Jump to content


Zolja Za Trke - Mec 4h


144 replies to this topic

#1 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 19 November 2018 - 18:21

Pozdrav !
Nesto bih da vam predstavim. ali morati za pocetak da se posluzim tekstom sa Tomos foruma, na kojem je projekat predstavljen 2017. godine, kako bi bolje docarao ideju, realizaciju i sam razvoj projekta do danas.

I sve je pocelo ovako... :)

Dakle. Tomos Automatik, prepravljen za vec dobro poznate Tomos trke u nasoj zemlji, takozvani "Moped Endurance CUP 4h"
Na poziv drugara iz Beograda, koji nit' voze motore niti su se susreli sa necim slicnim, ali nakon sto su pogledali i revijalni snimak sa prve eksperimentalne (nulte) trke, sinula im je ideja da ucestvuju, ali falio im je jos jedan "nebazdareni" drugar i setili su se mene. Ubedili su me iz prve i isto vece dosli u Novi Sad da napravimo taktiku i dalji plan :)

Prvo smo se dogovorili da ce za trku biti iskoristen moj Tomos Automatik koji vec godinama zbog nekih sitnica stoji neispravan u garazi. Posluzio je kao idealna osnova, jer je ram savrseno zdrav, fabricki liveni aluminiumski tockovi su neosteceni, oba ravna kao strele , bez pukotina, a osnova masine je A3 sa kratkim prenosima u menjacu, tako da je i to bila jos jedna prednost. Odprilike, imala je sve sto bi ja inace "spakovao" na Automatik za stazu.

-Moped je ubrzo rasturen u delove, ram i sve ostalo, odneli su drugari u Beograd, a masina je ostala kod mene u Novom Sadu, jer je tako pao dogovor, svako radi svoj deo posla. Moje je da napravim konkurentnu masinu, njihovo je da daju sve od sebe kako bi ostatak motora bio sto bolji i pogodniji za trke.
U Beogradu je usledilo detaljno ciscenje rama, spricgitovanje, farbanje i sredjivanje. Dok sam ja u Novom Sadu skupljao delove i kovao plan za masinku....nije bilo lako odluciti odakle poceti i u kom smeru ici, jer do sada nikad nisam ozbiljnije frizirao Tomose sa automatkim menjacem ,a ne znam ni kako se ponasaju na stazi. Medjutim, od nekuda se moralo krenuti. Poceli smo od nabavke delova

- Nekoliko Motinsovih A5 cilindara, sto novih sto polovnih , sa Motinsovim klipovima 38-39mm
- Dve glave za A5 cilindar , na kojima je naknadno skroz izmenjen oblik i smanjena zapremina kompresionog prostora u paru sa odgovarajucim klipom.
- Specijalni 6203 lezajevi radilice sa karbonskim kavezom , deklarisani na 28.000 obrtaja
- Iglicasti lezaj kvacila i svi moguci lezajevi i semerinzi u masini stavljeni novi
- Dellorto 16/16, Dellorto 14/14 i dva komada Dellorto 12 karburatora da se nadju
- Snopovi brzina , kvacila, pakne, sajle, dihtunzi, karike i sve sto smo mislili da moze da strada u toku trke.
- Semi-slick 70/90 R16 gume , za koje smo kasnije prepravili felne i ventile da budu tubeles
- Radilcu smo opremili originalnom CRK klipnjacom sa srebrnim kavezom i punim polutkama bez rupa
- Za varnicu se brine Iskrino elektronsko paljenja sa promenljivim uglom pretpaljenja sa rastom broja obrtaja i malenim laganim magnetom.
- Za usis je trenutno zaduzen mali Dellorto 12 karburator, jer za vece nismo imali odgovarajuce dizne.
- Cilindar....cilindar je prica za sebe. Izmenjani uglovi i sirine kanala, prepravljen klip u skladu sa cilindrom i pravilnikom...uz jos par trikova, na moju veliku radost, jako lepo se pokazao na stazi. Necu biti skoram, bio je najbrzi moped na stazi.


