Ovi testovi su uradjeni, tj. napisani prije 15 dana i predstavljaju kompletan test auspuha iz asortimana Tecnigas firme.
Odlucio sam da uradim komplentan prevod i da postavim na nas forum, jer sam siguran da ce posluziti nekome oko izbora kupovine auspuha.
Molio bih moderatore da isprave kako pravopisne, strucne izraze, tako i greske formatiranja teksta ukoliko ja to dobro nisam uradio ili sam nesto zaboravio.
I da, prevod je uradjen u ijekavici...nadam se da to nekome nece smetati.
* Kompletan test asortimana auspuha Tecnigas kompanije *
- Tecnigas kompanija -
Dok je ovaj brend proizvodjaca dobro poznat svima, ponekad postoji zabuna oko razlike izmedju raznih modela Tecnigas kompanije koji su na raspolaganju za svaki model skutera.
Ovaj clanak ima za cilj da bolje razjasni razlike izmedju modela i pomogne pri odabiru kupcima kako za fabricke 50cc modele, tako i za high-end masine.
-- Testiranje --
U cilju sto boljeg testiranja isprobani su svi modeli od obicne verzije Slient Pro auspuha pa sve do mid-race verzije Tecnigas Triops-a na jednom skuteru. Tokom testiranja mjerena je snaga i powerband na dynometru.
Koristeni skuter tokom testiranja je Piaggio Zip vazdusno hladjen. Skuter je opremljen fabrickim dijelovima osim mesingane platnice koja je uklonjenja iz karburatora (blokada).
Zbog sto boljeg testiranja i poredjenja koristeni su i neki od popularnijih 2T auspuha kao sto su: Stage6 Pro Replica, Yasuni Z, Yasuni R, fabricki Piaggio auspuh i Leo Vince ZX.
Ovi izduvni sistemi su siroko poznati i njihovi testovi na skuterima su vec dobro svima poznati i poprilicno dobro dokumentovani.
Auspuh koji dobro radi na standardnom 50cc cilindru, mozda nece se pokazati najbolje na 70cc kitu (i obrnuto), iz tog razloga su dyno testovi uradjeni vise puta na raznim cilindrima kako bi se pokazala snaga svakog auspuha na razlicitom nivou "budzenja" skutera.
- Koristeni kitovi (cilindri) su:
- Standardni (fabricki) Piaggio 50cc cilindar
- Polini Sport 70cc cilindar
- Stage6 Sport Pro MKII 70cc cilindar
- Polini Sport 70cc kit je base cilindar koji ne ide bas visoko u obrtaje ali je jako izdrzljiv i dosta jaci u odnosu na fabricki 50cc cilindar.
- Stage6 Sport Pro MKII 70cc kit je mozda najjaci medju base kitovima i ide dosta vise u obrtaje. Nudi jako puno snage u odnosu na fabricki 50cc cilindar.
Ipak, firma Tecnigas se bavi proizvodnjom izduvnih sistema za high-end masine ali nisu brendirani kao Tecnigas i specijalno su opredeljeni za high-end race upotrebu.
Za svaki od dyno testova dizna u karburatoru je mijenjana i koristen je Lambda vazduh-gorivo mjerac da upotpuni zahtjeve postavljenog auspuha i cilindra i da omoguci precizan graf snage. Dyno test je programiran tako da preslika uslove normalne upotrebe na putu kao i otpornosti.
Pored toga varijator na Piaggo Zip-u je "zakljucan" u smislu blokade. Ovo je neophodno da bi se dobili sto bolji grafovi snage jer blokada onemogucuje variomatu da "mijenja brzine" odnosno da se prilagodjava i mijenja obrtaje, inace rezultati ne bi bili precizni.
-- Rezultati --
- Standardni Piaggio 50cc cilindar:
Graf iznad pokazuje poredjenje raznih modela Tecnigas auspuha na standardnom cilindru od 50 kubika.
Svi montirani auspusi pokazuju znacajno poboljsanje snage motora u odnosu na fabricki Piaggio auspuh. Tecnigas Silent-Pro i Tecnigas Silent Sport auspusi imaju "standard look" izgled odnosno izgled kao fabricki auspuh.
