Jump to content


` Elektronske ` platine


33 replies to this topic

#1 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 06 January 2016 - 10:43

E, da sam juce umro , ne bi znao ono sto znam danas …od saznanja pa do realizacije jedva da je proslo dva – tri dana i to je jos jedan dokaz da ne mozemo sami i da svi znamo sve …misija treba da nam je ista – sto ne znamo da naucimo , sto znamo da prenesemo , samo tako mozemo napred …


Naime, vec neko vreme za Matica , onog sa Airsalom , da bi bio savrsen do kraja, lovim elektronsko paljenje…fabricki je napakovan sa standardnim paljenjem za taj model , to je ono 12 V/ 50 W i to radi dobro , ali ipak na novijim generacijama Tomosa je pakovano elektronsko … To novo kad hoces da kupis je oko 50 evra , ima na KP i po prodavnicama , nije to mala cifra , skoro sam mogao dobiti po dobroj ceni od oko 25- 30 evra , ali nisam bio dovoljno brz i bas taj dan nisam bio na Netu i prodato …jbg …najbolje je uzeti kompletno paljenje koje se sastoji od anker ploce sa pobudnim namotajem , namotajem za svetlo , bobine i magneta , sve u kompletu …

Danas kupis skuter ili Tomosa , oni vec imaju elektronsko paljenje i ne mislis o tome…savremena elektronska paljenja se sastoje od anker ploce sa namotajima i u njihovom sklopu postoji PICK UP- mali davac signala o polozaju radilice i on se obradjuje u CDI-ju ( capacitor discharge ignition ) , u prevodu paljenje putem praznjenja kondenzatora , u njega je ucitana mapa paljenja i on svoj impuls salje na bobinu i to je to , ponavlja se u nebrojenim ciklusima , pouzdano , trajno, jeftino , skoro vecito…

Zasto sam resio da mog Tomosa pocastim el. paljenjem ? Pa, upravo zato da bi bio savrsen, iako platinsko paljenje radi dobro , ono je relikt proslosti …verujem da manje – vise svi znamo kako ono radi ,ali ajde malo podsecanje zbog nekih mladjih clanova koji nisu imali prilike da se upoznaju sa njim, a mozda ce naleteti na njega nekad, ima jos mnogo platina na ovom svetu …

Najkrace moguce – prilikom prolaska polova magneta pored polova bobine ili pobudnog namotaja u primarnom kolu ( manje namotaja debele zice ) indukuje se struja niskog napona , ali velike jacine ( i do 5 A ) , a kad se ta struja putem prekidaca prekine, dolazi do indukcije u sekundaru bobine( mnogo namotaja tanje zice ) struje visokog napona od preko 15 000 V koja je sposobna da upali smesu u cilindru …Kod platinskog paljenja u celom tom kolu su platinska dugmad koja u stvari predstavljaju elektromehanicki prekidac koji prekida struju u primarnom kolu najslabija karika …sastoje se od cekica i nakovnja , i opruge i cim postoje mehanicki delovi postoji i mogucnost njihovog habanja i kvara …kvarovi su pucanje opruge ,oksidacija , trosenje kontakata , trosenje fibera, a samim tim i promena ugla paljenja, a i rezim rada motora koji se jako brzo vrti nije pogodan za taj sklop , ne mogu platine da isprate visoke obrtaje zbog visoke frekvencije, pa im je smanjena pouzdanost…e, tu sad zadnjih godina elektronika preuzima na sebe ulogu tog prekidaca sa svim svojim prednostima – jeftina , pouzdana , jednom podeseno paljenje se vise ne menja i to je to …zaboravis da imas paljenje …

Pribor za el. paljenje je skroz drugaciji od onog sa platinama , magnet je drugaciji , nema breg, nema kondenzatora cija je uloga da sakuplja nepozeljna varnicenja , kod el . paljenja umesto bobine ima pobudni namotaj koji svoj impuls salje na bobinu koja se razlikuje od one sa platinskim paljenjem – sve mora biti kompatibilno da bi radilo …