E sad, ponovo se selimo iz Novg Sada u Beograd gde se radi na ciklistici mopeda i stajlingu:
Dok sam se igrao sa masinom, pojavili su se i prvi problemi sa ostatkom motora. Zadnje vile su nam imale poprilicno lufta u caurama a i osovina je bila pojedena, pa smo morali da izbijemo caure i napravimo sve novo kako Bog zapoveda. Osim toga, pukla je opruga u jednoj cizmi prednih vila i ostao je neki deo zaglavnjen unutra, pa smo odlucili da stavimo napred viljusku od BT-a sa mostovima od Elektronika 90, kako bi mogli podesavati visinu prednjeg dela mopeda. Tu smo vec resili dobar deo ciklistike, ali su nam kocnice ostale slabe , sto smo resili tek nakon prve trke.

Nekako smo mi to uspeli sve da sklopimo za probu, medjutim na prvom paljenu motor nije radio nikako......jedva smo ga palili pod saugom, cim bi otvorili saug, motor je radio samo na punom gasu i to dosta lose. U voznji se gasio, trokirao, iskakao iz brzina.....sve je izgledalo kao najveci kosmar, a trka je bila za svega par dana. Umorni od svega, ostavljemo motor u garazi, a ja se vracam u Novi Sad da se odmorim. Sutradan, drugar zove iz Beograda i kaze da motor radi sve bolje i bolje, a nista nisu dirali oko masine. Nakon dva dana, automatik sam od sebe pocinje solidno da radi, ali nema nista ispod pola gasa, odma se gasi...radi samo u obrtajima. Dolazimo na prvi zvanicni trening sa neispravnim mopedom, ispred staze steluje motor, pokusavamo da ga ozivimo ispod pola gasa ali bezuspesno. Reaguje na promenu dizni ali sve je to slabo. Donosim zakljkucak da je glavni problem u karburatoru. Odlucujemo da skinemo Dellorto 16 i vratimo fabricki Dellorto 12mm. Automatik pocinje da radi bolje, ali ne dovoljno.....povecavamo diznu, 65, 70, 75.... tek na 80 dobijamo dobar rezultat i tu stajemo, jer nemamo vecih dizni. Automatik srecom pocinje da radi jako lepo. Vozimo trening i odlazimo kuci poprilicno zadovoljni. Nakon 3 dana, dolazimo na trku i tu pocinju pehovi. Zbog predugackih fozastera, drugar kaci u krivini, pada i lomi fozaster. Vraca se u boks, vadimo kako znamo i umemo zalomljeni sraf iz mosta, montiramo drugi i vracamo se u trku. Nakon toga, izbija nam dihtung dekle kvacila i ulje lije. Resavamo problem drugim dihtungom, ne znajuci uzrok. Vozimo dalje, puca nam zadnja guma...menjamo je na licu mesta, nakon sat vremena puca ponovo. Sta se desi ne znam, nekako se ustine, iako je i spoljna i unutrasnja guma nova, felna nema nikakva ostecenja, guma se jednostavno prokine. Zavrsavamo trku nakon 4 sata na 20 mestu od 29 ekipa. Za prvi put, moze da prodje, nismo zadnji i zavrsili smo je na kraju krajeva. Sta je tu je..... vracamo se kucama i kujemo novi plan za resavanje problema.

Odlucujemo da po svaku cenu napravimo tubeles gume bez unutrasnje, sto nakon malo muke i truda uspevamo bez greske.
Otvaram masinu, gledam sta je problem, kako moze da izbije dihtung i da fali parce....dolazim do zakljucka da masina nema odusak. I gle cuda, stvarno nigde nema oduska. Busilica je resila i taj problem.
Skracujemo fozastere i krivimo na gore, kako bi mogli da zalegnemo sto vise bez kacenja, sto je urodilo plodom. Zalegali smo koliko god guma to dopusta, do same granice.

