Primarna kompresija
#1
Posted 30 January 2011 - 22:19
Mislim da imamo pozirtivna iskustva sa ovakvim doradama (Mario, Rade, Perlx). Postoji i knjiga nemačkog tunera Christian Rieck-a (Christian Rieck: Zweitakt-Motoren-Tuning) u kome se govori o efektima ove dorade, na žalost još nisam uspeo da je dobavim, ako neko ima elektronsko izdanje bio bih mu zahvalan.
evo i slika
standard radilica
i sportska sa punim polutkama
#2
Posted 11 February 2011 - 14:18
#3
Posted 11 February 2011 - 21:44
ALIEN SM, on 11 February 2011 - 14:18, said:
I ne samo to, povecanjem zapremine polutki radilica smanjuje se primarni kompresioni prostor i povecava se primarna kompresija, to je osnovni razlog puni polutki.
#4
Posted 28 September 2012 - 16:46
Kakve sve radilice postoje na trzistu, sta se sve moze kupiti i za koju namenu? Nisam neki ekspert, ali tokom vremena uspeo sam da razlucim neke stvari, ako negde gresim , neka me neko ispravi…
SERIJSKE ,standardne radilice, svi dobijamo u svojim masinama, samo ime im opredeljuje namenu, predvidjene su za serijalu , 50 ccm i neke obrtaje do oko desetak hiljada, mozda i nesto vise…tako je uradjen njihov balans i kvalitet materijala od kojih su napravljene i to je sasvim zadovoljavajuce za veliku vecinu slucajeva, za tuning u BASE klasi , pa cak i u slabijem MIDRACE-u…
SERIJSKE OJACANE postoje u ponudi , ma sta to znacilo u njihovom nazivu, izgledaju isto kao i standardne, razlika u ceni zanemarljiva, ne znam o cemu se tu radi, nikad to ne bi uzeo…izgled isti kao i serijska…
HPC radilice, oznacavaju grupu sportskih radilica, i bitno se razlikuju od ove dve prethodne…to HPC oznacava high primary compression ( visoku primarnu kompresiju ) , a da bi znali o cemu se radi objasnicu ukratko : to su radilice sa takozvanim PUNIM POLUTKAMA, pa unutar kartera ZAUZIMAJU VECI ZAPREMINSKI PROSTOR…klip u
Ja sam gledanjem primetio ( priznajem da nikad nisam imao ni jednu u rukama ) da postoje tri vrste HPC radilica , jedne su izjedna radjene od celika od kojeg se prave radilice, druge su zapunjene aluminijumom , a trece imaju onaj narandzasti teflonski ulozak…ove zadnje dve su verovatno zbog tih ulozaka nesto lakse…sve one su uradjene sa maksimalnom paznjom od najkvalitetnijih materijala, balansirane da se vrte i na 15 000 RPM, znaci i za HIGH END klasu , a koliko je to brzo ne zaboravimo da se motori F-1 vrte na 17000,( kratko do 20000) , to je svega par hiljada ispod njih…
Ugradnjom takve radilice koja moze da podnese velika opterecenja resavaju se mnogi problemi tuninga i za nize klase, jos kad se sa njom ugrade osnovni lezajevi u C-3 ili C-4 kvalitetu, dajte joj samo jos kvalitetnog ulja da se podmazuje , ne razradjujte i odnah pun gas…danas- sutra ostaje i za neki jaci set- up…nepogresiva investicija…
CENE, koliko ja vidim , od oko 70 evra za RMS, stotinak za MOTOFORCE, a kakve su one od preko 300 , ne mogu ni da zamislim ( verovatno kovane od zlatnih poluga ) …
Edited by Boza, 19 February 2014 - 20:39.
#5
Posted 28 September 2012 - 19:58
#6
Posted 28 September 2012 - 22:05
Edited by ZlajoX, 28 September 2012 - 22:38.
#7
Posted 28 September 2012 - 23:51
ZlajoX, on 28 September 2012 - 22:05, said:
neka autor prepravi...nije tačno, upravu je Zlajox...možda je lapsus Aliena..
Klip u silaznoj putanji stvarno kupi smešu ali je ne transferuje u karter već u kompresioni prostor iznad klipa gde će se smeša zapaliti posle..
