Jump to content


Tomos Automatic


26 replies to this topic

#1 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 11 October 2016 - 22:58

Vec neko vreme sam planirao da kupim neki prevoz od tacke A do tacke B. S obzirom da mi ne treba prevoz, bitna mi je bila mala potrosnja i jeftino odrzavanje. Izbor je pao na automatica, na koga bi drugog?! Kriterijumi su bili sledeci: Da se zna vlasnik, da gradja nije kriva, i da je ovde iz mesta gde stanujem. I tako iskopam kod nekog coveka u supi ovo

Attached File  20160904_194127.jpg   148.71K   30 downloads

Pas mi je upao u kadar pa se slabo vidi da agregat nije na motoru. Bio je u korpi,rasturen u delove. Jos tamo na mestu trgovine sam ja ustanovio da je motor zaribao i da ce biti dosta posla oko njega. Ipak pogodim se sa covekom i kupim ga.

Stanje je bilo sledece: Cilindar zaribao-potrebno busenje. Radilica dobila lufta u donjoj pesnici. Zaribali lezajevi radilice. Kvacilo potroseno (paknovi skoro do metala potroseni). Farba u prilicno losem stanju,ali je fabricka pa mi je i to dosa znacilo. Gume lose,ali ce do proleca izgurati. Fale neki sitni srafovi,platne itd.

Gledao sam da sve delove uzmem malo skuplje,da ne budu bas oni najgori moguci. Vodio sam se onom logikom "ako ne znas sta je kvalitetno,pitaj sta je skupo" mada ovo nije uvek pravilo,to znam.

Pokupovao sam sledece delove:
Klip onaj iz moto bike pakovanja 38,5mm
Cilindar je razbusen bas po klipu koji je i ugradjen
Klipnjaca CKR. Radilica balansirana i izvucena da baca dve stote. (Prethodni vlasnik je uspesno tukao radilicu o beton da bi izbio lezajeve iz bloka i pri tom je pokrivio,a sigurno je dobila po nosu i kad je motor zaribao)
Lezajevi radilice Timken 6203
Nov 6006 lezaj ne znam kog je proizvodjaca
Novi semerinzi
Novi paknovi kvacila
Set dihtunga

Motor nisam ja sklapao jer nisam toliko strucan,a i nemam vremena jer sam se zaposlio i radim smene od 12 sati dnevno. Dve dnevne smene,pa dve nocne i onda sam dva dana slobodan..ta dva dana ugavnom prespavam jer se jos nisam navikao na ovaj tempo zivota, tako da sam odlucio da odnesem se to kod nekog coveka da mi on to sklopi.

Motor je upalio,ali naravno imam problem...moze satima da radi na leru i motor prede, cim mu dodam gas on se izvrti u visoke obrtaje i vise uopste ne mogu da ih spustim dok ne ugasim motor. Kao da gas zaglavim u jednom odredjenom polozaju. Rucica gasa ide neverovatno tesko,dobijem zuljeve na odvrtanje gasa. Gde da lovim problem? Da nije sajla gasa mozda pocelada puca pa se zaglavi u buziru ili je problem u karburatoru?

Imam jos par slika i imam snimljen video kako motor radi ako ce biti od pomoci. Nisam hteo bas sve da saspem u jedan post pa da bude nepregledno sve.

I da dodam jos ovo samo. Cilj mi je da dobijem dosta pouzdan motorcic sa skromnim performansama. Treba mi za prevoz od kuce do posla i nazad i za vozikanje do prodavnice i do plaze...jedna dezurna masina. Uopste ne planiram da ulazem u izgled.

#2 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 12 October 2016 - 17:12

Fin moped, i pravo je blago naci ga u originalnom izdanju.

Dafinitivno imas problem sa rucicom i sa sajlom, medjutim to mozes osetiti i pod rukom dok je ugasen, da li se rucica vraca u orvobitan polozaj kada pustis gas...

Naravno, visok ler i fenomen da motor ne zeli da spusti obrtaje i kada se rucica vraca na pocetni polozaj je od takozvanog fals vazduha, ali obzirom da je agregat novo sklopljen i da je sklapao neko ko se razume, verujem da su ispostovana sva problematicna mesta po pitanju uvlacenja fals-vazduha prilkom sklapanja.

#3 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 13 October 2016 - 13:12

Motorcic je estetski prilicno ugrobaren jer ga je vozio deda do vocnjaka i nazad, pa jos nasadio babu pozadi i jos i dovario kuku da moze da vuce neka mala kolica za sobom. Tako da me ne cudi uopste sto je motor bio zariban. Preopteretio ga je definitivno.

Ne vraca se rucica, prosto je neupotrebiva rucica ovako...

Probao sam malo motor tu u uclici,lepo povlaci on,smao sto ne mogu nikako da oduzmem gas. Ovakav ne moze u saobracaj.

