#1
Posted 04 February 2018 - 19:22
Sve je pocelo negde oko Bozica, iskrsla je veoma pristojna ponuda za Vespicu koja je tuzno stajala duze od 2 godine... Acika i ja smo se spremali da je otkupimo za delove, papiri uredni, a sve to ispod svake cene...
I tako podjosmo u razgledanje a vratismo se kuci sa novim ljubimcem.
Ova Vespica je imala burnu istoriju, promenila je nekoliko vlasnika i uspela je da prevali blizu 52000kilometara.
Poslednji vlasnik je clan udruzenja ljubitelja Vespe i sa njom je proputovao duz cele bivse Juge.
Pre par sezona Vespa je ucestovala u reklami firme Frikom "slatka romansa - poljubac za sladoled"
#2
Posted 17 February 2018 - 16:56
U narednih par redova malo cu vas udaviti i prozboriti koju, nadam se da cete me shvatiti zasto sam se ja navukao i sta znaci biti vlasnik jednog primerka sa tako velikom istorijom.
Dakle prica ide ovako. Krajem IIsv. rata u Italiji, valsnik firme za proizvodnju avio-nautickih vozila, Enrico Piaggio, smisljao je nacin kako da Italijanima omogici jeftino prevozno sredstvo. Kraj rata je doneo mnoge zabrane Italiji medju kojima je bila i zabrana proizvodnje automobila, vazduhoplova i plovila pa je odluka pala na neku vrstu mini mopeda - kasnije nazvanog skuter. U prvim pokusajima razlicitih prototipova je napravljeno sve dok glavni aero dizajner Corradino D'Ascanio nije preradio jedan od mp5 modela. Osnovna struktura je cinila metalna "monokok" sasija, uz inovativne komande twist'n'go na ruckama kao i jednocilindricni agregat smesten pozadi koji je pokretao zadnji tocak bez lanca. Prednje vesanje je mono viljuska sa amortizerom, preuzeta inovacija sa stajnog trapa lovackih aviona iz tog perioda. Svi delovi karoserije su bili prekriveni metalnom oplatom, uz komfor koje pruza prostrano sediste i magnetom pokretano elektricno svetlo za osvetljavanje puta. Silueta tog prvog na svetu skutera iz 1946godine je podsecala na Osu (Engleski - Latisnki/Italijanski - Wasp - Vespa) te je ubrzo i zadrzan taj naziv.
Mnogo modela je proizvedeno u fabrici Vespa u Pontaderi i nemam dovoljno vremena da pomenem sve, ali cu se osvrnuti na neke bitnije modele kroz istoriju.
Hronoloski gledano:
Tap 150 preradjena od strane Francuske vojske sa protivtenkovskim oruzjem
Jedan od prvih modela modifikovanih za takmicenja Vespa98 iz 1949godine
Vespa Gl 150 Italia 1963
1955godine Vespa ulazi u kooperaciju sa Britanskom firmom Douglas iz Bristola gde se uz proizvodnju delova agregata 1957godine otvara i linija za skalpanje modela GL nazvanog Vbb, kasnije Vbt za Britansko trziste.
Vbb 150 1963
vespa 90 1964 (preteca modernijih kultnih P serija)
Vespa 180 rally 1968
1950 godine Vespa se spaja sa Indijskim firmama Bajaj Auto i LML motors, u Indoneziji sa DMVI i EAC, u Rusuji sa Vjatkom a na Taivanu sa firmama PGO i TGB. Sve ove firme su proizvodile rane modele G seirije, kasnije P serije ( PX - LML) kasnije nazvane Stella.
rani model VNA serije za Indijsko trziste
model T5 (najlmladji model nastao iz P/PX/LML serije)
Sve klasicne Vespe generalno mozemo podeliti u dve kategorije: Large frame - veliki ram i Small frame - mali ram.
Large frame Vespe su sa osnovom agregata od 125ccm³ iz 1950godine koji je vremnom dobio prosirenje od 150, 160, 180 i 200ccm³ i sve sasije su evoluirale u P/T5/LML seriju. Naslednik ovih skutera se jos uvek proizvodi kao PX od 125 i od 200ccm³
Smallfreme Vespe su sve sasije koje u osnovi nose blokove agregata od 50ccm³ iz 1963godine a koji je vremenom povecavan na 80, 90, 100 i 125ccm³. Sve male sasijie su evoluirale u PK seriju koja se proizvodila do pred kraj 80ih godina.