Jedna od alternativa za kupovinu je bio i elektronski modul VEC…proizvodi se u Bosni , izgleda kao 6 voltna bobina , jednostavno za ugradnju , visokonaponski kabel ide direktno na svecicu i to radi …mana je visoka cena od oko tridesetak evra i nepostojanje predstavnika uza Srbiju , bar ja nisam nasao …

I vec sam se pomirio sa tim da necu proci ispod tridesetak evra, kad sam sasvim slucajno preturajuci po Netu saznao nesto novo – kako bi za male pare svoje postojece platinsko paljenje pretvorio u bezplatinsko …negde sam procitao da na tomosovo paljenje kad se izbaci kondenzator i platine , produzi se zica , izvuce se napolje i spoji na mini elektroniku koja se koristi na motornim testerama , zavrne se na sasiju , ima jedan ulaz i sve se to spoji na spoljni ulaz bobine …na zalost , toga dana sam mnogo toga gledao , nisam markirao sajt , ali sam dobro iscitao i zapamtio …dao covek sliku kako to izgleda , kaze ne zna vec koliko je toga napravio i da radi bez greske …ne budi lenj – odem na sajt Moto bike-a , kad imaju slikom bas istu takvu na ceni od 890,00 dinara !!!???

Cena nikakva , vredi probati !

Porucim pre podne , stiglo sutra ujutro za petnaestak sati , brzo , tacno uredno, svaka cast za poslovnost M- bike i AKS cista petica …

To je ovo

Posted Image






Montaza nije problem , ali ima jedan mali tehnicki problem …ne znam kako se steluje ugao pretpaljenja kod elektronskog …kod platina nije problem – nadjes GMT , dovedes klip na 1.8- 2.0 mm pre GMT i zakretanjem anker ploce u tom trenutku treba da se platine pocnu otvarati , zategnes plocu i to je to …moze se zbog preciznosti koristiti instrument ili lampica , ali prosto je i jednostavno …

Kod elektronskog sklopa nemamo u odnosu na cega da se ravnamo kao kod gore opisanog , pa se moram posluziti drugom metodom …moze se sve to zavrnuti na sredinu , upalice sigurno , ali ja ipak tako vaznu stvar kao sto je pretpaljenje koje je jedno od najvaznijih parametara za rad motora ne bi prepustio slucaju i odokativnoj metodi …

Sve sam osmislio – uradicu sledece … kod automatica je sistem paljenja pokriven deklom magneta , a na njemu je i mehanizam kurble , bez toga ne mozes upaliti i ne mozes videti sta se desava …dakle – drugacije ….

Ovako : na gornjem delu dekla pokloca magneta probusiti dovoljno veliku rupu i na njoj obeleziti kao i na magnetu kad je klip u GMT …repernu crtu …zatim malo vratiti unazad za vrednost pretpaljenja, i obeleziti markerom na magnetu ….zatim stroboskopskom lampom videti da li treba zakrenuti anker plocu tamo – vamo dok se ne dobije zeljeno pretpaljenje i to je to …posle se rupa za stelovanje osigura gumenim cepom …

Juce uguram Matica u servis , stvorim uslove za rad , sve je na dohvat ruke, pocnem …

Skinem dekl magneta i kurble , magnet …dali su i semu povezivanja , krajnje jednostavno , svaka baba bi znala povezati …odspoji se zica od kondenzatora , nastavi se i izvuce napolje umesto one postojece …onu postojecu sam uvukao unutra, smotao je i gurnuo iza anker ploce da ne smeta …danas- sutra moze se brzo i lako vratiti na platinsko paljenje , sve je vec tu …nisam hteo da se zadrzavam , ali moglo se ostaviti stara i novoizvucena zica i putem preklopnog prekidaca ostaviti po izboru oba sistema alternativno, platinski i bezplatinski koja ne bi smetala jedan drugom …ona novoizvucena zica ide na mini elektroniku , ulaz bobine i zicu za gasenje …za sve su dali i zice , a elektroniku sam postavio na sasiju sa jednim sarafom …sat rada, i jos am kilavio, smeta mi stomak …

