Evo , jedna `tehnicka ` tema , kojoj je mozda vise mesto `za zimu` , kad se ima vise vremena za citanje, sad se vise vozi, al` ipak, ajde da malo razglabamo i o ovome…
Pre pocetka teme moram da naglasim da ja po obrazovanju nisam masinac, a po zanimanju ni mehanicar, vec pravnik, a ovo dole napisano ce biti rezultat onoga sto sam kao obican entuzijasta i zaljubljenik (zaludjenik), video, citao i saznavao na sve druge moguce nacine, tokom sad vec decenija bavljenja (amaterski ) ovom tematikom…
U ovom prvom delu posta, pokusacu da opisem kako i od cega se prave pojedini delovi motora, ali samo sa neophodnim minimumom teorije, posto je to jako slozena tematika, a u krajnjem nije ni neophodna nama kao prakticarima…malo tog `znanja` nije na odmet, posto ce se vecina nas nositi sa time celoga zivota…
U drugom delu bi se bazirao na to kako dolazi do `havarija ` unutar motora, tu sad vecina nas ima i neka svoja iskustva, pa se ukljucite…svestan sam da mogu napraviti i neke greske u izlaganju, ali tu smo, pa me ispravite…
Par recenica samo o tome (karikirano ) kako se prave neki delovi…zamislite jedan veliki kazan u kome vri corba gvozdjurije , a iznad njega na (slaboj) dvocoloj dasci (fosni), stoje inzenjeri i tehnolozi u belim mantilima i azbestnim odelima i vrhom noza u kazan (visoke peci) dodaju razne ` zacine` u vidu molibdena , silicijuma, fosfora, ugljenika i slicnih metala i nemetala , a sve u cilju poboljsanja kvaliteta materijala koji ce izaci iz peci…tako se dobija celik, gus, aluminijum i razni drugi materijali od kojih se prave razni delovi motora…posle na siber puste crveno- zutu `zmiju` tecnog metala koja ide u kalupe ,kao polufabrikat, nesto se ponovo pretapa, nesto se kuje, pa gruba masinska obrada, pa niz termickih postupaka, kaljenja , otpustanja, cementiranja i sl. i na kraju mi dobijemo gotov proizvod u vidu savrsene radilice, klipa, cilindra…dug je put do toga…
BLOK MOTORA-izradjuje se od legura aluminijuma brizganjem pod pritiskom, doradjuju se otvori masinskim putem za kucista lezajeva i semeringa , brezone i sl. Na njemu prakticno nema sta da se kvari, osim nekog ` oblaznjavanja ` navoja zbog ` preteske` ruke koja je zavrtala saraf…desi se nekad i`razlokavanje` kucista lezaja, ako se ne nabija centricno…
RADILICA je smestena u tom `donjem ` delu motora, ulezistena na dva KUGLICNA LEZAJA u nasem slucaju su standardne dimenzije 6204 , kod Tomosa je 6203, za druge ne znam. Oni se sastoje od unutrasnje i spoljasnje kosuljice izmedju kojih u kavezu `trce` kuglice, one su cementirane, a sam lezaj kaljen…povecanje zazora u lezaju se cuje kao hujanje, pa cak i kao rondanje kad su ostecene klizne staze…U ekstremnim slucajevima, kad se jako poveca zazor dodje do raspadanja lezaja , ukrstanja klipnog mehanizma i blockade istog uz ostecenje kojecega…Sa povecanjem obrtaja povecava se buka i verovatnoca havarije…
Sama radilica je radjena livenjem od takozvanog nodularnog liva obradjena i indukcionim postupkom otvrdnuta, sastoji se od dve polutke koje su interferencijom slozene na presi i balansirane za odredjeni broj obrtaja…ove nase serijske izdrzavaju sigirno 10-11 RPM, trkacke 13-15 RPM I vise…u KLIPNJACU je ugradjen IGLICASTI LEZAJ, koji je male radijalne visine i na cementiranoj bolcni, on mora biti izuzetnog kvaliteta, a takav je i gornji lezaj. Pre , u motore starije generacije u malu pesnicu su se ugradjivale caure od GRAFITNE ili SINTER BRONZE, To je samopodmazujuci material, ali ipak znatno losije resenje od iglicastog lezaja koji se sastoji od valjcica velike tvrdoce , cementiranih, smestenih u metalni ili poliamidni kavez…taj lezaj trpi daleko najvece opterecenje u motoru blisko UDARNIM , tako da i sama OSOVINICA KLIPA mora biti jako kvalitetno uradjena, visoko cementirana , male mase , a dovoljno kruta sa vrlo malim zazorom sparena preko lezaja u klipnjaci , a i u usicama klipa…bilo kakav prekomerni zazor dovodi do brzog propadanja klipnog mehanizma sa teskom havarijom po motor, a narocito ako se raspadne iglicasti, bice iglica u karteru sigurno, a onda rastavljanje motora obavezno, o ostalim ostecenjima da ne pricamo…
