Funkcija termostata je veoma bitna, jer je na ovaj način postizanje radne temperature motora ubrzano, i praktično motor može da se vozi odmah po paljenju ili već posle 30-60 sekundi... Hladan motor je nepoželjno voziti iz mehaničkih razloga, da ne dužimo o tome ovde, najgore je raspaliti pun gas hladnoj mašini...
Mehanički termostat radi na principu širenja i skupljanja materijala, tzv kapisle, koja se suprotstavlja opruzi i na taj način u zavisnosti od trenutne temperature drži termostatski ventil više ili manje otvoren.. Uglavnom ispravnost termostata možemo ustanoviti na jednostavan način tako što ćemo po paljenju mašine proveravati temperaturu hladnjaka, recimo rukom.. Hladnjak ne sme biti ni najmanje topao u prvih 2-3 min rada, i to je znak da sistem cirkulacije vode stoji zatvoren dok mašina ne nagura tih 50-ak stepeni gde voda kreće da se meša kroz hladnjak..
Pričamo o prvom paljenju mašine, to je jasno, i tada znamo da je termostat ispravan, međutim kako možem o proveriti da li termostat dovoljno otvara, recimo da je neispravan tako što se ne otvara dovoljno i da motor konstantno nema dovoljno hlađenje, ili da ne otvara uopšte pa da motor posle par minuta prokuva... Većina motora nema termometar, već samo signalnu lampicu koja alarmira da je voda premašila 100 ili 120C u cilindru.. Termodavač je uvrnut u glavi i on meri vodu neposredno pored termostata taman i kada je on zatvoren, signalna lampica bi trebala da se upali kada je temperatura vode oko cilindra kritična...
Ja sam imao situaciju gde je termostat bio sumnjiv da ne otvara dovoljno, i da mi se motor pregreva pri većem otklonu gasa... Naravno da je to veoma kompleksan problem , jer odmah aludira i na presiromašnu smešu, ili na krivu glavu, pa se čovek naradi par dana kontrolišući odmah te stavke a da u termostat ne posumnja... Najlakše bi bilo u tim situacijama termostat izvaditi i motor pravilno zagrejati jer voda odmah cirkuliše kroz veliki sistem, te na taj način zaključiti da li je on problematičan ili je problem visoke temperature zbog drugih faktora...
Termostat najlakše možemo prekontrolisati u posudi sa vodom koju grejemo, kod mene je džezva za kafu, na rešou, i termometar koji meri taj spektar...
pogledajte
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_001.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_002.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_003.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_004.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_005.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_006.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_007.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_008.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_009.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_010.jpg)
![Posted Image](http://www.pyrotherm-sr.co.rs/tuned/tuturial/termostat/termostat_011.jpg)
vidimo da je termostat i na 95C samo delimično otvoren, i da je neispravan, njegovo delovanje bi trebalo da bude, kada je ok, da je opruga skroz sabijena i ventil skroz otvoren već na 80C...