Upalio je na prvu kurblu i na vise pokusaja paljenja odmah …to je zavrseno …Matic je dobio elektronsko paljenje za male pare i eto, ako ovo moze nekom da posluzi , garantuju preko 13 000 rpm …

Ajd` kad sam se vec ovoliko raspisao, da dodam jos nesto …gore opisani sistem iako je bezplatinski spada u STATICKE sisteme , a osim njega bolji je DINAMICKI sistem …ovaj prvi je prilicno da kazem primitivan i zaostaje za ovim drugim , tacka pretpaljenja je ista na svim obrtajima, a dinamicki odlikuje postojanje citaca, pick- up-a ( kao kod skutera ) , koji podatak o polozaju radilice salje u CDI , ali ne makarkakav , vec onaj sa PIC- om , to je kontroler u koga je upisana mapa paljenja , promenljivi uglovi , jer nije isto pretpaljenje za 3000 , 6000 ili 10 000 rpm , to zna da uradi Bojan i to je nesto najbolje sto postoji …

#2 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 06 January 2016 - 21:18

Svaka cast Miso, eto ni ja nisam znao da je ovo resenje moguce, odnosno da za malo para resavamo potencijalni problem u exploataciji. Dobro je ici u korak sa vremenom i tehnologijom. Mozda ovo resenje nije vrhunsko po pitanju performansi ali svakako mnogo zanci po pitanju trajnosti i pouzdanosti. Na kraju, interesuje me ako nisi pomerao anker plocu da li je tako upalio ili si morao fino da podesavas i ocitavas stroboskopom? Ima li razlike u odzivu, da ne pitam u voznji, pretpostavljam da nisi vozi po snegu?

#3 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 06 January 2016 - 22:57

Odlično je to, samo mi nije jasno šta daje komandu kada da okine bobinu?

#4 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 07 January 2016 - 14:51

Bice da je isto kao kod morini principa paljenja, bez pickupa.

Ima samo namotaj za napajanje cdia iz kojeg izlazi samo 1 zica, i ima masu i to je sve. Zaboravio sam koji je to tocno princip rada.

#5 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 07 January 2016 - 16:08

Resenje je krajnje jednostavno i funkcionise , nisam vozio zbog vremenskih uslova ...jedva cekam ...


Nije ni meni jasno bas kako zna kad treba da okine bez citaca , ali kako zna kad treba kod klasicne bobine i bezplatina ? Ima samo pobudni namotaj , anker ploca je ista ,...

Sad je samo nabaceno i sve radi , a pogledacu na nekim sajtovima kako steluju el. paljenje , a ako ne nadjem nista drugo , onda onako kako sam opisao , na stroboskop , posle par podesavanja anker ploce to se markira i ostaje zauvek tako ...

Uglavnom, radi sve za jako male pare i prosto je ...zaboravis da imas paljenje ...

#6 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 07 January 2016 - 16:44

To je super stvar, ipak je elektronsko paljenje doneslo veliki napredak, a steta bi bilo da takav tomos fercera na platinama.

Mislim da ti se na ovaj nacin otvara mogucnost spajanja obrtaljke?

Edited by dajteh, 07 January 2016 - 16:44.


#7 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 08 January 2016 - 09:54

Zaista nisam nacisto kako ovo radi bez citaca , ali eto , radi ...mora biti bolje nego platinsko ....jako mi je drago sto je jeftino , a da sam kupio ono kompletno , ne bi znao sta bi sa svojim , ne mos` to prodati kad treba da prodas osim da poklonis , a i ovako sam prepun delova , vise ne znam ni sta imam, ni odakle mi ...

Stroboskop mu ne gine kad se vreme malo prolepsa, nastelovacu ga kako treba...

Spajanje obrtaljke nije bio problem ni ovako , ona sa Ali expresa se vezuje na ulaz bobine , ali ja sam imao tu nesrecu da od prvog dana nije radila kako valja , bagovala je , a ja bas hteo analognu sa kazaljkom , ta mi se najvise svidjala ...mucila se par meseci , pokazivala sta je htela , sve dok nije crkla skroz ...treba nova ...sad, ili da uzmem istu takvu na kazaljku , ili sa digitalnim ciframa , al` ta mi se manje svidja . ili da uzmem oni mini kao sto vec imam na squtu sto se okomota oko kabla za svecku ...sad su cene jos nize nego prosle godine ...