Zacudilo me je i to sto je motor 91. godiste,a pedalas je. Kroz pricu sa nekim starijim ljudima sam saznao da nije prepravljan nego je to bila jedna takva serija. To me prilicno nervira i imam u planu da ga prepravim da ima kurblu.

U planu je jos da mu kupim nove gume, da zamenim sediste, imam jedno novo novcato jos iz vremena kad se tata momcio sa automaticima. Planiram da pregledam kocnice,koci on pristojno,ali smatram da moze to i bolje. I ne znam u kakvom su stanju svetla i signalizacija,al to mislim da cu voziti kod elektricara jer se u struju ama bas nista ne razumem. I s proleca mozda i resim pa ga osvezim s novom belom bojom jer je ova fabricka bas izbledela,izgrebana i unistena.

#4 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 13 October 2016 - 14:37

E, Marko , tu smo mi `automaticari ` da pomognemo ...ja se celog zivota borim sa Tomosima , pa sam kao skupio neko iskustvo , a u zadnjih dvadesetak godina bas samo automatici ...pas je zasmetao prilikom snimanja ( on je za Holivud - voli da se slika ) pa se ne vidi koji je agregat , A-3 ili A- 5 , to je bitna razlika...jel ` veliki cilindar ili mali ...onda znamo o cemu pricamo ...

91-vo godiste , a pedalas - to je nemoguce , ja koliko znam , takva serija nije postojala...moguce je da je promenjena masina - blok ...dobro je da su tockovi livenjaci ...i po prednjoj masci se vidi da je novi tip ...ajde poslikaj masinu ( bez psa ) da vidimo koji je agregat ...

To sa nevracanjem gasa je veoma opasno jer motor nema manuelno kvacilo , pa vuce kad ne treba , mos` nastradati ...resava se na sledeci nacin ...skines karb ( tesko se vadi i tesko vraca u kucicu kartera , samo pod jednim uglom , izludeces ako to pre nisi radio dok ne shvatis kako ) , identifikuj da li je Encarvi ili Dell14-12...kad drzis u ruci karb na sajli vidis kako otvara i zatvara siber , da li je u pitanju mehanicko zaglavljenje sajle , ako nije , onda vuce negde fals vazduh , najcesce na spoju u usisno grlo na cilindru ...

#5 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 13 October 2016 - 16:42

Znam da ste vi magistrirali automatica. Iscitao sam vasu temu. Eto koliko bitne stvari sam zaboravio da navedem. Masina je A5. Veliki cilindar. Karb Dellorto SHA14 12P.

Znam,skidao sam karb dva puta,pa to je da poludis. Tako mali motor, a tako komplikovan. Ja sam skidao karb tako sto otpustim tocak, otpustim lanac, zabodem dizalicu od auta ispod bloka motora, otpustim ona dva gornja srafa sto vezuju motor za ram izvucem ih totalno i onda ga sa dizalicom spustim toliko da izvucem karb. Bukvalno masina visi na jednom srafu i imam totalno slobodan prilaz karbu. Jeste dosta komplikovano,ali bas se dobije prostora za rad.

Kakvu svecicu da kupim za njega? Neku malo kvalitetniju mislim da nabavim. I taj problem imam da su mi probile vec dve svecice a motor je radio svega 20 min ukupno na leru. Kod kuce imam trenutno Super bosnu F75 i Champion L87YC, jel ove mogu da posluze ili da kupim neku trecu?

Evo poslikao sam motor malo lepse:

Attached File  20161013_170851.jpg   129.26K   29 downloads Attached File  20161013_170944.jpg   131.54K   32 downloads Attached File  20161013_170901.jpg   149.12K   29 downloads Attached File  20161013_170933.jpg   111.93K   28 downloads

Ova slika karburatora je u u fazi sklapanja bila,zato guma nije niavucena i nije stegnut sraf na usisu.

Attached File  20161004_132346.jpg   3.35MB   27 downloads

Kupio sam i ovu gumu novu za svaki slucaj

Attached File  20161013_171924.jpg   94.73K   27 downloads

Nisam najbolje razumeo. Mislite da ovde negde zeva i vuce fals? Attached File  20161013_171044.jpg   125.85K   23 downloads

#6 marac031

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 118 posts
  • MestoOsijek
  • VozimRunner VX 125

Posted 13 October 2016 - 18:08

@Alien - moguće je da je to godište i pedalaš, imo sam identičnog, takav je bio moj prvi i jedini automatic, sad je kod dede i njemu služi :) evo i video od prije 5 god -