Pored toga sto jako lice na fabricke auspuhe, imaju malu prodajnu cijeni i nisu previse bucni. Glavna mana kada ih poredimo sa Tecnigas modelima koji imaju "ekspanzionu posudu" je ta sto ne nude istu snagu kao ti auspusi.
Ovi "standard look" auspusi teze da nude vise snage na manjim obrtajima sto opet nudi pouzdan auspuh ali ne i neki koji je ciljan za vecu krajnju brzinu. Veci obrtaji motora obicno znace i vecu krajnju brzinu (bice objasnjeno u detaljima ispod).
Graf iznad pokazuje gdje svaki model auspuha pravi njegovu najvecu snagu. Svrha varijatora je da konstantno drzi iste obrtaje motora dok skuter ubrzava.
Obrtaji koje varijator drzi su u direktnoj vezi sa tezinom rolnica koje se nalaze u njemu. Sto znaci da promjenom tezine rolnica mozemo podesiti i ciljane obrtaje na kojima ce skuter da ubrzava kada se zavrne pun gas.
Vazno je napomenuti da ce varijator pokusati da drzi obrtaje ravnomjerno sve dok remene ne izadje do kraja. Kada remen izadje do kraja, nema vise promjene polozaja i u ovom momentu prenos postaje fiksiran u jednoj tacki.
Od ovog trenutka brzina se moze jedino povecati jos sa obrtajima, pod uslovom da motor jos ima snage da poveca obrtaje. Zbog toga koliko motor moze da izvrti obrtaja je vazno za maksimalnu postignutu brzinu.
Na primjer, iznad u grafu Tecnigas Silent Pro ima najvecu snagu (4.5hp) izmedju 7500 i 8500 obrtaja. Zbog toga je potrebno podesiti tezinu rolnica da motor drzi obrtaje u tom opsegu tokom ubrzanja sa montiranim Silent Pro auspuhom.
Ovo je veoma sirok raspon snage tako da stelovanje prenosa za ovaj auspuh ne predstavlja veci problem. Skuter ce ici jednako dobro na 7500 obrtaja, kao i na 8500 obrtaja tako da ima dosta prostora za potencijalne greske, kao i lako stelovanje sa fabrickim varijatorom koji nisu bas dobri u drzanju ciljanih obrtaja.
Tecnigas Silent-Sport bi vec bio nesto tezi za nastelovati da bi se izvukao maksimum iz standardnog cilindra.
Ima istu maksimalnu snagu (4.5hp) kao i Silent Pro ali ima uzi opseg snage (powerband) koji je izmedju 7300 i 7600 obrtaja. Prenos ovde mora da bude precizno ustelovan jer snaga drasticno opada ako se izadje iznad ili ispod opsega u obrtajima.
Pored toga Silent Pro ima preko 4hp na 8700 obrtaja (Silent Sport opadne na 4hp na 8000 obrtaja) pa zbog toga skuter sa Slient Sport auspuhom nece imati istu krajnju brzinu kao sto ima sa Silent Pro auspuhom. Silent Sport, kao sto mu ime kaze, predstavlja "sportsku" verziju Slient Pro auspuha.
Na standardnom cilindru Silent Pro izgleda bolje ali sportska verzija (Silent Sport) ce ipak imati bolje preformanse na na malo boljem 70cc kitu. Stvari kao ove treba uzeti u obzir ako se planira kasnija nadogradnja cilindra na vecu kubikazu i zbog toga treba izabrati auspuh koji ce raditi dobro na oba cilindra.
Iznad na grafu se nalaze isti Tecnigas modeli ali i sa drugim brendovima auspuha zbog poredjenja.
Yasuni R i Stage6 Pro Replika su auspusi koji "obozavaju" obrtaje sto se moze vidjeti iz njihove tendencije da prave vise snage na vecim obrtajima nego drugi modeli. Modeli auspuha kao ovi rade dobro i sa standardnim cilindrom ali pokazu pravu snagu tek kada se montiraju na cilindar koji ide malo vise u obrtaje.
