Jump to content


Tomos electronic 90


504 replies to this topic

#1 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 06 January 2011 - 14:28

Kupio sam Tomos-a E-90 posle dugo godina ponovo... ima da se radi, meni baš to i treba, slike sve govore...

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Posted Image

Srce mi je sada već pomalo na mestu, mada bih najsrećniji bio kada bi uspeo svoj APN-6 da kupim... idemo dalje

#2 salej600

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 90 posts

Posted 16 January 2011 - 14:28

Dobra ti ta elektronka, ali ima tu posla. Ni ne sumnjam u tebe da ćeš ti to srediti. Kad uhvatiš vremena naravno.
Samo naprijed. Sve su oči uprte u tebe ;)

#3 Pita

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 8,124 posts
  • MestoNovi Sad
  • VozimAprilia Sr 70cc

Posted 16 January 2011 - 19:08

Provozao sam ovog lepotana i uživao u vožnji...
Kad će dočekati svoj red u garaži to je pitanje...nadam se ove sezone!

#4 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 16 January 2011 - 22:01

evo jedan test, kada sam ga kupio



evo i stock situacije

Posted Image

a ne bi bilo loše doterati ga ovako... mada sve je stvar analize i sprege sa auspuhom

Posted Image

sad pošto mi nedostaje dosta, želim ga samo srediti da ide kao fabrički relativno normalno... ii evo

malo sam skockao e-90 tek da se vozi jer mi je radiona prepuna skutera, i jednostavno ne stižem... nerviralo me jer baš jako zveckaju karike, i nešto taj bing 20 nije baš okej.. malo se poštela pa kasnije ne radi kako treba onda sutra opet malo radi malo ne radi...

reših da otvorim i izvadim klip, jedan drugar ima neki vertex katalog pa sam hteo proveriti dimenzije.. kad imam šta da vidim...

majstori pre mene su stavili običan klip 48mm, ako nije od neke pente, tomos znak je unutra.. aa cilindar kriminal, na glavi se vidi da je prethodnom vlasniku slomio karike, i da je oštećen nikasil na ivici prelivnih kanala..

ove rupe u nikasilu ne znam kako je zadobio, a sastavi karika na običnom klipu su silazili do te tačke, pa je i zato zveckao... vidim da je čaura u gornjoj pesnici 12mm, čitao sam da ovde ide igličasti ležaj i da je bolcna elko klipa 14mm...

ajde sad sve sugestije i predlozi su dobrodošli... evo slike

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

#5 salej600

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 90 posts

Posted 16 January 2011 - 22:06

Uh. Znači ide čaura u cilindar ili imaš bolji?

#6 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 16 January 2011 - 22:11

nemam ovo je novi tip klipnjače kojoj je unutrašnja mera 17, a za igličasti treba 18, plus cementacija gde se vrte iglice... tako da za sada moram proširiti toliko da uvučem 14mm, jer je ova 12...

#7 salej600

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 90 posts

Posted 16 January 2011 - 22:20

Pretpostavljam da ćeš rastavljati mašinu svejedno i jer ti onda ne bi bilo jednostavnije promijeniti klipnjaču?
Ako je bio takav klip i cilindar vjerovatno su i ležaji radilice za promijenu, a i tko zna kad su mijenjani i kakvi su.

#8 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 16 January 2011 - 22:34

Kasnije sam odradio što sam i mislio, majstor mi je na strugu odradio čauru 5/100 u plus, i kada sam je uvukao u klipnjaču dobio sam minus koju stotu tako da je bolcna tek kretala da ulazi 1-2mm i ništa više.. Nabavio sam razvrtač, neki u dosta lošem stanju tako da nisam baš full zadovoljan, morao sam sa obe strane razvrteti čauru, deluje OK , posle veoma tesnog stadijuma, prošao sam još jednom ili dva puta tek da se može lakše okretati bolcna i to je to... napred natrag nema hoda ništa, ali aksijalnog levo desno sam dobio veoma malo... budem nabavio nešto ozbiljnije sledeći put, moram sebi kupiti ovaj alat, pa ću to verovatno ponovo odraditi....

Posted Image
Posted Image


ugledah kratere od slomljene karike i u bloku...hhhh

Posted Image


Nabavio sam još jednu glavu, ova crnu, i na njoj ima kratera ali deluju nešto manji... mada je farba strašna, od pranja benzinom otpada ...

Posted Image


Očistio i ispolirao sam malo cilindar, i pobrusio ivice gde su bila oštećenja od slomljenih karika, dijamantske frezere sam kupio ove zime, vrlo lepo se može raditi po nikasilu..

Poslikao sam cilindar opet iz više uglova, nazire se alumunijum, ovaj cilindar je pri kraju, tako da ne moram tražiti drugi za hilznovanje, mada nisam to mislio sve uraditi ove sezone, želim se malo voziti i doterati ostale detalje...