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 08 January 2016 - 11:29

radi na principu jedne jake Z diode, otprilike to imaš u tom malenom metalnom kućištu..

juče smo pričali sa Gogi-jem na ovu temu, i složili smo se da je situacija veoma jednostavna, jedan kraj VN namotaja je na masi, dok drugi kraj umesto da ide na kondenzator i platine, ide direktno na bobinu, ali će na nekom vršnom naponu biti kratko spojen i time dovesti jedan impuls kada bi bobina trebala da baci varnicu, recimo na 250V

drugi negativni napon koji se indukuje prolaskom drugog pola magneta se samo kratko spaja na masu, zato je to kućište i toliko veliko i metalno jer je predviđeno da se hladi negde na ram motora..

u ovoj situaciji ako imamo 4 polni magnet, imaćemo dve varnice, tj, kada prođu sva S pola, dok ona dva N pola imamo samo spuštena na masu..

podešavanje je isključivo pomeranjem cele anker ploče tj, da magnet prođe nešto pre GMT-a, plus minus napono provođenja Z diode... neophodan je stroboskop

#9 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 08 January 2016 - 12:50

Da, da baš smo dugo telefonom razrađivali teoriju rada tog sklopa i to što je Mario pojasnio je neko realno rešenje. Ali vodolije nebi bile vodolije da odma uz to ne dođe onaj klik u glavi, "ček' može to i bolje" pa smo raspredali teoriju sa visokonaponskim tranzistorom kao glavnim okidačem, a zenerica tada može biti mnogo manje snage/struje protoka, i da se na red tranzistoru doda jedna jača ispravljačka dioda da eliminiše protok negativne poluperiode koja samo smeta, greje se pobudni namotaj i pruža veći otpor rotaciji magmeta a ujedno štiti tranzistor od viskog reverzibilnog napona. Taj sklop bi bio povezan redno u kolo pobude/napajanja bobine, tranzistor bi bio provodan sve vreme osim u momentu provođenja zenerice koja bi ga zakočila i tako se na vršnom naponu stvara prekid strujnog kola isto kao što rade platinci.
Pozabaviću se time tokom zime, jedino je problem što nemam Tomosa da isprobavam i testiram ali mogu napraviti probni sklop pa poslati Miši ili Mariu da isproba.

Ima tu i varijanta B gde bi platinci ostali ali samo kao davač impulsa umesto pikapa, to sam nekad davno pravio za Stojadina i radilo je savršeno, platinci su trajali toliko da sam zaboravio da ih imam. Znači platinska dugmad daju komandu momenta okidanja varnice tako što jeran CMos Šmit Triger očitava stanje na ulazu, logička 0 ili 1 koje dobija od platina, dalje prosleđuje ispeglan uobličen pravilan signal u obliku četvrtke ka pobudnom NPN tranzistoru koji okida visokonaponski tranzistor, koji je u kolu primara bobine. Upravo zbog male struje reda mA koja protiče kroz platine i Šmit triger kola ovaj sklop je radio perfektno dugi niz godina, a uvek je postojala bekap varijanta prekidačem premostiti komplet sklop pa paljenje radi klasičnim principom preko platina, al to je samo za slučaj da crkne sklop, mada teško da će se to desiti osim da grom udari direktno. Isti princip bi se mogao primeniti i na Tomosima, ima samo jedan mali problem, sklop zahteva napajanje 12V ali je izuzetno male potrošnje pa bi se dala iskoristiti ona negativna poluperioda kad je već prisutna, ali sa ispravljanjem i stabilizacijom napona. Može to i bez šmit trigera, prosto platine prekinu pobudu visokonaponskog tranzistora, ali je malo nepreciznija varijanta.

