Jump to content


Regulacija obrtaja električne vodene pumpe



69 replies to this topic

#41 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 02:40

Samo je zeznuto to sto jaka struja treba za tu pumpu sigurno... Sve zavisi od tranzistora koliku struju moze da izdrzi. Evo mozda je ovo najpribliznije onom sto oni hoce http://www.heatsink-...tempcontrol.htm

#42 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 05:05

Ovo gore nije dobro a ovo sam sad proveravao u simulatoru i ok radi. http://217.26.67.168...fan-reg-sch.gif
Samo se izbaci ovo RPM posto pumpa predpostavljam ima samo + i -. Preko potenciometra se od prilike podesava najnizi napon koji moze da bude na pumpi, a NTC obavlja dalji posao.

Edited by MaRk0, 26 December 2013 - 05:10.


#43 bojan681

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 4,906 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 15:05

Moja pumpa ne vuce veliku struju, ajde da zaokruzimo max 0,5A mada je to bilo jos manje...

#44 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 20:43

Nemamo ovde u Krusevcu nijednu radnju sa elektronskim elementima. Sad bi otisao da napravim ovo kolo za kuler od kompa. Taman uz put bi proverio da li moze da radi sa malo jacim elektromotorom. Jbg fali mi samo P-Fet tranzistor

#45 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 26 December 2013 - 20:56

Bosh pumpa vuče 0,7 A

#46 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 26 December 2013 - 20:58

Isprobacemo semu, samo da mi proradi kolo sa relejem.

#47 bojan681

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 4,906 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimSprint Eagle

Posted 26 December 2013 - 22:37

Pa mislim da nije problem naci elektronske komponente za jacinu do 1A.. Ja imam par radnji gde se prodaju el. komponente, imam cak i programator za mikrokontrolere. Ako naletimo na dobru semu napravicu je cisto iz zanimacije.. :)

#48 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 27 December 2013 - 20:14

Ovde ima dosta interesantnih stvari vezanih za kontrolu brzine ventilatora http://www.pcbheaven.com/circuitpages/ ako te interesuje mozes da experimentises pa nam javis rezultate.

Ne mogu da nadjem grafik koji prikazuje odnos otpornost temperatura kod ovog NTC otpornika. Evo sta sam dobio u simulatoru...
Posted Image
Ovaj otpornik od 100 oma je umesto pumpe. Lupio sam da je otpor 100 verovatno je mnogo manji. Ko se dobro razume u elektroniku mogao bi da isproba ovo?

Edited by MaRk0, 27 December 2013 - 20:16.


#49 goggyso

    PureJet je moja misija.

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 7,699 posts
  • MestoSombor
  • Vozimaprilia SR70 PureJet
  • Cilindar:Malossi
  • Auspuh:LeoVince ZXR

Posted 27 December 2013 - 22:45

Evo jos jedne prostije PWM sheme:
Posted Image

#50 tuningfanatic

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 583 posts
  • MestoSenta/Novi Sad

Posted 28 December 2013 - 01:15

Na ovoj stranici imate podatke o NTC otpornicima:http://www.epcos.com.../ntc/index.html

#51 Lauda

    Izgubio karburator

  • Administrators
  • 5,750 posts
  • MestoBrčko / Novi Sad
  • VozimKeeway Focus
  • Cilindar:Malossi Sport 70
  • Auspuh:TG Trek
  • Karburator:Dell 19

Posted 06 January 2014 - 01:38

http://www.redcircuits.com/Page109.htm
Ja mislim da bi se to moglo rijesiti sa ovako nekom jednostavnom shemom.
Cak ova shema koju sam linkovao i odgovara jacini struje koju je mario napisao (ako nisam totalno fulao matematiku :P ) E sad jedini problem bi bio prilagoditi NTC otpornik vrijednostima koje vi trazite (pod pretpostavkom da otpor toga ne utice na ostale komponenete...)

Edited by Lauda, 06 January 2014 - 01:46.


#52 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 04 February 2014 - 19:52

Napravio sam ovo.

Testiranje u toku. Za sad je sve ok. Tranzistor se dosta greje na niskim obrtajima pa sam mu stavio hladnjak za svaki slucaj. Mislim da nece da bude problem jer mu je radna temperatura do 175 stepeni. Razlog tog grejanja je verovatno struja koja sa padom napona(na motoru) raste. I(Amp) = U(Volt) / R(Om)

#53 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 04 February 2014 - 19:55

da veliki pad napona na tranzistoru prouzrokuje veliku disipaciju u Watt-ima, struja ista protiče samo je veći napon na prelazu Colector-Emitor...

ali može to da se optimizuje, i da se uzme u obzir koliko će dugo pumpa raditi na umanjenim obrtajima...