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image


Upalio sam tih dana dva puta po 5-10 min, malo sam poštelovao karb, ugrubo, našla mi se 85 glavna dizna kao odgovarajuća, pilot mi deluje veoma velika, ne mogu očitati koja je, testiraću sve ovo ovih dana... Zveckanje karika je utihnulo posle 2 paljenja, čini mi se da na leru više nema prizvuka, sad šta je tu je, javiću kako se ponaša za neki dan, kada se budem malo vozio...

Posted Image

#9 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 18 January 2011 - 11:19

Evo ga Meteor 48L, meni deluje originalan, sad za koji je to tomos od 100cc-a ne znam, na deklaraciji piše da je uvoz bio 2008-e..

Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image
Posted Image

inače našao sam Vertex 47,94mm i 49,95mm za Suzuki RM85 samo treba proveriti visinu čela od bolcne i dužinu suknjica, u Auner katalogu je na ceni 69e što nije malo, kod ovih u mađarskoj cena izlazi 73e

http://www.vertexpis...&productid=3106

Posted Image

evo i uporedbe nažalost razlikuju se u položaju bolcne za 5mm...

Posted Image

#10 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 18 January 2011 - 11:22

evo poslikao sam malo klipove, levo je Meteor 48L, u sredini običan 48 od pente, a desno MHR 50... pa vidi se koliko je i njemu čelo višlje, a suknjica kraća, slično onom Vertex-u... sad dobro bi bilo raditi sa hilznom i 50 klipom, ovaj je za 14000 okretaja projektovan, međutim ovo čelo zadaje ozbiljne probleme, jer možemo mi podići cilindar za toliko milimetara, tako zvano spejsovanje, i pomeriti uglove svih kanala na gore bez menjanja površine istih, ali će se i usisni za toliko umanjiti pa njega treba ručno doterati... e sad preostaje pitanje koliko će se iskorištenost prelivnih kanala pomeriti ako to odradimo, da ne bude previše ?? uradiću nanalizu ovog cilindra jednom prilikom pa ćemo videti...

evo slike

Posted Image


i rasklopio sam tih dana ovaj Bing 23 ?? malo sam se iznenadio nisam znao da su na deve stavljali 23mm bing, ili to nije njegov , u čemu je fora ?

Posted Image
Posted Image


i na prirubnici se vidi da je neki ručni rad, velemajstor je odradio do 22mm ? da li je odlivak ili original pa je bio 20mm ?

Posted Image
Posted Image
Posted Image


EEEee najlepše sam se nasmejao kad sam ugledao glavnu diznu 75, ovo je već neki drugi majstor bio koji je hteo poštelati da motor štedi gorivo, to neće biti onaj prvi koji je proširivao prirubnicu

Posted Image

ostali delovi deluju okej, ne toliko trošno

Posted Image
Posted Image


atomizer je bio otpušten za jedan zavoj, verovatno mi se zato i čudno ponašao... pilot diznu šanse nema da očitam, verovatno su je često čistili misleći da je ona problem, to će biti delo nezadovoljnog vlasnika, posle drugog majstora predpostavljam, što je uvrnuo 75 glavnu...

Posted Image


klip je katastrofa potrošen, ima zazora skoro 1mm, ležište igle je isto dosta loše, kao i vodilica, a ovde vidimo još jednog majstora koji je improvizovao vođicu tako što je urezao m3 navoj i uvrnuo šaraf kome je glavu na tocilu pobrusio da bude u kanalu... alal vera snašao se :)

Posted Image
Posted Image
Posted Image


i igla je na prolazu vođice klipića odnosno otvora istrošena... ostali delovi ventil, plovak deluju okej...

Posted Image

#11 de_niro

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 24 posts

Posted 19 January 2011 - 00:01

Nadam se da če elektronka biti u funkciji do sezone,mada ima dosta posla oko nje. http://forum.pyrothe...tyle_emoticons/default/wink.png
Inače motor je u vrlo dobrom stanju,nije pohaban,mislim vanjština. http://forum.pyrothe...tyle_emoticons/default/unsure.png

#12 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 19 January 2011 - 20:13

za sada nisam spreman ulagati nešto ozbiljnije u njega, vrti se to je bitno, saznao sam da su karburator majstori stavili od nekog stabilnog motora, jer fabrički nije nešto radio....

svakako ova pilotka što je bila uniutra mi deluje kao da je mera oko 50-60, stavio sam 35-cu od i glavnu 85 sad liči ne našto samo mi još uvek preliva na nižim otklonima ručice,.. moram to još rešiti, metodom menjanja nivoa goriva u lončetu...

vozio sam se malo sa njim razradio taj meteor, i vrlo fino povuče, u 5-oj brzini baš ne zaukava , u 4-toj se popne do 80kmh po GPS-u... nije loše za prvi nastup...

ovaj spuh od T15 mi se ne sviđa isto, voleo bih probati neki originalni od e90, mislim da je rezonantna dužina veća, i uzao difuzora značajno manji, ovaj auspuh mi deluje kao da baš ništa ne radi... rešićemo i to.. polako..