Tecnigas Triops, koji je jedan od najskupljih Tecnigas modela, daje odlicnu snagu sa sirokim rasponom snage i mogucnost da ide visoko u obrtaje i da opet ima snage na raspolaganju.
U ovom grafu, a i sledecim, vidimo da je Tecnigas Next-R model konstantno uparen, a i premasen po peformansama, sa dosta jefitnijom verzijom Tecnigas Q-tre auspuha.
Pored toga, Next-R model je konstantno i poprilicno premasen po performansama sa novijim i bolje napravljenim Tecnigas Trek modelom auspuha. Iz ovog razloga od ove tacke pa na dalje cemo zanemariti ovaj Next-R model.
Leo Vince ZX i Leo Vince ZX-R modeli (sa identicnim performansama) se ne proizvode vise zbog skorasnje finansijske krize Leo Vince kompanije. Interesantno je da Tecnigas Trek auspuh je savrsena ponuda kao odlicna zamjena iz razloga sto je poprilicno jaci po performansama od Leo Vince ZX modela na svim testiranim kitovima, krenuvsi od onih standardnih kitova pa sve do onih koji idu visoko u obrtaje i jos, pored svega toga, nudi sirok raspon snage za slicnu cijenu.
- Polini Sport 70cc cilindar
Na grafu iznad je prikaz samo modela Tecnigas auspuha ali ovaj put uparenih sa Polini 70cc Sportskim cilindrom.
Ovde vidimo da Silent Sport pocinje da pokazuje svoju snagu i da je nadjacao Silet Pro u odnosu maksimalne postignute snage, kao sto se i ocekivalo. Treba napomenti da Silent Sport auspuh pravi skoro 7hp ovde nesto ispod 8000 obrtaja sto je stvarno impresivno za "standard look" i tihe auspuhe - bio bi dobar izbor za one koji vole tihe skutere.
Modeli Tecnigas Triops i Tecnigas Trek su na vrhu liste, opet, sa svojim sirokim rasponom snage, odlicnom postignutom snagom na testu, kao i mogucnoscu da nastave jos vise u obrtaje da idu sa snagom u rezervi. Tecnigas Triops model je nesto jaci od Tecnigas Trek modela ali je i dosta skuplji od istog.
Nema neke vece razlike u performansama izmedju ova dva modela u ovom trenutku ali vece razlike ce biti ocigledne sa porastom stepena tuninga.
Iznad na grafu vidimo opet Tecnigas modele sa drugim brendovima zbog poredjenja.
Leo Vince ZX, koji je najbolji auspuh za 50cc cilindar, je sada dosta prevazidjen po snazi od Tecnigas Trek modela (slicne cijene).
Stage6 Pro Replika sada pocinje da radi ali zbog Polini Sport portova (cilindar je dizajniran za manje obrtaje!) Stage6 Pro Replika gubi snagu jako brzo od 8.4hp maksimalnih na 5hp u rasponu od samo 1000 obrtaja.
Mozemo da vidimo nesto jako interesantno sa Yasuni R auspuhom. Iako je malo off-topic ali je vrijedno spominjanja zato sto je na grafu prikazano sve.
Sto se vise ide u fazu "budzenja" motora raspon snage (powerband) ima tendenciju da postaje sve uzi na vecim obrtajima. Da bi se ovo sprijecilo veci 2T motori mogu koristiti izduvne ventile koji se otvaraju i zatvaraju u cilju promjene visine izduvnog porta na cilindru direktno uticuci na powerband. Kako obrtaji rastu efektivno se pravi jedan powerband od dva uska powerband-a.
Ako se otvori Yasuni R auspuh moze se vidjeti da je fabrika uradila nesto jako pametno replikujuci ovaj efekat da bi dobili jako visok i sirok powerband. U unutrasnjosti prednje sekcije postoji dodatni zavareni konus sa izbusenim rupama na njemu.
