 downloads
I provera ispravnosti novog...
uploadfromtaptalk1420977181950.jpg 81.13K 29 downloads uploadfromtaptalk1420977189623.jpg 66.44K 24 downloads uploadfromtaptalk1420977196251.jpg 66.19K 23 downloads uploadfromtaptalk1420977203147.jpg 69.79K 22 downloads
#3
Posted 15 January 2015 - 03:08
Ja uzmem onaj fen sto puse 350° i usmjerim ga u termostat sa 10cm udaljednosti. Nakon nekoliko sekundi poceti ce se otvarati i stisnuti ce se do kraja. Kada se ohladi, mora se vratiti u prvobitan polozaj, odnosno mora zatvoriti do kraja. Nekoliko sam ih testirao do sad, i najcesce se nece zatvoriti do kraja. A kada usporedim od minarellija 70° i piaggio 60°, od piaggia sam imao manje pokvarenih, a i volim ih vise jer ranije otvaraju.
#4
Posted 15 January 2015 - 10:18
To bas i nije neki pravilan sistem provjere, jer tko zna na koliko ga fen zagrije.
Ja muku mučim s tim termostatima već dulje vrijeme, na skuteru ih nekoliko promjenio, a nedavno i na autu (jednom kupio neispravan).
Isto ih testiram u nekoj đezvi, a temperaturu mjerim onim satom što mjeri temperaturu i pritisak vode u sistemu za centralno grijanje
Ja muku mučim s tim termostatima već dulje vrijeme, na skuteru ih nekoliko promjenio, a nedavno i na autu (jednom kupio neispravan).
Isto ih testiram u nekoj đezvi, a temperaturu mjerim onim satom što mjeri temperaturu i pritisak vode u sistemu za centralno grijanje
#5
Posted 15 January 2015 - 11:23
Istina nije po PSu, iskustvo mi govori da nema potrebe. Nikada jos se nije desilo da termostat promjeni karakteristiku otvaranja, znaci nema potrebe gledati u stupanj sta se desava. Znaci moze biti da se nece zatvoriti do kraja, ili da se nece otvoriti do kraja, i jednom mi se desilo da se termostat raspao, opruga je iskocila. Testirao sam ih sigurno 7-8 kom. A vidio dosta vise. Kod auta ne znam sto je moguce sve posto imaju po 2 opruge.
Ovako ga razgibam s fenom od kraja do kraja i dovidjenja.
Ovako ga razgibam s fenom od kraja do kraja i dovidjenja.
#6
Posted 15 January 2015 - 12:24
ja sam imao jednog koji se otvarao tek na 85C i to samo do pola... jbg tog sa fenom ne možeš proceniti jer ispravan ili ne...
#7
Posted 15 January 2015 - 13:10
Moglo bi se fenom uraditi blic proba, vidi se to odmah dali otvara/zatvara kako treba, do kraja, pa ako postoji neka sumnja, može se pristupiti preciznijoj ali malo komplikovanijoj metodi koju je Mario opisao.
#8
Posted 15 January 2015 - 18:37
Naravno da je bitno mjerit temperaturu, nisam jedan termostat "kuhao" koji se.već na 30-40* počeo otvarat, a s takvim se mašina po hladnijem nikada neće ugrijati.
#9
Posted 15 January 2015 - 20:26
Zaboravio sam reci da stavim i 2 jedan do drugog, ispravan i ovaj za testiranje.
#10
Posted 13 January 2016 - 09:11
#12
Posted 26 January 2016 - 07:32
Takav meni treba za 206
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users