Jump to content


Tomos APN 4M


32 replies to this topic

#1 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 25 January 2014 - 22:40

Ajde da predstavim i ovu moju drugu masinu, s obzirom da je i on u garazi pored Keeway-a... Dakle, radi se o Tomosu APN 4M, kupljen nov davne 1981. Djed ga kupio ocu za rodjendan i od tad je u nasem vlasnistvu... Inace to je moj prvi motor, i prebacen je na moje ime 2003. god kad sam se i naucio voziti :DSve je na njemu bilo serijala, tek je 1998. razbusen na 38.5 mm i to je bilo sve od vecih ulaganja... Ja sam ga vozio od 2003 do 2007, dok mi kuci nije stigao internet... I ajde sta bi se drugo tad trazilo nego kako srediti Tomosa :D I naletim naravno na Mariov prirucnik B)

Kako sam tad imao 13-14 god. nije mi bilo izbora nego da odradim samo one najjednostavnije stvari... Odradio sam spustanje glave nekih 0.8 mm (onako otprilike, sta sam ja tad znao sta je stepen kompresije)... Vec je unutra bio kratki klip (od ivice cela do kraja 47mm). Izduvnu cijev sam skratio, ostao samo mali komad, mozda nekih 2-3 cm... Nazalost onaj unutarnji prigusivac je otac izvadio jer se cesto zacepljao, a tesko mu je prici da se cisti... Prenos je ostao 13/34. Karburator je bio BING 13, pa je razbusen na 14.2 mm. Filter skracen na samo jedan krug... I na kraju ubacena 5. brzina... Za razliku od serijale isao je odlicno. Ostavljao je sve Tomose u kraju... Samo me jedan ATX znao zezati... I tako se vozio punih 3 godine, vozen stalno pun gas... I dan danas ne vjerujem kako su to izdrzljive masine, samo mijenjas sajle i radi kao sat, u medjuvremenu je zamijenjena samo bombina... E tad je dosla 2010. i rijesio sam da kupim nesto vece... Uzeo sam Suzuki RG 125F... I u nedostatku novca, malo je falilio da prodam APN-a, ali eto bilo mi je previse zao da ga prodam jer je to ipak moj prvi motor, i na kraju je nekako ostao kod mene do dan danas...

Veoma rijetko ga vozim... Jedino nekad kad je Keeway rasklopljen, a trebam negdje ici hitno... Upalim ga ponekad da odraditi, i otac ponekad vikendom ide na ribolov...

Raspisao sam se kao nikad, a nigdje slika... Obecavam da ce biti prvom prilikom, dok ga malo ocistim da lici na nesto...

Nego javlja mi se jedan problem, a ne znam sta je uzrok... Desava mi se da je na niskim obrtajima jako jako slab... Moram ga drzati stalo u visokim obrtajima.. Ispod pola gasa se tesko vozi... Kad usporim skroz u drugoj i dam gas nema sanse da povuce, a da ga ne odvojim na kvacilu ili vratim u prvu... A prije je u drugoj sa niskih obrtaja dizao na zadnji bez ikakve muke... Pa ako neko zna sta bi moglo biti neka predlaze... (I ako neko zna sta znaci ovo slovo M u oznaci APN 4M?)

#2 Nesa BG

    sensei

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,745 posts
  • MestoN.Bgd
  • VozimSprint exactly

Posted 25 January 2014 - 22:55

Dobra je to i izdrzljiva masina. Ta oznaka M je oznaka za verziju. Prvi je bio sa oznakom apn 4 i imao je jedno trouglasto sediste, druga je bila kao tvoj apn4 M sa dugim pravougaonim sedistem. Bila je i verzija apn4 MS i bio je isti kao tvoj samo je imao i one zastite za noge.

Posted Image

Posted Image

Posted Image

#3 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 26 January 2014 - 00:03

Da da... Takav je kao na drugoj slici, samo crveni, i ima ovaj pak-treger kao ovaj posljednji :D

Nego sta bi moglo da bude uzrok ovog gore problema koji sam naveo? :D

#4 Nesa BG

    sensei

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,745 posts
  • MestoN.Bgd
  • VozimSprint exactly

Posted 26 January 2014 - 00:18

Losa kompresija. Proveri kako klip izgleda.