To bi bilo to za sada, umorio sam se vec od teksta. Evo nekih slika
Attached File  DSC-1297.jpg   190.27K   46 downloadsAttached File  DSC-1301.jpg   189.75K   52 downloadsAttached File  DSC-1300.jpg   76.22K   44 downloadsAttached File  DSC-1303.jpg   69.44K   38 downloads

Attached File  20543763_1255692157886441_3613242565506863065_o.jpg   70.48K   38 downloadsAttached File  20429922_1253582844764039_4733335884739838868_n.jpg   56.36K   41 downloadsAttached File  20429929_1253586004763723_3021580983973487084_n.jpg   61.22K   40 downloads
Tekst i slike su iz iz 2017. godine , sam pocetak prve sezone.

Sledi nastavak, ovo je tek pocetak.....

Edited by pajser9, 19 November 2018 - 18:32.


#2 francuz69

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 443 posts
  • MestoBeograd
  • VozimKymco Downtown 300

Posted 19 November 2018 - 21:44

Sjajno, samo nije u redu broj

#3 .::SALLE::.

    Član

  • VIP
  • PipPipPip
  • 274 posts
  • MestoKraljevo
  • VozimCBR 600RR

Posted 20 November 2018 - 12:43

Sve super , samo ovo da je bio najbrzi na stazi ne bih bas mogao da se slozim :)

#4 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 20 November 2018 - 13:08

Drago mi je da si s nama podelio bar delić pripreme Automatika za sada već popularnu trku Endurance cup!!

Nošeni idejom da možda i mi pripremimo jedan motor za tu trku, pored svih troškova koji idu uz ovako nešto, kvarova i pehova koji se neminovno dešavaju, nedostatak vremena je ključna stvar koja nas je odvratila od ideje...
Pripremiti jednu običnu zoljicu za ovakvu trku nije uopšte mali posao, i treba se ozbiljno uhvatiti u koštac sa problemima i setovati taj motor kako valja...kroz tvoj text upravo to i vidimo...

Konkretno u vašem slučaju ne verujem da je problem bio u velikom difuzoru karburatora 16mm, već nešto drugo..Ne mogu da tvrdim i šta jer ne znam kompletni setup i postavku...a možda je taj 16mm karb jednostavno neispravan..

Bilo bi lepo ako ima neki snimak trke ili još bolje snimak podešavanja motora, neki materijal iznutra :)

#5 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 20 November 2018 - 17:39

View Post.::SALLE::., on 20 November 2018 - 12:43, said:

Sve super , samo ovo da je bio najbrzi na stazi ne bih bas mogao da se slozim :)
takodje

#6 Pupo

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 244 posts
  • MestoZg
  • VozimArea51

Posted 20 November 2018 - 18:03

Predobro. I super na ideji za kup takvog oblika. Nije sigurno jeftino ni jednostavno pripremit motor, al sigurno je gušt kada odvoziš 4 sata trke.

Stavi još slika ako imaš.

#7 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 20 November 2018 - 20:10

Sto se tice toga da je bio najbrzi na stazi, odnosi se na prvu zvanicnu trku. Ada Huja. Ne znam koji je bio brzi na pravcu, moracete mi reci, jer ne postoji taj momenat trke da na pravcu neko prodje ispred. Ako je neko voljan da pogleda 4 sata trke, moze da uradi na youtube kanal pa mi kaze koji je to bio momenat...ja sam pazljivo gledao i dok sam vozio i dok su vozile moje kolege iz tima.
Zapravo, bio je brzi FOX sa varijatorom od S Tuned tima, ujedno i najbrzi motor u prve dve trke, mogao da nas pretekne na pravcu na zalet jer je imao daleko bolje ubrzanje, ali krajnja brzina je bila ista. Sad to vise nije ni ista klasa, varijator je u "Openu", ali nebitno, glupo se oko toga raspravljati. Konkurencija je kasnije mnogo uznapredovala i to je otislo jako daleko u odnosu na tu prvu trku i proslu sezonu. Daleko od toga da je sada najbrzi.
Ne znam odakle bi poceo, mnogo toga je uradjeno za dve godine i motor je prosao mnogo faza i razlicitih podesavanja, ali evo nekih zanimljivih slika, Mesano meso, staro, novo...svasta