#13 salej600

    Mlađi član

  • Normal Members
  • PipPip
  • 90 posts

Posted 22 January 2011 - 08:24

Ja sam na mojoj mašini isprobao 5 komada raznoraznih auspuha.
Dobitna kombinacija je, ili original od bt-a gdje vuče od 0, ali neće baš u visoke ili Laser za bt, ali tu treba malo preraditi zadnji top. Treba izbaciti onu cijevčicu što ide kroz top i umjesto nje staviti mrežicu, a oko mrežice vunu. Princip kao na skuteru. Odrezao sam i stavio koljeno od original auspuha.
Tu je malo slabiji na nižim obrtajima, ali se dobro vrti i kad uhvati ide ko lud. U ovom slučaju se stavi naprijed zupčanik od 12 zuba, zadnji original, pa 5-ta vuče bez brige.

#14 absolut_ru

    Mlađi član

  • Members
  • PipPip
  • 3 posts

Posted 23 January 2011 - 14:05

bt sa devetkinom masinom mi je bio prvi ozbiljniji motoric i to davne '96... ja sam kupio tada nov agregat u auto moto drustvu i uz njega sam uzeo i original slovenacku rezonu... taj auspuh je bio jako kratak i imao po prilici debelo "telo" a i top na kraju je bio takodje zdepast - kratak i debeo... isto kao i kod tebe i meni su 4. i 5. brzina bile bukvalno samo da rasterete masinu...

#15 ALIEN SM

    Stari član

  • VIP
  • PipPipPipPip
  • 4,308 posts
  • MestoSR. MITROVICA
  • VozimLongjia ( MOTOMANIA) Alien

Posted 02 February 2011 - 09:39

E- 90, jako lepa masina, za sva vremena, cilindar gotov, ili drugi ili hilzna, a zar ne bi bilo jednostavnije i karb drugi? na ovom bas ima pohabanih delova. Koliko para je placen?

#16 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 02 February 2011 - 10:59

@absolut_ru ti kratki auspusi su uglavnom za trke i prema njima bi trebalo preraditi kanale u cilindru, jasno je da nije mogao da rezonira u 4 i 5 brzini, mada mogao si to i lančanikom redukovati, kao recimo Salej600

@Alien, znam ja da ćeš ti sad da se zaraziš, aj požuri malo šta se čekaš nema još mnogo elektronaca po oglasima, evo vlada je ubo zlatnu koku, ja sam mog platio oko 300 u kompenzaciji.. a ni satovi nisu najbolji, malo sam se zaleteo, nije važno...

cilindar ide na nikasiliranje u Maribor baš smo o tome neki dan pričali kako i šta... a karburator kasnije saznajem da nije ni original nego se neko pravio pametan pa je stavio ovaj bing sa nekog agregata... kako god dobiće neki novi karburator, samo prošle sezone nisam hteo ništa da ulažem, nego sam skockao da se vrti sa delovima koji su na njemu.. Ajd ovde taj klip ne računam jer onaj od motornog čamca šanse nema da radi, kačili su mu sastavi karika u one kratere u dnu cilindra...

#17 ZlajoX

    Grunf u najavi

  • Members
  • PipPipPip
  • 376 posts
  • MestoSremska Mitrovica
  • VozimSuzuki DR600 DJEBEL

Posted 06 February 2011 - 21:27

E cao Mario, ovde od Zlajox-a Cale(x). Ja sam isto davno imao E90, inace imao sam jos raznih, ali ovaj je da nema dalje. Sto ti se tice nekih nedoumica recu ti nesto iz mog secanja, ali isprobano 100% sigurno. Na njemu je original karburator Bing20 i klip 48L, a da li je lezaj igl. ili caura u maloj pesnici ne secam se. U auspusima ima velike razlike, jer ja sam ga kupio sa auspuhom od 15SLC koji je isti vizualno i motor je isao kako je isao. Jednom sasvim slucajno sam od drugara uzeo auspuh sa njegovog E90 i ne mogu ti opisati razliku u ubrzanju i krajnjoj. Od sveg tuninga sto sam na njemu radio je da sam samo stavio karburator dellorto VHB22, onaj sa kockastim siberom i malo razbusio burgijom airbox. Karburator je malo veceg obima bio pa nije mogao bas strogo ravno da stoji, jer mu je casica udarala u blok motora pa je stajao malo koso, ali ne smeta. Tako da je to ono sto mi je ostalo u secanju i kada ga vidim suze mi udare malo na oci, ipak su to bili neki mnogo bolji dani (mi smo tu pribliznih godista '71/'73) znas vec sve. Ako ne budes mogao naci cilindar kod nas u Sr. Mitrovici ima dobra masinska obrada i hilznuju cilindre 2T, ali je skupo, jbg 60e, ali ti ces verovatno kod Cubike ako se ne snadjes za original. Zao mi sto nemam slika od mog E90 jer su izgorale.

