Jump to content


Tomos D6


407 replies to this topic

#121 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,769 posts

Posted 10 February 2015 - 18:13

sve od aluminijuma , samo kajla za burence ostaje od čelika... hvata se na težini gde god može

ja sam u svoje vreme mazao sajlu sa grafitnom masti pre uvlačenja, nisam sa uljem podmazivao.. inače isti postupak, malo rastušeš sajlu na kraju pre lema, posle pobrusiš višak...

fabričke sajle nisu ni blzu toliko trajale kao ove pravljene.. mada ne mogu da se setim, ja mislim da sam kupio od 1,5mm na metar, pa sam nju mogao da uvučem u fabrički bužir... gde je bila od 1mm

#122 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 10 February 2015 - 19:49

View PostMario, on 10 February 2015 - 18:13, said:

sve od aluminijuma , samo kajla za burence ostaje od čelika... hvata se na težini gde god može

ja sam u svoje vreme mazao sajlu sa grafitnom masti pre uvlačenja, nisam sa uljem podmazivao.. inače isti postupak, malo rastušeš sajlu na kraju pre lema, posle pobrusiš višak...

fabričke sajle nisu ni blzu toliko trajale kao ove pravljene.. mada ne mogu da se setim, ja mislim da sam kupio od 1,5mm na metar, pa sam nju mogao da uvučem u fabrički bužir... gde je bila od 1mm

Па да, мада, искрено, може још лакше све да буде. Ногоступи (фузастери) су од гвожђа, полуга задње кочнице такође, то не мењам, јер имам 3 иста таква пара за резерву. Буренце сајле је алуминијумско, тај лим што је савијен око буренцета је прохромски (убио сам се док сам то направио да ваља), а наслон за бужир кочнице је од неког ненормално јаког алуминијума,не знам одакле ми.
Наравно да је највећа могућа глупост да изгубиш трку јер ти се покидала сајла :)
Није ми се никад десило, али не мора да ми се деси да би знао да тако не треба :D :D :D

Може се користити и метабонт маст, мада је ја мислим уље боље, јер пружа мањи отпор :)

#123 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 10 February 2015 - 23:09

Ево пар снимка што сам направио. Сад кад имам стабилан интернет проток, могу да постављам снимке :)
На првом се види задњи токач како се врти, мада је то смешно кратко с обзиром на то како ће се вртети кад пређе неки километар.





Сад се прилично брзо заустави јер су стављени нови лежајеви са по 2 заптивне гумице, и оне коче. Иначе, када се то мало "разгази", вртеће се мало преко четири минута, након што га завртим руком на 20км/час. (Исто као предњи точак што се врти)
Лежајеве сам отворио, испрао бензином, подмазао метабондом, затворио, системом топло-хладно убацио у главчину, и ето, готов посао зачас :)
Наравно, ово подмазивање се може применити на сваком мотору, то је универзална тркачка фора, али је мало људи примењује...
Posted Image Posted Image Posted Image

Ево снимка , чује се како ламеле ударају у корпу квачила, те се мој мотор чује као нови Ducati, звекеће само тако на леру док ради :D :D





А на овом трећем снимку можете чути аксијални зазор који имам (намерно остављен зазор), са стегнутим мотором, дакле, ово овако возим. са лакоћом упада радилица у лежај, а то се овде јасно види :)



#124 yoco_mci

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 216 posts

Posted 10 February 2015 - 23:42

nije mi jasan ovaj pomak radilice, znaci tvornicki c 4 lezaj vec ima veliku toleranciju da bi to sve klapalo fino kak se spada, radio je taj pomak i malden na svojoj tomos replici kod nas u hrvatskoj ali ja smatram da to odmaze a ne pomaze , znaci tu se doslovno radilca provrti u unutrasnjem dijelu lezaja a sa cim duljom upotrebom razloka svoj dosjed i samim time razloka i dosjede lezaja u bloku motora, drugo kako se radilica mice postoji i veca mogucnost cvikanja jer odvlaci klip jace u jednu ili drugu stranu, totalno nepotrebo jer klipnjaca zato i ima gornji lezaj iglicasti u kojem klip ima maleni luft ovisno od lezaja do 1- 1, 5 mm pomaka i tu se sam namjesta cilindru , a rekoh i na pocetku tu su i c4 lezaji koji rade svoje

#125 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 10 February 2015 - 23:52