#5 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 20 February 2014 - 00:48

Danas skidao cilindar da vidim stanje...
Klip je kao nov, ispod karika nema ni traga cadji... Evo kako izgleda glava, svjecica i celo klipa..

Posted Image Posted Image

Moze neko ko je raspolozen i ima vremena da protjera portmapu kroz program.. I ako ima neku provjerenu i isprobanu, sa kojom bi mogao izvuci nesto vise snage, imam cilindar viska, pa bi pokusao nesto sam da odradim, pa da znam samo dokle smijem da idem, a da ga ne unistim... :)

C parametar je 0.6 mm, dihtung glave 1.3mm, zapremina glave 7,3cm3

Posted Image

#6 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 20 February 2014 - 02:06

Cudno mi je da je visina prelivnih samo 37mm, svi koje sam dosad video (bar 10komada) su imali 36mm od vrha cilindra.
Skoro svim tomosovim cilindrima je najveca mana mala sirina prelivnih. Da bi se dobilo na snazi tj. povrsini, mora da se podize cilindar, ali se onda blowdown drasticno smanjuje sto nije po Time Area pravilima, iako je razlika izmedju uglova prelivnih i izduvnog dovoljna.

Ovakva sema je mnogo puta isprobana na raznim precnicima klipova i radi odlicno, kako uz standardni skraceni auspuh, tako i uz dobro propracunati rezonantni auspuh (kantor ili master sa sredisnjim delom izmedju konusa zadovoljava). Ima dovoljno obrtnog momenta, a i obrtaja taman. Ti u ovom slucaju mozes jos da podignes cilindar za 1-1,5mm da bi nadoknadio visinu prelivnih ili da samo celo klipa kod prelivnih kanala oturpijas ukoliko imas klip sa obicnim karikama.

Attached Files



#7 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 20 February 2014 - 02:25

Znaci podignem cilindar dihtungom 1.5mm, i uradim kanale prema ovoj semi sa prve slike?

Usis smijem siriti prema vrhu cilindra? Jer na portmapi pise 48, a meni je 51 ?

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 February 2014 - 12:12

View Posttuningfanatic, on 21 January 2014 - 16:35, said:

Izgledace kao da previse pametujem i sam sebi sam vec dosadio, ali nisu svi cilindri radjeni po timearea proracunima, pogotovo ne kineski. Vidi se lepo iz dijagrama.........


#9 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 February 2014 - 12:18

proveri u kakvom su stanju semerinzi na radilici ?

#10 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 20 February 2014 - 17:10

View Postsinisa93, on 20 February 2014 - 02:25, said:

Znaci podignem cilindar dihtungom 1.5mm, i uradim kanale prema ovoj semi sa prve slike?

Usis smijem siriti prema vrhu cilindra? Jer na portmapi pise 48, a meni je 51 ?
Ako cilindar podignes za 1,5mm, onda izduvni oturpijaj samo 0,5-1mm prema vrhu cilindra. Usisni se uvek povecava na dole jer je efikasnost usisavanja veca i donja ivica je vaznija jer odredjuje trajanje usisavanja. Po nekom ustaljenom pravilu, usis se spusta 2x vise nego koliko se podize cilindar sto znaci 3-4mm. Sirina izduvnog po semi i glava bi trebala da se spusti za 2mm, jedino sto se tada smanjuje precnik glave tako da je bolje resenje skidanje sa vrha cilindra.

#11 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 February 2014 - 19:56

Siniša za koji to auspuh planiraš da radiš cilindar ?

#12 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 20 February 2014 - 20:26

Plairao sam ili prepravljati postojeci na rezonantni, ili izrada kompletnog novog, prema onim uputstvima iz prirucnika :)
Zato sam i trazio portmapu, da znam za koje obrtaje da racunam rezonancu...