#54 bojan681

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 4,906 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimSprint Eagle

Posted 04 February 2014 - 23:19

A jel se zna na kojoj temp ima max obrtaje? I proveri kolko struje vuce taj motoric i na kom naponu je kad je povezan direkt na akumulator a kako je u ovom slucaju.

#55 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 05 February 2014 - 02:52

maksimalne obrtaje tj. max napon na motoru je negde na 40 stepeni. Makar sam ga tako podesio preko potenciometra. Moze da se namesti najvise do 60C da bude max. Jedina mana je to sto radi u opsegu od 8 stepeni C. Znaci ako je maksimalni napon na motoru pri 40C, onda do gasenja motora dolazi na 32C. Mario je napomenuo da bi voleo da postoji protok tj. da pumpa radi non stop na nekom minimumu dok temperatura ne dostigne nekih 10-15C do radne temp motora(termogrupe) . Tako da ako je po tome ovo ne zavrsava posao.

Struju ne mogu da proverim jer mi je crkao osigurac na multimeru... :igrac: A sto se napona tice cek da proverim... Akumulator bez opterecenja je 12.80V. Sa direks povezanim motorom je 12.42V. Napon na motoru sa povezanim kolom je 12.40Vilti. Zanemarljive su te velicine u svakom slucaju. Ako si mislio na pad napona kad se sve to poveze... U svakom slucaju sve ovo je super samo kad bi imao gde da proverim u praksi, a bice i toga jer mi krajem marta stize LC kit kao kod tebe pa cemo videti... :kurbla:

#56 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,725 posts

Posted 05 February 2014 - 11:17

ne mora biti tog minimalnog protoka, ja sam samo predložio, pa u krajnjem slučaju i mehanički termostat drži cilindar zatvoren do neke temperature, a evo kod nas to neće biti slučaj jer voda prirodnim tokom uvek može malo da se mrdne, taman i da motor ne vrti...

#57 Dajteh

    Stari član

  • Senior Members
  • PipPipPipPip
  • 3,934 posts

Posted 11 September 2014 - 15:37

Malo je komplicirano i nepouzdano izvesti elektroniku koja će postepeno ubrzavat vodenu pumpu na skuteru. Da je termoprekidač sa 2 brzine staviti u glavu i ćao.

#58 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 31 March 2015 - 01:48

Evo, probano je skoro na pravoj vodenoj pumpi i rezultat je NEgativan. Problem je u startu elektromotora vodene pumpe. Da bi motor poceo da okrece potreban mu je bas taj napon od 12V, a ovde regulacija ide bas preko napona. Kako raste temperatura na senzoru tako se napon povecava a imajuci u vidu da motoru treba inicijalni napon od 12V dolazi do zagrevanja namotaja u rotoru pa i moguceg crkavanja. Znaci nikako ovo na vodenu pumpu. Ovaj snimak gore je sa puno slabijim motorcetom iz fena.

Jedno od boljih resenja bi bilo nesto preko releja koji bi palio i gasio pumpu u nekom temperaturnom opsegu. Neko je vec pazario takvu elektroniku sa sve displejom i dugmicima za setovanje kad pali. Ima kod nekog u temi nisam siguran gde sam to video. Ali to vec nije regulacija obrtaja mada isto mu dodje. Sad vidim da je pokrenuta diskusija o nagloj promeni temperature kad se npr pumpa pokrene na 40* i zaspe motor hladnom vodom. Ima logike...

Onda bi jos bolje resenje bilo nesto slicno preko releja koji bi konstantno palio i gasio pumpu na odredjeni period kada je motor hladan i drzao upaljenim kada se zagreje. Mada opet bi tu trebalo ubaciti neki mikrokontroler pa programiranje pa zezanje...

#59 Lauda

    Izgubio karburator

  • Administrators
  • 5,750 posts
  • MestoBrčko / Novi Sad
  • VozimKeeway Focus
  • Cilindar:Malossi Sport 70
  • Auspuh:TG Trek
  • Karburator:Dell 19

Posted 31 March 2015 - 01:57

Nesto mi je cudno da pumpi treba bas inicijalni napon od 12V da se samo pokrene :blink:
Ocekivao sam da ima radni napon od 9 - 12V, barem sam nailazio na takve specifikacije na netu

#60 MaRk0

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 1,165 posts
  • MestoKruševac
  • VozimSprint Eagle

Posted 31 March 2015 - 02:26

Pa mozda si u pravu. Ovo sam probao pre nego sto sam reparirao onu moju pumpu. Zezala me je jedna gumica koja je zapinjala pa je moguce da bi sad radilo. Provericu jos jednom...





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users