@Marko Ledeni - svjećica igra NGK B6HS ili B7HS(ovo za ljetno vrijeme, 6ica je za hladnije), ili Bosna F65 / F75(za ljetno vrijeme). Karburator se vadi na jedan jedini mogući način pod određenim kutom, kao što je i Alien reko, moraš ga puno puta skinit da savladaš tehniku :D uglavnom se prvo skine guma što spaja airbox i karb, karb se izvuče sa prirubnice i najširi dio ide kroz onaj urez između povišenja kod bloka(tamo di su brojevi od mašine) i same rame, i izvuče se jednostavno. Ovo što ti ne vraća gas - možda nije dobro postavljen feder na šiberu ili ti se sajla jednostavno raščijala pa ne može vratit uredno, to sve možeš isprobat kad karb nije na motoru - drži ga u ruci(sklopljenog) i probaj okretat ručicu gasa, šiber se uredno mora podizat i spuštat.

#7 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 13 October 2016 - 19:18

Eto..retki su,ali ih ima..on je svojevremeno mogao i sam da pravi mesavinu ja mislim,ali je taj sistem kod mene izbacen i ja pravim mesavinu. Sad posto je u razradi zveknuo sam 4% ulja...dimi za sve pare :D

Ima vremena ispraksovacu se sa vadjenjem karba. Eto vec sutra prilike da pokusam na ovaj nacin. Pisacu cim budem karburator proverio. Nadam se da me dalje nece bacati u neke vece troskove jer cu poludeti.

Jel zna neko zasto su mi tako brzo probile ove svecice? Primetio sam da kad ih skinem su dosta nalivene gorivom.

#8 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 13 October 2016 - 21:17

Prosto imas visak goriva, treba podesiti karb a moguce je i da si malo vise preterao od 4% pa je svecka nauljena. Ocisti ih dobro i spali na otvorenom plamenu trebalo bi da rade.

#9 marac031

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 118 posts
  • MestoOsijek
  • VozimRunner VX 125

Posted 13 October 2016 - 21:23

Ja sam u svakog tomosa stavljo 4% ulja u mješavinu, vrtio se on 6 il 12 tisuća okretaja.
Dell 14/12 sa 51 ili 53 diznom i spojenim na airbox nebi smio imat bogatu smjesu, s 51 diznom po hladnijem vremenu je čak malo i siromašna....

#10 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 13 October 2016 - 21:38

Dobro je pa ima mozda samo pola litre goriva u njemu,posto sam prao rezervoar,menjao slavinicu i crevo. Stajao je sigurno preko 2 godine u supi pa se sve to moralo uraditi.

Javim se sutra ako budem uhvatio vremena da ga cacnem.

#11 Razredni

    (PoštarAca)

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 8,417 posts
  • MestoBeograd
  • VozimPIAGGIO

Posted 13 October 2016 - 21:59

View Postmarac031, on 13 October 2016 - 21:23, said:

Ja sam u svakog tomosa stavljo 4% ulja u mješavinu, vrtio se on 6 il 12 tisuća okretaja.
Dell 14/12 sa 51 ili 53 diznom i spojenim na airbox nebi smio imat bogatu smjesu, s 51 diznom po hladnijem vremenu je čak malo i siromašna....
To je ok, medjutim, znajuci stanje trzista u Srbiji, majstore, kupce i delove koje se ugradjuju, majstori vole da prilikom sklapanja motora malo razbuse diznu, jer bolje da ima viska goriva, od toga se nece zalepiti i zaribati a opet lakse mu je da nezadovoljnoj musteriji zameni svecicu nego da objasnjava da zbog nekvalitetnog klipa mora da sklapa ponovo motor :)

Isto tako, ako je racunica prilikom pravljenja smese omasena, smetace visak ulja svecici, nece 4% ali mnogo vise hoce.
Nije svecica zauljena od manjka goriva, vec od viska, pa dok Marko ne skine karb i tacno premeri promer rupe na dizni, necemo znati sta je problem :)

#12 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 14 October 2016 - 01:38

Nazivna mera dizne je 51. Alat da je tacno premerim nemam. A upravu ste,ko zna pre mene dal je neko proterao na neku vecu dimenziju.

Majstor koji je sklapao ne bi trebalo da je razbusio diznu zato sto je dogovor bio takav da on samo sklopi masinu,a meni ostaje igranje oko pranja rezervoara,karburatora,menjanje creva itd..

#13 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 14 October 2016 - 09:07

Dobro je da je masina A-5 i veliki cilindar...ali, ipak je tu nesto budzeno ...kurbla nije original , vec sa A-3 , kod A-5 je kriva kurbla ...i dekl kurble je nesto drugaciji, ja takav nisam video i kao da je u zoni osovine nesto lepljen tecnim metalom ...sam pravi mesavinu jedino blok A-55 , a on ima klipni usisI ULJNU PUMPU , a ne lamelarni i ima beli alu cilindar ...