#13 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 20 February 2014 - 23:47

Ne treba preterivati....8000 ce ti biti sasvim ok
Al trebalo bi znati i uglove kanala

#14 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 08 August 2017 - 21:45

Nije se bas dugo ovdje nista pisalo ali se nije nista ni radilo na njemu, samo se sipa i vozi i to ga od ukucana vozi ko stigne. U posljednje vrijeme se zale da teze pali i da ide jako lose. Ja ga nisam vozio sigurno 2 godine, uzeo sam da isprobam i stvarno ne ide nikako. U prvoj i nekako ali kad se prebaci u drugu jedva se razvrti da krene dalje, nekad i ne uspije nego se ugusi i ugasi.

Kako je i vizuelno bas dotrajao i zapusten odlucio sam da, kad ga vec popravljam, rasklopim sve do zadnjeg srafa, ofarbam i zamijenim sve sto je za zamjenu. Za pocetak sam skinuo cilindar da vidim u kakvom je on stanju. Tu sam izmjerio zazor karike od 1.2mm. Znaci isao je odlicno kakve su karike. Cilindar je ok, nije utrosen. Klipnjaca je ok, nema lufta.

Attached File  20170807_115649.jpg   2.17MB   18 downloads Attached File  20170807_115905.jpg   1.13MB   16 downloads

Dalje nastavljam da skidam i primjecujem da lezajevi na radilici imaju poprilicno lufta.

Attached File  20170807_115909.jpg   1.82MB   19 downloads



Navoj za glavnu diznu na karburatoru je izlizan, dizna je podlozena krep trakom da drzi.

Attached File  20170807_115914.jpg   1.55MB   16 downloads

Evo jos koja slika da se vidi u kakvom je stanju trenutno:

Attached File  20170807_115927.jpg   1.61MB   16 downloads Attached File  20170807_115945.jpg   2.1MB   17 downloads

Attached File  20170807_115950.jpg   1.84MB   16 downloads Attached File  20170807_115957.jpg   2.31MB   15 downloads

Attached File  20170807_120000.jpg   2.14MB   15 downloads

Edited by sinisa93, 08 August 2017 - 21:46.


#15 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 09 August 2017 - 10:30

Nastavio sam sa skidanjem masine. Odmah ispod magneta se vidi da su semerinzi poprilicno pustali, kako ovaj na radilici tako i ovi mjenjacu, kurbli i osovini zupcanika.

Attached File  20170807_120315.jpg   2.13MB   14 downloads Attached File  20170807_175637.jpg   2.06MB   18 downloads

Attached File  20170807_192353.jpg   1.01MB   18 downloads Attached File  20170807_192346.jpg   1.05MB   20 downloads

Dalje sam istocio ulje, i krenuo u rasklapanje sa strane kvacila i mjenjaca gdje sam ocekivao da sve bude uredno, ali bas i nije, pukla je kajla na piramidi mjenjaca.

Attached File  20170807_180920.jpg   848.98K   17 downloads Attached File  20170807_191749.jpg   702.96K   17 downloads

Attached File  20170807_191726.jpg   855.36K   18 downloads Attached File  19.jpg   595.08K   19 downloads

Attached File  17.jpg   452.08K   18 downloads Attached File  18.jpg   1.02MB   17 downloads

#16 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 10 August 2017 - 04:50

Ma dobro to je zamor materijala, nije on tu svakako provrtio, ali svakako je dobro što si kajlu menjao.

Na paljenju proveri kontakte platinske digmadi i zameni kondenzator ako si u mogućnosti, to su delovi koji se trose i vremenom propadaju

#17 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 10 August 2017 - 16:52

Gledacu da promijenim i kondenzator. Platinska dugmad djeluju da su u dobrom stanju.

Masina skinuta sa rama, blokovi razdvojeni i izvadjena radilica. Ostali dijelovi mjenjaca djeluju ispravni. Kad je vec masina otvorena, vracam i 5. brzinu, koju sam prije par godina izvadio.