View Postyoco_mci, on 10 February 2015 - 23:42, said:

nije mi jasan ovaj pomak radilice, znaci tvornicki c 4 lezaj vec ima veliku toleranciju da bi to sve klapalo fino kak se spada, radio je taj pomak i malden na svojoj tomos replici kod nas u hrvatskoj ali ja smatram da to odmaze a ne pomaze , znaci tu se doslovno radilca provrti u unutrasnjem dijelu lezaja a sa cim duljom upotrebom razloka svoj dosjed i samim time razloka i dosjede lezaja u bloku motora, drugo kako se radilica mice postoji i veca mogucnost cvikanja jer odvlaci klip jace u jednu ili drugu stranu, totalno nepotrebo jer klipnjaca zato i ima gornji lezaj iglicasti u kojem klip ima maleni luft ovisno od lezaja do 1- 1, 5 mm pomaka i tu se sam namjesta cilindru , a rekoh i na pocetku tu su i c4 lezaji koji rade svoje

Лежај регулише РАДИЈАЛНИ зазор а ово је АКСИЈАЛНИ.
Када је радилица уштипана, кочи се, греје, и знамо до чега дође.. Ово је аксијални зазор од можда 0.1мм.
То што си навео да се деси услед овог зазора код мене није случај, док већина осталих томоса пати ту муку...
Ја зато имам ово, и то аксијално гурање не постоји: :D
Posted Image

Примарни пренос са "правим" зубима

Edited by Petko131, 10 February 2015 - 23:52.


#126 yoco_mci

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 216 posts

Posted 11 February 2015 - 00:12

nisam te nis skuzil al dobro, na snimku djeluje ko da imas malo veci luft, reci mi onda kako si rijesio sa strane kvacila , kvacilo odnosno korpa samo nalijeze na lezaj i pritegnes ili ide nesto izmedju korpe i lezaja ?

#127 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,769 posts

Posted 11 February 2015 - 00:14

kad kopiraš video linkove pobriši samo ono slov s iz prefiksa https... sve ostalo je ok, popravio sam ti to sada se vide u temi direktno

#128 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 11 February 2015 - 00:34

Само се притегне, бар колико се сећам... :D
@Марио
Па не знам, покушаћу следећи пут, мада је све незгодно преко телефона :D

#129 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 11 February 2015 - 00:39

Sviđa mi se što svemu pridodaješ mnogo pažnje, pa i najsitnijim detaljima...Što se tiče pravljenja sajli, ja nisam išao u kompletnu metodu ali sam krajeve sajli za gas pravio sličnom metodom i dan danas radi..

Preciznost i posvećenost detaljima verujem da itekako može da dobiju trku, pa nije svejedno da li će se točak okretati 2 ili 4 minuta kad ga zavrtiš...slažem se!!

Nije mi jasno za ovo aksijalno kretanje radilice...nikad to nismo pravili....doduše ja sam se susretao sa situacijom kada mi varijator svojom radnom silom odvuče radilicu ulevo pa je ceo pritisak klipa na cilindar veći na levu površinu cilindra...tada sam pomišljao da je glavni krivac povećane temperature motora upravo ovo, ali se na kraju ispostavilo da nije....valjda su te aksijalna pomeranja toliko mala i tolerantna zbog prostora za šetanje na igličastom ležaju gornje pesnice...

#130 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,769 posts

Posted 11 February 2015 - 00:48

da da koliko na tomosu gura primarni zupčanik, toliko kod nas povuče varijator sa remenom

#131 yoco_mci

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 216 posts

Posted 11 February 2015 - 00:51

onda ti petko taj tvoj pomak nije moguc, jer ako imas tomosove polutke kad stavis korpu i zategnes ona navuce lezaj i radilicu na sebe na fixno i nemas ni stotu tog tvog lufta, da bi ti dobio taj luft moras odradit jednu podlosku - distancu ko sta je radio jedan moj kolega da bi ti radilica setala - a ta distanca ti mora bit u promjeru ko dosjed radilice gdje ulazi u lezaj i naravno skracena kajla da bi radilica setala - jer onda korpa upre u tu podlosku a ovako bez nje ne upire i nemoguce je stvorit taj luft - vidi slike nije bas nesto slikano al moze se primjetit ta podloska i skracivana kajla - osim ako enmas drugacije polutke

http://postimg.org/image/8ere1x3bp/

#132 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 11 February 2015 - 00:58

Moram da primetim klipnjacu, izgleda naostreno da se poseces! A grasevina od 5l? :D

#133 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 11 February 2015 - 01:00

View PostPita, on 11 February 2015 - 00:39, said:

Sviđa mi se što svemu pridodaješ mnogo pažnje, pa i najsitnijim detaljima...Što se tiče pravljenja sajli, ja nisam išao u kompletnu metodu ali sam krajeve sajli za gas pravio sličnom metodom i dan danas radi..