Kultorolosko nasledje:
https://en.m.wikiped...Mod_(subculture)
1960ih godina u Velikoj Britaniji, tacnije u Londonu nasato je trend modova "mods - subculture". Mods trend je prvenstveno nastao kao zastita od vremenskih neprilika dodavanjem razlicitih zastita kao protekcija za vozaca a ubrzo zatim je ekskalirao i evoluirao u stajling trend, uz naravno, buntovnistvo i izrazavanje slobode mladih. Sto se tice Vespi, trend se odlikovao u kacenju raznoraznih predmeta na Vespe, dodatna svetla, hromirane trube, retrovizori, raznorazni nosaci i drske, hromirani kres barovi i maskote uz naravno zastitne vizire. Rivalstvo koje su "modovi" imali sa suparnicima "rokerima" se prvenstveno odnosilo na status u drustvenom zivotu, muzike koje se slusala i usvajanje modnih detalja iz drugih zemalja u okruzenju. Rokeri iz tog perioda su za svoje dvotockase imali skuplje i vece motocikle i odlikovalo ih je nosenje koznih jakni i naravno usvajanje sve Americkog 'masnog' i 'rock' statusa. Prva udruzivanja modova 60ih godina se ujedno smatraju i prvim scooter-rallyima (skuter okupljanjima). Trend Mod's je ubrzo prerastao u globalni trend duz cele Velike Britanije a simbol Modova je postao popularan kako u Evropi tako i u Svetu kasnije.
Odlican clanak gde se moze puno informisati je na stranici Wikipedije, ko ima volje i vremena toplo bih preporucio da procita
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Vespa
#3
Posted 17 February 2018 - 17:00
Sa ushicenjem pratim...
#4
Posted 17 February 2018 - 18:10
Sredinom devedesitih godina i Piaggio grupacija kao i druge velike kompanije zapala je u krizu. Dogovoreno je da se fabrike modernizuju u smislu smanjenja troskova proizvodnje ali i da se modeli revitalizuju i uklope u moderno okruznje.
1996 godine, Vespa izbacuje svoj prvi skuter modernog doba, model ET.
Osim sto je zadrzana tradicionalna metalna sasija, usvojene su mnoge inovativne vrednosti iz auto industrije kao sto su sigurnosni imobilajzer (kodirani kljuc), cetvorotakni agregat male potrosnje, tubeles pneumatici sa brzinskom oznakom visoke klase, velikim prostorima za odlaganje stvari itd. ET model se proizvodio u dve serije, ET2 i ET4. Brojevne oznake su se odnosile na tip agregata, odnosno da li je motor 2t ili 4t. Dvotaktni agregat je dolazio u trimu 50ccm³, vazdusno hladjeni sa karburatorm kao i model 'inezzionne' kao prvi skuter sa elektronskim ubrigavanjem goriva na 2t agregatu uz pomoc fabrike magneti marelli.
ET4 je bila predstavljena kroz modele od 50ccm³ kao prva cetvorotaktna Vespa i prvi skuter na svetu sa prosecnom potrosnjom od 2,5l/100km. Veci model je nosio preleader agregat od 125ccm³, vazdusno hladjeni napajan karburatorom i proizvodio je oko 11ks uz potrosnju od oko 4l/100km i deklarisanu maksimalnu brzinu od 92km/h.
Modeli ET spadaju u moderne Vespe sa malim ramom.
Modeli su revidirani krajem 1998godine, 50ccm³ su zadrzale iste agregate dok je velki agregat od 125ccm³ zamenjen novijim tipom L.E.A.D.E.R. agregata od 125 odnsno 150ccm³.
https://de.m.wikiped...i/LEADER_(Motor)
Stajling ET serije nije mnogo menjan i restajling je najvise imao promenu po pitanju providnih poklopaca migavaca kao i dvobojne retrovizore.
Zanimljivo je da se za Azijsko trziste, prvenstveno za Japan, model ET sa cetvorotaktnim agregatima prodavao pod nazivom ET8, zbog kulturoloskog verovanja u nesrecu koji donosi broj 4 (slicno kao kod nas sa brojem 13).
ET serija je prestala da se proizvodi 2005 godine i nasledila ju je serija LX.
LX (rimsko 60) 1946-2006 je naslednik malog rama koji je u stavri malo teze redizajnirana ET serija. Zadrzani su isti agregati od 50, 125 i 150ccm³. 2008 godine fabrika Piaggio seli svoj pogon za skalpanje malolitraznih agregata u Kinu i 4t agregat od 50ccm³ dozivljava preobrazenje u vidu glave cilindra sa 4 ventila kao i elektronskim ubrizgavanjem goriva. U krugovima poznavaoca piaggio motora ovaj agregat nosi naziv 'kineski' iako je zapravo samo sklapan na trakama u Kini, konstrukciju i proizvodnju je uradio Piaggio u Italiji u fabrici R&D.
