Pre ili kasnije svakom od nas padne na pamet da se cilindar doradi zarad boljih perfomansi…cvajke su jako pogodne za to , ali moramo dobro znati sta radimo , da ne bi slucajno napravili gore od onoga sto smo zamislili…pri tome moramo biti jako precizni i koristiti odgovarajuci alat…ja cu opisati kako ja to radim , i koji sve alat za to koristim…
Pre pocetka radova samo par reci o zastiti : ma koliko vam ovo zvucalo nepotrebno , kad vam se desi ( ne daj Boze nikom ) videcete koliko je stvarno potrebno…Koristite prilikom struganja ZASTITNE NAOCARE ) …OVO GOVORIM IZ LICNOG ISKUSTVA za dve godine tri puta sam bio na ocnom odeljenju da mi vade spen iz oka, pa me vec znaju : sta majstore - jel` opet ? ( zadnji put kad sam radio mi se desilo tek sto sam poceo - posle 30 sekundi )…
Za obradu cilindra koristimo alat- BJAKS ( to je brza ceona brusilica koja se vrti 35 000 RPM ) , sa pripadajucim alatima za nju koji se sastoje od brusnog kamenja raznih gradacija , celicnih glodala, dijamantskih glodala, zatim smirglova raznih gradacija i na kraju polir paste…od ostalih stvari treba se naoruzati strpljenjem , preciznoscu , dobrim okom , sigurnom rukom i smirenoscu, greske ne sme biti…
Od toga sta zelimo da uradimo , zavisi i redosled radova – ja prvo uzmem PORTMAPU CILINDRA da bi znao sta imam i da znam sta hocu da uradim …u principu uvek se podize izduvni kanal preme gornjoj ivici cilindra , dok se usisni spusta prema dole , ali da bi se znalo koliko, to je najbolje ocitati iz dijagrama razvoda koga nakacimo na radilicu, pa posle stepene ( uglove ) pretvaramo u visinu kanala na cilindru…naravno, kanal se moze siriti ( do odredjene mere) i u sirinu…pri tome paziti da spoj karika ne sme da prelazi preko kanala inace ce se slomiti…isto tako ivicu svakog kanala treba malo oboriti turpijom za oko 0.2-0.3 mm, jer , ako se to ne uradi , na tom mestu ce se prebrzo potrositi…ali, u ovoj temi nije mi namera da se bavim tuningom – uglovima , stepenima, visinama , oblikom kanala ( tu ima mnogo boljih od mene ) , vec cisto kako se radi i na sta treba obratiti paznju…naravno , ne mora sve biti bas tako , mozda neko nesto radi drugacije i bolje , pa neka dopuni…
Posto sam se skoro ponovio u novu termogrupu ( 70 ccm kit , gusani, kineske proizvodnje- Taiwanac, SHENG – E ) , poznata nam je kineska zavrsna obrada, pa sam resio da ga malo doradim i dovedem u pristojno stanje za montazu…dakle, ostace u stocku , fabrickim merama , samo ce biti ispravljene neke mane prilikom livenja , kanali malo doterani , a izduvni ispoliran…
Evo, kako teku radovi , najveci posao odradjuju celicna glodala koja struzu gus kao papir…ja sam ta cetiri platio desetak evra po komadu , ruske proizvodnje , ne trose se uopste, vrede svaku paru , dok je cela velika Einhelova Bjaks garnitura kostala isto toliko…dijamantske turpije su isto ruske proizvodnje, to sad nije skupo, a treba imati …ono kamenje se losije pokazalo , jer se prebrzo trosi …Da bi dospeli do kraja kanala nekad je ogranicavajuci faktor duzina alata- glodala, pa ga izvlacimo iz glave – futera , pri tome zbog jake centrifugalne sile i velike brzine sklon je ispadanju , pa moze da osteti ono sto ne treba …ako izvlacimo alat iz glave onda treba smanjiti brzinu da se spreci ispadanje , ali cinjenica je da onda radi manje cisto …Bjaks radi dobro zahvaljujuci visokim obrtajima, pa je to sa smanjenjem brzine neki kompromis na koji moramo pristati…prelive i usisni kanal je tesko dohvatiti sa standardnim bjaksom , ja to uradim koliko mogu da dohvatim , za to treba imati onu zubarsku koja moze da primi glodalo pod uglom od 90 stepeni…to sam video da ima da se kupi, ali skupo, rade na vazduh , ili struju, ali ko misli puno i cesto da radi , neka nabavi…
Pri radu se nakupi opiljaka od gusa , pa za ciscenje koristim meku cetkicu da bi povremeno video sta sam uradio…dobro svetlo za rad je neophodno…
Na kraju, kad je sve gotovo, cilindar se opere BENZINOM i to u vise puta, jer ne sme biti ni trunke od bilo kakvih opiljaka ili brusne –polir paste, jer bi to uzrokovalo momentalno ostecenje kliznih povrsina cilindra i klipa nepopravljivo…ja na kraju sve to jos dodatno izduvam kompresorom sa maksimalnim pritiskom koji moze da ostvari ( 8 bara) , tako da ne ostane ni najmanja cestica …posle toga termogrupa je spremna za montazu ili stajanje , ali ako ce stajati bez ugradnje neki duzi period, potrebno je kozervirati sa tankim slojem ulja ili masti i u najlon kesu ili kutiju da ne vuce atmosfersku vlagu…

ovako su izgledali svi kanali pre obrade..bijaks- moja garnitura...

sta sve ima u njoj...

Ruska glodala koja jedu zivu decu...


ovo su opiljci od gusa u kanti gde je pran cilindar sa benzinom , posle treceg pranja , to pokazuje da treba potrositi malo benzina dok se sve detaljno ne opere, narocito ako ne izduvavate kompresorom...tu ne treba stedeti...

prelivni kanal, moglo je i bolje , ali kasnije...

isto..

usis, tesko dostupno pri dnu...

...izduv, na srecu najpristupacniji kanal...

ovaj cilindar je spreman za montazu...
Na doradu ovog cilindra je potroseno oko 4 radna sata, u dva radna dana po dva sata, tesko je raditi duze zbog preciznosti posla , zamorno , pa treba blagovremeno prekinuti …dobro pazite da slucajno ne ispustite cilindar , jer ako padne na tvrdu podlogu , beton , plocice I slicno , moze puci kao staklo…
Sve ovo je namenjeno mladjima koji nisu ovo radili , a nameravaju da se upuste u ove radove , da znaju koji im je alat neophodan, na sta da obrate paznju i da ne naprave osnovne greske…naravno, moze sve i drugacije i bolje , pa ako neko nesto moze da dopuni , neka dopuni…
UZDRAVLJE…