Preciznost i posvećenost detaljima verujem da itekako može da dobiju trku, pa nije svejedno da li će se točak okretati 2 ili 4 minuta kad ga zavrtiš...slažem se!!

Nije mi jasno za ovo aksijalno kretanje radilice...nikad to nismo pravili....doduše ja sam se susretao sa situacijom kada mi varijator svojom radnom silom odvuče radilicu ulevo pa je ceo pritisak klipa na cilindar veći na levu površinu cilindra...tada sam pomišljao da je glavni krivac povećane temperature motora upravo ovo, ali se na kraju ispostavilo da nije....valjda su te aksijalna pomeranja toliko mala i tolerantna zbog prostora za šetanje na igličastom ležaju gornje pesnice...

Детаљи су веома битни, и све долази до изражаја када је у питању слабашна машина, а велика очекивања :) ако успеш да скупиш 0.1 км на тридесет различитих места ти си успео, тих 0.1км може да пресуди трку, само тако. Све се сабира, из круга у круг, и да би био први, мораш апсолутно на све да рачунаш, и максимално искористиш. биће још писања у ситне детаље, само док се мало организујем, и док отопли :) -2°С је прилично ниска температура за рад, морам признати :D :D

Ово за радилицу је првобитно била татина идеја, па смо после кроз разговор са другим људима из класе и са искуством дошли до истог закључка.
Видите примарни пренос са правим зубима, можда вам је запао за око, а можда некима и не.
Ради се о томе да серијски примар на томосу (са косим зубима) гура радилицу на леви лежај (до паљења) и он први страда (или кућиште). притом, долази до гурања клипа у леву страну, а да не помињем губитак енергије који је уствари испољен као топлотна енергија. Снага(коњска)се губи на грејање лежаја, блока, радилице и приликом тог грејања долази и до мењања толеранције тог лежаја до магнета, што није нимало пожељно.

Овако, када имаш примар са правим зубима, нема шта да гура целу радилицу аксијално, већ она плива, слободна је, може да се помери мало лево - мало десно, како год њој одговара, а клипњача и клип ће то испратити :)

Ово је значајна ставка (преправка) која и кошта, да се не лажемо, али не жалим, то је једна од најбољих инвестиција, и чува мото, што је најбитније.

#134 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 11 February 2015 - 01:08

View Postyoco_mci, on 11 February 2015 - 00:51, said:

onda ti petko taj tvoj pomak nije moguc, jer ako imas tomosove polutke kad stavis korpu i zategnes ona navuce lezaj i radilicu na sebe na fixno i nemas ni stotu tog tvog lufta, da bi ti dobio taj luft moras odradit jednu podlosku - distancu ko sta je radio jedan moj kolega da bi ti radilica setala - a ta distanca ti mora bit u promjeru ko dosjed radilice gdje ulazi u lezaj i naravno skracena kajla da bi radilica setala - jer onda korpa upre u tu podlosku a ovako bez nje ne upire i nemoguce je stvorit taj luft - vidi slike nije bas nesto slikano al moze se primjetit ta podloska i skracivana kajla - osim ako enmas drugacije polutke

http://postimg.org/image/8ere1x3bp/
Другачије полутке, имамо неки наслон, не знам сад како и шта, видећу са татом..
Иначе, ми смо подељени, као тим, не знам да ли сам то већ рекао :D
Мој задатак је под #1 вожња, а онда и цела шасија, и све сем машине. Тата ради машину (мењач, квачило блок, итд) а бата се прихватио цилиндра ове године...
Мене све око машине занима, али слабо памтим, па ми такве ствари нпр промакну, јер сам 300% усресређен на свој део- где има многоо више посла.
Требао бих сад за неки дан да растављам и преправљам предњу виључку(по ко зна који пут...) мада је сад уље (Ѕае 90) густо ко мед, неће да цури када отворим бушон на чизми :D

Edited by Petko131, 11 February 2015 - 01:10.