#10 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 08 January 2016 - 16:10

Vi ste svakako potkovaniji da o tome polemisete, ja sam samo prakticar koji je saznao nesto novo i to primenio ...meni je bitno da to radi i da se ( verovatno ) svako platinsko paljenje moze pretvoriti u bezplatinsko putem ove minielektronike ...

#11 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 09 January 2016 - 15:58

Vozio danas ...meni to isto , isto pali , isto ide , nema neke razlike ...platinsko je bilo dobro nastelovano , pa je dobro islo , a i ovo sad ....ali, to ne znaci da nece ici na stroboskop na stelung ...bitno je da nema platina ni kondenzatora ...

#12 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 21 January 2016 - 17:51

Fakat je da je sve znanje ovoga sveta na Netu...Sto dublje kopas , vise ces iskopati , to je cinjenica... Sasvim sam siguran da kad bi hteo da napravim A- bombu da bi sa Neta brzo i lako nabavio sve potrebne delove i uputstva za samogradnju , mada je sad najjednostavnije poslovati sa Kim Dzong Ilom , onim severnokorejancem sto je napravio vodenu bombu , pa ja njima dzak pirinca za sutlijas , oni meni H- bombu i tako nemaju sta da jedu ...

Udaljio sam se od onoga sta sam hteo da kazem , jbg ...posto mi djavo ne da mira , a jos sam u fazonu paljenja za Matica, nastavio sam da kopam dublje , pa sam saznao jos neke stvari koje nisam znao ...iako smo skuteraski forum , neki broj nas ima i Tomose u svojoj ergeli , pa ajde neka novostecena saznanja da podelim , mozda ce nekad nekom trebati ...

U onom postu gde sam opisao kako sam pretvorio platinsko u bezplatinsko konstatujem da to radi za male pare i to je jedno od resenja...stelovanje tog paljenja je moguce samo onako kako sam opisao pomocu stroboskopa , to sam nasao na Netu i to je tako ...i dalje mi nije jasno kod tog paljenja sta mu daje komandu kad da okine bobinu kad nema platina , ni citaca , pick- up-a , al` ajde - radi ....to ostaje tajna do daljnjeg , saznacemo i to jednog dana ...

U zadnjem pasusu sam se raspisao o dve vrste el. paljenja - STATICKOM i DINAMICKOM ...i koja je razlika izmedju njih ...ovo prvo jeste el. paljenje sa fiksnom tackom paljenja - nema platina , nema kondenzatora iz pobudnog namotaja ide zica na primar bobine , sa sekundara na svecku ...ispada da prolaskom polova magneta na jezgro pobudnog namotaja daje impuls spoljasnjoj bobini koja okine visoki napon na 20 stepeni ( kod matica , to je 1.5 mm pre GMT ) i to je to ...na svim rezimima rada motora isto i na leru i na 3000 i na 7000 rpm ...( ovaj moj Airsal se moze zavrteti i do 9800 ) ...

DINAMICKI sistem paljenja je onaj koji sa promenom broja obrtaja motora menja i ugao pretpaljenja - sa porastom broja obrtaja paljenje mora biti ranije da bi smesa imala vremena da izgori iako su u pitanju milisekunde ...u tu svrhu se koriste vakumski depresori , ili centrifugalni regulatori koji povlace paljenje na ranije sa porastom broja obrtaja... pre neku godinu smo o tome polemisali i to je ono sto je Mario rekao teorija 4-T motora...ja tada nisam znao ( tada sam saznao ) da je kod 2- T motora nesto drugacije i da sa porastom broja obrtaja pretpaljenje ide u RETARD , odnosno , na kasnije ...i sve to protivno logici i zakonima fizike ? Zasto je to tako ostali smo uskraceni za taj odgovor... kopajuci dublje , uspeo sam da saznam - objasnjene je da pri velikim brzinama se stvaraju manje kapljice goriva koje su oblozene sa vise molekula kiseonika i treba im manje vremena da sagore , pa zato moze paljenje da se pomeri na kasnije...to moze samo dinamicko programirano paljenje sa citacem i CDI- jem u kome je to upisano ...kod 4- T motora pretpaljenje je na ler gasu oko 10-12 stepeni , a na punom gasu bude i 35-40 stepeni pre GMT i za to se staraju vakum depresor i centrifugalni regulator na samom razvodniku paljenja ...kod 2 -T motora situacija je drugacija , npr kod skutera je pocetna tacka paljenja na 12-14 stepeni pre GMT i tako je fiksirano na anker ploci ...tu imamo pick - up kao citac polozaja radilice , pa to u CDI , pa na bobinu ...ali sve to je i dalje STATICKI SISTEM el. pasljenja , osim ako nije ugradjen CDI sa promenljivom tackom paljenja i to su takozvani RACING CDI- jevi , dakle DINAMICKI ...