Leader agragati od 125 i 150ccm³ krajem 2009godine prelaze na elektronsko ubrizgavanje.
Pod-modeli LX serije su Vespa S (Sport) sa mono sedistem i redizajniranom kasetom, insteument tablom i jednim kockastim farom, kao i LXV, model koji je 2011godne izbacen na 65godisnjicu od predstavljanja prve Vespe.
Noviji modeli smallframe su Vespa Sprint (naslednik S) i Vespa Primavera, koji su zamenili S i LX krajem 2012godine
2003 godine je izbacena prva serija moderne vespe sa 'Velikim ramom' model GT (Grand Turismo). Ujedno, to je i prva Vespa sa vodeno hladjenim agregatom u seriskoj proizvodnji. Proizvodila se sa Leader agregatom zapremina 125 i 200ccm³, odnosno sa 15 i sa 19ks. Takodje odlika velikog rama je i u tome sto je ovo prva Vespa sa 12colskim tockovima i diskovima na oba tocka.
redizajn je usledio 2006 godine i veliki ram je dobio novi agregat Q.U.A.S.A.R. od 250ccm³ (22ks), kasnije od 2009 godine pa do danas 300ccm³ (23ks), a sve kroz razne varijacije modela pod nazivom GTS (Grand Turismo Sport), zatim Super i Super Sport. Uz facelift usledilo je i tehnolosko napredovanje u vidu elektronske kontrole ubrizgavanja goriva, sistem protiv proklizavanja prilikom kocenja ABS kao i sistemom za kontrolu stabilnosti i trakcije ASR.
takodje, 2006 izbacen je i model GTV (60 godisnjica) koji je dizajnom podsecao na starije modele VB serije sa odvojenim sedistima za vozaca i suvozaca, kao i farom na blatobranu.
Najnoviji dizajn u Vidu moderne retro Vespe je predstavljen 2014godine, vespa 946
#5
Posted 17 February 2018 - 18:32
Ja sam neko ko je popravljao, farbao i vozio tudje Vespe. I svo to vreme polako otkrivao modele, ucio istorijat... uvukli su me u sektu, eto to je ukratko.
Uz Yooacu i Francuza, odnosno njihove Vespe, veliki uticaj na mene je imao i Steeef.
Posto je ovaj skuter naravno Italijan, red je da ga tako i krstim pa ce se od sada zvati Djordjo (ital. Giorgio). Volim ovu plavu boju ali u isto vreme se javlja i crv.. Dojrdje moze da bude i Dzordz (eng. George) ukoliko se odlucim da ga ofarbam u British racnig green koja je po mom misljenju idelana boja za elegantan skuter. Uz to, isla bi i promena boje sedista... Ovaj model Vespe je takodje kao rodjen za tuning, vrlo lako je moguce postaviti vodeno hladjeni cilindar, hladnjake, tockove od 12cola...
Sa druge strane, Djordje je napunio 18godina. Vizuelno gledano, sem promenjenih pneumatika, sve na njemu je originalno, fabricki. Mozda bi trebalo sacuvati tu fabricku autenticnost i samo uraditi potrebnu restaruaciju da zablista punim sjajem? Kako god, ima jos dosta vremena dok se ne odlucim...
#6
Posted 17 February 2018 - 21:26
52000 kilometara... generalno je u straobalnom stanju, lampica ulja radi, kontakt bravica ima lufta, cas ima kontakt ces nema...
folija je stara i ispucala, negde se i odlepljuje, naslucuju se ogrebotine i ulubljenja od gradske voznje
Na prvom vizuelnom pregledu jos otkrivam da je automat alansera (rele 12v 80a) u poluispravnom stanju, kurbla preskace i nije moguce zakurblati, prednja guma je u lsem stanju, zadnja je svezija i dobra. Kocnice su zalepile, pogotovo zadnja. Rucke i rucice deluju oke, gume na ruckama su se isvotoperile od sunca i za zamenu su. Skuter ide pravo, ravno koci, nema luftova u lezajevima volana i viljusci. Motor radi ravnomerno i tiho na leru, pali bukvalno na prvi takt i dobro odrzava rad pod sauhom. Cini mi se da je karb vec ciscen.
Prvo sto smo uradili naravno skinuli smo foliju pomocu ind fena:
Vizuelno, sva 4 migavca su ostecena, toje 44eura u najavi... zakacena je po malo sa svih strana, nista gadno ali samo poliranje nece pomoci ovde.
