Meni je ovo problem na SR-ki od prošle godine, jer nema mesta za termostat a i da ga ima, verovatno ga ne bih stavljao jer mi je u spornim trenutcima potreban što bolji protok...
Pošto je u upotrebi električna pumpa, rešio sam da pokušam da održavam temperaturu motora na način što ću umanjiti protok, skidanjem radnog napona pumpi dok se motor ne ugreje... Sad moglo bi to i ručno da se radi sa prekidačem, ili sa potenciometrom, ali nije u tome fora,.. regulacija po meni treba da je automatizovana...
Svi mi koji vozimo LC, imamo u glavi motora uvrnute termoprekidače ili sonde kako ko, u zadnje vreme već dosta njih meri temperaturu sa malim termometrima, a oni rade sa malenim sondama, koje menjaju otpor u zavisnosti od temperature, bilo pozitivno (sa porastom temp, raste otpor) ili negativno (sa porastom temp, opada otpor). Ideja je krenula od tačke da se takva sonda koristi, sad da li baš ista ta koja nam služi za merenje ili jedna druga zasebna, videćemo i razmisliti, zavisi od elektronike za koju se odlučimo i koliko će ona uticati u kolu merenja dosadašnjeg termometra... Svakako sonda mora biti u glavi, a ne u mernom mostu na crevu, jer je po meni najrelevantnija temperatura što bliže kompresionom delu i cilindru...
ovakve termoprekidače SIP prodaje za 30-ak eura, koji rade na principu bimetala, i drže temperaturu motora na rasponu 70-75C, na način što uključuju i isklučuju motor pumpe, čist mehanički spoj, gde pumpa ne radi do 75C kada je bimetal uključi, i kada se voda rashladi onda isključi na 70C i tako u krug.. Po meni ovo nije ništa posebno, da sad ne zalazim u to koliki je zaista Delta T, teško mi je da poverujem da je to 5C poznavajući inertnost bimetala, nebitno.. .svakako mi nije logično da cirkulacije nema do 70C, pa posle krene hladna voda... ajd kasnije je već ceo sistem u nekoj sprezi pa malo vrti malo ne vrti... ne bitno meni je to nekvalitetno, preskupo, a i meni ne treba 75, nego 55 ili 60 za MHR, uostalom zašto ne bi korisnik sam odredio radnu tačku svog motora...
U to ime sam nakopao nešto stare literature, i još prošle godine kada sam o ovome pisao u svojoj temi bacio pogled na neka od ovih rešenja. vrlo je moguće da može neki kineski termometar da se kupi za sitne pare i da se programira da uključuje ili isključuje, ali meni nikad nije bila u tome fora, mnogo mi je bilo važnije da znam kako nešto funkcioniše, a pre svega da se to odradi u domaćoj radinosti...
dakle od regulatora napona sa integralnim stabilizatorima imamo dva-tri rešenja.. kola su 723, ili LM317, a može da se odradi i sa 7805 stabilizatorom napona koji je predviđen da radi na stabilizacili napona od 5V pa ukoliko mu se 2 nogica odvede na neki potenciometar ili promenljivi otpor može napon da mu poraste do recimo ulaznog napona umanjenog za neku malu vrednost... isto tako LM 317 radi na regulaciji napona od 3-30V, slična šema povezivanja je...
kopiram vam stranice literature gde se to opisuje na nekoliko strana
i dalje bitno je koja je cena izrade celog sklopa.. naravno, međutim ne kopka me to, nego koji je to pad maksimalnog napona i koja je disipacija u najhladnijem stadijumu... Ako pogledamo šemu unutrašnjeg kola recimo 7805 IC-a vidimo da radi sa jednim jačim tranzistorom u izlaznom kolu, a njemu je pad napona 1,4V u otvorenom stadijumu.. jasno je da će nam pumpa u najtoplijem stadijumu imati za minimum za 1,4V manje, a nije isključivo da nije malo više treba proveriti, i tu je za razmišljanje koliko će protok biti umanjen kada je najpotrebniji... svakako možemo da dodamo još jedan prekidač i da u spornim situacijama samo premostimo celo kolo regulacije kao da ga nema i time eliminišemo pad napona u najtoplijem stadijumu...
dalje treba računati da jedan 7805 na izlaznom naponu od 5V recimo kada je motor hladan, mora da disipira-odvede razliku napona u toplotu, koja je recimo 7-8V na struji potrošača, recimo 0,7A i to je 5,6W, i bez obzira koje je vreme u pitanju 1 ili 3 min, taj 7805 mora ozbiljno da se hladi... tom prilikom sam počeo razmišljati o recimo 2N3055 tranzistoru koji se nalazi u TO3 kučištu i koji može kvalitetnije da se pričvrsti na hladnjak, a da tom prilikom recimo disipira i 20W, pa da u našem slučaju to ne bude problem... može malo da se pojednostavi ceo sklop...
evo neke šeme regulacije napona sa tranzistorima
gde se recimo vidi da sa jednostavnom spregom dva tranzistora i promeljivim otporom može lepo da se kontroliše izlazni napon.. recimo par 2N3055 za glavni ili BD139 ako ovaj veliki nije potreban, i jedan maleni BC108 ili 109 na čiju bazu bi doveli merenje sa NTC ili PTC promeljivog otopora koji je u sondi.. . naravno da u šemu treba ukalkulisati i jedan trimer maleni potenciometar sa kojim bi mogli celo kolo da dovedemo u radnu spregu za motor koji je potrebno podesiti brzinu protoka... i to nije isto, čak ni slično u različitim aplikacijama...
eto ideja je otvorena... ja se nadam da ću sve da dovedem do nekog optimuma na radnom stolu, sa sve testom pumpe,, pa da pređemo u izvedbu... nadam se da ćemo se uklopiti u neku simboličnu cifru izrade...
ko je voljan da komentariše i diskutuje, dobro je došao... sada pravimo plan, i kreiramo prototip...