Na odredjenim obrtajima brzina gasova ne ide vise kroz rupe koje efektivno znace da je konus promijenio velicinu i da auspuh krece u drugi raspon snage (powerband) na vecim obrtajima.
Prednost ovoga je da se dobije dosta siri powerband koji nastavlja da ima snagu i na vecim obrtajima. Nedostatak ovoga je da se gubi malo na maksimalnoj snazi. Ovo se savrseno vidi na grafu iznad.
Stage6 Pro Replika i Tecnigas Tripops auspusi prave identicne uske raspone snage, gdje Yasuni R dostize za oko 0.3hp manje snage od njih ali ima dosta siri powerband koji moze da ode dosta vise u obrtaje za razliku od ostalih.
- Stage6 Sport Pro MKII cilindar
Graf iznad pokazuje testove Tecnigas modela na Stage6 Sport Pro MKII cilindru.
Ovaj cilindar je jedan od najjacih "sportskih" (base) cilindara i ide dosta u obrtaje sa vecom snagom nego Polini Sport cilindar.
Na ovom nivou tuninga se vidi da modeli Tecnigas Trek i Tecnigas Triops se izdvajaju od drugih modela, kao sto je i ocekivano. Ali pitanje je kako se porede u odnosu na druge brendove?
Graf iznad pokazuje Stage6 Sport Pro MKII cilindar sa drugim brendovima proizvodjaca pored Tecnigas modela u cilju poredjenja.
Modeli Tecnigas Triops i Stage6 Pro Replica rade izuzetno dobro i oba prave skoro pa isti vrhunac snage. Ali zbog prirode konstrukcije sto je Stage6 Pro Replica predvidjena da bas ide uz ovaj cilindar, ne treba da nas iznenadi to sto je pokazao dosta bolje performanse.
Vazno je napomenuti da Stage6 Pro Replica ima vrhunac snage na oko 12000 obrtaja, dok Tecnigas nudi vrhunac na oko 10500 obrtaja. Ako zelite cilindar za trke onda nema potrebe razmisljati nego odmah izabrati Stage6 Pro auspuh zbog malo sireg raspona snage i vecih obrtaja koji uticu na krajnju brzinu. Opet to povlaci i druge stvari jer je i vece habanje na vecim obrtajima.
Tecnigas Triops nudi isti vrhunac snage na 10500 obrtaja, pored toga sto jos ima snage i posle tih obrtaja, dodaje cinjenici da ce i sam cilindar duze trajati odnosno imati manje habanje za identicne performanse sa malim gubitkom krajnje brzine.
-- Zakljucak --
Grafovi govore sami za sebe. Za oko 90 eura Tecnigas Q-tre je veoma povoljan auspuh i moze se reci da je best-buy kako za standardne tako i za neke slabije sport 70cc cilindre.
Za one koji zele da zadrze fabricki izgled skutera tu je Tecnigas Silent Pro auspuh koji nudi sirok raspon snage i solidno poboljsanje performansi u odnosu na fabricki auspuh. Tecnigas Silent Sport se ponasa malo cudnije iz cinjenice da je pokusano da se dosta iscijedi snage iz auspuha koji nema ekspanzionu posudu zbog cega zahtjeva precizna stelovanja ali i nudi dobre rezultate ako se nasteluje prenos kako treba.
Tecnigas Next-R vjerovatno nije vrijedan ni razmatranja uopste na dobro poznatim kitovima jer model Tecnigas Trek nudi dosta jace peformanse na svim testiranim setup-ima i pri tome imajuci priblizno istu cijenu na trzistu.
Tecnigas Trek je jedan zaista sportski auspuh koji sa cijenom od oko 120 eura radi izuzetno dobro na svemu pocevsi od standardnog cilindra pa do jakih sportskih cilindara koji idu visoko u obrtaje.
Tecnigas Triops je malo jaci od Tecnigas Trek-a na jacim setup-ima ali je i skuplji za oko 45 eura od Tecnigas Trek modela.
Datum objavljenih testova: 15.07.2014.
Izvor: Tecnigas Exhausts
Prevod: Lauda (za svet-skutera forum)