Jump to content


Regulacija obrtaja električne vodene pumpe



69 replies to this topic

#21 Josip

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 62 posts
  • MestoSeget Donji
  • Vozimnrg extreme

Posted 22 November 2013 - 20:57

oprostite što sam dosadan, a kad će biti onaj modul za regulaciju protoka vodene pumpe?

#22 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 23 November 2013 - 01:15

razmišljao sam o realizaciji sada preko zime, toliko je posla bilo da nisam stigao da se bavim tim ekstra stvarima...

rešićemo svakako

#23 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 25 November 2013 - 10:40

Mozda imam resenje za vas...

Ja sam zadnje dve nedelje u fazonu LED tehnologije , hocu da radim neko osvetljenje za svoju dusu , nevezano za ovo nase, a posto kad nesto radim trudim se da o tome saznam sve sto mogu ( NET je zakon ) , onda si ravnopravan sagovornik trgovcima , znas sta hoces i ne mogu da ti uvale ono sto ti ne treba , to ako vide da si ovca za sisanje...

Elem, o cem se radi ? LED tehnologija osvetljenja radi na 12 V DC..., znaci na jednosmerni napon od 12 V...aKo smanjimo taj napon smanjicemo i snagu potrosaca, pa ce on slabije raditi ( slabije sijati, slabije ce se okretati motor ) , a to je upravo ono sto vama treba ...regulacija broja obrtaja pumpe...

U domacinstvu imamo AC napon , naizmenicni od 220 V iz mreze koji putem trafoa pretvaramo u onaj koji nam treba - 12 v DC...postoji elektronska komponenta koja se zove DIMER... nama su poznati oni regulatori za svetlo, oni obaraju 220 v na manji napon , pa sijalica sija slabijim , zeljenim intenzitetom...ali , ako takav dimer koji smanjuje snagu primara primenimo na obaranje napona na sekundaru , smanjicemo i njegovu snagu , ali ce primar vrlo brzo pregoreti zbog pregrevanja, jer potrosac je jaci nego sto je napajanje ...dakle, tako ne moze ...to mozemo uporediti kao kad bi isli autom na uzbrdici neadekvatnim stepenom prenosa , cetvrtom umesto trecom , necemo pokvariti menjac, koji je u stvari sekundarni prenos , vec ce doci do pregrevanja motora ( koji je primar ) ...

Za regulaciju Led osvetljenja kineski ( ili koji drugi ) mozak je smislio dimer NA SEKUNDARU , time se ne ugrozava rad primarnog kola, a redukuje se snaga osvetljenja, a pretpostavljam da bi takav sklop mogao da sasvim lepo regulise i broj obrtaja vodene pumpe, ono sto vama treba ...cena tog dimera je vise nego prihvatljiva , to je sad jeftino , ima ih na raznim sajtovima o led osvetljenju , pa to treba pregledati ...

Mislim da bi trebalo razmisljati u tom pravcu ...

#24 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 17 December 2013 - 01:04

Ima li neko konacnu semu? Ja sam radio neke simulacije sa NTC otpornikom i raznim tranzistorima, mosfetovima, ali je i na najboljem veliki pad napona zbog otpornosti Rds-Rec (sa 12 na 9V) sto je daleko od savrsenog. Povezivanje obicnog potenciometra sa NTC otpornikom opet nije moguce jer je NTC sa najmanjom otpornoscu 100 oma sto je jako puno. Postoji li bolje resenje u home-made varijanti?

#25 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 17 December 2013 - 01:09

ne , ako dovedeš jedan tranzistor u zasićenje, trebalo bi da ima svega 1,4V pad napona a taj poslednji stadijum sam razmišljao da bude premošćen sa malenim releom, koji opet sa drugog tranzistora dobija informaciju kada da kratko spoji radno kolo i pumpa dobija pun napon

#26 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 17 December 2013 - 01:13

Ok shvatam. Jel imas semu ili da i dalje eksperimentisem?