E, sad ponovo dolazim do ovog mog Matica ...sa ovim sto sam uradio imam el. paljenje , ali staticko ...zamenio sam najslabiju kariju u paljelju - platinsko dugme kao el. mehanicki prekidac sa elektronskim sklopom , ali je paljenje i dalje 20 stepeni pre GMT ( 1.5 mm ) i na ler gasu i na srednjem gasu i na punom gasu ...vidimo da se to kosi sa teorijom i praksom rada 2- T motora , radi to tako , ali ako hoces vrhunske perfomanse , nije to - to ...

Kopajuci dublje po Netu uspeo sam da nadjem ono sto me tangira ...sta je resenje ? Dinamicki sistem el. paljenja sa citacem , pic- up-om i varijabilnim CDI- jem ...kako to nabaviti za matica , kako izgleda ? Uspeo sam i to nekako da iskopam ! prava je sreca da nisam kupio el . paljenje za matica za tridesetak evra koje se moglo kupiti na KP jer da sam to uzeo sad bi bio nezadovoljan , a evo i zasto ...kupio bi tu prvu generaciju el. paljenja za Tomosa bez citaca , dakle STATICKO paljenje ....svakako je bolje od platinskog , ali . to nije to ...dalje saznao sam da u novije generacije Tomosa je ugradjivano DINAMICKO el. paljenje sa citacem , pick- up-om i CDI- jem i to ne makar kakvim , vec programiranim da do 6000 rpm tacku pretpaljenja drzi na 20 stepeni pre GMT, a preko toga retardira na 10 stepeni ! Dakle . pravi racing CDI !!! Svaka cast Slovencima ! To je ono sto treba uzeti i sad znam sta da lovim ...onu staru generaciju treba zaobici ...Ovakva paljenja su pakovana od 2006 te godine pa nadalje , i to su slovenacka , a od 2011 su ugradjivana i Indijska KINETIC i oba su dobila dobre kritike da odlicno rade ...dakle, el. paljenja , sa CDI- jem , sa promenljivim uglom paljenja ...na zalost , par puta je toga i bilo na KP , a ja nisam znao sta je , bilo mi sumnjivo , pa nisam uzeo ...eto , kad nisam znao ...nasao sam i semu povezivanja , to radi i bez akumulatora , jednostavno je , ali ceo pribor paljenja se mora uzeti u kompletu ...

#13 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 21 January 2016 - 21:48

Zanimljive novosti, imas li koju sliku tog novog paljenja? U tom slucaju bi mogao okaciti i varijabilni cdi sa skutera.

#14 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 22 January 2016 - 08:18

@Alien reci mi samo koji deo u mom postu nisi razumeo kada sam objasnio kako ovo radi ?

#15 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 22 January 2016 - 15:44

Posted ImagePosted Image


slovenacko indijsko Kinetic

Ne znam na sta mislis Mario ?