Attached File  20.jpg   961.02K   24 downloads Attached File  21.jpg   1005.95K   18 downloads

Attached File  22.jpg   730.45K   20 downloads Attached File  23.jpg   906.36K   17 downloads

Attached File  24.jpg   781.41K   16 downloads Attached File  25.jpg   767.59K   24 downloads

Ispod je spisak dijelova koji su za zamjenu:

Klip, karike 38.5mm
Lezajevi radilice
Semerinzi radilice, kurble, mjenjaca, osovine zupcanika
Lezajevi prednjeg i zadnjeg tocka
Komplet dihtunga za masinu
Prednje pakne
Komplet sajli (gas, kvacilo, kocnice)
Plastike za zadnje vile
Zadnja unutarnja guma
Kajla piramide mjenjaca
Gumice i lezaj za nosac zadnjeg zupcanika
Navlake za nogare, mjenjac, kocnicu i kurblu

Attached File  26.jpg   1.52MB   27 downloads

#18 Lauda

    Izgubio karburator

  • Administrators
  • 5,751 posts
  • MestoBrčko / Novi Sad
  • VozimKeeway Focus
  • Cilindar:Malossi Sport 70
  • Auspuh:TG Trek
  • Karburator:Dell 19

Posted 13 August 2017 - 21:57

Svaka cast, opremio si se fino za radove. Pratim nastavak :)

#19 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 20 August 2017 - 23:48

Dalje slijedi rasklapanje rama do zadnjeg srafa

Attached File  29.jpg   868.69K   15 downloads Attached File  30.jpg   799.54K   11 downloads

Attached File  30.1.jpg   728.94K   11 downloads Attached File  30.2.jpg   689.7K   11 downloads

Attached File  31.jpg   748.84K   11 downloads Attached File  32.jpg   856.15K   11 downloads

Attached File  33.jpg   931.75K   12 downloads Attached File  34.jpg   877.78K   13 downloads

Attached File  35.jpg   2.04MB   16 downloads

Radilica se hladila u zamrzivacu 24h, lezajevi su nabaceni bez problema, isto tako je islo i u blokove nakon ponovnog hladjenja.

Attached File  37.jpg   2.11MB   19 downloads Attached File  36.jpg   1.45MB   19 downloads

Attached File  38.jpg   2.31MB   18 downloads Attached File  39.jpg   1.79MB   15 downloads

Attached File  40.jpg   1.55MB   15 downloads Attached File  41.jpg   1.46MB   15 downloads

#20 sinisa93

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,551 posts
  • MestoPrnjavor
  • VozimPiaggio NRG Power DT

Posted 22 August 2017 - 22:58

Sljedece je postavljanje klipa. Proizvodjac je meni nepoznat, DS, na netu nalazim da je to nekakav Daosen, cisti kinez. Ajde takav je bio cini mi se i prosli put pa je dobro izgurao.

Nekim cudom provjeravam sastav karike i vidim da su kinezi uspjeli naopacke nacrtati strelicu i da nju treba okrenuti prema usisu a ne prema izduvu kako inace ide. Na starom klipu sastavi karika su okrenuti prema dole su na ovom novom prema gore i prelazili bi direktno preko prelivnih kanala kad bi se strelica okrenula dole.

Postavljam ga "naopacke" pa cemo vidjeti sta ce reci, valjda ne bi trebalo biti problema.

Attached File  28.jpg   995.82K   16 downloads Attached File  44.jpg   875.99K   14 downloads

Attached File  45.jpg   1.45MB   16 downloads


Dalje ide najdosadniji dio, smirglanje i spremanje (zamalo da napisem plastika, navikao na skuter pa to ti je :D ) za farbanje.

Attached File  46.jpg   1.79MB   13 downloads Attached File  47.1.jpg   1003.98K   13 downloads

Attached File  47.2.jpg   1.97MB   13 downloads Attached File  47.22.jpg   2.27MB   13 downloads

Attached File  47.jpg   1.04MB   13 downloads Attached File  48.1.jpg   744.98K   13 downloads Attached File  48.2.jpg   1.02MB   13 downloads





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users