KLIPNJACA je temper liv, visokog kvaliteta, odgovorna da prenese udarne sile klipa u obrtno kretanje radilice, posle vise termickih postupaka , obradjuje se masinski za otvore za malu i veliku pesnicu…zna da pukne u toku rada i napravi tesku havariju u motoru…ja licno to nisam nikada video ,ali sam cuo…
KLIP, najodgovorniji deo motora, jadan, najvise trpi, oplakuju ga vreli gasovi, udarci, sile sa svih strana, neprestana ubrzanja i usporenja, izradjuje se od LEGURA ALUMINIJUMA zbog lakoce i obrade, ima na sebi dve KARIKE, koje su najcasce radjene od posebne vrste gusa, pa jos hromirane i posebnim ternickim postupcima obradjene u cilju povecanja otpornosti na habanje…ove nase su ako ste primetili jako tanke, ali zato imaju vecu RADIJALNU debljinu u kanalima u klipu, sve u cilju smanjenja otpora trenja u cilindru i kao zamka za gasove da ne propustaju…Uvek treba kupovati klip sa sto tanjim karikama!!! Tanje karike znace manje otpore trenja i manje habanje cilindra…
CILINDRI se izradjuju od GUSA ili ALUMINIJUMA…ovi gusani posle livenja , moraju da `odstoje` neki period da bi se smirile unutrasnje sile i naprezanja ,nastale prilikom livenja, posle procesa starenja idu na masinsku obradu, razbusivanje i honovanje, odnosno sparivanje sa klipom…ovi drugi, aluminijumski su BITNO drugaciji od gusanih, zbog toga sto su radjeni na drugi nacin , odnosno po livenju u kalupima pod pritiskom idu na GALVANSKU obradu, gde se na njih nanosi tanak sloj od svega 0,1 mm( jedna deseta) NIKASILA- (nikl + silicijum) ,to je izuzetno tvrd galvanski nanos koji ima niz prednosti nad gusom, ima o tome dosta na forumu, ali samo jednu ozbiljnu `manu`, - ne moze se u slucaju havarije vise obradjivati, nego se odbacuje…postoji metoda popravke ubacivanjem prethodno uradjene HILZNE sve sa otvorima, debljine od 1.5-2 mm, ali to vise nije to- to je onda gus u aluminijumu, ne mnogo bolje od klasicnog gusa…
Naravno , cilindri mogu biti predvidjeni u zavisnosti od konstrukcije da se hlade vazduhom (AC), ili vodom (LC)…Nesumnjiva je prednost ovih drugih, posto je njihova radna temperatura prilicno stabilna , izmedju 85 i 90 stepeni , dok kod ovih AC zna da bude I 110- 120, sto je vec kriticno za neke delove…to se ocituje i u TERMICKOJ EFIKASNOSTI u korist LC za15-20%...Zasto? Niza i stabilnija radna temperatura dozvoljava MANJI UGRADBENI ZAZOR izmedju klipa i cilindra, cak 0,03 mm, dok je taj zazor kod AC 0,05 …sa onim manjim zazorom AC bi zaribao, posto je zbog koeficijenta sirenja aluminijuma (klipa), taj ugradbeni zazor pri visim radnim temperaturama na kojima on radi premali…
NASTANAK I VRSTE HAVARIJA U MOTORU…
Na pocetku treba reci jednu vaznu stvar…
TEMPERATURA JE GLAVNI UZROCNIK NAJVECEG BROJA HAVARIJA KOJE SE DESAVAJU U MOTORU…Zasto? Jednostavno zato sto korisceni materijali za izradu delova motora izadju iz temperaturnog opsega u kome su projektovani da rade…tu u pomoc malo pozovemo KINEMATIKU, koja je deo fizike, nauka o kretanju koja ce nam objasniti sta je TRENJE…dva dela u medjusobnom kontaktu izmedju sebe imaju `dodir` i prilikom kretanja izmedju njih razvija se toplota, a sa njom u ekstremnim slucajevima dolazi do kidanja MEDJUMOLEKULARNIH VEZA unutar samih materijala koje se ocituju u promeni fizickih i hemijskih osobina materijala od kojih su oni prvobitno napravljeni…to su krivljenja , raskaljenja, pucanja i slicno…
Da bi se to izbeglo, delovi se obradjuju na `fino`, odnosno, POVRSINSKA HRAPAVOST delova mora biti sto finija ( bolja) i upravo je srazmerna sa njom-sto je ona finija, trenje je manje…
TRENJE izmedju dva materijala UVEK postoji, - cilj je da ono bude sto manje , da bi se olaksala kinematika delova sa sto manjim razvijanjem toplote izmadju njih…tu uvodimo podmazivace- ULJA, kao I neke antifrikcione legure koji to olaksavaju…