#16 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 22 January 2016 - 16:00

View PostMario, on 08 January 2016 - 11:29, said:

radi na principu jedne jake Z diode, otprilike to imaš u tom malenom metalnom kućištu..

juče smo pričali sa Gogi-jem na ovu temu, i složili smo se da je situacija veoma jednostavna, jedan kraj VN namotaja je na masi, dok drugi kraj umesto da ide na kondenzator i platine, ide direktno na bobinu, ali će na nekom vršnom naponu biti kratko spojen i time dovesti jedan impuls kada bi bobina trebala da baci varnicu, recimo na 250V

drugi negativni napon koji se indukuje prolaskom drugog pola magneta se samo kratko spaja na masu, zato je to kućište i toliko veliko i metalno jer je predviđeno da se hladi negde na ram motora..

u ovoj situaciji ako imamo 4 polni magnet, imaćemo dve varnice, tj, kada prođu sva S pola, dok ona dva N pola imamo samo spuštena na masu..

podešavanje je isključivo pomeranjem cele anker ploče tj, da magnet prođe nešto pre GMT-a, plus minus napono provođenja Z diode... neophodan je stroboskop


Reci mi koji deo ovde ne razumes

#17 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 25 January 2016 - 10:01

Pa, jasno mi je koliko sam procitao , ali ne mogu se upustati u dubinu stvari , jer nisam dovoljno kompetentan za to , po prirodi stvari nisam se nikad bavio elektronikom koliko ti i Goggy, shvatite , ja sam samo korisnik ...samo plyg & play , nista vise od toga ....

Jedina prava nepoznanica mi je kako kod ove veze gde minielektronika menja platinski sklop zna kad treba da okine bobinu , u odnosu na cega ? Verovatno je u pitanju magnecenje pobudnog namotaja , ali u kom trenutku , kako ? Isto je i kod prve generacije el. paljenja , nema platina , samo pobuda i spoljna bobina , kako ona zna kad treba da okine ?

Aj` na ovom mestu jos malo o znacaju pretpaljenja , mada smo o tome vec dosta pisali...

Uz pravilan sastav smese jedan od najvaznijih parametara podesavanja motora koji da bi oslobodio svoj puni potencijal mora da ima varnicu u pravom trenutku , ni pre , ni kasnije ...Ako je ona kasnija nego sto treba , posle prolaska kroz GMT , motor nece imati snagu dolazi i do koksiranja produkata sagorevanja , slabog iskoriscenja goriva ...Ranija varnica nego sto treba znaci preveliko pretpaljenje , klip je u uzlaznoj putanji , a kineticka energija sagorelih gasova vec ga gura prema dole , pa on trosi deo svoje snage na savladavanje tih otpora ...tu dolazi do znacajnog termickog opterecenja celog klipnog mehanizma sa svim negativnim posledicama toga ...klip i cilindar se greju preko dozvoljenih granica i cesto dolazi do mehanickih ostecenja - erozije ivica klipa , lom grebena karike , pa i progorevanja cela klipa ...

Znaci, mora biti sto tacnije podeseno , onda motor dobro radi i najmanja je potrosnja goriva ...

Edited by ALIEN SM, 25 January 2016 - 10:16.


#18 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 25 January 2016 - 10:32

Ovako to izgleda..
Prikazana sinusoida je generisana prolaskom magneta preko jezgra interne bobine gde se u primaru indukuje napon neke više vrednosti, ne znam tačno koliko jer nisam bio u prilici da izmerim, no nije bitno, bitno je da je zener dioda proračunata da provede prilikom vršnog napona u granicama tolerancije u zavisnosti od broja obrtaja pa tako i visine indukovanog napona. Momenat varnice se javlja u silaznoj putanji tj kada napon sinusoide opadne ispod nazivnog napona zener diode, pa se u tom momentu desi prekid strujnog kola isto kao što bi to uradile platine, i tada se indukuje visoki napon na sekundaru bobine i generiše napon varnice.
Ispravljačka dioda na red sa zenericom prekida tok struje negativne poluperiode kako nebi zener dioda nepotrebno trpila struju provodnosti kontra smera, jer znamo da zenerica spojena anodom na + a katodom na - se ponaša kao klasična ispravljačka dioda pa bi kroz nju tekla struja kratkog spoja koju bi uzrokovala negativna poluperioda, što bi moglo da je ošteti.