Far pokazuje znake starosti, socivo je popustilo pod zubom vremena
Sto se tice agrgeta, a to smo naslutili po prici vlasnika, ulja ima na sve strane, i u prenosu i u kutiji filtera i preko dekle... uglavnom, na pokazivacu stoji prst preko maximuma!
uz to svi semerinzi sline po malo
tak da ulja ima dovoljno da se sve fino podmaze unutar prenosa
pokusacu da spasem natopljeno kvacilo i moram da premerim zvono kada ga ocistim
inace su svi dihtunzi zamenjeni diht masom koja je naravno vremenom popustila, dakle, em sto nije odrzavana, em sto je to radio neki "majstor" i to pomocu stapa i kanapa.
Dakle poklopac semeringa radilice i karter su oblepljeni diht masom.
Dalje, premerio sam na brzaka poprecni luft radilice, u normama je iz manuala koji kaze 0,4 do 0,7mm slobodnog hoda.
remen se nisam ni trudio da premerim, jednostavno je toliko mastan a i mator da je direktno za kantu
stanje variomata je za price iz raidinice, verujem da klizaci nikad nisu ni menjani
variomat je propisano izrisvoan i pojeden po obodu gde gazi remen
a unutrasnost i staze su skolski primer sta rade rms rolnice
govorimo o zlatkastoj prasini na stazama a nije zlato
to su ove rms carobne rolnice
Eto, ukratko, radujem se novom projektu i novim radovima, malo se ne radujem sto je spisak prerastao 600eura budzeta.
Bice ovo uskoro salonski primerak i svakako sam preserecan sto sam postao vlasnik ove Vespe!
#7
Posted 18 February 2018 - 13:53
#8
Posted 18 February 2018 - 13:59
bitno je samo da ides polako i u skladu s mogucnostima pa kolko trajalo trajalo..da se nest ne isforsira i pristanes na neki kompromis preko k.
#9
Posted 18 February 2018 - 15:06
#10
Posted 18 February 2018 - 19:20
@Steeef jste, ima dosta ulaganja, pogotovo sto agregat jos nisam ni pogledao...
@Mario Kazu, Vespe ili volis ili ne, i ja sam u pocetku bio ravnodusan a i dan danas nesto ne ljubim klasicne modele prvenstveno zbog loseg balansa tezine u voznji, saltalice na kormanu... Slicno kao sa Tomosovim modelima, puni su nedostataka na starim dvotaktnim agregatima...
Ali oke, kako si ti mene navlacio na E90 tako cemo i mi tebe na neku od nasih, da provedes dan u udobnoj i relaksirajucoj voznji po gradu!
Sto se tice ulaganja, neka dilema ili balans postoji samo u smislu tajminga za restaruaciju, skut je potrebno registrovati i moze da se vozi ovu sezonu ili ga odmah srediti od nule. Sa jedne strane, jeftin skut kad se akvizira i sredjuje sa projekovanim budzetom dobijes nesto restaurirano (ili skoro kao novo) i bar znas sta vozis. Sa druge strane, ako ide za prodaju nema ni smisla mnogo ulagati, bar ne preko trenutno trzisne cene. Meni se ET i GT/S serije mnogo svidjaju i prem da nemam dovoljno sredstava da pribavim vecu GT/S, Djorjdjo definitivno ostaje u porodici, pa cu se tako i truditi da napravim novu Vespu koja ce pregaziti jos 50000
#11
Posted 18 February 2018 - 21:53
Elem momci vrv ne znaju koliki zaljubljenik u Piaggio grupaciju,onaj dan u kafanici pomenuo si vespu...I oči su zacaklile...To samo pokaže koliko neko voli nešto i koliko je spreman da uloži sebe u vozilo koje vozi i posao koji radi...
Sent from my HUAWEI VNS-L21 using Tapatalk
#12
Posted 18 February 2018 - 22:43
#13
Posted 20 February 2018 - 07:29
#14
Posted 20 February 2018 - 08:00
Zao mi je sto nismo snimili pocetak price... Bio je to bas lep skup.
Hvala vam momci na podrsci!
#15
Posted 20 February 2018 - 21:05
Ja moram priznati da mi se Vespice sviđaju, male-velike small frame-big frame kakve god...svaka ima nešto svoje posebno!! Uterao bih i ja jednu u garažu ali ne mogu da imam 3 motora jer se ne mogu posvetiti kako treba i dolikuje svima...a volim da je sve tip top...ne ide jbga...
Da sam na tvom mestu morala bi dobiti novu boju kako bih joj dao svoj personalni pečat i kako bi bila samo moja, baš takvu kakvu sam je zamislio i napravio...
