Odlaskom u penziju imao sam više vremena za stvaralački rad, a pošto sam tehničko lice i imam neko predznanje iz sredine 1990-tih godina, kada sam izradio Lotus Super 7 repliku, rešio sam da sagradim jedan motocikl za svoje potrebe na bazi serijskog motocikla, ali sa modifikovanom šasijom - okvirom - ramom i sa nekim većim unikatnim motorom. Izbor je pao na JAWA 350 TS i motor od DYANA 6 od 602 ccm-a.
Februara 2013 god, kupio sam Jawu 350 i nakon toga jedan Citroen boxer motor. Sebi sam zacrtao jedan rok od dve godine za koji bi želeo da postavim na noge jedan ne fabrički motocikl, koji je naravno prekoračen za nešto preko 6 meseci.
U maju sam otpočeo sa radovima na samom motoru, dok sam u periodu od maja napravio desetak skica i nekoliko crteža u razmeri, tako sam i pre početka imao jasnu sliku o budućem izgledu motocikla. Radovi su tekli paralelno i na ramu i na boxer motoru. Sa Jawe sam demontirao sve pokretne delove sem prednje i zadnje viljuške i točkova.
Pošto je boxer motor sa menjačem bio izvađen iz auta koji je bio u funkciji usledilo je i jedno generalno čišćenje. Diferencijal je blokiran, konstruisan je novi pogonski zupčanik sa desne strane, nabavljeni su originalni prednji i zadnji elastični oslonci za motor i menjač, konstruisan je zatezač lanca kao i obloga pogonskog zupčanika i lanca.
Nakon ugradnje motora u modificiran okvir Jawe ponovo je sve rastavljeno i rešili smo da uradimo antikorozivnu zaštitu i farbanje na svim površinama gde je to bilo potrebno. Nakon ponovnog sastavljanja izrađena je elektroinstalacija na bazi Citroenove i Jawa instalacije, koja se savršeno uklopila u ram i postaje funkcionalna. Sedište za vozača je pozajmljeno od nekog Suzuki motocikla, dok je sedište za saputnika ostalo od originalnog koje je skraćeno za nekih 20cm.
Komande na upravljaču su ostale iste, sem menjača, brzine se menjaju polugom pored rezervoara ručkom, koja izlazi iz menjačke kutije, nalik starim motociklima. Umesto mehaničkog obrtomera ugrađen je elektronski sa dodatkom volt metra. Dugme startera je ugrađeno na pogodno mesto ispod ručke prednje kočnice. Akumulator je smešten sa leve strane menjačke kutije i po potrebi se može izmeniti na veći.
Izduvni sistem jhe napravljen po sistemu dva u jedan. Prigušni lonac je zadržan od Jawe. Prostor između rezervoara za gorivo i vozačevog sedišta je maskiran na pogodan način. Ugrađen je i jedan dopunski oslonac za vozačeve noge, pošto nisam hteo kvariti originalni, niti preinačiti sistem poluga zadnje kočnice.
Rezime:
Novi proizvod je dosta teži i duži od Jawe 350. Napomenuću da ovaj motor nije namenjen za mototrke, već za uživanje i duža putovanja. Ciklistika je dobra, motor ima veliko međuosovinsko rastojanje pa je stabilan u vožnji i nudi veliki konfor. Maksimalna brzina ne prelazi 130 Kmh.
Uložen rad:
Ako svoj rad ne računam od nekoliko stotina radnih sati, trebalo je finansirati sav utrošen materijal, plus Jawu i boxer motor, kao i troškove atestiranog varica, autolakirera iako sam ja uradio sve pripreme i gitovanja, zatim autoelektričara, sedišta sam ja presvukao eko kožom, potrebno je bilo uraditi remont alansera, kupiti novi lanac i lančanike, kao i platiti njihovu termičku obradu...
Na žalost sa ovim motorom se ja neću pojaviti na putu zbog godina i zdravstvenog stanja, prepustiću to mlađima koji će imati puno zavoljstva u tome, ali ispunio sam svoj san i uradio motocikl koji sam zamislio.
Čonti Ištvan građevinski inženjer.
23320 Čoka, ul. I.L.Ribara 9/a
Tel 063 562 416