#27 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 17 December 2013 - 01:18

nemam, mislim ideja u glavi postoji ali nije sigurno da će da funkcioniše, pa ne bih da crtam dok ne proverim, aj nacrtaj ovo što si ti eksperimentisao....

#28 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 17 December 2013 - 01:33

Odmah da napomenem, slabo se razumem u tranzistore, nemojte mi zameriti na ovako jednostavnoj (i mozda lose povezanoj) semi.
Potenciometar predstavlja NTC otpornik, a crno-sivi pravougaonici su voltmetri i ampermetri cisto da se vidi gde struja prolazi i koliki je napon.
Posted Image

#29 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 17 December 2013 - 01:50

da ok je to , ajd ubaci u taj tvoj simulator običan bipolarni tranzistor, koji ima dva pn spoja, recimo npn, tipa 2n3055 pa vidi šta kaže

#30 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 17 December 2013 - 02:01

Mislim da ona sa LM317 radi posao, jedino sto mora na hladnjak, ili on ili tranzistor neki NPN malo jaci tipa BDxxx. Ja sam obecao onu shemu koju koristimo za kontrolu brzine ventilatora u audio pojacalima. Samo da pronadjem pa cu okaciti.

#31 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,768 posts

Posted 17 December 2013 - 10:14

i daj molim te prebaci sijalicu na granu kolektora, tu gde ti je 1,633 voltmetar, ovako sijalica sa svojom unutrašnjim otporom utiče na napon koji se vozi na bazu tranzistora, a taj unutrašnji otpor se menja u zavisniosti od užarenosti vlakna..

dakle sijalica treba da bude regulisana, ali baza tranzistora mora biti na tvrdom naponu, naravno preko potenciometra, odnosno kasnije nekog ntc-a

#32 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 17 December 2013 - 14:20

View PostMario, on 17 December 2013 - 01:09, said:

ne , ako dovedeš jedan tranzistor u zasićenje, trebalo bi da ima svega 1,4V pad napona a taj poslednji stadijum sam razmišljao da bude premošćen sa malenim releom, koji opet sa drugog tranzistora dobija informaciju kada da kratko spoji radno kolo i pumpa dobija pun napon

Ajd prvo da se proba prostija verzija sa padom napona na tranzistoru bez dodatnih relea, pa ako se u praksi pokaže da treba ipak pun radni napon i pun protok onda ok, mada bi ja to izveo na neki prosti pekidač negde na dohvat ruke, jer neće trebati svaki čas, a mnogo je pouzdanije, naročito ako nedaj bože zakaže elektronika, prekidač je tu da pokrene pumpu, a i može se upaliti svakog momenta po želji i situaciji.

#33 bojan681

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 4,906 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimSprint Eagle

Posted 17 December 2013 - 20:10

Ma i ja sam mislio da je tako najjednostavnije, uzme se jedan potenciometar i rucno regulises... Druga varijanta je da se isprogramira mikrokontroler kako se voda u hladnjaku zagreva tako da povecava protok na pumpi i na kraju upali rele... Imao sam negde semu, samo mi falio program za mikrokontroler mada nije to komplikovano napisati, vise se brinem koliko je siguran taj mikrokontroler, treba napraviti neku zastitu, npr ako je upaljen motor a pumpa prestane da radi motor mora da se ugasi..

Edited by bojan681, 17 December 2013 - 20:12.


#34 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 17 December 2013 - 20:20

U medjuvremenu sam naisao na informaciju da je najbolje da tranzistor bude ili ugašen da ništa ne provodi ili u zasićenju znači da u potpunosti provodi jer je u tim stanjima grejanje tranzistora najmanje odnosno najmanje energije se baca, a i nije potrebno ogromno hlađenje i sl. Dakle linerna regulacija nije baš praktična na velikim strujama.