Attached File  20180918_213429.jpg   4.5MB   34 downloadsAttached File  DSC-0936.jpg   140.37K   33 downloadsAttached File  DSC-0955.jpg   128.82K   29 downloadsAttached File  DSC-0987.jpg   88.37K   34 downloadsAttached File  45616952_343339653065169_2748372688224387072_n.jpg   74.76K   33 downloadsAttached File  DSC-1009.jpg   163.07K   34 downloadsAttached File  DSC-1014.jpg   147.76K   37 downloadsAttached File  DSC-0998.jpg   137.56K   43 downloadsAttached File  DSC-0999.jpg   273.85K   42 downloadsAttached File  DSC-1230.jpg   57.25K   48 downloadsAttached File  DSC-1229.jpg   134.66K   45 downloadsAttached File  DSC-1227.jpg   169.51K   45 downloadsAttached File  DSC-1249.jpg   46.87K   38 downloadsAttached File  DSC-1035.jpg   152.91K   34 downloads

#8 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 20 November 2018 - 20:27

Predhodne slike su uglavnom iz prosle sezone.
Trenutno je na motru Mikuni 18, PVL inner rotor, auspuh rucni rad , menjac jednobrzinac sa ravnim zubima takodje rucni rad , drugacije kvacilo itd...
Ideja da se sa novim setupom zavrsi sezona u klasi "Serija", koju smo vozili od samog pocetka, uzdrmana je kada je pocela struja da otkazuje i svako malo od obrtaja izgori namotaj.
13700 obrtaja je izmereno pod opterecenjem sa Iskra strujom dok ne probije. Nakon toga, montiran je PVL i poslednju trku je vozena klasa Open, jer je u "Seriji" dozvoljena samo struja koja se fabricki montirala na neke od modela Tomos Automatika.
Sa novim setupm, stigli su i novi problemi. Menjac i kvacilo nisu mogli da izdrze. Menjac pokida zube, a kvacilo otkine korpu ili popucaju nosaci lamele. Mdjutim i to je reseno....
Trenutno se radi na jos jacem setupu za open klasu, jer nismo vise ograniceni fabrickim usisom. Za Seriju spremamo drugi moped.

Malo svezije slike:
Attached File  20181018_211119.jpg   2.91MB   40 downloadsAttached File  20181018_211153.jpg   3.54MB   44 downloadsAttached File  20181020_172310.jpg   3.85MB   42 downloads

I snimak sa Iskra strujom i starim auspuhom, podesen za "Seriju" do 11.000 obrtaja, vise nije mogao pod opterecenjem. Bio je predugacak.

Edited by pajser9, 20 November 2018 - 20:38.


#9 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 20 November 2018 - 20:40

Ja se izvinjavam sto pisem nekoliko postova za redom, ali bojim se da bi bilo previse nepregledno kada bi toliko razlicitih prica i tako dug preriod razvoja stavio u jedan post.
Sto se tice finansija..... bilo je jeftino u pocetku, sada je vec ozbiljnija prica, i neki minimum da se napravi moped koji nece biti najsporiji na stazi, po mojoj proceni je 1000e i to pod uslovom da se ne "luta" mnogo, nego da se vec zna neka pouzdana receptura. . Za Top10 treba svega, i vise para i mnooooooogooo mnogoooogoo vremena i zivaca. Ja sam ove godine sve zapostavio....nazalost. Nisam isao ni na more, auto u koji sam ulozio pola mladosti sam zapostavio....svo svoje slobodno vreme i energiju sam umerio na MEC, tacnije na ovu zolju, koja izgleda katastrofa. NAKAZA, ali sam izgled je bio u skroz nekom desetom planu...zapravo nije ni bio u planu, vazno je samo da funkcionise.
Sad preko zime cu se pozabaviti malo i estetikom, barem da lici na nesto.