E sad, može se ići i na mnogo blažu varijantu da se samo dotera u 100% funkcionalno stanje i opet uživa bez posebnog opterećenja....Pod opterećenjem mislim da kad je full sređena, ofarbana doterana onda te i najmanja ogrebotinica zaboli samo tako...a to zna da nervira..
Đorđo, pao si u ruke fanatik-majstora, teško tebi...još malo pa nećeš ličiti na sebe!!
#16
Posted 21 February 2018 - 12:04
mene isto privlace,ali takva et small frame sa big masinom..
samo kaj dok sam stavil racunicu na papir odustal sam od svega
#17
Posted 28 November 2020 - 14:01
Molim admine da mi temu prebace iz 2t50, ovo je ozbiljna četvorotaktna mašina od 150ccm
#18
Posted 28 November 2020 - 14:22
Sent from my Redmi Note 8T using Tapatalk
#19
Posted 28 November 2020 - 15:32
Dakle prvobitna ideja je bila da se koristi levi blok originalnog leader agregata a da se u njega spakuje radilica klip cilindar od nečega većeg i naravno vodeno hlađenog. 180ccm, 200, idu bez nekih ogromnih prepravki, za 250 i 300ccm morao bih već ozbiljnije da pripremim teren i novčanik.
prvo i osnovno rasturen je postojeći agregat da se vidi sa čime raspolažemo
20200112_124901.jpg 2.87MB 21 downloads
20200112_135216.jpg 3.42MB 23 downloads
zatim je naknadano u nekoj razmeni nabavljen kompletan vodeno hlađeni 180ccm felne 12cola od runnerke. 20200114_153525.jpg 3.09MB 23 downloads
zamisao je bila da se vespa napakuje sa vodenohlađenih 19-20ks, sa njenih 115kg i sa dva velika disca i 12cola felnama umesto doboša pozadi i standardnih 10ki, pravi mali gradski trkač.
Za to je bilo potrebno sledeće:
cilindar, klip glava vodeno
IMG-ccbd1b3cb582b655f743f0b43f49d49e-V.jpg 226.39K 24 downloads
reduktor dekla sa klještima za disc 220 pozadi
zadnja glavčina točaka za disc
1582072303933.jpg 18.6K 20 downloads
prednja glavčina od GT/GTS sa discom 220
20200615_112503.jpg 4.75MB 20 downloads
još jedna zadnja klješta od GT/GTS ili Runnerke VX za prednji disc 220 kod mene
20200504_124334.jpg 3.66MB 20 downloads
kočioni cilindar zadnje kočnice sa pripadajućom ručicom GT/gts, runner
opletena creva kočnica prednje zadnje
IMG-bd0a1237f90568f0692c943865c572d8-V.jpg 245.13K 20 downloads
2 identične felne 12cola, gilera runner vx ili vxr zadnje na 5 šrafova
IMG-1ea6fe0189959bf2fdd5172bbec83333-V.jpg 237.88K 21 downloads
hladnjak, posuda, creva od runnerke, gt, x8,x9, beva ili slično
IMG-cbcd4b59711f4c2be6c19ac8b263a774-V.jpg 244.87K 23 downloads
prepravke nosača motora
20200321_180017.jpg 3.61MB 24 downloads
prepravke šasije
20200320_153507.jpg 2.67MB 23 downloads
deklo vodene pumpe ili električna vodena
karburator keihin serije 300-306 od 30mm
к.jpg 240.85K 23 downloads
I još mnogo mnogo mnogo sitnica u hodu...
IMG-f84e0aceb823e7db1a81e5aeb310f6a9-V.jpg 227.52K 21 downloads
Đorđiov agregat rasturen i obećava. Sve je manje više oke, raduje da su ležajevi radilica i blokovi u odličnom stanju. Uz onaj čuveni spisak odozgo poručeni osnovni dihtunzi iz seta za sklopiti agregat, poručeni lanci razvoda bregaste i uljne pumpe.
а.jpg 3.63MB 25 downloads
Do sada smo u garaži Yooaca i ja imali raznih iznenađenja i pomoći
preko preciznih radova
20200412_175203.jpg 135.49K 24 downloads
donacije novih delova
20200710_185018.jpg 3.2MB 26 downloads
pomoći kolega forumaša
IMG-89c153e13014780f1552df15c10da2ca-V.jpg 597.68K 29 downloads
pomoći Marvelovih heroja
б.jpg 2.46MB 30 downloads
do pronalaženja delova na ulici
20200703_065441.jpg 4.54MB 29 downloads
Ostanite uz projekat, zagarantovana je luda zabava
#20
Posted 29 November 2020 - 00:58
Spisak delova obecava, prati se
1 user(s) are reading this topic
0 members, 1 guests, 0 anonymous users