Bolje resenje je povezati jedan generator impulsa-tajmer sa PWM (pulse width modulator) kolom koje bi podesavali sa NTC-om.

Palo mi je na pamet da modelari koriste elektronske regulatore za asinhrone elektromotore koji se upravljaju radio talasima tj. pretpostavljam nekim impulsima koje dobijaju sa prijemnika pa bi to pojednostavilo semu. Iz Kine stizu preko Madjarske jer je carina manja. Ukupna postarina se moze porediti sa razlikom izmedju dolara i evra tj. zanemariva.

Za sad je ova sema aktuelna, kasnije cu razraditi prethodno navedenu, ekonomicniju semu.
Posted Image
Kombinovanjem NTC i obicnog otpornika uz zadrzavanje iste ukupne otpornosti bi podesavali linearnost regulacije-osetljivost. Napon na voltmetru je na slici 9V sa pomocnim potenciometrom (koji se kasnije otklanja), podesenim na 50%. Pri temperaturi od 60-80C bi trebalo da je punih 12V.

Edited by tuningfanatic, 17 December 2013 - 20:37.


#35 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 18 December 2013 - 00:40

Za razliku od mosfet-a, tranzistor ima strujnu regulaciju, sto po mom zakljucku doprinosi padu napona na potrosacu. Uocio sam da je tranzistor daleko linearniji od mosfet-a, ali vec prevazilazi promenu otpornosti jednog NTC otpornika. Moguce resenje je spojiti vise NTC otpornika kombinacijom paralelne i redne veze da bi se dobila veca razlika izmedju recimo 50C i 70C, ali je problem sto nemam nikakvu informaciju o promeni otpornosti NTC-a na razlicitim temperaturama. Svaka primedba, sugestija je pozeljna jer zelim da resimo vec jednom ovaj problem da ne morate stalno da se strecate kad pogledate u termometar. :rolleyes:
Posted Image

#36 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 18 December 2013 - 01:28

PWM jeste najpametnije resenje zbog disipacije i hladjenja tranzistora, ali ni klasicna analogna regulacija nije za bacanje, barem zbog jednostavnosti sklopa. Ako se primeni neki jaci NPN tipa BD koji trpi veca opterecenja, onda nema problema, radice to sasvim korektno i pouzdano. Ako takav sklop sa LM317 i BD na izlazu tj kao drajver potrosaca-motora ventilatora radi u nenormalnim uslovima u Profi pojacalima snage po diskotekama, sto nebi i u ovoj primeni.

#37 Boza

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,532 posts
  • MestoSopot
  • VozimKeeway Fact

Posted 18 December 2013 - 01:41

Какву струју шаље температурни сензор?

#38 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 18 December 2013 - 02:25

Mislis NTC? To je element koji povecanjem temperature menja svoj unutrasnji otpor ka manjoj vrednosti, znaci pasivni element, kao otpornik koji menja svoj otpor u zavisnosti od temperature. Suprotno njemu je PTC koji povecanjem temperature povecava i otpor.

#39 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 01:35

Veoma zanimljiva tema. Meni bi se svidelo resenje sa mikrokontrolerom. Ko zna da programira moze cuda da napravi.
Nasao sam i nesto sto bi vas mozda zanimalo http://www.pcbheaven...and_Thermostat/
Ovo je za grejanje akvarijuma ali moze da se prepravi da radi obrnuto.

Edited by MaRk0, 26 December 2013 - 01:38.


#40 bojan681

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 4,906 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 02:03

Zanimljiva je sema, ovde se grejac pali direkt preko relea, za pumpu bi tako jedino moglo npr dok je hladan motor da radi 2 sec pa 2 sec ne radi, itd.. Mislim da bi bolje bilo da se napravi preko mikrokontrolera par kanala. Npr ako ima 4 kanala, prva 3 kanala su otpornici razlicite vrednosti od najvece do najmanje otpornosti i na kraju rele...





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users