Edited by pajser9, 20 November 2018 - 20:44.


#10 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 20 November 2018 - 23:44

Faza 1:
Obuhvata slike iz prvog posta, kada je tek sastavljen moped (dellorto 12, probni cilindar, staro vesanje sa dva amortizera i brdo nekih nedostataka)

Faza 2:
Obuhvata to na slikama koje cu sada postaviti:
Nova glava, novi cilindar, novi auspuh, novo vesanje, Paioli monoamortizer, BT zadnja viljuska , nov karburator, novi usis, novi prenosni odnosi...sve novo za pocetak sezone 2018.

Faza 3:
Trenutno stanje sa PVL-om, novim menjacem i jos nekim dodacima

Faza 4 i 5 su vec zapocete i plan je da se zavrse i testiraju na prolece, sa prvim toplijim danima.
A ova masina sada ide komplet sa auspuhom, karburatorom i strujom u kutiju i bice rezervni agregat u slucaju nekog veceg kvara na trci.
(dozvoljena je promena agregata u boxu).



Faza 2 slike:
Attached File  DSC-9225.jpg   257.23K   31 downloadsAttached File  DSC-9275.jpg   47.7K   33 downloadsAttached File  DSC-9267 (1).jpg   58.39K   35 downloadsAttached File  DSC-9262.jpg   48.39K   32 downloadsAttached File  DSC-9274.jpg   50.47K   32 downloadsAttached File  DSC-9173.jpg   58.62K   31 downloadsAttached File  DSC-9177.jpg   239.53K   32 downloadsAttached File  DSC-9376.jpg   269.37K   35 downloadsAttached File  DSC-9373.jpg   257.54K   35 downloadsAttached File  DSC-9247.jpg   288.28K   36 downloadsAttached File  DSC-9354.jpg   81.88K   37 downloadsAttached File  DSC-9099.jpg   36.04K   34 downloadsAttached File  DSC-9101.jpg   64.26K   35 downloadsAttached File  DSC-9087.jpg   54.77K   34 downloadsAttached File  DSC-9191.jpg   275.68K   32 downloadsAttached File  DSC-9234.jpg   287.53K   29 downloadsAttached File  DSC-9186.jpg   57.15K   30 downloadsAttached File  DSC-9212.jpg   46.33K   33 downloadsAttached File  DSC-9361.jpg   33.73K   31 downloadsAttached File  DSC-9364.jpg   45.02K   32 downloadsAttached File  DSC-1249.jpg   46.87K   30 downloads

Edited by pajser9, 20 November 2018 - 23:49.


#11 asanin

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 136 posts
  • MestoNis
  • VozimTOMOS

Posted 21 November 2018 - 00:29

Veoma zanimljiv projekat, video sam uzivo motorce na trci, samo napred! ;)

#12 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 22 November 2018 - 08:01

Da pohvalim rad, ne stižem ništa da komentarišem, ali pratim..

#13 VlatX

    Član

  • Moderators
  • 808 posts
  • MestoSkopje
  • VozimBaotian 28C

Posted 24 November 2018 - 00:52

Koji je klip u pitanje,ako je neki tipa standard sa debeli gusanih karika lej izdrzi bar jednu trku na tih obrtaja,samo napred pratim projekt!

#14 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 24 November 2018 - 02:40

Vozili smo obican klip za Tomos A5, 39mm sa dve karike 1.5mm, , ali smo koristili samo gornju. Sad je klip sa L karikom

Edited by pajser9, 24 November 2018 - 02:41.