#8
Posted 29 September 2012 - 10:20
#9
Posted 29 September 2012 - 11:46
#10
Posted 07 November 2012 - 21:11
#11
Posted 24 October 2014 - 21:49
Sta se dobija, sta se gubi ugradnjom HPC radilice? Koliko povecanje primarne kompresije utice na usisni sistem i lamelice (da li bi trebao bolji usis staviti)? Da li ugradnja HPC radilice implicira da trebaju odmah bolji lezajevi i semerinzi da se ugrade? Kako i da li uopste ugradnjom HPC radilice uticemo na trenutne postavke karburatora? Dosta pitanja ali tih par nedoumica me muce oko tih HPC radilica.
Inace dobar tekst Miso, taman da bude sve na jednom mjestu
#12
Posted 24 October 2014 - 22:12
Sinclair research 1981©
#13
Posted 25 October 2014 - 00:36
Ok, dobio sam par odgovora na svoja svoja pitanja. Ono sto me i dalje zanima je pitanje vezano za setup - koliko se zapravo moze dobiti ugradnjom HPC radilice na neki base setup, u smislu snage? S obzirom da se sa HPC radilicom smjesa brze transferuje prema cilindru i omogucava brze punjenje, da li to znaci da se moze izvuci jos neki dio konjske snage jer se povecavaju i obrtaji? Pretpostavljam da na high end setupu to dolazi do punog izrazaja
Edited by Lauda, 25 October 2014 - 00:39.
#14
Posted 25 October 2014 - 10:30
Da li se isplati kupiti za Base set- up ? Nema porebe ...serijska zadovoljava, a retko koji se vrti vise od 10 000 ... ko ima para moze se uzeti kao investicija za buducnost i za kasniji prelazak u sledecu klasu ...ona jednostavno, daje sigurnost eksploatacije , mozda koji postotak snage vise zbog primarne kompresije , tu se radi o relativno malim prekompresijskim pritiscima E, sad npr moj gus se zavrti i do 10 500 , a prosle godine sam na nizbrdici kroz tunel Miseluk izgurao 11 500...to je kriticno za serijsku radilicu sa rizikom razletanja i to ne treba raditi , kao i turiranja na nogama ...
Midrace i High end masine i tako ne mogu bez sportske radilice , pa je odgovor na ovo vec dat - moraju imati HPC radilicu ...a, normalno je da se na nju stavljaju i lezajevi visokog kvaliteta..., neces staviti na nju makar sta ...
Lamelarni ventil nema nikakve veze sa ugradnjom ove radilice , njegov presek determinise kolicinu smese koja ce biti usisana , apsolutnu vrednost punjenja ,zatvara se i otvara na promeni pozitivnog i negativnog pritiska
#15
Posted 25 October 2014 - 11:34
ok je da su jači ležajevi i da je možda klipnjača jača ili polirana, i rećićemo da je dugotrajnija taman i da je koristimo na base setup-ima..
najbitnije je možda analizirati potrebu kroz pritisak..
Zapremina bloka u kojem se usisava smeša je fiksna, i nju možemo na više načina da menjamo ukoliko za to postoji potreba,.. Najjednostavniji metod promene zapremine je ugradnja punije radilice odnosno HPC kojoj su polutke šire, punije ili možda veće.. Ovde postoji onaj kontra efekat da su tada i teže, pa imamo malo veći zamajac i može da se pogubi obrtnog momenta, te neki proizvođači koriste teflon, ili plastike, neki pak umetke od lakih metala.. Naredni metodi koji se koriste su ulivanje epoksi smole ili aluminijumski umetci, koje su naravno nešto komplikovanije ali sa aspekta zamajca i bolje...
Umanjenje zapremine karterskog prostora radi se iz cilja povećanja vakuma usisavanja i povećanja pritiska prepumpavanja smeše korz prelivne na eksploziju.. Znamo da motor sa radnom zapreminom od 49ccm-a može u jednoj zapremini od npr 150ccm-a napraviti vakum ili pritisak vrednosti A, ukoliko je motor radne zapremine 70ccm-a nasuprot kartera koji je 150ccm-a imaćemo vakum ili pritisak B, koji je veći od vrednosti A, jer je veća zapremina odnosno kapacitet klipnog potiska, pumpanja kako god... Vrednost C dobijamo ukoliko umanjimo zapreminu bloka na recimo 100ccm i tada ćemo imati praktično najmanja vremena transfera smeše odnosno najveći pritisak ili vakum...