#135 yoco_mci

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 216 posts

Posted 11 February 2015 - 01:51

sve pet :) titanova klipnjaca za 180 eura za karting 100 ccm plus jos 120 eura da se to sve upresa i odgloda za tomosv blok , po meni isplativa investicija jer kad ju jednom stavis ne mjenjas ju doslovno dok se ne poderu dosjedi na polutkama posto je namjenjena za 100 ccm
http://postimg.org/image/uozwuhky9/
http://postimg.org/image/ofzp6q271/
http://postimg.org/image/wrd0vh76d/
http://postimg.org/image/5hd2ui9g1/
http://postimg.org/image/8fy7ejjhn/

#136 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 11 February 2015 - 02:58

Ево... Сад видим да је колега тркач из моје класе решио да прода своју машину, и да заврши каријеру... :( уколико се ово деси, остајемо свега Станко Кењер и ја у класи 50ццм јер је Санел продао свој мотор јесенас, а Мироња (Чавргов) званично одустао (тако је бар рекао, можда се предомисли).....
Има ли кога, било кога ко би возио трке ??
Будите сигурни да брже и боље томосе нећете наћи од оних код нас, победити је мисаона именица, али ајде бар да не оде цела прича у пропаст... Пре само 5-6 година је било 23-24 такмичара а сад мућак......
К-А-Т-А-С-Т-Р-О-Ф-А!!!!


www.mojauto.rs/polovni-motori/1789224_Tomos_d6_1976_god

Edited by Petko131, 11 February 2015 - 02:58.


#137 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 11 February 2015 - 16:12

Малопре сам завршио са полирањем потезница квачила и кочнице, али то је тренутно не битно :D
На овим сликама можете видети како су крајеви потезница (ручки) засечене.

Posted Image Posted Image Posted Image


Опет, још једна тркачка фора, и ситница која може да пресуди трку. Наиме, у случају пада, сви знамо да ће ова ручка закачити у подлогу, и у 75% случајеева пукне на самом почетку, где се она шрафи, и остајемо без квачила/кочнице
До сада сам имао краће ручке, па нису закачињале приликом падова, али пошто су ове Домино потезнице знатно дуже, ја сам решио да их засечем. Сада 100% знам да ће пући када паднем, али, пућиће тамо где ја хоћу :D када отпадне куглица , остаје полуга која ће бити знатно краћа, и тај део неће закачити у подлогу. Дигнеш мотор, и можеш да наставиш трку у случају нужде (мада то није пожељно...), а ако се деси на тренингу не мораш да мењаш цео носач ручке, или да правиш другу ако немаш резерву :) Када дођеш кући, завариш нову куглицу (или ту ако нађеш на стази) и решена ствар.

Edited by Petko131, 11 February 2015 - 16:14.


#138 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 19 February 2015 - 13:34

После неколико дана паузе, предњи крај је дошао на ред, по ко зна који пут...
Posted Image Posted Image

Има шта и да се види :blink: :rolleyes:
Posted Image Posted Image

Штап који је, до пре 5 трка, био прилично лош, постао је још гори... Није ми јасно шта се десило, али се стање драстично погоршало... Мислим да је све до агресивног кочења (заиста агресивног) и већ начетог хрома, нема шта треће да буде. Још више се чудим јер сам оштећену страну окренуо у напред, тако да задња страна (која је под највећим оптерећењем) буде здрава.
Приликом претходног склапања сам приметио да је клип изрисан, јер је штап изнутра прилично примитивно направљен, тј. није завршно обрађен - остао је вар (од састава) подуж целог штапа, и он је изрисао пластични клип. Сваки пут када се виљушка склопи, усече се нови рис и ефекат пригушења је све слабији и слабији јер нема заптивања.

За неки дан идем до стругара, треба да скрати штапове за 35мм (овај оштећени одоздо, таман да прескочи онај оштећени део) и тражићу да ми унутрашњост штапа обради на нову меру (тек да скине вар и још неколко 0.01 мм ) и да према тој новој мери изреже нове клипове. Е сад, двоумим се коју толеранцију да задам између клипа и штапа... Клип је пливајући (сам се центрира) а уље је ЅАЕ 90... Гледајући неке текстове на интернету нисам успео ништа да закључим, мораћу сам да дођем до решења.

Ево како изгледа клип:
Posted Image

#139 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,769 posts

Posted 19 February 2015 - 13:58

nije mi jasno kako var u nogavici... mislim to je veliki propust proizvođača, ja čisto sumnjam da su to serijski ostavili kod svih primeraka...

#140 Petko131

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 383 posts
  • MestoНови Сад
  • VozimTomos D6, Tomos a55

Posted 19 February 2015 - 14:05

Па са унутрашње стране цеви ево слкао сам, мало је нејасно, али се види :rolleyes:

(Сликао сам 20ак пута, не може боље од овог...)

Posted Image Posted Image





22 user(s) are reading this topic

0 members, 22 guests, 0 anonymous users