Za del 14-12 na velikom cilindru standardno pakuju glavnu diznu 53 , ali radice i sa 51 ...mesavina oko 2.5-3 % nekog polusintetika , ili losije - 4 % mineralnog ...bice sasvim zadovoljan svecka moze i neka Bosanka odgovarajuce toplotne vrednosti...fals vazduh moze da vuce usled lose caure na spoju karburatora i kucista lamelarnog ventila, to mora biti dobro stegnuto , ili mehanicko zaglavljenje sibera ...

To sa montazom karba u kuciste kartera je takva gimnastika da bi ja konstruktora osudio da svaki dan po jedan izvadi i namesti da shvati kakvu je glupost smislio ...sad da me pitas kako se vadi i namesta nemam pojma , a sto puta sam ga vadio i namestao ...iz tih razloga , a i tuninga sam napravio novo kuciste lamelarnog ventila i izbacio karb napolje , cak i ne izgleda lose , a karb je pristupacan kao i njegovi regulacioni elementi , a skine se i namesti za 20 sec ...

Bice to lep Matic kad se sredi ... :)

#14 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 25 October 2016 - 22:03

Kurbla jeste za A3...ja sam je montirao cisto da ne stavljam pedale na njega,ali i dalje je onaj "pedalas" sistem na njemu...kurbla ne vraca gore. Nije nista lepljeno tecnim metalom, motor je samo uzasno mastan i prljav...mozda vam se samo tako cini zbog slike.

Dalje, proverio sam mehanicki da li se siber negde zaglavi. Radio posao,znaci nije to. Ali mi i dalje ostaje da sredim rucicu gasa da ide lakse. Gledao sam i da li vuce fals kod lamelarnog ventila i tu mi je sve delovalo kao da dobro stoji ali cu to ipak prepakovati staviti dva nova dihtunga sa sve diht masom. Jedino sto sam primetio,a znam da ne bi smelo da je tako, je da mi lamelarni ventil malo zeva...kad ga gledam onako okrenutog prema nebu prolazi svetlost,znaci ne valja. Da li je mozda to uzrok tog razvrtavanja u obrtaje?

Imam i jednu sliku ali je katastrofa losa,nikako ne mogu da fokusiram ventil da lepo bude ostra slika, ali bez obzira vidi se na slici da zeva. Zaokruzio sam i crvenim gde se vidi ta rupica.

Attached File  20161025_171537.jpg   44.1K   13 downloads

#15 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 25 October 2016 - 22:21

Nije to uzrok, ne bi trebalo da zeva ali i nije kritično.. zbog ovoga malo teže pali, vidi ako možeš pa ih okreni...

#16 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 25 October 2016 - 23:38

Videcu sutra to sve da prepakujem sa novim dihtunzima i da zalepim sa diht masom i okrenucu te listice na lamelnom ventilu..

#17 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 03 December 2016 - 23:25

Nikako da uhvatim vremena da napisem. Motorcic je popravljen i napravio sam nekih dvadesetak kilometara sa njim. Hladno je vec sad jako za vozikanje, pa ga upalim tako s vremena na vreme cisto da ga cujem kako radi i da ga ne zaposavim bas totalno.

Problem je bio u onoj zaptivnoj gumici na loncetu karburatora. Stavio sam samo drugu tu gumicu sa nekog drugog karburatora i motor je proradio. Sa termo grupom sam prezadovoljan kako radi, mogu da mu brojim taktove. Ali naravno motor i ne radi bas perfektno. Dosta tesko prebacuje u drugu brzinu. To ce sacekati neke toplije dane da se sredi. Ostaje mi i da poradim malo na estetici jer je motorcic kao sto sam vec pisao dosta pohaban..

Evo slika sa prvih kilometara voznje :D

Attached File  Screenshot_2016-12-03-23-13-20.png   1.36MB   17 downloads

#18 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 04 December 2016 - 08:51

Mogao si slikati tu gumicu, čestitke...

#19 rade007

    Član

  • Senior Members
  • PipPipPip
  • 1,456 posts

Posted 04 December 2016 - 13:10

Problem loseg saltanja u drugu brzinu mozes rijesiti na nacin da feder druge brzine rastegnes za 1cm,onda salta kao putar...

#20 Marko Ledeni

    Član

  • Normal Members
  • PipPipPip
  • 239 posts
  • MestoNovi Bečej
  • VozimKymco Super 9 AC

Posted 05 December 2016 - 00:38

Totalno mi je izaslo iz glave da slikam. Al nasao sam sliku sa neta cisto da se zna o cemu pricam..

Attached File  dellortoclean.jpg   75.48K   10 downloads

To je ova gumica pod "C". Bila je prickinuta loncetom,istegljena i nije lepo lezala u lezistu. Ova druga sto je sad na karburatoru lepo zaptiva..





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users