#18 Black Adder

    Osnivač foruma

  • Founder
  • PipPipPip
  • 1,859 posts
  • MestoBelgrade
  • VozimKymco People S50 2T, Peugeot Elyseo 2T 70cc. Malaguti Madison S250

Posted 06 February 2011 - 23:34

View PostZlajoX, on 06 February 2011 - 21:27, said:

E cao Mario, ovde od Zlajox-a Cale(x). Ja sam isto davno imao E90, inace imao sam jos raznih, ali ovaj je da nema dalje. Sto ti se tice nekih nedoumica recu ti nesto iz mog secanja, ali isprobano 100% sigurno. Na njemu je original karburator Bing20 i klip 48L, a da li je lezaj igl. ili caura u maloj pesnici ne secam se. U auspusima ima velike razlike, jer ja sam ga kupio sa auspuhom od 15SLC koji je isti vizualno i motor je isao kako je isao. Jednom sasvim slucajno sam od drugara uzeo auspuh sa njegovog E90 i ne mogu ti opisati razliku u ubrzanju i krajnjoj. Od sveg tuninga sto sam na njemu radio je da sam samo stavio karburator dellorto VHB22, onaj sa kockastim siberom i malo razbusio burgijom airbox. Karburator je malo veceg obima bio pa nije mogao bas strogo ravno da stoji, jer mu je casica udarala u blok motora pa je stajao malo koso, ali ne smeta. Tako da je to ono sto mi je ostalo u secanju i kada ga vidim suze mi udare malo na oci, ipak su to bili neki mnogo bolji dani (mi smo tu pribliznih godista '71/'73) znas vec sve. Ako ne budes mogao naci cilindar kod nas u Sr. Mitrovici ima dobra masinska obrada i hilznuju cilindre 2T, ali je skupo, jbg 60e, ali ti ces verovatno kod Cubike ako se ne snadjes za original. Zao mi sto nemam slika od mog E90 jer su izgorale.
Tata, a što se i ti ne registruješ? Valjda će Zlajo da ti da koji sat dnevno ispred foruma? http://svet-skutera....tyle_emoticons/default/laugh.png

#19 Mario

    Osnivač foruma

  • Administrators
  • 20,767 posts

Posted 09 February 2011 - 20:22

pozdravljam ćaleta od Zlaje, sad se vidi od koga je Zlajo poprimio te majstorske fore... svaka čast..

ovi postovi malo kasne jer sam ih preneo sa tomos foruma kada je ovaj osnovan, svakako znam da je Bing 20 u originalnu na ovom motoru i da je Elko klip fi 48 sa dve karike jedna L i još jedna obična na njemu fabrički.. Isto tako nam je poznato da ide igličasti ležaj u gornju pesnicu dimenzija 14x18x17, gde je 14 unutrašnja 18 spoljašnja a 17 širina, samo je ovde neko već menjao klipnjaču pre mene i unutrašnja mera joj je 17 tako da šanse nema da ubacim igličasti ležaj koji fabrika preporučuje..

za auspuh je sve jasno, E-90 ima niže uglove kanala i jači obrtni moment na nižim obrtajima, originalni auspuh ima manji ugao difuzora i veću rezonantnu dužinu, tako je i projektovan, da mašina može povući 5 brzinu na 6000 obrtaja bez poteškoća...

za cilindar smo se raspitali kod Cubike, mislim da su paprene cene , ako nije oko 170e sa sve hilznom zajedno, a imamo i informaciju da se u Temerinu radi za 4000 din, koja nije proverena,.. ja sam svakako za varijantu nikasiliranja, jer očekujem minimum iste performanse kao i fabričke, ali zapravo planirao sam neki vid tuninga, samo ukoliko mi se poklope sve komponente..

pa hvala na savetima i komentarima, drago bi mi bilo da se učlaniš i ti na forum, pa da diskutujemo o raznim problemima i inovacijama na recimo Tomos-ima, pa ako bog da da pazariš i ti jedan e-90, da ne kažem pod stare dane jer nismo još u tim starim danima 71/73 i da se vozimo kao nekada...

#20 ZlajoX

    Grunf u najavi

  • Members
  • PipPipPip
  • 376 posts
  • MestoSremska Mitrovica
  • VozimSuzuki DR600 DJEBEL

Posted 09 February 2011 - 20:27

Eh Mario ganuo si mi caleta nema sta.





4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users