tanak sloj fluida- ulja pomesan sa gorivom u koncentraciji od 1-3 % resava ove probleme kod savremenih motora…
FAKTORI KOJI UTICU NA POVECANJE TEMPERATURE…
1. Povecanje broja ciklusa u jedinici vremena (RPM), - normalno je da vise sagorelog goriva za isto vreme razvije vecu . kolicinu toplote nego manja kolicina…
2. Povecanje trenja,- odsustvo podmazivaca, odnosno ULJA, iz bilo kog razloga…
to je jasno- nestanak uljnog filma izmedju delova dovodi do razvijanja toplote
izmedju njih…
3. Kvar sistema za hladjenje- I to je jasno…
4. Upotreba svecice neodgovarajuce toplotne vrednosti (pretople, kad se ne odvodi
toplota preko keramickog izolatora na glavu)…
5. Jako veliko pretpaljenje ( ono moze da dovede do neregularnih uslova
sagorevanja , detonacije , a kao posledicu cesto ima LOM GREBENA KLIPA , to
je ono izmedju dve karike…
6. Neodgovarajuca (posna , suva ) smesa, zbog lose podesenog karburatora, los izbor
glavne dizne (mala) …
FAKTORI KOJI TAKODJE UTICU NA NASTANAK HAVARIJE…
1. Neodgovarajuci ugradbeni zazori pojedinih delova – PREMALI ili PREVELIKI zazori ce pre ili kasnije dovesti do . havarije…ovi prvi nastaju usled neadekvatne masinske obrade, a ovi drugi isto zbog toga ili zbog TROSENJA…
2. Los kvalitet ugradbenih delova- FABRICKA GRESKA…to je jasno
3. Sranja koja se (neobjasnjivo) desavaju…(ovo sam morao da ubacim, ne uzimajte to ozbiljno)…
HAVARIJE UNUTAR MOTORA…
1. LEPLJENJE` klipa. posledica posne, ` suve smese` kad je narusen odnos benzina i vazduha u korist vazduha, motor i . dalje ide, cak sta vise prilicno dobro ( u ekstremnim slucajevima viska vazduha simptom je kao kad nestaje goriva pa radi na . 1/3 gasa k`o lud , a dalje ne prima…ostecenja su na klipu u vidu `oguljotina` duz celog plasta na pojedinim mestima i na . cilindru tragovi aluminijuma- moze se ` izleciti` , vodeni smirgl , ispeglati klip , a iz cilindra isto tako otkloniti . . tragove aluminijuma…
2. PROGOREVANJE CELA KLIPA, havarija koja nastaje usled posne smese i upotrebe neodgovarajuce svecice…cilindar . najcesce moze da se koristi i dalje ako se uklone tragovi aluminijuma, a klip? Najbolje baciti ga i kupiti drugi, ja licno . vozim na zavarenom, posto sam imao ovaj slucaj- majstor zavario rupu na celu klipa , ja ga obradio ispolirao i vozim i dan- . danas na njemu…nista se nije promenilo…naravno, ovo moze pod uslovom da klip nije nepopravljivo unisten…
3. ZARIBAVANJE KLIPA U CILINDRU usled nedostatka podmazivanja (ULJA)…najcesce se zavrsava zamenom klipa i masinskom obradom na . specijalu…uz ovo cesto strada i radilica…sve zavisi kako ko prodje…
4. PUCANJE KARIKE…najcesce nepopravljiva ostecenja klipa, mora se zameniti i ostecenja cilindra koja nekad mogu da `prodju` ,a . nekad cilindar mora na obradu…opet , kako ko prodje…
5. ISPADANJE OSIGURACA OSOVINICE KLIPA…sigurna smrt klipa i ostecenje cilindra, mora specijala…
6. RASIPANJE IGLICASTOG LEZAJA MALE PESNICE… jedna od najgorih havarija…ostecenje same radilice , klipa, cilindra (nekad i . nepopravljivo kad valjcic `zapne` za izduvni kanal i `pocepa` ga celom duzinom cilindra duboko…valjcici u karteru , . rastavljanje celog motora…
7. PROLUPAVANJE LEZAJA VELIKE PESNICE…lupanje kao cekicem u motoru, na kraju ako se blagovremeno ne uradi zbog velikog povecanja . zazora poveca se hod klipa i on udari u glavu i to je kraj, velika ostecenja svih vitalnih delova…
8. PUCANJE KLIPNJACE… najcesce dolazi do toga zbog neispravnosti same radilice , odnosno njenih lezajeva, ja to licno nikada . nisam video…popravka- rastavljanje motora zamena klipnjace sa lezajevima i sastavljanje na presi, balansiranje…
Eto, to je to sto ja znam o tome, moguce je da ima i nekih gresaka , ne zamerite , nego ispravite, dopunite, dajte svoja iskustva…najveca satisfakcija ce mi biti ako ce ovaj text pomoci mladjim clanovima foruma da saznaju nesto novo…moguce je , inace, da ima i nekih promena u tehnoloskom procesu proizvodnje delova za koje ja ne znam, pa ako sam u necemu pogresio nek` me neko ispravi…
UZDRAVLJE

0