Pošto imamo prolaz dva magneta istog pola u jednom obrtaju, to će prouzrokovati dve varnice u toku jednog ciklusa tj jednog punog obrtaja.
Momenat okidanja zavisi od položaja anker ploče tj položaja sinusoide u odnosu na položaj klipa, i sa druge strane od vrednosti nazivnog probojnog napona zener diode. Ukoliko je nazivni napon zenerice manji, varnica će kasniti i obrnuto.
Nadam se da je sada jasnije. Ovo je jedino logično objašnjenje rada ovakvog sistema paljenja koja mi je pala na pamet, no bilo bi dobro pronaći originalnu šemu tog sklopa da budemo 100% sigurni.

Attached Files



#19 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 25 January 2016 - 10:49

vreme okidanja ti je vreme prolaska magneta pored pobudnog namotaja...

međutim ja nisam znao a Gogi je isrobao i sasvim je logično, da ukoliko ti dovedeš čist napon na bobinu sa VN namotaj a on je sinusni, (naizmenični generator jel-da), bobina neće baciti varnicu, jer nema tog prekida odnosno špica

poznavajući rad jedne Z diode, znamo da ona u jednom smeru propusti napon na neki nazivni (koji tip kupimo, ja sam radio sa nekim malenim 9V, 12V) dok u drugom smeru kratko spaja jer se ponaša kao obična dioda..

dakle ovde je postavljena je jedna Zener dioda prema masi na vodu od VN namotaja prema bobini... u najvišljem naponu će Zener dioda da provede i kratko spoji na masu, i odmah nakon toga bukvalno posle par milisekundi da pusti opet napon, dok negativnu poluperiodu neće ni pustiti jer se u drugom smeru ponaša kao obična dioda

to je taj prekid i špic, kada se napon pojavi ponovo da okine varnicu u bobini....

sad radni napon diode su kinezi verovatno podesili da bude vrlo približan maksimalnom naponu koji namotaj indukuje, da se ne bi mnogo gubilo recimo 300V

npr...

1. da je indukovani napon u VN namotaju 350V, a Z dioda kalibrisana na 330V, može lako da se desi da će neka paljenja da omanu, jer možda dioda neće ni zatvoriti, i tada nema varnice... i to ne valja

2. da je indukovani napon u VN 350V, a Z dioda kalibrisana na 200V, onda će dugo vremena provoditi prema masi, i napon koji se pojavi kada pusti biti veoma mali, tačnije 200V i varnica slabašna

3. da je indukovani napon u VN 350V, a Z dioda kalibrisana na 300V, onda će samo taj špic napona biti presečen u periodu od 300 prema 350 i ponovo se pojaviti kada padne ispod 300V...

dakle taj napon koji se pojavi posle "seče" okine varnicu, i kada je on 300V to je dovoljno za varnicu, praktično bobina je kao i kod platinskog posle kratkog spoja dobila napon i varnica se pojavila...

vreme globalnog okidanja je pozicija kalema u odnosu na prolazak magneta, a vreme varnice je još dodatno zakašnjeno tom rupom koji je generisan nazivnim naponom Z diode.. znamo i da je ovaj namotaj po defaultu malo ranije od vremena okidanja, možda 25-35 stepeni pre GMT pa je to možda zakašnjeno tom rupom jedno 10-15 stepeni...


evo grafikon koji je Gogi crtao, kada smo o tome diskutovali da bude jasnije, ovo je za situaciju kada je stari tip paljenja sa internom bobinom, mada bi se isto desilo i da je ona eksterna samo bi tada povezivanje bilo malo drugačije

Attached File  Zdioda.jpg   169.95K   12 downloads

ili ovako sa još jednom običnom diodom u istom kućištu kako bi sprečili suvišno pregrevanje Z diode

Attached File  Zdiioda2.jpg   197.95K   10 downloads

#20 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 25 January 2016 - 12:59

Evo elektronike, htio sam je odraditi za Qoinqija posto ima zablokiranu elektroniku.
A on ima tu verziju paljenja bez pickupa, s tim da je kod njega CDI odvojen od bobine, a kod tomosa, Italjet Formule cdi i bobina su u jednom kucistu kao na prvoj i drugoj slici.

Edited by dajteh, 25 January 2016 - 13:00.






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users