#15 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 24 November 2018 - 08:16

Klip sa L karikom je dobar sa aspekta držanja kompresije jer se talas bukvalno lomi u tri žljeba u klipu, međutim problem su depoziti koje ukoliko ne čistiš ubrzo krenu pritiskati i enormno trošiti kariku. Svi veliki proizvođači su odustali od L koncepta, mada razvojem tehnologije za alu nikasil odlične rezulrate donose tanke a duboke karike-ili samo jedna.

#16 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 24 November 2018 - 15:28

I onda jesi na kraju skapirao zašto ti je probio zaptivač na dekli, i zašto 12-ici dell-u treba 80 dizna

#17 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 24 November 2018 - 15:38

Ne znam kako i zasto, ali niije bilo fabrickog oduska na bloku motora. Inace, taj motor je uvek slinavio na semerinzima i vazda imao problem sa gubljenjem ulja jos dok se vozio svakodnevno "sa zmigavcima i tablicom" u redovnom saobracaju, samo sto ja na to nisma obracao paznju. Vozio sam ga jedno leto i od tada stoji.
Cim sam izbusio rupicu, problema nije bilo i prestao je da slniavi na iglicastom od kurble i da izbija dihtunge. Nije problem u semeringu radilice ako na to mislis :)

Ne znam zasto mu je trebala dizna 80, ali nije samo kod mene slucaj da taj karurator bez filtera trazi veliku diznu.
Znas li ti?

Edited by pajser9, 24 November 2018 - 15:39.


#18 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 24 November 2018 - 16:51

Ja automatike nisam mnogo radio, ali APN nema rupicu za odušak, čep za ulivanje ulja je sa gumicom za dihtovanje, te u rupu ulazi pasent. Sad da li ima neke veze što se automatik vozi sa ATF uljem, dok APN sa SAE30, ne verujem, isto mislim da nema taj odušak neke veze, jer je ulje u svega 1/3 zapremine kartera, ostalo su delovi u vazduhu koji se kupaju. Ako tako gledamo onda je ta vazd komora sasvim dovoljna da bude ekspanzioni sud ulju koje ima dilatacije na temperaturi..

E sad ako imas kompresor koji pumpa, tipa loš semering na radilici, onda je druga priča, te situacija postaje logična. Mada ti semerinzi retko propuste u jednom smeru pa da se desi ovo, uglavnom duvaju u oba smera, pa je u karteru razmena pritiska i vakuma...

#19 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 24 November 2018 - 20:34

Koncept sa L karikom nije los , bolja je zamka za gasove , teze produvava , nesto je optereceniji greben klipa zbog manjeg oslanjanja , primenjuje se zbog povecanja kompresije...na onom bivsem poslovnom Maticu sa velikim gusanim cilindrom kojeg ne vozim imam upravo to ...u stvari to ne postoji u prodaji - klip sa L karikom na kome su otvoreni prozori i to radi dobro , tako je samo povecana kompresija ...

Boljka Matica je to curenje na osovini kurble kroz iglicasti ...

Bas je velika dizna za 12 mm ...al` ako tako trazi ....

Koju radilicu imas kad izdrzava te obrtaje ?

#20 pajser9

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 166 posts

Posted 25 November 2018 - 16:32

Mario, ja sam mislio da ti APN znas napamet i ako treba da nacrtas kompetan sklop u sred noci :P
APN ima odusak, pored kurble :)

ALIEN, ima i za taj iglicasti od kurble resenje. Nekad slinavi zbog loseg semeringa, nekad bez pravog razloga, ali uglavnom je problem sto se kurbla pojede na tom mestu (semering se usece)
Evo resenja:
Attached File  20181018_211153.jpg   3.54MB   39 downloads


CKR klipnjaca sve to podnosi, ali mora biti original.
Sto se tice Dellorta SHA 12, radio je tako kako je radio....bio je dobar, ali nedostatak tog karburatora je sto ne moze da se steluje nista osim glavne dizne.

Edited by pajser9, 25 November 2018 - 16:34.






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users