Svaki cilindar je projektovan za određeni spektar obrtaja , npr base za 8000, midrace za 11000, dok su HE cilindri projektovani za 14000 o/min.. U skladu sa time portovi i njihovi odnosi su postavljeni tako da se u cilindru stvara nekolicina pritisaka, recimo jedan je negativni pritisak odnosno vakum rezonancije auspuha, drugi je podpritisak povratka iz rezonantnog auspuha, a treći je pritisak uprskavanja smeše iz transfera.. Ovi pritisci moraju biti usklađeni sa ciljanim obrtajima, odnosno ako to gledamo kroz vremena sa time-area postavke, imaćemo da jedan motor koji se vrti na 8000 o/min ima 8000/60 = 133 titraja u sekundi odnosno 133 ciklusa prepumpavanja , odnosno frekvenciju rezonance od 133 Hz.. Isto tako time-area parametre možemo definisati preko površine otvora portova, njihovog ugla koje ujedno čini i vreme, i pritiska kojim se sve pumpa,.. Pa ćemo iz ove zavisnosti imati manje vreme na većem pritisku ili obrnuto... Rećićemo da je za 8000 o/min dovoljan pritisak od 130 PSI-ja koji će kroz ove standardne portove ostvariti vreme od nekoliko milisekundi, i to vreme će biti dovoljno da isprati 133 ciklusa prepumpavanja... Zato je potrebno da svaki cilindar bude u skladu sa svim pritiscima jer ukoliko su portovi pogrešno projektovani imaćemo razroke između rezonancije, vakuma i/ili prepumpavanja pritisaka... Takav cilindar će biti veći potrošač, manje linerno raspoloživ i u konačnici manje efikasan...
Zaklučićemo da nije potrebno podizati pritisak kartera sa HPC radilicom ili nekom drugom metodom ukoliko se vozimo na base stupu, jer ćemo samo dovesti kontra efekat bržeg prepumpavanja smeše koja neće biti u skladu sa ostalim postavkama koje diktira koncept portova, i za koji je mašina projektovana... Konkretno HPC radilice na mašinama za 8000 manifestuju veliki pad obrtnog momenta na nižim obrtajima, dok se na 8000 ne oseti nikakva razlika, zauzvrat značajno povišene potrošnje... Dok će npr.. za Midrade ili HE setupe gde se pritisci kreću od 170-200 PSI-ja već biti potrebna jer na 13000 o/min mašina uradi 13000/60 = 216 ciklusa prepumpavanja i vreme B mora biti duplo manje od vremena A koje ostvaruje serijska radilica sa pritiskom i zapreminom A... Praktično nema dovoljno snage u ciljanim obrtajima i mašina zaostaje u isporuci KS-a značajno...
Ne smemo zaboraviti da u procesu usisavanja utiče i večina karburatora, debljina i površinska propusnost lamelica, kao i dužina usisnog grla sa sve telom karburatora i na kraju vrsta odnosno propusnost filtera... Ovaj poslednji deo zove se rezonancija usisnog sistema.,.. mnogi su je čuli, a nekolicina i osetila, i značajno utiče na ceo sistem, te nećemo moći reći da je identično ponašanje jednog 12mm, 19 ili 30mm karburatora sa lamelicama metalnim, karobnskim ili tasinari...
Stoga odaberite pravu radilicu prema vašem cilindru i projektu obrtaja, ako ste na projektu Base, dovoljna je samo ojačana i kvalitetna radilica, kontraefektno je pakovati HPC...
#16
Posted 25 October 2014 - 14:50
#17
Posted 25 October 2014 - 18:32
#18
Posted 25 March 2015 - 11:28
IMG170.jpg 439.29K 10 downloads IMG167.jpg 554.18K 7 downloads IMG168.jpg 432.9K 7 downloads
#20
Posted 25 March 2015 - 11:38
Quote
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users